Ga naar inhoud

E cuniculi. LET OP! vervelende beelden.


Nickymanita

Aanbevolen berichten

Hi, 

 

Mijn konijnen tippie to heeft nu sinds ongeveer 1,5 jaar aanvallen (zie filmpje). 

Naar het willeminapark in Utrecht geweest en die zeiden dat het E. Cuniculi was. 

Hier medicatie voor gekregen, dit ging een tijdje wat beter, maar ze had een terugval. 

Toen de dosis van de medicijnen weer verhoogd en nu heeft het helaas weinig resultaat. 

9 oktober ga ik terug, de dierenarts heeft het filmpje ook gezien en zei misschien te denken aan epilepsie door de E. Cuniculi. 

 

Zouden jullie met mij mee willen kijken/denken. 

Alvast heel erg bedankt! 

Hopelijk komt mijn kleine meid er snel weer bovenop ❤️. Ze is zo dapper. 

 

Het lijkt me niet om het filmpje wat mijn vader gemaakt heeft, klein te maken en goed om te zetten. Dus bij deze heb ik hem privé op YouTube gezet:

(meeste is te zien tot 30 sec). 

aangepast door Nickymanita
  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel heftig 😢

Heb zelf geen verstand van ec maar er komt vast snel reactie door mensen die er wel verstand van hebben.

 

Wat ontzettend mooi om te zien hoe de ander er op reageert 🥰 Eerst dacht ik dat de ander ging aanvallen maar helpt echt om tip eruit te krijgen 😍

 

Heel veel sterkte❤️

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Lappie2 zei:

Heel heftig 😢

Heb zelf geen verstand van ec maar er komt vast snel reactie door mensen die er wel verstand van hebben.

 

Wat ontzettend mooi om te zien hoe de ander er op reageert 🥰 Eerst dacht ik dat de ander ging aanvallen maar helpt echt om tip eruit te krijgen 😍

 

Heel veel sterkte❤️

Bedankt voor je reactie! 

Jaa ze zijn onwijs lief samen. Inderdaad heel mooi om te zien hoe Cedric tip gaat helpen en de hele tijd bij haar blijft. 

 

Dankjewel ❤️

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg dat je in ieder geval praat over diazepam. Kijken wat ze daar van vinden. Het is volgens mij geen onderdeel van de behandeling in Nederland, maar in andere landen wordt het wel gebruikt bij insulten.

 

Ik weet niet of ik tot de 9e zou wachten, dat is nog een ruime week. Hoe vaak zijn die insulten er op een dag?

 

Meestal wordt in zulke gevallen dexamethason ingezet, ik ben steeds terughoudender om het te noemen, maar omdat je naar wilhelminapark gaat moet ik het toch noemen. Er wordt een beetje teruggekomen van de inzet van dit middel, het geeft namelijk een tijdelijke weerstandsdip, wat de klachten even verergerd, omdat de parasiet op dat moment meer kans krijgt. Daarnaast geeft het best veel schade ook, schade die je moet afwegen. Ik zeg dus niet, gebruik dit middel nooit, maar ik zeg, gebruik het verstandig. Vraag echt naar de voor- en nadelen!

 

Wat wel goed is, is de vitamine B injectie, omdat je hier toch neurologische klachten ziet, of ze ook dat werkelijk uit de hersenen komen of van een orgaan dat heel slecht is, durf ik niet te zeggen. Vraag naar nierwaardes en leverwaardes in ieder geval.

 

Dat de hoge dosis panacur niet goed aanslaat zegt mij dat er even verder gekeken moet worden. Ik zou overwegen, met zo'n betrokken maatje, om die even 2 weken mee te behandelen. Het hoeft niet, maar als je merkt dat het niet goed helpt, dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Kolino zei:

Zorg dat je in ieder geval praat over diazepam. Kijken wat ze daar van vinden. Het is volgens mij geen onderdeel van de behandeling in Nederland, maar in andere landen wordt het wel gebruikt bij insulten.

 

Ik weet niet of ik tot de 9e zou wachten, dat is nog een ruime week. Hoe vaak zijn die insulten er op een dag?

 

Meestal wordt in zulke gevallen dexamethason ingezet, ik ben steeds terughoudender om het te noemen, maar omdat je naar wilhelminapark gaat moet ik het toch noemen. Er wordt een beetje teruggekomen van de inzet van dit middel, het geeft namelijk een tijdelijke weerstandsdip, wat de klachten even verergerd, omdat de parasiet op dat moment meer kans krijgt. Daarnaast geeft het best veel schade ook, schade die je moet afwegen. Ik zeg dus niet, gebruik dit middel nooit, maar ik zeg, gebruik het verstandig. Vraag echt naar de voor- en nadelen!

 

Wat wel goed is, is de vitamine B injectie, omdat je hier toch neurologische klachten ziet, of ze ook dat werkelijk uit de hersenen komen of van een orgaan dat heel slecht is, durf ik niet te zeggen. Vraag naar nierwaardes en leverwaardes in ieder geval.

 

Dat de hoge dosis panacur niet goed aanslaat zegt mij dat er even verder gekeken moet worden. Ik zou overwegen, met zo'n betrokken maatje, om die even 2 weken mee te behandelen. Het hoeft niet, maar als je merkt dat het niet goed helpt, dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen.

Bedankt voor je antwoord! 

 

Helaas kan het niet eerder dan de 9de, ik ben nu op vakantie. 

Maar Tip heeft de aanvallen al 1,5 jaar. Dus op die week zou het hopelijk niet aankomen en ze is al bekend bij wilhelminapark. 

De aanvallen zijn zover wij zien (zijn er alleen in de avond en weekenden ivm werk) ongeveer 1 keer per week. 

 

Dexamethason heeft tip al 2x gekregen. De eerste keer had dit positief effect en zijn wij gaan afbouwen. Na een half jaar kreeg ze weer die aanvallen, weer gestart, maar nu nemen de aanvallen helaas niet meer af ondanks de dexamethason. 

 

Cedric is inderdaad 1,5 jaar geleden al voor 2 weken mee behandeld. Hij heeft gelukkig geen symptomen verder 😊

 

Hopelijk komen ze de 9de verder. Want hebben al zoveel geprobeerd inmiddels. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Miekmoek zei:

Onze dierenarts zei bij ons konijn met EC dat Meranox beter zou werken dan panacur, maar of dat echt gegrond of aangetoond is, weet ik niet... Het is in ieder geval de moeite waard om dat ook te overleggen met Wilhelminapark. 

 

Heel veel sterkte, echt naar om aan te zien.... 

 

Wij hebben inderdaad van de dierenarts meranox gekregen. 

Dit geven wij 2x daags 1,2ml. Helaas geen positief effect dus. 

Maar alsnog heel erg bedankt voor het meedenken 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Nickymanita zei:

Cedric is inderdaad 1,5 jaar geleden al voor 2 weken mee behandeld. Hij heeft gelukkig geen symptomen verder

Als hij 1,5 jaar geleden is meebehandeld weet je niet of hij nu wel actief uitscheidt. De parasiet kun je niet uitroeien, je kunt alleen het actief uitscheiden stoppen en de op dat moment aanwezige parasieten uitschakelen. Maar je dood ze niet, daarom komt het eigenlijk altijd wel weer terug.

 

Wat naar dat die dexamethason nu ook niet meer aanslaat. Ik wil je vakantie ook niet bederven, maar ik heb hier geen goed gevoel bij. Er is ook echt geen andere medicatie. Alleen symptoom bestrijdend.

 

Mocht er genoeg in huis zijn aan medicatie om het maatje ook 1 keer daags die 20mg/kg (let op MG, niet ML)te geven, dan vind ik dat eigenlijk voor nu de beste strategie. Stel dat hij toch actief uitscheidt (kan dat hij over 2 weken symptomen krijgt bijvoorbeeld), dan doorbreek je de cirkel niet. Dat hij geen symptomen laat zien, zegt niet dat hij niet actief uitscheidt.

 

In mijn optiek kun je haast niet anders, als je de boel niet onder controle krijgt dan moet iets. Kan alsnog dat je er niet uitkomt, maar dan weet je in ieder geval zeker dan geen van beide nog actief uitscheidt.

 

ik zit nog de denken, alle focus ligt nu op E.C. wat volkomen logisch is, maar ik zit te denken. Wat als er daarnaast nog iets anders speelt? Misschien toch goed om ook daar naar te vragen, E.C. is er zeker hoor, daar twijfel ik niet aan. Ligt een beetje aan je portemonnee of je wat meer onderzoek wilt laten doen. Ik denk nog aan röntgen (tumoren), misschien echo (orgaanschade). Bloedonderzoek, kan ook wat richting aan geven.

 

Ik vind het moeilijk om te zeggen, maar ik twijfel of ze het gaat redden 😞 Ik geef wel aan, onderzoekje hier en daar, maar leverproblemen kun je niet echt oplossen, ondersteunen met voeding en vocht, nierproblemen is wel een medicijn voor, maar dan zou ik andere klachten verwachten en neurologisch kun je naar die diazepam vragen, maar dat is ook maar symptoombestrijding. Als het lijf de parasiet met de medicatie niet meer aan kan, dan heb je nog maar 1 optie en daar over nadenken verpest je vakantie.

 

Ik hoop dat ik je nu niet teveel van slag maak. Vraag gewoon echt alles aan de dierenarts en bedenk ook, hoe ver wil ik gaan? Hoe is de kwaliteit van leven met deze aanvallen? Geven die aanvallen schade? Allemaal vragen die ik aan de dierenarts en aan mezelf zou stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Kolino zei:

Mocht er genoeg in huis zijn aan medicatie om het maatje ook 1 keer daags die 20mg/kg (let op MG, niet ML)te geven, dan vind ik dat eigenlijk voor nu de beste strategie. Stel dat hij toch actief uitscheidt (kan dat hij over 2 weken symptomen krijgt bijvoorbeeld), dan doorbreek je de cirkel niet. Dat hij geen symptomen laat zien, zegt niet dat hij niet actief uitscheidt.

 

ik zit nog de denken, alle focus ligt nu op E.C. wat volkomen logisch is, maar ik zit te denken. Wat als er daarnaast nog iets anders speelt? Misschien toch goed om ook daar naar te vragen, E.C. is er zeker hoor, daar twijfel ik niet aan. Ligt een beetje aan je portemonnee of je wat meer onderzoek wilt laten doen. Ik denk nog aan röntgen (tumoren), misschien echo (orgaanschade). Bloedonderzoek, kan ook wat richting aan geven.

 

Ik vind het moeilijk om te zeggen, maar ik twijfel of ze het gaat redden 😞 Ik geef wel aan, onderzoekje hier en daar, maar leverproblemen kun je niet echt oplossen, ondersteunen met voeding en vocht, nierproblemen is wel een medicijn voor, maar dan zou ik andere klachten verwachten en neurologisch kun je naar die diazepam vragen, maar dat is ook maar symptoombestrijding. Als het lijf de parasiet met de medicatie niet meer aan kan, dan heb je nog maar 1 optie en daar over nadenken verpest je vakantie.

 

Ik hoop dat ik je nu niet teveel van slag maak. Vraag gewoon echt alles aan de dierenarts en bedenk ook, hoe ver wil ik gaan? Hoe is de kwaliteit van leven met deze aanvallen? Geven die aanvallen schade? Allemaal vragen die ik aan de dierenarts en aan mezelf zou stellen.

 

Neehoor, u verpest mijn vakantie zeker niet. Ik vind het heel fijn dat u met mij meedenkt. We zijn inmiddels al 1,5 jaar verder, dus ik ben niet zo snel aangeslagen van nieuws wat ik krijg. 

 

Nee klopt zeker. Maar ik heb een beetje zoiets van, zolang Cedric nergens last van heeft en geen symptomen heeft dan hoeven we hem toch niet te behandelen? De dierenarts zei dat 2 weken meebehandelen voldoende was. Daar ging ik dan ook een beetje van uit eigenlijk. 

 

 

Jaa ik hoop dat ze 9 oktober wat verder onderzoek gaan doen. Ze gaan dan kijken voor evt epilepsie vertelde de dierenarts. De dierenarts denkt dat dat waarschijnlijker is nadat hij het filmpje gezien heeft. 

Ik hoop dat dat dus goed uitpakt! 

 

Hoe bedoeld u of ze het gaat redden? 

Uiteindelijk overlijdt ze hier inderdaad wel aan denk ik, maar ze leeft er al 1,5 jaar mee en is al bijna 8 jaar. Als ze een aanval heeft gehad dan is ze er daarna ook uit en merk je eigenlijk helemaal niks meer aan haar. Eet ze daarna gelukkig meteen weer en gaat zich lekker wassen. 

Gelukkig dus geen dwangvoeding of ondersteuning met drinken nodig. 

De dierenarts zegt dat ze het waarschijnlijk niet eens mee krijgt en wij hebben ook het gevoel dat ze er na de aanval geen last van heeft. 

Zolang ze dus een prima leven heeft en goed uit de aanvallen komt wik ik nog niet denken aan die ene optie 😊

 

Nogmaals bedankt voor het meedenken 🙂

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeg maar je hoor, anders voel ik me zo oud.

 

Er zijn 2 scenario's in mijn hoofd, maar ik kan het mis hebben. Ik zat later nog te denken die dexamethason is zo ontzettend slecht voor de lever, maar ook E.C. kan de lever helemaal kapot maken. Dat is een van de organen waar ik echt een beetje bang voor ben. Als die heel slecht wordt, dan vergiftigt het lijfje zichzelf. Normaal is de lever wel regenererend, maar doordat E.C. de lever zo beschadigd dat regenereren niet meer mogelijk is, is dat worst case scenario voor mij.

 

Ik denk dat je geluk hebt, mocht het in de hersenen zitten, hoewel dat dan ook weer een tumor kan zijn, wat ook weer slecht nieuws is natuurlijk. Dan wordt het ook palliatief behandelen, verwacht ik.

 

Als het echt puur E.C. is en de medicatie slaat niet meer aan, dan geef ik haar niet lang meer. Dan heeft de parasiet vrij baan en pakt hij op een gegeven moment alles, nieren, lever, hart, longen... de hersenen heeft hij waarschijnlijk al gehad aan jouw verhaal te horen. Ik verwacht niet dat ze morgen dood gaat, maar jaren heeft ze niet meer. Moeilijk om er een sticker op te plakken, ligt er ook aan welk orgaan de volgende is.

 

Die 2 weken van 1,5 jaar terug, die doet nu niks meer. Cedric is opnieuw blootgesteld aan actieve E.C. en kan dus ook weer actief uitscheiden. Normaal behandel je het maatje niet hoor, omdat de kans dat die actief uitscheidt klein is. Maar omdat de behandeling niks doet zou ik dat als oorzaak weg willen nemen. Niet omdat Cedric nu ziek is, maar om Tippie te beschermen tegen nieuwe parasieten.

 

Er was iemand op het forum waar ik dit ook heb gezegd, maatje had nergens last van, maar moest ook ingeslapen worden omdat er toch E.C. was na een paar weken. Was een vergelijkbaar verhaal. Beiden konijnen hebben het niet overleefd. Ik zeg het niet om te pesten, maar vanwege wat ik zie.

 

Ik hoop dat ik je toch een beetje gerust stel door te zeggen dat ik niet verwacht dat ze morgen dood gaat. Dan moet er echt ineens acuut iets gebeuren, maar ik denk dat, als je de E.C. niet meer onder controle kunt krijgen toch moet gaan denken aan in laten slapen. Hoeft ook niet meteen, maar maak wel afspraken met jezelf en vraag de dierenarts daar ook naar. Van goh, bij welke symptomen moet ik ingrijpen? Maakt haar leventje inderdaad gewoon nog leuk, zolang het gaat. Maar nadenken over afscheid, helaas is dat moment wel aangebroken. Ik kan je geen tijd noemen, ik kan wel zeggen, ik geef het een jaar, maar je weet het gewoon niet. Je kunt niet voorspellen waar de parasiet de volgende keer zijn slag slaat. Ieder orgaan geeft andere klachten, dus laat je daarin ook voorlichten. Bij wilhelminapark verwacht ik dat ze daar genoeg van weten en dat ze ook eerlijk zijn.

 

Geniet nog maar even van je vakantie. Schrijf gewoon alles op wat je wilt vragen aan de dierenarts. Mocht je hier nog vragen willen stellen, altijd welkom. Ik denk dat er genoeg mensen zijn met ervaring. Het is moeilijker om een baas te vinden die er geen ervaring mee heeft, dan wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .