Ga naar inhoud

Problemen achterpoten en keutels


Aanbevolen berichten

Wat fijn om te lezen dat je toch hebt kunnen gaan.

 

Een raadsel wat hij nu precies heeft blijft het zo wel. De ademhaling zoals je hem nu beschrijft past wel bij stress en/of pijn. Met koorts ga ik snel richting ontstekingsreacties en dus virussen/bacteriën. E.C. is dan ook weer niet uit te sluiten.

 

Wat kan is dat de temperatuur van een konijn door stress te hoog wordt, dan lijkt het koorts, maar is het dan niet. Nu snap ik ook het verhaal van de dierenarts beter. Behandelen met antibiotica is slim nu, daarmee pak je iets bacterieels in ieder geval aan. Ontstekingen worden al aangepakt door de pijnstiller. Houd je nog virussen en parasieten over.

 

Als ze zijn ingeënt zijn er geen virussen meer waar je preventief iets tegen kan doen. Dan denk ik, misschien toch panacur beginnen als het binnen is. Dan heb je eigenlijk alles afgedekt.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Panacur krijg ik vandaag binnen, dus dan wordt het 1x daags injectie Tolfedine (over 2 dagen 2x daags oraal metacam), 2x daags oraal Ciseral, 5x daags oraal Lactulosesiroop, de eenmalige injectie van antibiotica die 4 dagen duurt en de kuur van Panacur oraal van 14 dagen. Dit klinkt als erg veel, als ik geen keuze heb, dan uiteraard zal ik het doen, maar dan moet ik eerst even overleggen met de dierenarts. Komende dinsdag krijgt hij misschien opnieuw de injectie van antibiotica. 

 

Het probleem nu is dat hij niet meer uit zichzelf eet en ook dwangvoer eigenlijk weigert. Ik krijg net zijn bekje een beetje vol, maar dat laat hij eruit lekken als ik niet oppas. En hij is zo lusteloos en slap..... Hij kan nog wel hoppen onder dwang en hij reageert nog wel op me, maar voor de rest laat hij letterlijk zijn kopje erbij hangen.... Gisteren knabbelde hij laat op de avond nog op wat wortel en volgens mij 's nachts ook nog wel wat op een stukje wortel, maar meer niet. Soms zie ik hem snuffelen aan de groenten en dan wilt hij knabbelen, maar dan stopt hij en dan zakt zijn kopje op de groenten. Ik hoop dat de antibiotica gewoon wat tijd nodig heeft om in te werken en dat hij in de loop van het weekend verbetert, want ik zou echt niet weten wat ik nu nog zou moeten doen of wat de dierenarts voor hem zou kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je toevallig de naam van de antibiotica?

 

Hoe is zijn slikreflex als je medicatie geeft?

 

Het is niet goed dat er zo weinig eten in gaat, gister gaf ik al aan, hoe kijkt je dierenarts tegen een injectie met metomotyl aan? Maropitant kan ook (is tegen misselijkheid). Emeprid kun je na de eerste injectie oraal geven (dat is hetzelfde als metomotyl) Wat gebeurt er als je iets van peterselie of selderij probeert? Zelf geef ik bij gebrek aan eetlust weegbree of paardenbloemblad, maar ik kan me voorstellen dat je daar nu niet de beschikking over hebt.

 

Hoe ziet je schema er uit op een dag met medicatie en dwangvoeren? Ik bedoel dus hoe laat doe je wat? Wat ik zelf altijd doe, beetje afhankelijk van het gewicht, in ieder geval 5-10ml per kg er in te krijgen per keer. Je hoopt op meer, want dat is minder vaak dwangvoeren, maar als dat niet lukt, dan moet je gewoon om de 3 uur kleine beetjes er in gooien. Jouw konijn heeft iets van 100ml per dag nodig aan dwangvoer als ik lees hoeveel er zelfstandig in gaat nu. Als dat per 10ml gaat, dan moet je dus om de 2 uur dwangvoeren, ongeveer. Gaat er 15ml in ongeveer, dan kun je het in 6 keer verdelen, maar dat is dus nog iedere paar uur. Ik zou je aanraden om dat dit weekend vol te houden. Dan heb je kans dat je het tot maandag kunt redden.

 

Wortel is natuurlijk niet echt ideaal in een situatie waarin ook gas een rol speelt (veel suiker=meer gas). Iets eten is beter dan niets eten, dat wel. Ik zou je aanraden bij de supermarkt wat keukenkruiden halen vandaag, selderij, peterselie, tijm kun ook proberen. Als je het kunt vinden, oregano zou ik in deze situatie zeker proberen (wel een plant of takjes). Mijn konijnen pakken weegbree als eerste, dat probeer ik altijd te hebben (ik laat het ook in de tuin groeien), maar heb het op het moment ook gedroogd in huis. Peterselie en selderij werken eetlustopwekkend.

 

Of je er goed aan doet om panacur te starten, dat is een afweging. Als er E.C. in het spel is, dan is het verstandig om binnen 10 dagen na de eerste symptomen te starten. Heb je voor maandag een afspraak staan of heb je deze nog niet gemaakt? Als je naar wilhelminapark zou gaan maandag, dan zou ik zeggen, vraag daar een eerlijke mening of ze het helemaal uit kunnen sluiten. In jouw geval heb je dat stukje trauma wat het een en ander zou kunnen verklaren. Dat maakt mij aan het twijfelen, of het zinvol is. Qua medicatie bij elkaar is het echt geen probleem. Alle medicatie die je geeft en hebt gegeven is te verantwoorden en tegelijk te gebruiken. Het enige wat er voor te zeggen is, is dat je niet onnodig nog meer medicatie wil toedienen, dus moet je weten hoe waarschijnlijk de diagnose is.

 

Mijn advies zou zijn om ook na te gaan of, als het gas minder is, de frequentie van lactulose verandert kan worden. Normaal geef je dit namelijk niet 5x per dag. Het is geen foute dosering hoor, maar ik maak in mijn hoofd de afweging dat je die ml nu ook in zou kunnen zetten voor dwangvoeding. Als het gas (nagenoeg) weg is, is 2x daags voldoende. Maar overleg het wel even met de dierenarts, het kan zijn dat die daar anders over denkt.

 

Hopelijk heb je hier wat aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor het meedenken en voor al het advies!

 

De antibiotica had even tijd nodig en zijn temperatuur is naar een veilige temperatuur van 38,7 gedaald. Ik weet niet wat de naam is, maar het is een breed spectrum antibiotica. Zijn eetlust is enigszins teruggekeerd, maar zijn slikreflex is inderdaad niet erg goed. Ik heb hem net geobserveerd tijdens het eten van zijn groente en er waren wel een paar momenten dat hij niet goed kon slikken en het leek alsof hij ging stikken. Ik schrok daar wel erg van, dit heeft hij nooit eerder gehad. Dit verklaart misschien ook waarom hij moeite heeft met het dwangvoer, dat gaat er wel in, maar erg langzaam en ik moet altijd een paar minuten wachten totdat hij het doorgeslikt heeft en ik weer een beetje in zijn bek kan spuiten. Je vraagt specifiek naar zijn slikreflex, heb je iets in gedachten qua ziektebeeld of verklaring voor problemen hiermee? 

 

Er zijn wel goede tekens, namelijk dat hij weer eetlust heeft en ook wat minder pijn heeft (zijn oortje staat soms weer omhoog) en hij huppelt wat soepeler op zijn achterpoten. Ook keutelt hij weer, wel aparte vormen en texturen, maar dat heeft gewoon tijd nodig. De grote problemen zijn nu dus problemen met zijn slikreflex en nog zijn slapte. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het even opgezocht, hij heeft als antibiotica een injectie van Terra gekregen. Ik heb vast voedsel en groente maar even uit zijn hok gelaten, omdat ik bang ben dat hij stikt of zich verslikt. Zijn buik maakt nu ook heel harde geluiden, harder en vaker dan na een massage en vaak tijdens het eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden dat ik vroeg naar de slikreflex was om na te gaan waarom hij dwangvoer laat lopen. Ik heb geen specifieke diagnose daarbij. Heel zwart-wit gezien heb je bij dwangvoeren twee opties als ze niet doorslikken, niet willen meewerken (om wat voor reden dan ook) en niet kunnen meewerken omdat slikken lastig is. Dat laatste zie je vaak bij konijnen die zich heel lamlendig voelen of bij konijnen die aan het einde zijn.

 

Als je minutenlang moet wachten dan is het wel een heel gevecht om er 100ml op een dag in te krijgen. Aspiratie, waar ik het eerder over had, ligt dan ook op de loer.

 

Ik snap wel dat je er een beetje bang van wordt zo, maar ik zou best groenvoer durven geven. Voor je eigen gemoedsrust zou je kunnen zorgen dat de stukken wat kleiner zijn.

 

Normaal zou, wel interesse in eten, maar dan toch niet eten, kunnen duiden op gebitsproblemen. Maar ik denk dat het nu meer lamlendigheid is, Ik hoop eigenlijk dat het zakken van de koorts en door voldoend dwangvoeding binnen te krijgen hij weer een beetje op krachten komt.

 

Hoe gaat het vandaag met hem?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie en dat je blijft meedenken, ik waardeer het echt enorm en nogmaals neem ik alles mee wat je suggereert 🙂 Door alle stress en gebrekkige slaap (iedere 2 of 3 uur voer ik hem bij, ook 's nachts) lukt het me soms niet om overal op te reageren. Maar nogmaals, ik neem alles mee en ik ben erg dankbaar voor de steun!

 

Vandaag kreeg hij een bakje met fijngesneden groenten en dat begon hij gelijk op te eten. Hij kauwde beter en slikte ook beter door en zijn dwangvoeding ging er ook beter in. Hij heeft buiten zijn dwangvoermomenten ook weer zelfstandig zijn groenten gegeten en ook een beetje biks 🙂 Hij krijgt overigens veel meer groenten dan alleen wortel, maar ik geef altijd rasp van wortel, biet en kleine stukjes banaan als een laatste redmiddel als hij niets wilt eten. Zijn keutels zijn wat steviger van vorm en stinken niet meer zo erg nu hij ook zijn andere groenten eindelijk weer begint te eten.

 

Wat betreft de slikreflex, schrok ik van hoe accuraat je was met de slikreflex en dat daar misschien problemen mee konden zijn, dus ik dacht gelijk dat je een neurologisch probleem of EC ging opperen als verklaring. Maar als lamlendigheid van alle ziekte en gedoe de waarschijnlijke boosdoener is, dan kan ik daarmee leven en naar behandelen. De problemen kwamen ook niet door zijn gebit, want dat zag er netjes uit. Er waren geen irritatie bij het tandvlees of haken aan zijn kiezen. 

 

Het gaat vandaag dus beter met hem dan gisteren. De antibiotica heeft blijkbaar goed geholpen en hij is momenteel weer op hetzelfde punt van herstel van voor zijn koorts. De lactulose ga ik inderdaad maar 2x geven, want zijn gasbuik is volgens mij weg en hij reageert goed op de buikmassages. Panacur heb ik bij de hand maar ik wacht tot dinsdag als hij weer op controle komt en waarschijnlijk een tweede dosering van antibiotica krijgt. Ik heb nog steeds geen idee wat er aan de hand is, dus ik twijfel nog om naar een konijnkundige DA hiervoor te gaan. Maar hij heeft zo veel over zich heen gekregen qua bezoekjes en prikjes en vreemden, dat ik hem nu eigenlijk even de rust wil bieden om te herstellen voordat ik weer ga speuren naar antwoorden. Hij houdt zich in elk geval sterk en hij blijft vechten 💪

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super fijn om te horen dat hij zich er zo doorheen slaat. Heftig weekend zo voor jou en natuurlijk ook voor hem.

Heel prettig dat de antibiotica goed zijn werk doet en de gasbuik ook bijna weg lijkt.

 

Bij veel klachten is er vaak door de bomen het bos niet meer te zien. De ziekteverschijnselen van het ene zorgen voor klachten bij het andere. Zodra ze stoppen met eten, krijg je veel meer kans op maag en darmproblemen. Ook als het etensprobleem bijv. van het gebit of van een kwetsuur afkomt. Het zou kunnen dat je er ook niet achter komt wat er nou precies is gebeurd.

 

Als hij maar op blijft knappen (eten, keutelen, plassen) en klachten verminderen, dan zit je goed.

 

Ik zou voor de toekomst wel kijken naar een andere DA, want  eigenlijk wil je gewoon goede ondersteuning daar, al is onze @Kolino op het forum hier goud waard.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat meneer gewoon verkouden was, want hij is flink hersteld sinds hij antibiotica heeft gekregen. Hij is weer enthousiast aan het eten en aan het rondhupsen, dus het gesleep van zijn achterpoten en zijn slapte komen waarschijnlijk niet door trauma of kneuzingen 🙂 Hij is nog wel incontinent, maar dat komt hopelijk wel weer goed over een paar dagen na zijn tweede injectie van antibiotica. 

 

Wat betreft het vinden van een konijnkundige dierenarts, heb ik weinig keuze in Leiden en zonder eigen vervoer ben ik vrij aangewezen op wat ik in de buurt heb zitten. Ik ben al bij 5 verschillende dierenklinieken geweest en nergens zit ik echt 100% goed. Dus voor nu heb ik geen keuze dan het doen met wat ik heb helaas.. Maar gelukkig bestaat dit forum en kan ik steeds meer leren over de kwaaltjes van konijnen en hoe ik daar het beste mee om kan gaan. Nogmaals bedankt voor jullie hulp! Olivier komt er zeker wel bovenop! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super fijn dat hij zo aan het opknappen is. ❤️ Hier draaien de duimen dat hij snel weer helemaal de oude is. 
 

Je kan ook ff bellen met een knaagdieren asiel in de buurt. Misschien die van Warmond: https://knaagdierencentrumpoelgeest.nl/ 

 

Ze vinden het vaak 0,0 probleem om te vertellen wie hun konijnkundige dierenarts is. Misschien zit die wel meer in de buurt of wil die evt. bij nood wel telefonisch overleggen. Ze weten vaak ook welke weekenddienst het beste is. 
 

Mijn konijnkundige dierenarts is regelmatig gefrustreerd over zieke konijnen die niet goed behandeld worden. Blijft sneu dat je langs zoveel artsen moet met een ziek konijn. 

aangepast door bunnyempress
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, bedankt voor de tip (en voor het duimen draaien ;)) Misschien is het ook mogelijk om daar mijn konijntjes te laten koppelen, ik heb er zelf geen ervaring mee. 

 

Met incontinent bedoel ik dat hij buiten de bak plast en keutelt. Dit doet hij wel vaker als hij (buik)pijn heeft, dan wilt hij niet in of uit zijn poepjesbak springen. Maar gisteren had hij wel vaker op de bak geplast en gekeuteld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, ok. Ik vroeg het me af omdat ik bij een verkoudheid geen slepende poten en slapte zou verwachten. Maar je kunt het nog even aankijken, het zal niet op een week meer of minder aankomen. Tenzij het wel EC is maar dan verwacht je ook achteruitgang te zien. Wat ik natuurlijk niet hoop!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, NLP zei:

Wat betreft het vinden van een konijnkundige dierenarts, heb ik weinig keuze in Leiden en zonder eigen vervoer ben ik vrij aangewezen op wat ik in de buurt heb zitten. Ik ben al bij 5 verschillende dierenklinieken geweest en nergens zit ik echt 100% goed.

Heb je misschien ook ervaring met Dierenkliniek Winkelhof? 

Ik woon ook in de buurt van Leiden en mijn ervaring met deze praktijk is positief. Deze bevindt zich in Leiderdorp, voor ons is het ongeveer 15 min rijden als er geen file is. Er stoppen ook bussen voor de deur. 

Wellicht is het een optie, als je deze nog niet kent?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht het voor nu af inderdaad voordat ik verder ga ingrijpen, maar ik blijf hem scherp in de gaten houden! 

 

En ik zit nu bij Winkelhof, maar zij weigerden dus om de röntgenfoto te maken. Ik ben daarom voor de second opinion naar Moens gegaan en daar hebben ze de röntgenfoto gemaakt waar de gasbuik gedetecteerd werd. De antibiotica is uiteindelijk door Winkelhof gegeven nadat ze daar de verhoging hadden gevonden, wat weer niet bij Moens op diezelfde dag gevonden werd. Het is een frustrerend samenspel geweest 😅

  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh en het was mogelijk om de echo bij dierenkliniek Keerhoeve te maken afgelopen vrijdag, maar de dienstdoende dierenarts weigerde het. Ze zei dat bij een gasbuik er niets afgelezen kon worden van een echo, dus daarom wilde ze het niet uitvoeren. Nogmaals, het was een erg frustrerend samenspel.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een gedoe 😅

 

Ik snap dat dus ook niet. Die kosten betaalt de klant toch? Ik vind dat bij spijsvertering problemen (en gebitsproblemen) een röntgenfoto standaard als optie genoemd zou moeten worden als de praktijk die mogelijkheid heeft. Het is dan aan de klant om wel of niet te kiezen voor die optie. Kosten kun je vooraf als dierenarts toch gewoon doorgeven zodat de klant daar geïnformeerd een keuze in kan maken. 

 

Misschien eerder personeel of tijdgebrek waardoor ze het niet voorstellen? Als je bijv. een kwartiertje consult per klant hebt en je planning vol zit is het lastig. 

 

Hopelijk gaat het nu beter!

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien was het kosten besparen, misschien is het afweging stress/informatie, misschien is het drukte.

 

Lodewijk heeft ook eerst 1 week pijnstilling gehad, voordat we de röntgenfoto lieten maken.

Alleen hadden wij 1) geen acuut ziek konijn / geen vermoeden kwetsuur en 2) kon zowel de dierenarts als wij niet echt makkelijk 2 dagen later. De röntgenfoto kon vervolgens zonder narcose, wat weer minder risicovol is, maar wel de kans had dat het alsnog overnieuw moest (als je konijn toch teveel beweegt). Hij heeft een aangeboren heupafwijking en de foto was alleen om te bevestigen dat dit zo was en de beginschade vast te stellen.

 

Van wat ik hoorde geeft een echo bij een gasbuik niet altijd extra informatie. Als je al kan voelen waar het gas zit en/of het konijn reageert binnen een normale tijd op medicatie, dan vind onze DA het juist een van de onderzoeken die niet echt helpen. Ze zei dat veel weekenddiensten echo's maken en dat ze volgens niets met die echo's doen, omdat het geen extra informatie geeft. Alleen als je vermoed dat er iets vast zit (verstopping) vind ze het nuttig. Zij behandeld dus eerst de gasbuik met medicatie + infuus en vrij snel gaat het konijn dan weer eten.

 

Ik ben geen DA, maar dat is in ieder geval hoe het bij ons ging / wat ik me herinner wat zij vertelde.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .