Ga naar inhoud

Vieze kont


bunnylovertje

Aanbevolen berichten

Tip 1: babydoekjes halen op waterbasis. Daarmee kun je de kont schoonmaken.

Als dat niet werkt kun je voorzichtig een STOMPE schaar gebruiken (bijvoorbeeld die je bij EHBO gebruikt of een kinderschaar). Gebruik geen puntige schaar, want als je konijn wegvlucht of spartelt en hij wordt gespiest, dat wil je niet! Wat ook kan, maar dat moet je niet te vaak doen is de kont weken in een laagje water en zo de poep losmaken van de vacht. Dit zou ik alleen doen als de andere opties niet werken.

 

Tip2: kijk naar voedingsfouten, niet zelden krijgen konijnen met dit soort klachten teveel brokjes of wordt er ineens iets toegevoegd aan hun dieet dat ze niet gewend zijn. Mijn vraag aan jou dus, wat voer je op een dag en hoeveel? Vermeld daarbij ook het merk brokken dat je geeft, want dan kunnen we even meekijken met de samenstelling daarvan.

 

Tip3: Je konijn zou ook last kunnen hebben van parasieten of wormen of iets in die richting, mocht er geen voedingsfouten gemaakt worden, dan is het dus verstandig om blindedarmkeutels te pakken te krijgen en deze te laten onderzoeken door de dierenarts. Misschien zie je ook wel gekke dingen aan de keutels?

 

Voor nu dus, eerst schoonmaken en dan op zoek naar de oorzaak.

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gebruik ik eerst de billendoekjes. Maar als het echt hard aan de kont vast zit moet de bibs in bad. En dan is het zo weg. Wat er dan nog aan vast zit kun je wegknippen.  Vervelend is als hij door de harde poep niet meer normaal kan plassen dus zorg ervoor dat het allemaal weg is.

 

Als het je bij deze klomp poep lukt. Neem een stuk met keukenpapier en doe het in een zakje zodat de dierenarts er naar kan kijken. Want dat is wel verstandig om te laten onderzoeken. 

 

Als het dus echt te hard is:

Afwas teiltje met lauw warm water en speciale shampoo voor konijnen maar kan ook gewoon zonder shampoo. Alleen de bibs erin en met je hand eronder wassen en na 2 minuten eruit en op handdoek goed afdrogen. 

 

Voeding is ook heel belangrijk om naar te kijken. Onze Leeuw heeft waarschijnlijk chronische darm problemen. Maar sinds hij alleen maar Beaphar care plus krijgt heeft hij het minder erg.

 

Dus bibs in bad, en afspraak maken bij de DA met konijn en poep zou het eerste zijn wat ik zou doen en gedaan heb.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor jullie tips!

Ik geef onze 3 konijnen 3 tomatenblikjes(we hadden op internet gelezen dat 1 tomatenblikje 25 gram was) hij eet wel duidelijk het meest van de 3 en hij eet bijna nooit hooi. Ook is hij best wel dik maar dat kan ook door de wintervacht komen. Ik geef hooi van het merk tijssen en biks van de bosrand. Ik geef hem sinds kort geen groentes en fruit meer want daar krijgt hij diarree van. Ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben? Dus dan geef ik de andere twee wel en hem niet maar dat is ook sneu. Vorig jaar toen ik mijn voedster had laten dekken, moest hij alleen zijn die tijd want ja ze moest voor haar babykonijnen zorgen en toen had hij ook ineens veel plakpoep en hij ging zich toen niet meer wassen enzo(Ik denk omdat hij eenzaam was). Maar nu is het veel erger. Hij is ook niet bepaald Heel tam en als ik hem wil aanraken rent hij al weg. Hoe kan ik dat dan het best doen met de billendoekjes? Of kan ik hem beter wassen wat is handig? Ik vind het dan zo zielig dat als ik hem op pak want hij vind het echt niet leuk als ik hem aai ga na oppakken. Ik zie niet echt gekke dingen aan zijn keutels. Ik zou ook een foto kunnen proberen te maken van zijn keutels en zijn kontje?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, bunnylovertje zei:

Heel erg bedankt voor jullie tips!

Ik geef onze 3 konijnen 3 tomatenblikjes(we hadden op internet gelezen dat 1 tomatenblikje 25 gram was) hij eet wel duidelijk het meest van de 3 en hij eet bijna nooit hooi. Ook is hij best wel dik maar dat kan ook door de wintervacht komen. Ik geef hooi van het merk tijssen en biks van de bosrand. Ik geef hem sinds kort geen groentes en fruit meer want daar krijgt hij diarree van. Ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben? Dus dan geef ik de andere twee wel en hem niet maar dat is ook sneu. Vorig jaar toen ik mijn voedster had laten dekken, moest hij alleen zijn die tijd want ja ze moest voor haar babykonijnen zorgen en toen had hij ook ineens veel plakpoep en hij ging zich toen niet meer wassen enzo(Ik denk omdat hij eenzaam was). Maar nu is het veel erger. Hij is ook niet bepaald Heel tam en als ik hem wil aanraken rent hij al weg. Hoe kan ik dat dan het best doen met de billendoekjes? Of kan ik hem beter wassen wat is handig? Ik vind het dan zo zielig dat als ik hem op pak want hij vind het echt niet leuk als ik hem aai ga na oppakken. Ik zie niet echt gekke dingen aan zijn keutels. Ik zou ook een foto kunnen proberen te maken van zijn keutels en zijn kontje?

 

Onze Leeuw is ook nog te dik en kan er daarom ook niet goed bij om te wassen van onder. 

Ik neem aan dat het lege tomaten blikjes zijn waar je het voer in doet? 

 

Helaas is er geen andere mogelijkheid dan oppakken. En dan op je schoot tegen je aan houden met zijn rug naar je toe en zijn onderkant steunend op je schoot. Met 1 hand tegen je aan drukken en met de andere hand schoon maken met de doekjes. Als je hulp hebt beter met 2. 1 vasthouden en ander poetsen. 

Maar als het echt keihard is is de enige optie een badje. Ook dat zou ik in dit geval met 2 personen doen als hij zo angstig is. 

 

Het is zieliger om zo vol poep te zitten dan oppakken hoor. Het trekt aan de haren en geeft infecties, jeuk en als het echt veel en hard is ook plasproblemen. Dat de plas tegen zijn buikje aan komt en erin brand of dat hij helemaal niet meer kan plassen. 

Succes 🤗

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je toevallig een ingrediëtenlijstje van de brok die je geeft? Een foto van het etiket is prima. Ik vermoed dat daar ruimte is voor verbetering. Huismerken bevatten soms ook dierlijke ingrediënten, dus dat is ook handig om uit te sluiten.

 

Te dikke konijnen kunnen niet goed bij hun kont om de blindedarmkeutels op te eten, dat zou een verklaring kunnen zijn. Voor mij is het niet in te schatten hoeveel kg hij zou moeten wegen, maar 75 gram voor 3 konijnen valt op zich mee, het kan geen kwaad om het even na te wegen. Wat het ene blik is het andere niet natuurlijk.

 

Dat hij geen fruit en groentes kan eten zegt mij dat er meer aan de hand is, ook daar zijn verschillende oorzaken mogelijk, maar eigenlijk heeft het altijd met een disbalans in de darmflora te maken. Dat is niet altijd even makkelijk om te herstellen. Welke groentes en fruit gaf je hem?

 

Niet schoonmaken is helaas geen optie, soms is het handig om met 2 mensen te zijn, de een houdt het konijn vast en de ander poetst schoon. Vergis je niet in het schoonmaken in een laagje water. Hiervoor kun je overigens het beste een afwasteil of eventueel een emmer met een klein laagje gebruiken. Ik kan je garanderen dat er gesprongen wordt. Deze zet je het liefste op de grond neer, vanwege valrisico. Als het buitenkonijnen zijn zal hij tijdens het opdrogen tijdelijk even binnen moeten zijn, dit omdat je de ondervacht ook nat maakt en hij zich dan niet meer goed warm kan houden, omdat het haar nog nat is. Zie het als dat jij nu in natte kleren buiten gaat staan, je bent binnen no time onderkoeld. Goed afdrogen is natuurlijk ook van belang, maar hij kan pas naar buiten als de ondervacht droog is.

 

Dit is dus waarom wij eigenlijk altijd billendoekjes aanraden, je zit niet met een doorweekt konijn. Zeker als het vaker gebeurd is het geen optie om steeds te baden. Als het echt te erg is, ja, dan zou ik dat doen, maar in principe gebruik je altijd billendoekjes. Als ik jou zo hoor heb je 2 mensen nodig. Als de een hem nou tegen zich aanhoudt en vasthoudt zodat de ander de kont kan zien, dan moet het lukken. Wat ik bedoel is dat iemand op de grond gaat zitten, konijn met de rug tegen je buik/borst aan en dan het kontje iets naar voren schuiven. Let op! Het konijn moet echt goed zijn hoofd omhoog kunnen hebben, zorg ook dat het konijn geen rare bewegingen kan maken, want dan kan hij zijn rug breken.

 

Reden te meer om op zoek te gaan naar de oorzaak. Wat je zou kunnen doen is de biks beperken tot de hoeveelheid die hij mag, zodat hij niet ook de porties van de anderen opeet. 75 gram is ongetwijfeld teveel voor hem alleen. Weet je wat hij nu weegt en wat hij zou moeten wegen? Ik wist/weet van al mijn konijnen het gezonde gewicht. Aan de hand daarvan kun je berekenen hoeveel gram hij mag. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bracht vroeger elke ochtend een bordje fruit naar de konijntjes. Dat was meestal appel, ruccola, veldsla, banaan, komkommer, tomaat, en soms een beetje brood. Niet allemaal tegelijk maar dit gaf ik dan verdeeld over de dagen. Maar hij kreeg dus die vieze kon een heel veel zachte keutels en toen ben ik gestopt.

Ik zal straks een foto sturen.

Ik heb geen idee wat hij weegt, en we hebben ook geen weegschaal waar hij oppast. 

Is het dan niet te weinig voor de andere twee? Want hun zijn helemaal niet dik. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, bunnylovertje zei:

En ik denk dat hij niet goed tegen fruit kan, want sla gaat meestal wel goed.

 

Voor diarree of zachte keutels zijn suikers vaak de boosdoener. Dat zit natuurlijk het meest in fruit (banaan, appel, bosbes, aardbei e.d.), maar ook tomaat, wortel en biet bevatten relatief veel suiker. Wees daar dus ook alert op.

 

Vervang niet alle groenten met hoge suikerwaardes met sla of koolsoorten, want die zijn ook heftig voor de darmen.

Kijk liever naar witlof, andijvie, pastinaak, rettich of groene paprika.

aangepast door bunnyempress
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bunnylovertje zei:

Ik bracht vroeger elke ochtend een bordje fruit naar de konijntjes. Dat was meestal appel, ruccola, veldsla, banaan, komkommer, tomaat, en soms een beetje brood. Niet allemaal tegelijk maar dit gaf ik dan verdeeld over de dagen. Maar hij kreeg dus die vieze kon een heel veel zachte keutels en toen ben ik gestopt.

Ik zal straks een foto sturen.

Ik heb geen idee wat hij weegt, en we hebben ook geen weegschaal waar hij oppast. 

Is het dan niet te weinig voor de andere twee? Want hun zijn helemaal niet dik. 

 

Heb je een keukenweegschaal? Ik zet daar de onderbak van reiskooi op en dan op 0 en dan nijn er op. 

 

Brood is een no go voor konijnen dus dat zou ik niet meer geven.

Rest is goed maar met mate en waarschijnlijk voor nu de kleine poepkees geen fruit en groente geven. 

 

Het beste is om zo snel mogelijk de kont schoon te maken. Dit ivm infecties en wat ik eerder zei problemen met plassen. Ipv foto maken zou ik nu de onderkant schoon maken. Want het word steeds harder en moelijker weg te krijgen ook. Geloof me 😖. Ik had een ochtend haast, rook kak, vers, maar geen tijd en laat in de middag thuis. Was een uur bezig om hem weer soort van schoon te krijgen en hij had al rode huid op zijn buikje doordat hij alleen die kant op kon plassen. Ik was alleen dus de badkamer kon ik ook gelijk poetsen na al dat gespartel in het badje wat 6cm water had🙈

 

Volgende dag dierenarts om spray en zalf om dat buikje weer in orde te krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het gros wel lezen, alleen niet wat er links van krijt staat (premix?) en ik kan er geen wijs uit worden welke olie het is (soja?), het laatste ingrediënt.

 

Helaas zit er rietmelasse in je brok, dit is een vorm van suiker. ook is het calciumgehalte veel te hoog, maar dat is niet geheel gek als er krijt in zit. Het vezelgehalte is wel erg laag, ik heb net in een ander topic uitgelegd dat ik dat percentage het liefste op 25% zie staan, in dit geval is het 17,2%. Als hij daarnaast dus niet goed hooi eet hebben de darmen het heel zwaar. Mijn advies zou dus zijn om naar een betere brok over te stappen. Welke hangt een beetje af van je budget en waar je het haalt natuurlijk.

 

Het groente en fruit wat je in het verleden hebt gegeven is niet ideaal. Al krijgen mijn konijnen ook wel een stukje komkommer als ik het eet en ook wel eens een klein beetje tomaat. Maar niet iedere dag. Rucola en veldsla kunnen wel, maar zijn niet ideaal voor gevoelige buikjes. Hiervoor werd al gezegd, witlof, andijvie, de mijne krijgen ook wel selderij, peterselie. In de zomer ook paardenbloemblad en weegbree uit de tuin, of oregano en tijm of salie. Venkel mag ook niet ontbreken. Fruit krijgen ze hier af en toe, maar dan een plakje banaan, of een schijfje appel, een aardbei of een kers, framboos of braam. Met mate dus en lang niet iedere dag.

 

Brood is natuurlijk geen konijnenvoer, hoewel biks natuurlijk ook vaak granen bevatten, zijn de graankorrels niet zo gezond voor konijnen. De graanstengel kan wel. Dat is eigenlijk een soort gras natuurlijk, maar dat zit niet in brood.

 

De verklaring voor de problemen kan dus zeker in de voeding zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had ik het toch allemaal goed gelezen.

 

Wat ik aanraad hang af van je budget, ook waar je koopt. Veel mensen gaan voor science selective, die heeft vaak aanbiedingen en is bijna overal te krijgen, tuincentrum, dierenwinkel en zelfs sommige bouwmarkten. Als je een aanbieding koopt, dan is het zeker qua prijs/kwaliteit een prima product.

 

Ik voer beaphar nature, maar dat kun je niet in de winkel krijgen, soms kunnen ze het voor je bestellen, maar moet je meerdere pakken tegelijk afnemen. Online in webshops zie je hem wel regelmatig, ook hier op de site is hij verkrijgbaar. Niet alle konijnen lusten het, maar de mijne waren snel overstag. Zeker als ze al geperste brok gewend zijn, verwacht ik dat ze het wel eten.

 

Beaphar care+ is ook een goede, ook daar zie je wel eens aanbiedingen. Ik haalde toen ik meer konijnen had altijd een 5 kilo zak met korting, dan was het nog betaalbaar. Het is wel wat duurder dan Beaphar nature, maar vergelijkbaar in prijs met science selective.

 

Dan heb je nog konijnendroom van Bunny nature, alleen behoorlijk aan de prijs. Maar wel een mooie samenstelling. Ik kan wel op en aanmerkingen geven, maar ik zou stiekem willen dat ik het geld had om mijn konijnen deze brok te geven 😉

 

Ik twijfelde nog even of ik hobbyfirst moest noemen, op zich zou balance kunnen. Nadeel, het vezelpercentage is 21,5% (wel meer dan je nu hebt). Het calcium (0,9%) is wat hoger dan de andere brokken die ik noem, maar beneden de 1% dus oke.

 

Ik kwam laatst nog een brok tegen die ik nog niet kende maar best redelijk is van samenstelling, let wel, geen ervaring en ik heb hem alleen online gezien. Dit was Brit Animals rabbit adult. 20% vezels en 0,7% calcium. Voor hooiweigeraars wat minder dus.

 

Oja, versele laga complete cuni adult kan ook nog. Ook 20% vezel, 0,6% calcium. Maar de ingrediënten vind ik verder prima. Je hebt daar ook een sensitive variant van, maar dat is het prijsverschil niet waard.

 

Ik vergeet vast nog merken te noemen. Dus mocht je iets zien, waarvan je denkt, dit past binnen m'n budget en je wilt weten of het iets is. Post het gerust. Het enige wat ik hoef te weten is de ingrediënten en de analyse, zoals je net ook hebt gepost. Overigens zijn alle brokken die hier in de webwinkel hier verkocht worden goed (genoeg), die voldoen allemaal aan de eisen waar een konijnenbrok aan moet voldoen.

 

Wat betreft hooi, dat kan soms heel moeilijk zijn. Meestal beginnen we door de zeggen, verminder de hoeveelheid brokken maar. Zodat ze gedwongen worden om hooi te eten. Sommige konijnen verhongeren liever, helaas. Soms helpt het om er wat gedroogde kruiden doorheen te doen. Uitproberen is denk ik het enige dat je kunt wat betreft merken, je zou ook naar andere soorten hooi kunnen kijken. Als je een brok kiest die wat hoger in calcium zit, kun je naar timothy hooi kijken. Maar het hooi van tijssen wat je nu geeft zou eigenlijk prima moeten zijn. Dus misschien heb je kieskeurige konijnen.

 

Stel dat er nu de hele dag biks in het bakje zit, dan zou je het bakje na een uurtje weg kunnen halen, of eerder, maar in ieder geval 20 minuten laten staan. Dan later op de dag nog eens aanbieden, zodat ze op andere momenten verplicht zijn om hooi te eten, bij echte hooi weigeraars werkt dit niet, maar het valt te proberen. Konijnen eten namelijk steeds kleine beetjes, tenminste zo zou het moeten zijn. Maar als dan voor biks kunnen kiezen, dan zullen ze dat vaak doen, helaas. Dus die keuze moet je ze dan maar ontnemen voor hun eigen bestwil. Het is wel goed om in de gaten te houden of de andere 2 wel voldoende biks eten. Eventueel zou je hen wat uit de hand kunnen voeren. Let ook eens op of het konijn dat veel van de biks eet niet toevallig het bakje heeft toegeëigend.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal

Even een update: we hebben hem gewassen wat het was super hard en stonk enorm. Het is allemaal goed gegaan gelukkig en heb hem goed laten opdrogen. We kijken nog even aan of het terug komt. Ik ga morgen nieuw biks halen en kijken wat ik kan doen voor het hooi en ik geef hem de komende tijd geen fruit meer, want ik denk dat hij daar niet goed tegen kan.

Ik probeer de tips goed te besteden!

Dank jullie wel!! Het heeft mij heel erg geholpen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .