Ga naar inhoud

Hamstersnack geven aan konijn


FluffyDamen

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Ik heb laatste een doosje Selective Sience loops gekocht voor hamsters blijkbaar. Nu geef ik dit al een tijdje aan Fluffy en hij is er dol op. Krijgt 1 tot 2 loops per dag. Enkel wist ik dus niet dat dit voor hamsters was. Kan dit kwaad voor hem? Verder is hij helemaal prima, geen last van verkeerde ontlasting, eet verder zijn Sience selective biks heel goed. Ook eet hij zijn hooi gewoon lekker op door heen de dag. Kan het kwaad dat ik dus die loops blijf geven aan hem? Fluffy is heel erg kieskeurig en buiten kropsla af en toe eet hij geen groente en fruit. Ik heb het hem heel vaak aangeboden maar hij laat het liggen. De enige snack die hij dus krijgt zijn 1 tot 2 loops per dag. 

 

Groetjes Sharon, mama van Fluffy.

aangepast door FluffyDamen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn nogal wat loops. Als je Supreme Selective Naturals - Woodland of Berry loops geeft, dan mag het wel. Daar staat inderdaad op voor cavia's heel groot, maar op de voorkant verder naar onderen staat er: also ideal for rabbits, chincilla's en degus. Dus ja, konijnen mogen die loops ook.

 

Je hebt ook de Harvest loops, die zijn volgens mij niet super voor konijnen vanwege de pinda erin, maar er zit niets in dat ze 100% niet mogen. De lijnzaad moet je ook mee uitkijken, teveel daarvan kunnen ze diarree krijgen.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn dus inderdaad de Harvest loops waar ie zo dol op is, met pinda en lijnzaad. Tot op heden heeft hij nog altijd hele nette ontlasting, heeft ook nog nooit geen plakbillen gehad. Hij is er echt dol op. Als ik het dus inderdaad beperk tot 1 a 2 loops per dag, is dit dan oke? Vind het zelf belangrijk dat ie de juiste voeding krijgt zodat ie inderdaad gezond blijft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste waar ik naar zou kijken bij snacks voor hamsters en andere knaagdieren is of er dierlijke producten in zitten (melk, honing, meelwormen bijvoorbeeld). Konijnen zijn echt planteneters, maar veel knaagdieren zijn alleseters. 

 

Is het enkel de pinda en heeft hij er nog geen last van zijn darmen van gekregen, dan kun je de verpakking wel opmaken. Maar ik zou bij het kopen van een nieuwe verpakking wel voor een van de andere loops/sticks gaan die beter voor konijnen zijn. Kijk dan vooral naar de ingredienten, bij sommigen staat bijvoorbeeld een plaatje van een cavia op maar die zijn wel geschikt voor konijnen (weet uit mijn hoofd niet meer precies welke dat precies was).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is zijn dit de ingredienten van de Harvest loops:

Tarwebloem, witte gierst, rode gierst, gemalen erwten, gemalen gedroogde johannesbroodbonen, tarwemedium, gebroken pinda's (4%), sojaolie, lijnzaad (2%), gemalen appels (1%).

 

Niet super dus, maar ook niet echt erg volgens mij. Niets dierlijks, wel vezelrijk. 1-2 per dag, hopelijk niet 7 dagen in de week?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, snacks worden afgewisseld met kropsla. Ene dag krijgt hij als snack kropsla, andere dag krijgt hij dan 1 tot 2 loops. Ik heb ook de sticks van SS daarvan weet ik dat ze voor konijnen zijn maar daar is ie dus niet zo gek op. 

 

Kan het buiten bv diarree nog andere klachten geven? Daarmee bedoel ik dan meer intern? 

aangepast door FluffyDamen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet welke loops dat zijn, iemand anders die per ongeluk de verkeerde had meegenomen, vroeg mij laatst of het kwaad kan. Na de ingrediënten te hebben bekeken, aangegeven, max 1 of 2 te geven, maar zeker niet meer. Inderdaad vanwege de pinda en gierst. Het is te vet en te calorierijk. Als je een konijn beneden de 2 kilo hebt zou ik het bij eentje houden, max. Maar inderdaad, niet meer kopen! Het is zonde om weg te gooien, daar het niet giftig is, maar ik vind ze niet geschikt voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .