Ga naar inhoud

Abces bij oortjes


dexenbobbi

Aanbevolen berichten

Op 9-11-2023 om 14:29, dexenbobbi zei:

Kostenplaatje zo'n €1500,- tot €2000,-

Dit zou voor mij persoonlijk een brug te ver zijn. Persoonlijk zou ik dan voor niet nog meer lijden gaan. Het moet geen 'proefkonijn' worden als een arts hetzelf wil proberen en misschien minder ervaring heeft? Als ik een konijn in moest laten slapen vanwege ziekte etc. deed dat wel met me maar nog meer deed het dat ik twee lieve konijnen heb laten oppeuzelen door een marter/vos. Dat is ruim twee jaar geleden maar knaagt nog aan me. Het waren zulke lieverds. Ziekte is jouw schuld niet en je hebt veel voor je konijn gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak het hok dagelijks schoon, heb toevallig net alles opgeveegd en gepoetst maar zal kijken of ik morgen een foto kan delen. De keuteltjes zijn heel donker van kleur (bijna als de blindedarmkeutels), ze glanzen en zijn heel zacht. Hij heeft ook nog normale keutels tussendoor.

 

Pijnstilling injecteren ga ik noteren. Heb morgen een telefonisch consult met de arts die de lateral wall resection zou gaan/gaat doen vrijdag. Mijn vriend heeft een medische achtergrond dus ik kan me voorstellen dat hij dat prima moet kunnen na uitleg. De dierenarts die ik vandaag sprak wist het allemaal niet, te weinig kennis van vergelijkbare casussen dus daar kwam ik geen steek mee verder.

 

Waar ik nu vooral over struikel is zijn kwaliteit van leven. Hij is zo enorm gefrustreerd door de pijn, ik zie het in zijn gedrag. Hij eet gelukkig wel uit zichzelf dus dwangvoeren wil ik nog overslaan, dat is ook zo’n gevecht met hem. En dan zou de operatie en de nazorg er nog overheen komen. En als de eerste achter de rug is, dan moet zn andere oor ook nog gedaan worden. Ik vind het allemaal veel en de garantie op een paar laatste gezonde jaren is er niet. Stel het gaat toch mis, dan waren zijn laatste weken vol met strijd en pijn. Maar als het wel lukt.. Ongekend lastig vind ik dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, To van de Veluwe zei:

Dit zou voor mij persoonlijk een brug te ver zijn. Persoonlijk zou ik dan voor niet nog meer lijden gaan. Het moet geen 'proefkonijn' worden als een arts hetzelf wil proberen en misschien minder ervaring heeft? Als ik een konijn in moest laten slapen vanwege ziekte etc. deed dat wel met me maar nog meer deed het dat ik twee lieve konijnen heb laten oppeuzelen door een marter/vos. Dat is ruim twee jaar geleden maar knaagt nog aan me. Het waren zulke lieverds. Ziekte is jouw schuld niet en je hebt veel voor je konijn gedaan.


Een arts van de faculteit dierengeneeskunde uit Gent gaat de operatie doen. Hij is er ervaren mee dus geen proefkonijn situatie zoals ik het misschien over liet komen. Deze arts werkt 1 x in de week bij de kliniek waar ik altijd met Dex kom. 
 

En ik weet dat de situatie niet mijn schuld is, maar ik ben zo bang dat ik spijt krijg. Er is natuurlijk een kans dat het wel goed komt en dat is wat knaagt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nu nog te denken, je zou ook in de hoek van de maagbeschermers kunnen kijken, maar ik weet uit mijn hoofd niet welke middelen precies worden toegepast bij konijnen. Een kundige dierenarts zou dat moeten weten.

 

Ik ben toch even gaan zoeken, omeprazol, sucralfaat en ranitidine, zijn opties die ik bij konijnen toegepast zie worden. Ze werken allemaal anders, dus afhankelijk van het probleem zul je niet altijd dezelfde keuze maken. Belangrijk is dus om daar wel een idee van te hebben. Omeprazol vermindert de aanmaak van maagzuur, sucralfaat legt als het goed is een beschermend laagje op de maagwand (let op met opname van medicatie en voeding!) en ranitidine remt ook de aanmaak, maar dan op een andere manier.

 

Mogelijk zijn er meer middelen, maar van deze heb ik kunnen checken dat ze bij konijnen worden toegepast. Ik zal meteen even de doseringen vermelden:

 

omeprazol 2x daags 1mg/kg SC of oraal

Sucralfaat 2x daags 25mg/kg oraal

Renitidine 2x daags 2 tot 5 mg/kg oraal (kan ook per infuus, maar dat heb je thuis niet)

 

Wat de beste optie is durf ik zo niet te zeggen, dat lijkt me aan de dierenarts. Ik wilde je alleen even de optie meegeven en als ik dan toch bezig ben maar even volledig, mocht de dierenarts te weinig ervaring hebben bij konijnen. Dierenartsen gebruiken omeprazol zeker ook bij honden, dus die ervaring is er als het goed is wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: onze vaste dierenarts is helaas uitgevallen en had gister contact met een niet konijnkundige vervanger. Zij heeft vandaag contact gehad met de dierenarts uit Gent die Dex vrijdag zou gaan/gaat opereren. Ik moet hem vrijdag brengen en dan kijken we ter plekke hoe de situatie is en besluiten we om wel of niet te opereren en of afscheid een vervolg scenario is.

 

In de tussentijd geen pijnstilling en een hooi dieet. Dex heeft gelukkig weer meer eetlust dus fingers crossed maar weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrik een beetje van het hooidieet, maar vind het moeilijk om in te gaan tegen het advies van de dierenarts, waar de theorie wel klopt.

 

Zelf heb ik dit dieet ook een keer aan een konijn moeten voorschotelen, de reactie van het konijn zette me aan het denken. Die was zo boos, dat ik dacht, doe ik hier wel goed aan? Kijk geen brok ben ik het meteen mee eens. Dit is te eiwitrijk en nu niet geschikt.

 

Wat ik toen heb gedaan, want mijn konijn brak echt de boel compleet af, is kruiden toevoegen. In mijn herinnering gaf ik kruiden die in een natuurlijk konijnendieet zitten.

 

Waar je op moet letten en wat het hele doel van een hooidieet is, veel vezels, weinig eiwit en suikers. Want, de slechte bacteriën voeden zich nou juist aan die dingen. Toch is er een maar aan alleen maar hooi, hooi mist voedingsstoffen en een konijn zal daar dus op interen en afvallen, ik vraag me af, hoe gewenst is dat voor een eventuele operatie?

 

Mijn advies, als je je aan het advies van de dierenarts wilt houden, pak allerlei hooi soorten, van verschillende samenstellingen en plekken. Ik gok dat je het tot aan dat je vrijdag naar de dierenarts gaat moet volhouden. Mij zit het niet helemaal lekker, maar ik wil je ook niet ongerust maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ze het prima accepteren. Ik heb hier standaard gedroogde kruidenmix voor ze liggen en doe dat er ‘s avonds bij op het moment dat ze anders groente krijgen. Tot nu toe is er 0 weerstand bij beide dus ik blijf het op deze manier nog even doorzetten. Net een eerste blik op het hok en de toiletbak geworpen en voor zover geen natte keutels gezien dus hopelijk werpt het zn vruchten af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De operatie is niet doorgegaan en wordt ook niet meer uitgevoerd. In overleg met de dierenarts gaan we over op palliatief behandelen met metacam om te zien of we zijn pijn kunnen stabiliseren zonder zijn darmpjes nog verder te belasten. Wanneer de abcessen groter worden zullen we ze hoogstens nog open snijden om leeg te halen maar meer doen we hem niet meer aan.

 

Voelt eerlijk gezegd wel als een opluchting. We zagen enorm op tegen de nazorg en het gevecht met Dex wat daarbij hoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .