Ga naar inhoud

Ram heeft natte plekken aan de zijkant van zijn bekkie


Amor83

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

bij mijn ram van bijna 2 zie ik sinds gister natte plekken aan de zijkant van zijn bekkie. Hij drinkt goed uit zijn drinkbak en dan heeft hij dit ook maar nu blijf ik het maar zien. Ik snap dat het met deze temperaturen niet goed droogt maar dat moet toch weer weggaan na bijv. 2 uurtjes? Ik ben nu bang dat ie wellicht wat gebitsproblemen heeft maar op internet lees ik meer over een natte kin en dit is echt meer richting zijn wang. Ik heb een foto bijgevoegd over wat ik bedoel. Wie weet is het helemaal niks en is het echt vanwege het drinken en nu het minder goed drogen van de kou maar ik zou het zo sneu vinden als er gebitsproblemen zijn. Hij eet trouwens wel helemaal prima. De foto maakte ik terwijl ik hem ‘stoorde’ bij het hooi eten IMG_3060.thumb.jpeg.63e8204c058bea3c962d196e1120cd6a.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij jouw konijn vind ik het erg dicht bij de mondhoeken zitten en zou ik gebitsproblemen wel uit willen sluiten. Denk ook aan darmproblemen, misschien zijn de blindedarmkeutels net iets te vloeibaar. Snot kan ook nog een optie zijn, maar dan zou je hem moeten horen niezen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Niezen hoor ik hem niet en heb net een flinke poos bij ze in het verblijf gezeten. Hij oogt ook verder normaal (eet drinkt, rent op me af en is overal in het verblijf aan het rondstruinen) alleen lijkt het idd alsof z’n neusje ook ietwat vochtig is. De plekken naast z’n bekkie weer wat minder. Gaat als het snot is, het evt. Ook gewoon vanzelf weg, net als bij ons met een verkoudheid? Dan wil ik het nog even aankijken of is met (deze milde) klachten als dit het raadzaam om naar de DA te gaan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, snot bij konijnen is meestal een bacteriële infectie en gaat dus niet vanzelf weg. Dat is zelfs vrij hardnekkig en kan chronisch worden (iets waar het konijn het hele leven mee kwakkelt dan). Wel iets om serieus te nemen dus!

 

Ik zou het wel even goed in de gaten houden, een keertje gek doen met de waterbak kan, maar als het kwijl (gebitsproblemen) of snot (bacteriële infectie in de luchtwegen) is dan moet je wel echt naar de dierenarts. In het laatste geval liever eerder dan dat je het nog even aankijkt, omdat als je het aankijkt de kans groot is dat het zo ver is dat het konijn er nooit meer volledig vanaf komt.

 

Niet dat je nu met spoed naar de dierenarts moet, maar als je het dit weekend aankijkt en het is maandag nog / weer, zou ik dan wel een afspraak maken bij de dierenarts. Ik zou dit persoonlijk ook liever nu in een "normale" week uitgezocht willen hebben dan dat je straks met de kerst of oud en nieuw met een doodziek konijn zit en spoedtarief betaald 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het niezen betreft, mijn beide konijnen hadden snot maar ik heb de voedster nooit horen niezen. De ram een enkele keer bij het gras eten in de zomer waardoor ik eerder aan een sprietje in de neus dacht.

Eind oktober/november hadden ze beide een vieze neus en hadden (waarschijnlijk) snot. Beide heb ik verder niet horen niezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Mag ik vragen hoe het is afgelopen?

Bij mijn konijn is het met een tranend oogje begonnen, daarna ook natte plekjes naast de neus/mond. 

Dit leek aan te gaan koeken en nu zag ik vandaag bij het schoonmaken dat hij een kale plek onder zijn kin heeft. 

Ik ga morgen de dierenarts bellen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De natte plekken zag ik niet meer. De neus was nog wel wat vochtig en ik zag ook ietwat verkleuring. Beetje gelig. Ik heb beide konijnen laten onderzoeken bij de DA. Die vond het erg minimaal. Alles zag er verder goed uit. Ze heeft er een foto van gemaakt en met andere artsen van de kliniek over gehad. Ook omdat ik zei dat dit vaak niet vanzelf overgaat. Ze hadden aangegeven om nu nog niets te doen maar wel het goed in de gaten blijven houden. Dit is nu 3 weken geleden en het is beter geworden. Ik zie geen vocht meer alleen een minimale verkleuring onder het neusje.

kon je terecht bij de DA? Wat zeiden ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Ysolt zei:

Bij mijn konijn is het met een tranend oogje begonnen, daarna ook natte plekjes naast de neus/mond. 

Bij dit soort klachten moet je echt naar het gebit laten kijken. Snot kan ook, maar ik zet in op het gebit. Laat ook de wortels van tanden en kiezen controleren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht meer aan, dat het slim is om uit te sluiten of er geen abcessen zitten. Of het nog naar binnen kan blijven groeien op latere leeftijd weet ik eigenlijk niet. Wel kan als er iets met de kaak aan de hand is de wortel alsnog op de traanbuis drukken. Als een kies of tand een beetje los zit, komt er speling en dan kan dat dus gebeuren. Het is dus niet onmogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het groeit inderdaad door, een konijnenleven lang. Scheefstand heeft meerdere oorzaken, dus ja, kan ook op latere leeftijd. Je konijn kan ook trauma oplopen, wat vervolgens tot problemen leidt, bijvoorbeeld.

 

Waar je op doelt zijn de olifantentanden, die slijten niet omdat ze niet op elkaar staan. Wat ze doen is het dan zo slijpen dat het wel op elkaar afslijt, maar dat lukt bij die vroege afwijkingen niet goed omdat de tanden niet goed staan ten opzichte van elkaar.

 

Vraag anders bij de volgende vaccinatie of de kiezen in een rechte lijn staan te opzichte van elkaar. Dat geeft ook een indicatie of je alerter moet zijn.

 

Maar zeg nooit nooit, konijnen met aangeboren afwijkingen hebben meer problemen, toch kan ieder konijn gebitsproblemen krijgen, op elke leeftijd, maar dan zit er een andere oorzaak achter.

 

  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .