Ga naar inhoud

Melkkliertumor?


TedenFluf

Aanbevolen berichten

Even wat advies vragen hier…

We zijn gisteren met onze ongecastreerde voedster Fluffy van 4 jaar naar de DA geweest omdat ze een bult van 2,5 cm heeft in de buurt van haar tepels. Ze heeft de bult gevoeld en dacht een streng te voelen die naar binnen ging. Ze dacht aan een melkkliertumor. Ik heb een prijs opgevraagd om de bult te laten weghalen en de bult te laten analyseren. Nu twijfel ik over dat laatste want er bestaan toch geen goedaardige melkkliertumoren of wel?

Ik denk ook over castratie omdat ik ergens las dat het ook voort kan komen uit de baarmoeder. Maar is zo’n operatie niet veel te heftig in combinatie met het weghalen van die bult? Onze Fluffy is verder naar mijn weten goed gezond, eet en drinkt goed en heeft genoeg ruimte om rond te huppelen met haar geliefde Teddy.

Ik ga zo ook even bellen met de dierenarts om een nieuwe prijsopgaaf te doen incl. castratie.

Heeft iemand nog adviezen over of een gecombineerde buikoperatie handig is? En over het wel of niet laten analyseren van de bult?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf eigenlijk geen advies te geven. Je hebt gelijk, als het een melkkliertumor is dan is het bijna altijd een adenocarcinoom. Dat bijna geeft wel aan dat er andere opties zijn, om dat uit te vinden kun je die analyse doen. Of je moet behandelen alsof het kwaadaardig is, dat kan natuurlijk. Op tijd handelen is in ieder geval van belang.

 

Die baarmoeder zou ik zeker overwegen, gezien haar leeftijd. Nu is ze nog relatief gezond, als het daar ook mis is en het gaat uitzaaien, dan kun je niks meer. Houd er wel rekening mee dat je de kans hebt dat er meer gezien wordt dan alleen baarmoederkanker.

 

Of het tegelijk kan, dat ligt aan de operatietijd, de plek van het gezwel, of ze nog meer vinden. In theorie moet het kunnen, maar ik denk dat je deze vraag alleen bij de dierenarts kunt neerleggen, desnoods met een 2nd opinion. De vraag is, hoeveel huid gaat er mee met het gezwel en komt er niet teveel druk op de wonden te staan als je meer doet? Misschien kunnen ze met bepaalde technieken de wond bij de castratie zo klein mogelijk houden, maar ook dat kun je niet altijd vooraf overzien.

 

Uit je verhaal proef ik wel dat het een dure ingreep is en dat je zoekende bent naar, wat wel, wat niet. Waardoor ik eigenlijk geen vooronderzoeken durf aan te raden. Neem een echo, ct, röntgen, iets in die richting. Stel nou dat je op een röntgen iets op de longen ziet, dan kun je de hele operatie laten zitten. Dan is het einde verhaal. Ik vind dat ik eerlijk moest zijn, ik hoop dat je niet heel hard schrikt. Gezien de leeftijd geef ik het nog wel een kans als er geen uitzaaiingen zijn en alles weggehaald kan worden. Maar het is wel een complexe vraag, waar ik geen volledig antwoord op heb.

 

Ik heb altijd in mijn hoofd dat onderzoeken zinvol moeten zijn, als ze je behandelmethode beïnvloeden, vind ik ze zinvol. Kosten wegen mee, goedkope onderzoeken doe je gewoon sneller dan onderzoeken van 50 euro of meer. Ik snap echt dat je overweegt het niet te doen, wat je wel mee moet laten wegen, denk ik, is dat je graag weet dat het gezwel volledig is weggehaald. Dat kun je op het oog nooit volledig uitsluiten. Dan moet je jezelf de vraag stellen hoe bang ben ik voor recidive?

 

Melkkliertumoren hoor je niet heel vaak bij konijnen, de meeste verhalen zijn van konijnen met uitgezaaide baarmoederkanker. Het komt wel degelijk voor hoor, maar ik kan me geen recente gevallen herinneren. Ik hoop dat de dierenarts je goed kan adviseren.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan volgens mij inderdaad geen goedaardige melkklier tumoren. Maar er zijn wel andere opties misschien dan een tumoren? Kan een dierenarts met alleen voelen 100% zeker zijn?

 

Ik heb er gelukkig bij konijnen geen ervaring mee. Wel bij een hond. Bij onze vorige hond werd aan melkkliertumoren gedacht, zij had enkele bultjes bij haar tepels, van 1-2 cm in formaat. Maar dat bleken geen tumoren te zijn, als ik het goed herinner was het iets van hard geworden eiwitten, die wel onder invloed van hormonen groeiden, als ik het mij goed herinner. Dat was dus weggehaald (incl castratie, wij hebben dus bij de hond toen gelijk alles weg laten halen) en de bultjes zijn toen opgestuurd voor onderzoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor jullie reacties!

DA van gisteren was een vervangster van onze eigen dierenarts. Eigen dierenarts is er maandag pas weer. Heb gebeld met de assistente en zij zou het voorleggen aan eigen dierenarts en daarna weer contact opnemen met mij. Ik heb het met de assistente wel gehad over evt een röntgenfoto als eerste optie om daarna te kijken wat behandelmogelijkheden zijn. Alleen nu begreep ik dat je op röntgenfoto’s alleen ernstige uitzaaiingen kunt zien dus of ik daar dan veel mee opschiet…

Assistente gaf ook aan dat een langere narcose bij konijnen bij een complexere buikoperatie incl. castreren niet echt aan te raden is, omdat konijnen slecht tegen zwaardere narcose zouden kunnen? Maar ze zou dus nog overleggen met onze eigen DA.

@Kolino, ik schrik niet zo snel hoor en had het zelf ook wel als optie in mijn hoofd. Ben alleen maar blij met eerlijk advies. Jongste dochter van 10 was er gisteren ook bij en ik heb de optie ook naar haar benoemd. Ze was er in de auto wel even verdrietig van dat dat ook zou kunnen. Ze wil zelf dierenarts worden later❤️is erg begaan met onze twee nijnen en kat. 

We willen er best geld aan uitgeven om Fluffy nog een goede kans van leven te kunnen geven. Maar als het inderdaad uitgezaaid blijkt dan lijkt het me niet erg zinvol om allerlei dure ingrepen te laten doen die misschien maar enkele maanden aan haar leven toevoegen.

@Eveeik denk idd niet dat dierenartsen 100 procent zekerheid kunnen geven door alleen te voelen.

We gaan sowieso starten met onderzoek in welke vorm dan ook.

Ik laat na maandag wel weer van me horen hoe het verdergaat…
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net gebeld door assistente van de DA. Voorstel is om volgende week maandag onder narcose een röntgenfoto te maken van Fluffy’s longen. Als de longen er goed uit zien dan gaan ze de tumor weghalen en gelijk ook steriliseren/castreren.

Als de foto er niet goed uitziet dan gaan ze niet aan de operatie beginnen. We hopen natuurlijk dat optie 1 kan. 
Vraag: is het verstandig om rammetje Teddy mee te nemen naar de DA voor ondersteuning voor Fluffy of is dat juist geen ondersteuning als je net uit de narcose komt als konijn…Teddy is wel een beetje een druktemaker, Fluffy is juist de rustige van de twee.

Bij de dierenarts zouden ze nog even overleggen wat verstandig is, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, TedenFluf zei:

Ik ben net gebeld door assistente van de DA. Voorstel is om volgende week maandag onder narcose een röntgenfoto te maken van Fluffy’s longen. Als de longen er goed uit zien dan gaan ze de tumor weghalen en gelijk ook steriliseren/castreren.

Als de foto er niet goed uitziet dan gaan ze niet aan de operatie beginnen. We hopen natuurlijk dat optie 1 kan. 
Vraag: is het verstandig om rammetje Teddy mee te nemen naar de DA voor ondersteuning voor Fluffy of is dat juist geen ondersteuning als je net uit de narcose komt als konijn…Teddy is wel een beetje een druktemaker, Fluffy is juist de rustige van de twee.

Bij de dierenarts zouden ze nog even overleggen wat verstandig is, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.

 

Ik denk dat ik die optie ook zou kiezen, foto's maken, en indien goede kansen zowel tumor weghalen als baarmoeder en eierstokken. Sterkte volgende week. 

 

Ik laat het afhangen van het soort relatie dat de konijnen hebben, of ik de partner mee neem of niet. Als je denkt dat ze er steun aan heeft, zeker doen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben Fluffy (en Teddy) om 17.45 uur opgehaald bij de DA. De operatie is geslaagd, de bult is weggehaald, net als de baarmoeder en eierstokken.

De baarmoeder zag er wel wat onrustig uit, zei de assistente. Ook hebben we de longfoto’s gezien.
Fluffy had 45 min narcose nodig. Had bij de DA al wel extra vocht gekregen en driekwart spuitje critical care gehad en nu net thuis een hele spuit, ze vindt het super lekker! Ook een spuitje lauw water gegeven net thuis. Ze is nog wel wankel van de narcose. Assistente zei dat als ze morgenvroeg nog niet zelfstandig gegeten heeft, dat we dan even moesten bellen/komen. 
Vannacht ook nog een keertje dwangvoeren, was het advies. Nou reken maar dat we dat doen!

En vanavond nog een dosering Metacam tegen de pijn, net als morgenvroeg. 
Teddy was erg zorgzaam en niet te druk. Hij vond de critical care ook wel erg lekker zei de assistente😉blij dat hij mee mocht en dat ze samen in een “groot” verblijf mochten. Al met al blij en opgelucht dat ze weer thuis zijn!

Nu de nacht nog even door💪🏻🐰

 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed is gegaan! Mijn voedster had in maart een normale castratie. Die heb ik 's avonds en de volgende ochtend nog wel gedwangvoerd omdat ze niet wilde eten. De 2e dag wilde ze gelukkig wel zelf eten. Ook toen de partner erbij gelaten maar hij is gewoon zorgzaam. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond begon ze een paar sprietjes hooi te eten en dronk ze zelfstandig uit haar drinkbak😁

Ik heb haar net (4 uur ‘s nachts) nog een spuitje critical care gegeven en ze vindt het nog steeds lekker, al begint ze zich wel meer te verzetten tegen het dwangvoeren. Ik merk dat ze sterker wordt en ze loopt ook veel stabieler gelukkig😅 Teddy heb ik gisteravond naar buiten gebracht want hij wilde steeds op haar gaan rijden🙃en dat leek me nu niet echt een goede timing vlak na zo’n operatie. Wel echt sneu, het brak mijn hart om ze te scheiden, maar straks zal ik eens kijken hoe het met hem gaat en hem weer bij zijn vrouwtje laten om te kijken hoe het gaat. Twee verblijven binnen is geen optie. Buiten hebben we wel een grote ren die in twee gelijke delen te verdelen is, mocht het nodig zijn. Ze zien elkaar dan wel maar Fluffy kan dan net wat langer herstellen. Maar eerst nog even binnen observeren hoe ze eet en hoe ze zich verder gedraagt voordat Fluffy naar buiten mag.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer even contact gehad met de assistente. De dwangvoeding gaat er nog goed in met een spuitje. Maar zelf eten doet Fluffy nog minimaal. Een paar plukjes hooi en een paar takjes peterselie en daar is alles ook wel mee gezegd. Geen appel, geen banaan, geen brokjes, geen timothy hay snoepje…een paar likjes van de critical care als ik het in een klein kommetje doe. Op advies van de dierenarts dus toch nog wat langer doorgaan met dwangvoeren.

Ze heeft overigens wel wat gekeuteld, al is het niet veel. 
Vanmiddag nog heel even buiten gespeeld in de ren. Ze was veel actiever en nieuwsgierig vergeleken met binnen en ze zag Teddy natuurlijk weer even. Maar het is nog te vroeg om haar buiten te laten als ze

nog niet zelfstandig goed eet. En of ze zich al warm genoeg kan houden 1 dag na de operatie, geen idee. Ik had wel een snugglesafe in de ren gedaan.

Het punt is dat Fluffy eerder ook vrijwel niet at in ons bijzijn. Dus waar doe je dan goed aan…nu zit Teddy bij Fluffy binnen. Ik houd hem goed in de gaten dat hij niet teveel wil van Fluffy maar hij gaat vannacht wel naar buiten. Al die wisselingen qua temperatuur zijn natuurlijk ook niet wenselijk. Het zou zoveel makkelijker zijn als de temperaturen wat dichter bij elkaar liggen🙃maar ja

Fluffy knapt dus langzaam op. Ik denk maar zo, het was best een heftige ingreep en ze is ook niet superjong meer dus misschien best logisch dat het herstel iets langzamer gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk hersteld ze verder goed en hebben ze alles weg kunnen halen.

 

Er wordt meestal afgeraden om de konijnen in deze tijd van het jaar van buiten naar binnen te doen en andersom. Het temperatuurverschil is niet zo goed voor de weerstand. Ik snap wel dat je ze graag bij elkaar wilt laten maar hopelijk is de scheiding van korte duur 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

I know…ik hoopte dat ze meer in haar element zou zijn en zou gaan eten en keutelen als ze even buiten bij Teddy was omdat het echte buitenkonijnen zijn. Maar de stap is nog te groot. Nog even geduld totdat ze aangesterkt is…

ik denk dat het voor Teddy niet zo’n groot probleem is als hij soms even binnen is, hij is voor zover ik weet gezond. Ik snap het weerstandsverhaal ook hoor. Het is kiezen tussen twee kwaden…ze vinden elkaar zo leuken hebben veel steun aan elkaar❤️hopelijk mag ze gauw weer naar buiten in de grote ren

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een onverwarmde ruimte zou ik het ook wel aandurven maar ik denk dat je je voedster in een verwarmde ruimte hebt? Dan is het verschil in temperatuur wel echt groot. Je voedster zou ik sowieso niet naar buiten doen als ze nog niet zoveel eet en moeite moet doen om haar temperatuur vast te houden.

Nogmaals, ik snap je wel. Ik heb ook buitenkonijnen en mijn ram moest begin dit jaar 5 dagen naar binnen vanwege een gasbuik. Ik vond dat vooral voor mijn voedster erg sneu maar het is dan even niet anders.

Hopelijk knapt ze gauw op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ze gaat hard vooruit hoor! Ze eet nu ook zelfstandig brokjes, snacks en groenvoer en van dwangvoeding wil ze niets meer weten. Veel mooie keutels ook. Blij om te zien dat ze deze hobbel nu ook weer genomen heeft💪🏻Wat is nu wijs mbt wel of niet naar buiten vanaf bijv. morgenmiddag?  Met snugglesafe uiteraard en nog gescheiden van Teddy ivm rijden van Teddy? (Waar ze normaalgesproken wel voor weg kan lopen in hun ren van 5x1,5 m2 als ze niet wil)  

Of juist wel bij elkaar ivm warm houden? Heb geen idee hoe haar temperatuur momenteel is.

Of beginnen met een paar uurtjes naar buiten om te kijken hoe dat gaat?
Het wordt morgen 13 graden en verderop in de week weer een stuk kouder. Ze zit nu in een kamer van 19 graden overdags en ‘s nachts wat graden kouder. Ze is sinds afgelopen maandag binnen…en ik wil heel graag dat ze haar wintervacht behoudt maar ook dat ze er “klaar” genoeg voor is.

Ben benieuwd naar jullie adviezen! 
Wil ik te snel of zou het al wel kunnen?

Ze heeft trouwens volgende week woensdag een nacontrole, 9 dagen na de operatie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze goed keutelt en zelfstandig weer goed eet (misschien nog niet alles maar wel genoeg, bijvoorbeeld geen hooi maar wel alle brokken, of geen brokken maar wel voldoende hooi) dan kan ze weer naar buiten.

Of ze al bij Teddy kan hangt af van zijn gedrag. Rijdt hij af en toe maar is er verder ook genoeg rust, dan kunnen ze al samen. Laat hij haar niet met rust, wil hij constant rijden en jaagt hij haar veel op, wacht dan nog wat langer tot ze meer herstelt is, bijvoorbeeld na de controle bij de DA woensdag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je ze weer samen willen zetten vandaag, dan kun je misschien beter wat eerder starten dan vanmiddag. Het is hier vanaf 10 uur al 11 graden, dat maakt weinig verschil met de 12 graden vanmiddag maar voor de herkoppeling kunnen die extra uren wel fijn zijn voor je ze alleen moet laten in de nacht.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG_0510.thumb.jpeg.3a80ae3be6b8b975d1af3785eabf9991.jpegThanks voor de adviezen!

Ik heb vanmorgen nog even overlegd met de DA over de wonden en foto’s gestuurd i.v.m. het naar buiten kunnen of niet. Wonden zagen er “goed” uit. Ik heb Teddy en Fluffy nu gescheiden buiten en laat ze enkele momenten per dag even samen (buiten) in de ren onder mijn toezicht. Ze eet ook buiten goed😅

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .