Ga naar inhoud

Konijn buiten laten in dit weer?


Aanbevolen berichten

Hallo, 

Wij hebben het konijn van mijn schoonmoeder overgenomen. Konijn is al bijna 8 jaar (Hollandse hangoor?), is nog nooit ziek geweest, en heeft altijd buiten geleefd in zn eentje. Hij woont sinds 3 weken bij ons. Bij mijn schoonmoeder ging hij bij hele koude temperaturen in een hokje in de schuur. Bij ons zijn ze de schuur aan het maken, dus hebben nu geen schuur. We hebben zon groot Ferplast hok, waar dus bovenin helemaal beschut is, op de eerste etage open en beneden ook open met tralies. 

 

Nou lees ik op internet dat konijnen tot -15 zeker wel buiten kunnen blijven. Het is hier in Den Haag nu max -5, maar ik vind het zo zielig. Ik heb dus het bovenste gedeelte afgeplakt met waterdicht folie. En leg beneden kruikjes neer. Hij heeft voldoende stro, hooi en eten. 

 

Hij mag van mij best wel naar binnen, maar ik ben bang dat die temperatuur verschillen hem veel meer ontregelen. De afgelopen 2 nachten zijn volgens mij goed gegaan, maar moet ik me zorgen maken? En is het oke om hem buiten te laten? 

 

Ik merk dat ik er snachts soms van wakker lig en dan denk achhhh hij moet het zo koud hebben ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 jaar is wel een leeftijd dat je in de gaten moet houden of het nog kan. Dat wil zeggen dat je goed moet kijken of de wintervacht zich goed ontwikkeld heeft.

 

Het klopt dat temperatuurverschil een probleem kan opleveren, dus nu naar binnen halen zou ik niet aanraden. Wel goed in de gaten houden, denk aan apathisch worden, slecht/niet eten, onderkoeling etc.

 

Omdat het konijn alleen is zou ik sowieso een snugglesafe aanraden en veel stro. Is castratie en een konijnenmeisje een oplossing voor je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij gedraagt zich eigenlijk gewoon zoals altijd! En hij gaat dus ook niet tegen de kruikjes liggen, hij gaat echt vol in de kou liggen terwijl er super veel warmere plekken zijn in het hok. Maar ik hou hem zeker in de gaten, als hij zich anders zou gedragen zou ik hem binnen halen. 

Castratie zien we niet echt zitten omdat hij nu al die jaren gewoon alleen is geweest en gezond en vrolijk lijkt. Dus ik weet niet of we na al die jaren nog eentje erbij moeten nemen. Hij is dit leven echt wel gewend. Hij lijkt ook nooit gestresst of bang. Volgens mij is hij half blind en of doof, want schikt nergens van. Dus eigenlijk een heel makkelijk mannetje! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een wat ouder konijntje zonder maatje om tegenaan te kruipen voor warmte. Je zorgen zijn dus zeker wel terecht. Als hij in goede gezondheid is, hoeft naar binnen halen niet. Maar let wel goed op zijn gezondheid, zorg voor voldoende stro in het hok.  Als je merkt dat hij er wel moeite mee heeft, met de kou, dan zou ik hem wel binnen halen. In een onverwarmde kamer, of als het echt crisis is qua gezondheid gewoon warm (maar dan is dat medisch noodzakelijk, ivm ondertemperatuur).

 

Konijnen zijn wel echt bewezen sociale dieren. Dat een konijn gewend is aan een kluizenaarsleven wil niet zeggen dat een leven met soortgenootje niet beter voor hem is. 8 is wel oud, maar ook zeker nog niet te oud voor een konijnenmaatje! Wist je dat er zelfs een website is die senioren konijnen met elkaar matcht? 😉 Mijn oudste konijn is 15 geworden, stel dat die van jullie dat ook haalt, is dat echt nog heel veel jaren eenzaam en alleen. Hoe goed we ons best ook doen, een mens kan geen konijnenmaatje vervangen. Wat wel het advies is als je de keuze neemt voor een konijn erbij is om het via een opvang te doen, dan kan er namelijk op karakter een goed passend maatje bij gevonden worden. Net als mensen met andere mensen samen willen zijn, willen konijnen ook echt wel een soortgenootje om mee samen te leven, maar willen ze wel dat dat dan een soortgenootje is waar ze het goed mee kunnen vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie! Dan laat ik hem nu buiten. Aangezien het prima met hem lijkt te gaan. En interessant dan een koppeling met een ander konijn nu nog nuttig is, wist ik niet. Ik zou hem dan liever koppelen aan een ander, zodat hij ergens kan gaan wonen met een grotere tuin. Hij zit een beetje noodgedwongen bij ons dus verzorg hem echt heel goed, maar zat er echt niet op te wachten. Ik ga eens informeren. Het zou top zijn als hij ergens anders kan wonen met een ander konijn!  

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, sanbun zei:

et zou top zijn als hij ergens anders kan wonen met een ander konijn!  

Inderdaad de beste keus en in een grotere ruimte. Want die kooi is niets en beneden telt voor het leefgenot niet meer. Heb je zelf geen plaats voor een grotere ruimte zodat je er ook een konijn bij kan nemen? Twee is dubbel genieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief dat je hem wel noodgedwongen hebt overgenomen.

 

Hier vind je een lijst met goede konijnenopvangen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

 

Als je hem naar zo’n konijnenopvang brengt, wordt hij gecastreerd, gevaccineerd en wordt hij geplaatst bij mensen die een voedster hebben. Er wordt door de opvang ook eisen gesteld aan de grootte van het verblijf, dus hij zal goed terechtkomen 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Accepteren konijnenopvangen altijd konijnen die niet uit een opvang komen?

Als het goed is wel, alleen dan heb je een wachtlijst voor afstand doen. In dit geval is het dus handig om het zo snel mogelijk te regelen en het konijn dan te brengen wanneer er plaats is. Als er een wachtlijsstop zou zijn moet je mogelijk even verder zoeken. Maar in principe zijn alle konijnen welkom, alleen hebben gevonden konijnen en konijnen die uit die opvang komen (of uit een gestopte opvang uit de omgeving) voorrang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .