Ga naar inhoud

Is dit ec? En is advies dierenarts ok?


elliebel

Aanbevolen berichten

Wat ik me al dagen af zit te vragen, zou je konijn ook artrose in het kaakgewricht kunnen hebben?

 

Ik ben ook niet zo voor te snel stoppen met pijnstillers. Dat kan wel, maar dan moet ze en weer op gewicht zijn en dusdanig goed bewegen dat de spieren de klappen opvangen, dat is ook bij het konijn van @bunnyempress het geval. Jouw konijn is echter oud en dan hoort spierverlies er een beetje bij, dus of je de spieren weer dusdanig op krachten krijgt dat ze pijnvrij kan bewegen, ik durf het niet te zeggen.

 

Er zijn zeker kruiden die je kunt gebruiken. Ik denk aan paardenbloem, brandnetel. Ook is wilg een goede optie, daar is wel een maar, want je kunt dat niet zo goed combineren met pijnstillers (geeft maagproblemen). Mocht ze pijnstillervrij zijn, dan zou ik dat juist geven, want daar zit een natuurlijke pijnstiller in, soort aspirine. Ik geloof dat ik venkel ook vaker heb genoemd.

 

Mijn oude konijn (ruim 9) verloor veel massa in de achterhand, voor andere problemen ging ik hem mariadistelzaad geven en hij kreeg ineens weer massa terug. Ik geef hem nu een maand of 3 die zaadjes en hij vraagt er iedere dag om, heel schattig. Het werkt dus ook op de lever, wat misschien gunstig is om te gebruiken, mocht je langer pijnstillers willen geven. Een ander oliezaad zal misschien ook wel wat doen. Plantaardige omega3 is ook nog een optie. Denk daarbij aan lijnzaadbrokjes of zonnebloempitjes.

 

Zelf zou ik nog gember inzetten, maar ik zeg altijd, dat lukt niet bij alle konijnen en je moet weten hoeveel je kunt geven. Je geeft ongeveer het topje van je duim, dus voordat de knokkel begint. Dat kan dus een plakje zijn of van een kleine wortel tot een cm of 2. Sommige konijnen vinden het te scherp, in dat soort gevallen kun je het raspen en dan met een stukje banaan prakken. Ik schil hem meestal wel. Gember werkt ook goed op de spijsvertering, ik gebruik het bij konijnen vaak als een soort ontstekingsremmer of als vervanger van lactulose. Maar je moet wel opletten dat je niet teveel geeft. Proberen kan geen kwaad, lukt het niet, dan lukt het niet.

 

Zorg je dat je de oren regelmatig checkt? Het gebeurt vaak dat ze hun oren zelf niet meer goed schoon kunnen houden en daardoor krijg je dan dat oorsmeer gaat ophopen en dat kan weer voor ontstekingen zorgen.

 

Voor de rest noemde je zelf al hele goede dingen, warm, tochtvrij, obstakels weghalen enzo. Denk daarbij ook aan de instap van het toilet.

 

Er zijn ook nog homeopatische middelen, maar ik gebruik zelf liever kruiden.  Van glucosamine/chondroïtine weet ik niet zeker of dat geschikt is voor konijnen, daar was iets mee. Beiden zijn van de suikerfamilie, misschien daarom? Overigens is de werkzaamheid niet bewezen. ik kan niet terugvinden waarom ik er in mijn hoofd zit dat dit bij konijnen niet wordt aanbevolen. Op zich zitten er in de glucosamine van puur geen hele rare dingen en is ook geschikt voor paarden.

 

@bunnyempress geeft volgens mij extra vitamine D, toch?

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Woehoeh! Mijn nijn had vannacht al haar brokken opgegeten en ze valt bij groente nog steeds meteen aan op het eten! Plus goede keutels en aangekomen. Dus het waren nu haar darmen waardoor ze niet meer at. En de pijnstilling helpt dus voldoende, vandaar dat ze wel vrolijk rondhupt. 
 

Nu wil de dierenarts kijken, als ze is aangesterkt, hoe het gaat zonder medicatie. Maar goed om te horen @bunnyempress dat dit op de lange termijn geen kwaad kan. Wat mij betreft geen probleem als ze daardoor lekker kan huppen zonder pijn. Dat scheelt inderdaad wel wat geld!

@Lienappelsien ik deeenk niet pessimistisch, maar enige twijfel volgens mij wel. Maargoed, hij zei ook dat een ander hok veel zou schelen. En ze is echt actief en nieuwsgierig, dus ik zie zelf geen probleem (evt met iets van chronische medicatie), mits ze dan (bijna) pijnvrij kan leven. 
 

@bobbyonthefloor ahh dat is rot he? Blijft altijd zo in je hoofd spoken; had ik toen maar.. gelukkig leren we bij ❤️. En dat is een stukje verder weg haha. Ik woon nu in het zuiden trouwens 🤪

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat er een mooie stijgende lijn in het eten zit! Dat scheelt bakken met stress. Heel fijn!

 

@Kolino Bij Lodewijk is het natuurlijk wel iets anders. Het is een aangeboren heupafwijking, die (deels) opgevangen kan worden door spierkracht, waardoor de heup minder schuift. Door hem pijnvrij te houden blijft hij bewegen en zichzelf schoonhouden en dan hebben we dus de minste kans op artrose. Dus wij proberen de artrose zoveel mogelijk te voorkomen, zeker omdat hij zo jong is. En als hij eenmaal artrose heeft, raak hij dat natuurlijk niet meer kwijt.

 

De Vit D is omdat veel konijnen botontkalking hebben en/of krijgen, zelfs bij buitenkonijnen als de onze. Ik weet niet of dat op de scan te zien was bij jouw nijn @elliebel?

Het is makkelijk te geven en goedkoop, je koopt de baby variant bij de drogist en je druppelt wat op het groenvoer of de loops ofzo. Op een brokje zou ook kunnen trouwens.

 

Volgens mij kan artrose niet echt pijnvrij zijn, zonder pijnstiling, tenminste, bij mensen niet. Maar sommige konijnen zijn heel gevoelig op de pijnstilling en als de darmen dan vertragen heb je weer een ander probleem. Ik snap dus wel dat de dierenarts wil kijken wat de juiste dosering is. Het kan ook zijn dat je een andere dosering hebt voorjaar/zomer dan najaar/winter. Orthopedische pijn is altijd erger als het kouder wordt, dus dat geldt ook voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah @Evee en @Kolino ik zie nu pas jullie reacties. Zie hierboven: ze eet weer!! ❤️❤️

 

Maar inderdaad zelfde gedachte, ik ga niet te snel stoppen hoor met de pijnstiller. Ze moet eerst echt weer even de oude zijn, en dan is het idd de vraag of het handig is om te stoppen, zeker gezien haar leeftijd. Ik las ergens online dat zulke medicatie wel maagzweten kan veroorzaken op de lange termijn, maar @bunnyempress vertelde net over een onderzoek dat het juist wel oke is, gelukkig. 
 

Goed om te weten van de kruiden! Die ga ik even aanschaffen. En schattig van de zaadjes haha. Maar perfect dat je konijn dat pakt. Ik ga alles opschrijven en naar de winkel 🤓. Geweldig dat die zaadjes helpen met spiermassa. Puur natuur is toch het beste. 
 

Over glucosamine had ik inderdaad ook al wat fora gezien hier op Bunnybunch, toch best wat mensen gebruiken dat voor hun konijn, volgens mij? Maar ik ga het nog even goed checken! 
 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, bunnyempress zei:

Super dat er een mooie stijgende lijn in het eten zit! Dat scheelt bakken met stress. Heel fijn!

 

@Kolino Bij Lodewijk is het natuurlijk wel iets anders. Het is een aangeboren heupafwijking, die (deels) opgevangen kan worden door spierkracht, waardoor de heup minder schuift. Door hem pijnvrij te houden blijft hij bewegen en zichzelf schoonhouden en dan hebben we dus de minste kans op artrose. Dus wij proberen de artrose zoveel mogelijk te voorkomen, zeker omdat hij zo jong is. En als hij eenmaal artrose heeft, raak hij dat natuurlijk niet meer kwijt.

 

De Vit D is omdat veel konijnen botontkalking hebben en/of krijgen, zelfs bij buitenkonijnen als de onze. Ik weet niet of dat op de scan te zien was bij jouw nijn @elliebel?

Het is makkelijk te geven en goedkoop, je koopt de baby variant bij de drogist en je druppelt wat op het groenvoer of de loops ofzo. Op een brokje zou ook kunnen trouwens.

 

Volgens mij kan artrose niet echt pijnvrij zijn, zonder pijnstiling, tenminste, bij mensen niet. Maar sommige konijnen zijn heel gevoelig op de pijnstilling en als de darmen dan vertragen heb je weer een ander probleem. Ik snap dus wel dat de dierenarts wil kijken wat de juiste dosering is. Het kan ook zijn dat je een andere dosering hebt voorjaar/zomer dan najaar/winter. Orthopedische pijn is altijd erger als het kouder wordt, dus dat geldt ook voor konijnen.


Hmm ja bij jou is het dus vooral om

artrose te voorkomen. Hopelijk lukt dat zo lang mogelijk!

 

de arts heeft er niets over gezien/gezegd, maar als het gewoon op een brokje kan, dan kan het sowieso geen kwaad om te geven. 

ja, denk idd ook dat het erger is in de winter. In mijn hoofd heb ik me ook voorbereid op dat ze gewoon vast dagelijks medicatie krijgt vanaf nu. Maar we gaan het zien. Een andere dosering is idd ook mogelijk voor de zomer en winter. Ze zal vast uitkijken naar de zomer (net als wij 😅). Ik ben in ieder geval echt zo opgelucht dat het eindelijk weer okee is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, elliebel zei:

Ik las ergens online dat zulke medicatie wel maagzweten kan veroorzaken op de lange termijn

Ja, dat kan, daar zou je een maagbeschermer voor in kunnen zetten. Ik weet zo niet welke bij konijnen wordt gebruikt, maar het is zeker een optie.

 

Wat die glucosamine betreft, misschien was het wel dat sommige varianten niet geschikt zijn voor konijnen, omdat dit soort spul vaak voor honden en katten gemaakt wordt en er dan dierlijke ingrediënten in worden gestopt. Dat merk: puur, bevat dat dus niet. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de, pas op!, in mijn hoofd.

 

Wel super fijn dat ze weer eet! Geef je nu emeprid of cisaral?

 

Lekker laten bewegen en verwennen met dingen die ze lekker vindt!

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, elliebel zei:


Hmm ja bij jou is het dus vooral om

artrose te voorkomen. Hopelijk lukt dat zo lang mogelijk!

 

Dat hopen wij ook! HIj heeft een verhoogde kans op artrose, vanwege die afwijking, maar je weet dus nooit wat er gebeurd. Sommige konijnen krijgen het snel, anderen blijven jaren er vrij van. Wij duimen natuurlijk voor het laatste.

 

1 uur terug, elliebel zei:

de arts heeft er niets over gezien/gezegd, maar als het gewoon op een brokje kan, dan kan het sowieso geen kwaad om te geven.

 

Je kan een konijn teveel geven, maar volgens mij moet het dan echt wel heel veel zijn. Je kan ook even vragen of ze op de foto's willen kijken voor je. Die zijn toch al gemaakt, dus dat is zo gedaan. Je kan het namelijk bij konijnen i.t.t. mensen wel zien. De kans dat het aanwezig is, is groot. Onze dierenarts zei dat heel veel konijnen daar last van hebben en dat dit de reden is waarom konijnen bijv. ook sneller iets kunnen breken. De botten worden poreus, maar de spieren zijn super sterk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-12-2023 om 20:31, Kolino zei:

Ja, dat kan, daar zou je een maagbeschermer voor in kunnen zetten. Ik weet zo niet welke bij konijnen wordt gebruikt, maar het is zeker een optie.

 

Wat die glucosamine betreft, misschien was het wel dat sommige varianten niet geschikt zijn voor konijnen, omdat dit soort spul vaak voor honden en katten gemaakt wordt en er dan dierlijke ingrediënten in worden gestopt. Dat merk: puur, bevat dat dus niet. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de, pas op!, in mijn hoofd.

 

Wel super fijn dat ze weer eet! Geef je nu emeprid of cisaral?

 

Lekker laten bewegen en verwennen met dingen die ze lekker vindt!

 

Ja klopt! Ik zag dat er schelpdieren in zaten in sommige versies, dus dat was het dan misschien in je achterhoofd :-). Die wordt het dan niet! 
 

ik geef nu emeprid. Maar ze doet het weer supergoed, eten, keutelen en levendig! Echt heel fijn. Nu dus even vooral kijken met de pijnstilling hoe en wat. Maar dat gaat vast lukken. Ik zag namelijk wel een schuin hoofdje na het klimmen een x, dus dat is dan toch van de pijn denk ik. Maar ze krijgt overmorgen een compleet nieuw hok dat fijn is voor haar. Dat zal vast ook helpen!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-12-2023 om 21:24, bunnyempress zei:

 

Dat hopen wij ook! HIj heeft een verhoogde kans op artrose, vanwege die afwijking, maar je weet dus nooit wat er gebeurd. Sommige konijnen krijgen het snel, anderen blijven jaren er vrij van. Wij duimen natuurlijk voor het laatste.

 

 

Je kan een konijn teveel geven, maar volgens mij moet het dan echt wel heel veel zijn. Je kan ook even vragen of ze op de foto's willen kijken voor je. Die zijn toch al gemaakt, dus dat is zo gedaan. Je kan het namelijk bij konijnen i.t.t. mensen wel zien. De kans dat het aanwezig is, is groot. Onze dierenarts zei dat heel veel konijnen daar last van hebben en dat dit de reden is waarom konijnen bijv. ook sneller iets kunnen breken. De botten worden poreus, maar de spieren zijn super sterk.


ah nou, op deze leeftijd kan het sowieso geen kwaad denk ik om vitamine D bij te geven. Dus ga dat gewoon doen :-).

 

heel veel sterkte met jouw konijntje, hopelijk blijft de artrose zo lang mogelijk weg! 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .