Ga naar inhoud

Hoe oud kan een konijn met EC (e. cuniculi) worden? ervaringen?


Aanbevolen berichten

Lieve allemaal,

 

Hier mijn eerste berichtje op dit forum ☺️ Ik heb twee lieve konijntjes: Bunnie & Clyde (ook op IG @bunnie.and.clyde ). Ik heb deze twee schatten begin 2019 geadopteerd uit Het Knaaghof in Rijswijk. Clyde is daar geboren (op 3 oktober 2018), Bunnie was gered door de Dierenbescherming in een grote reddingsactie. Ze was samen met 28 andere konijnen zwaar verwaarloosd gevonden. Ik vermoed dat ze toen ze geboren is / in die verwaarloosde situatie leefde, e. cuniculi heeft opgelopen. Dit kwam echter pas tot uiting toen ze ongeveer 2,5 jaar oud was.

 

In de winter van '20 - '21 werd ze erg ziek. In eerste instantie werd ze voor Pasteurella behandeld (waarschijnlijk ook opgelopen in die verwaarloosde situatie), ze leek toen wat op te knappen, maar vervolgens viel ze nog harder weer terug. Ze viel ook veel af, maar liefst 0,5 gram (op een konijn van 2,3 kilo). Ondanks mijn harde inspanningen met medicatie etc. leek het maar niet beter te worden. Vervolgens kreeg ze een soort neurologische aanvallen/epileptische aanvallen en die waren typisch voor EC. Toen zijn we gelijk de behandeling gestart voor EC, maar ze was al erg verzwakt. Zowel Wilhelminapark als mijn eigen dierenarts zeiden dat ik alleen maar kon afwachten, maar het zag er niet erg rooskleurig uit. Tegen alle verwachtingen in begon ze op te knappen en heeft ze het tóch gered! Later zei mijn eigen dierenarts ook dat ze dit bij haar niet meer verwacht hadden, maar gelukkig is Bunnie een vechtertje.

 

Inmiddels is ze ongeveer 6 jaar oud. Afgelopen maandag heeft ze een gebitsbehandeling gehad onder narcose (wat haakjes aan haar kiezen in de onderkaak). Ze is inmiddels gelukkig goed aan het opknappen! Wel deed dit me realiseren dat ze inmiddels een toch wat 'ouder' konijntje is, die misschien veel schade/last heeft gehad van de EC. Ze zit ook structureel aan de medicatie hiervoor (Panacur). Zolang ze die medicatie krijgt gaat het goed en heeft ze geen EC symptomen, maar zonder medicatie komen die epileptische aanvallen toch binnen een week of 3 -4 weer terug. Ook had ik op Medirabbit gelezen dat die neurologische/epileptische aanvallen eigenlijk het 'laatste stadium' van EC is, voor overlijden. Dat deed me weer realiseren hoe dichtbij ze bij de dood was toen begin 2021.

 

Nu vroeg ik me af of er konijnenbaasjes zijn met eenzelfde verhaal/ervaring. Natuurlijk hoop ik dat Bunnie & Clyde nog jaren meegaan en minstens de 10 jaar halen. Toch vroeg ik me af: hoe oud kunnen konijnen met EC eigenlijk worden? Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je stelt wel een hele moeilijke vraag! Want er is geen eenduidig antwoord. Dat ligt er aan hoe snel je er bij bent, welke organen zijn aangedaan etc etc.

 

Gemiddeld zie ik konijnen nog een jaar of 3 leven na de eerst symptomen, daar ben jij dus al overheen. Wat ik zeg, het is wel gemiddeld.

 

Wat je zou kunnen doen voor je eigen gemoedsrust is vragen of het zinvol is om naar lever- en nierwaarden te kijken. Zeker omdat je de aanvallen met panacur onder controle kunt houden en dus de parasiet inactief zijn die 2 organen voor mij reden om te willen weten hoe het daar mee gaat. Als die waarden goed zijn, dan is dat een stuk gunstiger, dan als dat niet zo is.

 

Konijnen waar het heel slecht mee gaat overlijden toch vaak aan nierfalen bij E.C. Gezien het gewichtsverlies, vrees ik wel een beetje voor deze waardes, maar goed. Aan de andere kant is er voor de nieren medicatie soms, voor de lever ligt dat wat lastiger.

 

De neurologische aanvallen hebben te maken met het gebied wat de parasiet heeft aangevallen, dit kan de lever zijn (maar dan zie je vergiftigingsverschijnselen omdat de lever zijn werk niet doet) of de hersenen en ik ga er van uit dat het laatste aan de hand is bij jouw konijn. Schade is er sowieso, de vraag is alleen waar en hoe erg? Dat kan niemand echt zeggen. Heb je dexamethason moeten gebruiken toen het zo mega slecht ging?

 

Ik snap dat dit niet echt geruststellend is, maar dat neurologische aanvallen het laatste stadium zijn ben ik het niet mee eens. Je ziet het zeker veel bij hele ernstige gevallen die het niet overleven, dat is gewoon waar. Maar het falen van andere organen speelt daar ook vaak een rol in.

 

Ik hoop voor je dat het na de narcose (die middelen zijn ook niet heel lekker) stabiel blijft, dat is toch altijd wel een dingetje. Zelf zou ik dan aan de dierenarts vragen, als ik normaal de onderhoudsdosis geef, of 2 weken verhogen dan zin heeft. Puur omdat de weerstand een klap krijgt. Dat je eventuele opvlamming voor bent. Maar dat antwoord moet een dierenarts geven hoor, het is iets wat ik zelf na zou vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino bedankt voor je uitgebreide reactie!

 

In de tijd dat ze zoveel gewicht kwijt was, heb ik haar destijds over een periode van ongeveer een maand moeten dwangvoeren. Kan dat op zichzelf niet de gewichtsafname verklaren?

 

Wat betreft de lever- en nierwaarden; ik denk dat nog een tripje naar de DA erg stressvol is voor ze, maar nierwaarden kunnen ook via urine gecheckt worden toch? Ik kan wel haar urine opvangen en door de DA laten checken.

 

Destijds heeft Bunnie wel injecties gehad, maar ik kan me de naam niet herinneren. Volgens mij waren die injecties toen voor de Pasteurella en was dat antibiotica.

 

Ik ga even overleggen met m'n dierenarts over een eventuele injectie. Ze eet nu wel weer aardig (zeker geen dwangvoer nodig), haar keutels worden steeds beter en ze was vandaag echt een stuk actiever, maar ze lijkt nog niet helemaal zichzelf. Ze is een beetje rusteloos en rekt zich veel uit. Ze had eind december ook een kleine EC opvlamming ondanks de Panacur, toen gaf de DA ook aan dat als het niet zou verbeteren dat ze dan evt een injectie kan krijgen als booster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die injecties met dexamethason raad ik je nu niet aan hoor, alleen in een dood of de gladiolen situatie is het een optie. Het geeft leverschade onder andere en haalt de weerstand onderuit. Niet ideaal nu dus, maar als de situatie verslechtert zeker een optie. Ik denk dat de dierenarts dat wel als booster bedoeld.

 

Verhogen van panacur is medicamenteus het enige wat nu in mij opkomt. Weerstandverhogende kruiden geven natuurlijk ook, als ze alleen panacur krijgt kun je eigenlijk alles wel geven (bij nierproblemen moet je het dieet sowieso aanpassen).

 

Nierfalen is volgens mij wel uit de urine af te lezen inderdaad, hoe betrouwbaar dat is weet ik zo uit mijn hoofd niet. Dat is iets waar een dierenarts vast een beter antwoord op heeft. Dat je nu niet wil gaan slepen met haar snap ik wel.

 

Niet eten geeft gewichtsafname, maar dwangvoeding zou dat dus tegen moeten gaan. Afvallen past heel erg bij E.C. Maar ik kan verschillende organen noemen die daar bij betrokken kunnen zijn, maar bij E.C. vind ik de nieren het meest voor de hand liggen. Vandaar ook de opmerking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC is echt een rotziekte. Ik heb vorig jaar een konijntje met EC laten inslapen. Hij had de eerste tekenen in 2019, toen liep hij in eerste instantie alleen wat wiebelig, alsof hij te veel gedronken had. Toen ben ik direct gestart met behandelen met fenbendazol. Joris was toen 6 jaar. De dagen daarna kwamen er steeds wat meer klachten bij helaas.  Hij had nystagmus, draaiende oogbollen. Hij viel om naar links. Kopje stond scheef. Liet urine lopen. Hij heeft het grootste gedeelte van de tijd wel ook zelfstandig dingen gegeten, hoewel ik er wel bij gedwangvoerd heb. Hij heeft dexamethason injecties gehad. Daarna volop pijnstillers en ontstekingsremmers. En natuurlijk de fenbendazol, die de parasiet aanpakt.  Een maand flink moeten behandelen waarin echt wel momenten waren dat ik bang was dat het niet zou werken. De eerste 20 dagen ongeveer waren best heftig. Veel zorg, dwangvoeren en medicijnen geven. Maar uiteindelijk knapte hij daarna toch goed op. Het duurde nog wel eventjes voor zijn kopje recht stond. Zijn vacht was wel slechter, hij waste zich niet goed meer, maar verder ging het best goed. Na een maand was hij wel weer fit genoeg om weer buiten met zijn vriendin te gaan wonen. Het is na die keer een paar jaar weggebleven. Eind 2022 kwam het helaas wel terug en na een maand behandelen waarin het niet beter ging, heb ik hem in januari 2023 laten inslapen, hij was toen 9 jaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino bedankt voor je bericht! Ja, ik denk dat nu Panacur (evt. wat opgehoogd) beter is dan zo'n injectie. De dierenarts had ook aangegeven dat dit mogelijk was als haar situatie met rust + panacur niet zou verbeteren. Ik heb ook gelijk weer een nieuwe lading kruiden besteld.

 

Ik heb nu (via de mail) wel de vraag voorgelegd aan mijn dierenarts m.b.t. de urinetest en of dit zinvol is om de nierwaardes te checken. Ik ben benieuwd wat de dierenarts erover denkt en zal het laten weten als ik meer weet.

 

@bobbyonthefloor Bedankt! ☺️

@Evee bedankt voor je bericht. Wat verdrietig dat je jouw maatje hebt moeten laten inslapen vanwege EC 😞 Het is inderdaad echt een rotziekte. Wat heeft Joris zich er de eerste keer knap en hard doorheen gevochten samen met jouw inspanning! Wel heel verdrietig dat het toen na drie jaar toch weer terugkwam 😞

 

Bunnie had helaas gisteren weer een neurologische EC-aanval. Het was wel een lichte/korte, maar wel een duidelijk signaal dat de narcose haar verzwakt heeft. Vandaag heb ik gelukkig tot zover geen aanval meer gezien, dus hopelijk blijft het daarbij. Verder eet ze wel weer echt 100% en zijn haar keutels ook weer goed! Ik ben begonnen met cisapride-metoclopramide af te bouwen. Ook merk ik dat ze weer lekker actief en nieuwsgierig is. We hebben wel ons weekendje weg wel geannuleerd. We zouden eigenlijke een weekend weggaan en de konijnen naar een opvang brengen, maar dat is teveel stress voor ze nu en ik vrees dat de EC dan wel echt weer flink zou kunnen gaan toeslaan. Gelukkig is mijn vriend net zo gek op ze als ik 🥰

 

Wat Bunnie betreft denk ik dat ze van zichzelf eigenlijk heel sterk gebouwd is. Ze fysiek sterk en atletisch en mentaal is ze ook niet zo snel onder de indruk. De dierarts van afgelopen maandag zei dat ook. Daarnaast was ze amper 2 jaar toen ze de eerste ernstige episode van EC had, misschien dat ze door haar leeftijd veerkrachtig was?
Ze had wel voorafgaand aan de EC-ontdekking al blaasproblemen sinds ze ongeveer 1 jaar was, dus ik denk dat dit eigenlijk al EC was. Echter heeft ze nooit balansproblemen en scheef hangend hoofdje gehad.

Toen ze ongeveer 2 jaar oud was (eind '20 - begin '21) had ze eerst een longontsteking en Pasteurella, daar kwamen toen in de loop van de 4 - 6 weken nystagmus en dus die neurologische aanvallen bij. Die aanvallen kwamen wel pas later, na meer dan een maand heel ziek zijn, niet willen eten & afvallen. Omdat ze in eerste instantie geen 'typisch' EC-beeld had (scheef hangend hoofdje, balansproblemen), duurde het ook zo lang voor we erachter kwamen dat het EC was. Toen ik de neurologische aanval gefilmd had, wist de dierenarts gelijk dat het om EC ging en zijn we de behandeling daarvoor gestart. Wonder boven wonder heeft ze het toen nog gered. In principe is ze eigenlijk nooit echt van de fenbendazol/panacur af geweest, omdat het dan steeds weer terugkwam (ik denk de langste periode zonder was 5 weken). Wel heb ik het idee dat de fenbendazol nog steeds z'n werk doet, alleen als ze veel stress ervaart lijkt de EC er toch een beetje doorheen te komen.

 

Aan jullie reacties te lezen is het gewoon echt afwachten en zo goed mogelijk ondersteunen van haar gezondheid. Mijn hoop is dat ze nog een aantal jaar meegaat💖

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar om te lezen dat het er toch doorheen komt, ik was er al een beetje bang voor. Ik zou als ik jou was nu even bellen, vragen of je de dosis op mag hogen voor 2 weken. Volgens mij kan dat geen kwaad, als je het niet doet het het breekt echt door... dan liever even hoger doseren en proberen te controleren.

 

Normaal breekt het niet door toch? Soms als het terug blijft komen of niet betert geef ik het advies om het maatje ook te behandelen, zodat je die als (her)besmettingsbron kunt uitsluiten. Ik denk dat ik het in jouw geval nu zou doen. 2 weken meebehandelen, moet genoeg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino Clyde (haar maatje) wordt gelukkig al standaard meebehandeld. Ik heb toevallig echt nét reactie gehad van de dierenarts dat ik de Panacur kan ophogen voor 2-3 weken, zoals jij ook al aangaf. (en Clyde dan de gebruikelijke dosis).

Ik had ook de vraag gesteld over de nierfunctie, die kan via urine niet getest worden. De dierenarts heeft me aangeraden om de nierfunctie te laten checken via een bloedtest bijv. bij een volgend dierenartsbezoek (hopelijk pas over een paar maanden als ze voor hun jaarlijkse controle en vaccinatie moeten).

 

Normaal breekt het inderdaad niet door, maar toen we de konijnen afgelopen december van mijn appartement naar het appartement van mijn vriend verhuisd hadden, heeft ze ook een kleine doorbraak gehad. Daarna ging het toen weer beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Even een kleine update: Bunnie heeft zich er toch weer goed doorheen geslagen. Inmiddels is de gebitsbehandeling onder narcose 3 weken geleden en de opleving van EC bijna 3 weken.

 

Na de panacur/fenbendazol in hogere dosering gegeven te hebben (a.s. donderdag gaat ze weer naar de normale dosis) heeft ze geen neurologische EC-aanval meer gehad. Het duurde wel nog even voor ze weer optimaal in de juiste verhoudingen ging eten. Ze at eerst bijv in verhouding teveel groenten en kruiden, maar liet het hooi liggen. Inmiddels eet ze alles weer goed en zien haar keutels er ook weer prima uit!

Ze is ook weer lekker gek aan het rondrennen en springen 's ochtends en 's avonds dus volgens mij zit ze wel weer lekker in haar vel ☺️

 

Bedankt voor jullie berichtjes over jullie ervaringen met EC konijntjes. Ik blijf gewoon focussen op gezonde voeding, regelmaat en zo min mogelijk stress en dan hoop ik dat ze nog een lange tijd bij ons mag blijven ❤️

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino hoe denk jij hierover? Ik gaf voor de opleving van EC 2x per dag panacur. Toen Bunnie de opleving had, kreeg ze 2 ml meer per dag. Toen ik mijn eigen DA sprak zei ze dat het niet zoveel uitmaakt of ik die totaaldosis per dag in 1x geef of in 2 doses.

 

Ik gaf dit in 2 doses, maar vorige week was ik het 's ochtends een keertje vergeten. Sinds toen geef ik het 's avonds in 1 dosis. Maar nu vraag ik me dus af wat beter is? 1x een hogere dosis boost misschien meer? Maar 2x de halve dosis is misschien weer beter verdeeld over de 24 uur.

 

Wat denken jullie?

Bunnie is sinds dit weekend weer terug op de lagere dosis (2 ml minder) en dat gaat goed.

 

(Ze is 2,3 kg en kreeg voorheen 2x 0,8. Tijdens de opleving was dit 2x 0,9 / 1x 1,8. Nu gaf ik haar de afgelopen dagen 1x 1,6)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet eigenlijk niet waarom dat zo is, er zijn een aantal ontwormingsmiddelen waar konijnen niet helemaal lekker op reageren, ik kan me voorstellen dat daarom de keuze is gemaakt om het te verdelen over 2x. Wat de halfwaardetijd is van deze medicatie in een konijn weet ik niet, dat kan eventueel invloed hebben nog. Hoewel de kuur tegen wormen ook 1x daags is.

 

Je bent je wel bewust dat je nu lager doseert dan zou moeten? Zeker met 1x daags zou ik er niet onder gaan zitten. De lage dosis = 0,4 x gewicht en hoog 0,8 x gewicht. In jouw geval dus nu 1,84 per dag (tijdens de opleving 3,68 per dag). Zelf zou ik dit naar 1,85 of 1,9 ml afronden. Afhankelijk van de spuit.

 

Als ik bijna 4ml aan panacur ellende zie, dan denk ik ook, krijg dat er maar eens in! Meer dan 2ml in 1x wordt toch verdomde moeilijk, omdat je het konijn ook de gelegenheid moet geven om het door te slikken en niet langs de bek te laten lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Kolino zei:

Je bent je wel bewust dat je nu lager doseert dan zou moeten? Zeker met 1x daags zou ik er niet onder gaan zitten. De lage dosis = 0,4 x gewicht en hoog 0,8 x gewicht. In jouw geval dus nu 1,84 per dag (tijdens de opleving 3,68 per dag). Zelf zou ik dit naar 1,85 of 1,9 ml afronden. Afhankelijk van de spuit.

Dat wist ik oprecht niet! Ik hield gewoon aan wat de dierenarts de konijnen heeft voorgeschreven. Wel weet ik dat mijn konijnen de vloeibare panacur voor schapen krijgen. Kan dat nog uitmaken qua dosering? Hiervoor kregen ze 2ml meranox per dag. En daarvoor panacur dat werd klaargemaakt in de praktijk (een pilletje dat als suspensie werd geprepareerd). Daarvan weet ik de dosis niet meer, dat was voordat ze Meranox kregen. En ze krijgen nu Panacur vloeibaar voor schapen omdat Meranox langere tijd niet leverbaar is (en Panacur vinden ze ook lekkerder gelukkig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

O dat ligt aan de sterkte. Doorgaans geeft een dierenarts iets mee met 25mg/ml. Maakt inderdaad wel uit welke je hebt en de ene voor een schaap is weer sterker dan de andere. Als ik het goed zeg is de 2,5% suspensie die met 25mg. Je hebt ook met 10% die bevat dus 100mg en dan is de dosering lager. Check het vooral bij de dierenarts, belangrijk is dat je nu 20mg (of 2x 10mg) geeft per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

@Kolino Ik heb het net gecheckt, dit staat op het etiket:

50.0 Panacur 25ml/ml suspensie per ml

 

En dan eronder 2x daags 0,8ml (dat was de dosering normaal gesproken voordat het tijdelijk was opgehoogd)

 

Ik ga het morgen even bij de DA checken, wilde ik toch al doen om even een update te geven over hoe het nu gaat met Bunnie.

aangepast door Bunnie.and.Clyde
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er vanuit dat je 50ml hebt meegekregen waarin dus 25mg/ml zit. Dat is 2,3x0,4=0,92 ml en dat dan 2x (zo kwam ik dus aan 1,84). Goed plan om het even na te vragen, mogelijk is Bunnie wat aangekomen, waardoor je de dosis aan moet passen? De dierenarts kan zo voor je narekenen of het nog klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino ik heb het vandaag gevraagd bij de DA. Voor de dosis van de schapen-panacur hebben ze destijds (was ergens eind '23) contact gehad met Wilhelminapark over de juiste dosis, die heeft de dosis die ze nu krijgen toen teruggekoppeld. Ik ga er dus vanuit dat het wel zal kloppen. Bunnie weegt hetzelfde als nu. Is de berekening van gewicht x 0,4 ook van Wilhelminapark? Misschien dat het toch aan schapen vs honden panacur ligt?

 

Ik zal het zoals altijd goed in de gaten blijven houden, maar vooralsnog gaat ze hier goed op. Voordat ze onder narcose ging voor de gebitsbehandeling heb ik ook geen EC toevallen bij haar gezien. En na de narcose bleef het gelukkig ook maar bij 1 EC toeval (en toen gelijk opgehoogd).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .