Ga naar inhoud

Cavia vindt haar kammen niet leuk


Gerdadina

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, wij hebben twee langharige cavia’s. Die ene vindt het vreselijk als ik hem kam. 
Ik doe het altijd heel voorzichtig. Bij zijn hoofdje en nek gaat goed. Maar zodra ik bij zijn rug kom dan begint hij al. Ik kan er zo doorheen kammen, heeft geen klitten. Soms een klein stukje maar dat knip ik er meteen uit. 
De andere cavia laat zich wel kammen maar echt leuk vindt hij het niet. 
Wat zijn jullie ervaringen? 
Hebben jullie dit wel eens mee gemaakt? 
 

aangepast door Gerdadina
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Gerdadina wijzigde de titel naar Cavia vindt haar kammen niet leuk
21 uren geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Ik heb geen cavia’s, maar 2 van mijn konijnen vinden borstelen ook niet leuk. Ze verdragen het bij mij beter terwijl ze iets aan het eten zijn (iets dat ze lekker vinden). Je kan als dat niet helpt de denk ik ook trainen op borstelen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er iets wat hij echt heel erg lekker vind, wat je voor zijn neus kan leggen wanneer je bezig bent? 

En inderdaad zoals de anderen aangeven eens kijken welke borstels fijn zijn en welke niet en uitproberen op welke manier je wel zo goed mogelijk de vacht bij kan houden zonder al te veel stress. 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-1-2024 om 11:14, Kolino zei:

Ik weet dat wij vroeger bij langharige cavia's een kam gebruikte die eigenlijk voor baby's was. Dus vrij stomp en dan alleen op het langste haar, voor de rest een zachte borstel.

Ik heb een zachte borstel. En ik heb nog wel een baby kammetje. Ga ik die eens proberen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cavia's hebben er een hekel aan als je ze achter op hun rug en hun kont aanraakt (dat ervaren ze als rijden/dominantie), dus het is niet zo gek dat ze borstelen op die plek dan ook niet leuk vinden. In plaats van borstelen kun je er ook voor kiezen om de klitten weg te knippen of de haren kort te houden. Het zijn vooral de haren die over de grond slepen en natgeplast worden die gaan klitten. Bovenop ontstaan niet zo snel klitten lijkt me.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .