Ga naar inhoud

Snot bij konijn?


Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hoi allemaal,

Ik heb zojuist Elsa met haar nieuwe vriendje opgehaald en het viel mij op dat hij een erg nat neusje heeft en wat vieze smoets aan de binnekant van zijn pootjes. Is dit snot? Of is dit bij witte konijnen normaal dat je dit zo ziet?

 

https://photos.app.goo.gl/FvjQzLfi7vkeg8e68

https://photos.app.goo.gl/yNqb3faWSD5fdZd26

aangepast door MarieElsa
foto's toegevoegd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit er niet echt spannend uit zien, ik kan van de foto's niet zeggen dat dit overtuigend snot is. Het neusje lijkt wel iets nat maar aan het pootje zie ik toch niet echt iets. 

 

Het kan ook een nat neusje van drinken en/of wat stress zijn. Ik zou het even aankijken en ook opletten of je niesen hoort en/of ziet dat er echt snot uit de neus komt. 

 

Bij witte konijntjes zie je wel snel viezigheid aan de pootjes, dat klopt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Nou dit heeft een 'leuk' staartje gekregen, hij bleek wel last te hebben van snot en heeft Elsa aangestoken. Zij heeft altijd al een wat zwakkere gezondheid gehad (vaak gasbuiken, verstopping, maagzweer) en ze kan nu ook de infectie niet zelf de baas. Doodziek konijn als gevolg, hoop dat ze nu met antibiotica en neus spoelingen snel opknapt. Baal er zo van dat ze zich weer niet lekker voelt en we haar weer deze stress aan moeten doen.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@MarieElsa je hebt ook de foto's nog als bewijs en ook dat je een vraag gesteld hebt hier. 

Dus kunnen ze zien dat het niet van jouw konijn komt maar van het opvangkonijn.

Ook voor de opvang niet leuk. Want er zijn er daar nu misschien nog wel meer ziek.

Ik weet dat Kaatje Keutel ook eens een ziekte in haar opvang gehad heeft. Er kwam geen konijn meer in of ging er uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@To van de Veluwe ik heb ze net een mailtje gestuurd, het is voor hun ook goed om te weten. Christoffel kwam samen binnen met een heleboel andere konijntjes, dus denk dat ze er goed aan doen om die ook extra te controleren. Ik heb/had er een vervelend gevoel bij, Christoffel had namelijk ook al wormpjes toen wij hem kregen. Dus nu dit snot erbij voelt extra vervelend, lijkt me beide makkelijk te zien. Wormpjes zijn stuk makkelijker te behandelen, maar vooral nu met die snot vind ik het echt niet goed dat ze dat niet opgemerkt hebben. Vooral omdat Elsa er zo naar van is. 

 

Gelukkig lijken de neusspoelingen haar wel te helpen; ze nieste vanochtend alles over mij heen, was heel blij dat ik een oude jas aan had 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, MarieElsa zei:

@To van de Veluwe ik heb ze net een mailtje gestuurd, het is voor hun ook goed om te weten. Christoffel kwam samen binnen met een heleboel andere konijntjes, dus denk dat ze er goed aan doen om die ook extra te controleren. Ik heb/had er een vervelend gevoel bij, Christoffel had namelijk ook al wormpjes toen wij hem kregen. Dus nu dit snot erbij voelt extra vervelend, lijkt me beide makkelijk te zien. Wormpjes zijn stuk makkelijker te behandelen, maar vooral nu met die snot vind ik het echt niet goed dat ze dat niet opgemerkt hebben. Vooral omdat Elsa er zo naar van is. 

 

Gelukkig lijken de neusspoelingen haar wel te helpen; ze nieste vanochtend alles over mij heen, was heel blij dat ik een oude jas aan had 😛 

Denk je goed te doen voor je lieverd om een koppel vakantie te doen....krijg je dit 🥴🥺

Sterkte voor Elsa en Christoffel en voor jou🤗

Ik zou de dierenarts kosten proberen door te spelen naar die opvang. Erg nalatig om een konijn met wormen en snot te laten koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, MarieElsa zei:

Gelukkig lijken de neusspoelingen haar wel te helpen;

Ik geloof dat ik het konijn teruggebracht had en dat zij er naar zouden kijken en behandelen. Het zou voor mij niet goed voelen. Als je bewust een probleemkonijn adopteert, dan doe je het zelf maar dit niet. En idd de dierenartskosten zou ik ook doorspelen naar de opvang. Of gebruik maken van hun dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer dat het toch snot is.

 

Ik zou het zelf niet zo snel verhalen op de opvang.  Mijn ervaring is dat opvangen echt wel heel eerlijk zijn over gezondheidsproblemen, en zoals je het zelf omschreef was het toen je adopteerde ook niet zo opvallend. 

Ik zou het wel melden /laten weten. Maar ik zou niet zo snel kosten gaan verhalen.

 

Je weet dat gezondheidsproblemen kunnen ontstaan en asiel hebben vaak al genoeg kosten aan medische zorg. Ik zou het dus gewoon zelf de rekening betalen 😉 Maar misschien sta ik daar gewoon anders in. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan de kosten niet verhalen, of het konijntje terugbrengen. Voor dat laatste zijn we beide te weekhartig;) Heb ook expliciet in mijn mail gezet dat het ons niet om de kosten gaat. Het is meer een vervelend gevoel wat ik erbij heb/had of ze hun konijnen wel voldoende in de gaten houden. Toen we gingen kijken voor de koppeling zei ik namelijk al tegen mijn vriend dat ik vond dat hij een vies neusje had, maar toen verder niet bij stilgestaan. Dus het sluimerde al wel. En dat geeft me een vervelend gevoel, dat hij daar ook al ziek is geweest en ze dat niet hebben gezien. Maar ik besef ook dat ze het ontzettend druk hebben en ook niet de tijd hebben die ik heb bij de konijnen.

 

Heb inmiddels wel contact gehad met de opvang, zij zeggen daar niks gezien te hebben. Maar dan zijn ze iig op de hoogte, mochten meer konijnen symptomen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van hoe groot de opvang is en hoe kundig de vrijwilligers zijn, kunnen ze echt wel dingen missen. Ondanks dat ze het werk gewoon goed doen. 

Ik heb vroeger vrijwilligerswerk bij een kinderboerderij gedaan, daar waren veel vrijwilligers jong of vonden ze dieren wel leuk, maar hadden ze er niet altijd veel kennis van of ervaring mee. Dat leer je daar natuurlijk wel na verloop van tijd. Ik denk dat dit ook wel een probleem is met wat op grotere schaal dieren houden. Met welk doel dat dan ook is, de intentie is meestal heel goed. Maar in de praktijk zijn dieren toch vaak minder goed verzorgd dan in een kleinschalige thuissituatie. 

 

Niet dat het slecht is in opvangen, dat bedoel ik er ook niet mee. Opvangen zijn echt heel nuttig en vaak al een hele stap vooruit in konijnenwelzijn als je kijkt naar waar veel dieren die daar zitten vandaan komen. En de tussenstop naar het gouden mandje, als het goed is. Maar het is gewoon zo dat een opvang stress geeft, ze merken de aanwezigheid van andere dieren, andere omgeving, huisvesting is niet klein, maar ook niet enorm groot, meer dieren dicht bij elkaar, niet de tijd om een half uur per dag per individueel aandacht aan een konijn te spenderen enz. Dat is ook precies de reden dat veel konijnenopvangen voor dieren die dat  wel nodig hebben met tijdelijke pleegadressen werken. 

 

Ik zou het niet direct als nalatigheid zien. Daarom is het wel heel goed dat je het gemeld hebt, dan kunnen ze de vrijwilligers uitleg geven waar op gelet moet worden. 

En zelf merk ik ook dat hoe beter je een konijn kent, hoe sneller dit soort dingen opvallen. In een opvang wisselen de dieren snel, dan heb je niet echt een band met ze. Dan is een nattig neusje best te missen. 

 

Hopelijk slaat de behandeling gewoon goed aan. Veel beterschap!

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-6-2024 om 20:16, Evee zei:

n zoals je het zelf omschreef was het toen je adopteerde ook niet zo opvallend. 

Maar..... ze schreef het wel dezelfde dag toen had ze het konijn opgehaald had. En zij zag er iets bijzonders aan. Dat het hier op het forum nog niet als ernstig gezien werd, kan door de foto komen. Zij schreef: zojuist opgehaald. Dus vind ik dat ze het op de opvang kan verhalen. De opvang heeft dit niet expres niet verteld. Hebben dat gewoon niet gezien. Maar zij kunnen ook missers maken. Ik ben een keer wezen koppelen in Ede en ik had een mooi konijn uitgezocht. Maar zij hadden het geslacht verkeerd bepaald. Iedereen maakt fouten.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .