Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb net het schuilhok en de ren goed schoongemaakt omdat de konijnen nu even binnenzitten (zie slowchat) en het valt me op dat het dak van het schuilhok toch niet zo bijster goed is na 3 jaar. De ren is overdekt maar niet helemaal waterproof doordat het tussen ons huis, de betonnen schutting van de buren en een stenen muur gebouwd is. Onder een deel van het dak zit een plastic plaat om het extra roofdierproof te maken. Met veel regen loopt het water over die plaat en lekt het, 1 van die plekken is op het schuilhok. Tel erbij op dat het dak van het schuilhok hun favoriete slaapplek is en die knaagtandjes. Ik kon er geen knaagstrips op zetten want het was te smal. Maar nu heb ik schimmelplekken en is het schuilhok in 1 hoek niet meer waterdicht. Zoek dus een kunststof schuilhok maar zit er een beetje mee dat ze er liever bovenop liggen dan erin, met zijn tweetjes en in de zomer allebei languit. De 90 cm hoogte ben ik dan waarschijnlijk kwijt wat waarschijnlijk iets gunstiger is voor de afstelling van de camera. 

Dit zijn al wat oudere foto's trouwens. Inmiddels is in de inrichting anders

20220727-160651.jpg

20230313-165048.jpg

20230927-181840.jpg

aangepast door Cheeta26
Geplaatst:

Ik heb een kunstof kattenbak-huis voor luna, wat ook prima als schuilhok voor konijnen zou kunnen. Alleen wel maar één ingang.

Luna kreeg moeite met deurtjes van kattenbakken, maar loopt veel vulling uit de bak, deze combinatie helpt dat tegen te gaan. 

Dak is wel plat, misschien wel glad maar dan zou je er een anti slip deurmat ofzo op kunnen leggen/plakken. 

Zo een: 

Moderna casetta heet het.

Screenshot_20250612_065039_Chrome.jpg

Geplaatst:
10 uren geleden, Marcovka2 zei:

Wat is het probleem met een kunststof schuilhok? Dat ze dan niet op het dak gaan zitten?

Houten plaat erop monteren?

Is juist gunstiger dan kunnen ze er minder goed aan knagen

Geplaatst:
56 minuten geleden, Cheeta26 zei:

Is juist gunstiger dan kunnen ze er minder goed aan knagen

Inderdaad: minder knagen. bij de catcubes hier zie ik ook knaagsporen. Net of ze er een huisnummer op willen zetten: hier wonen WIJ!

• Haha 1
Geplaatst:
7 minuten geleden, Marcovka2 zei:

Wel een nadeel dat er maar 1 opening in zit...

Ik heb ook de dogvilla, na de positieve ervaringen gehoord te hebben van @mammafelina😉

De zijwand kan je volledig open zetten dus zo heb je de twee openingen. 

Voor de winter vind ik het wat te open en heb ik een witte plexiglasplaat op maat met een ronde opening erin laten maken. Alles voor de konijntjes 😊.

Ik heb maat 70 wat de perfecte maat is voor 2 konijnen. 

Omdat we er nu 3 hebben denk ik eraan om tegen de winter een tweede dogvilla te kopen. 

Ze slapen niet echt met 3 samen, soms Sweety en Lio samen. Baila rust meestal apart. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
21 uren geleden, Marcovka2 zei:

Wel een nadeel dat er maar 1 opening in zit...

Je kan 1 zijkant eruit halen, zodat je 2 openingen hebt. Mijn konijnen vinden 1 opening niet erg, dus in de winter doe ik de zijkant er weer in en vul ik hem goed met stro. In de zomer is de zijkant er altijd uit.

Geplaatst:
Op 15-6-2025 om 11:03, mammafelina zei:

Je kan 1 zijkant eruit halen, zodat je 2 openingen hebt. Mijn konijnen vinden 1 opening niet erg, dus in de winter doe ik de zijkant er weer in en vul ik hem goed met stro. In de zomer is de zijkant er altijd uit.

Hmmm, misschien toch eens proberen

Geplaatst:

Ik denk dat het toch de Dogvilla wordt. We zijn net terug van vakantie en Kushi zat alweer aan het dak te knagen. Denk dat ik wel effe een weekje wacht met bestellen. Hun tunnel moet ik ook weer vervangen. Nylon gaat lang mee maar op den duur knagen die tandjes het toch kapot. Heb er nu eentje van kuntstof gezien online. Edit: ik krijg die quote niet weg

Geplaatst:

Als je het bericht aanpast en op het venster van de quote gaat staan / klikt (dus niet in het tekstvak, maar op het frame er rond) en je drukt op de backspace zou deze gewoon weggehaald kunnen worden 😉

Ik heb het nu voor je gedaan.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik heb het Trixie knaagdierhuis met 2 ingangen (voor twee teddy dwergen)

Het ligt een beetje aan de grootte van je konijnen of je het geschikt vindt. 
Ik heb ook een betonnen duiker/buis van ongeveer een meter lang met twee ingangen in een andere overdekte ren staan. Ooit eens gratis opgehaald bij een boer, was wel zwaaaaaar😅

• 2 maanden later...
Geplaatst:

De kogel is door de kerk..de Dogvilla 70 is vandaag binnengekomen. Heb hem meteen in elkaar gezet en maar ook meteen erin gezet.  Heb er hennepvezel en stro ingestopt. We hebben het oude hok er meteen uitgehaald toen ze het nieuwe hok aan het ontdekken waren. 

Na het eten van de groente ging Micha altijd op het hok zitten en zich wassen. Nu dus erin. 

Ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld qua favoriete slaapplek want hier kunnen ze wel op maar het is natuurlijk glad en niet vlak. Ze hebben nog wel de catcube om op te zitten en ik heb nog een 2e catcube eventueel

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Met het oude schuilhok had ik alleen toen Micha net bij ons woonde dat hij erin deed plassen en keutelen. Ik heb een hooiruif/toiletbak ombouw (links op de foto) en daar gaat 90 % van hun behoefte in. Ook als ik ze in de ziekenboeg binnen heb dan doen ze het daarin

Geplaatst:

Veel plezier met de dogvilla. Wij hebben er alweer jaren plezier van.

Gek genoeg houden die twee viezerikken van mij de villa altijd schoon.

Vanaf dat het kouder wordt zet ik de zijkant er weer in, voor Fluffy en Pip is dat geen probleem. In de winter stop ik hem goed vol met stro, ze maken er dan echt hun slaapplekje in ❤️

Dit jaar voor het eerst ook de Ferplast grand lodge in de ren, dus ben benieuwd waar ze nu hun favoriete plek gaan maken.

• Vind ik leuk 1
  • 2 weken later...
Geplaatst:
1 uur geleden, Annasbeestenbende zei:

Lilo wil even bewijzen dat je echt op het dak van de dogvilla kunt slapen:

IMG-3892.jpg
Al lig je wel een beetje scheef 🤣

Lol, hier springen ze af en toe wel op het dak maar dit is momenteel de middag-slaapplek

2025-09-23-15-20-55.jpg

• Haha 2
Geplaatst:

Ik heb meerdere catcubes. Er staat er een waar ze op gaan zitten zonnen. Er zijn er twee waar ze vaak op slapen. Ook is er één favoriet om in te slapen. Maar op de catcube waar ze meestal slapen heb ik een hennepvezelmat gelegd. Dat lijkt me net iets lekkerder dan op die ribbels te liggen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .