Ga naar inhoud

Hoe lang na houdbaarheid is konijnenvoer goed?


bunnyempress

Aanbevolen berichten

Nu wilde ik de twee zakjes critical care die verliep aan de konijnenopvang doneren, maar ik zie dat er op staat tht September 2023. Ik ging uit van eind september, maar mijn man zei, nee, je had ze in augustus moeten doneren, want het is tot september.


Weet iemand dit? Anders gooi ik het gewoon weg (helaas). Toch blij dat het niet nodig is gebleken. En koop ik weer een nieuwe voor de EHBO-konijnen-kit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is TENMINSTE houdbaar tot, niet tgt (te gebruiken tot), dus ja dit kun je gewoon nog gebruiken. Ik durf niet te zeggen hoe ze er in een opvang mee omgaan, maar in principe is het in eerste instantie alleen de voedingswaarde die ze na die datum niet meer kunnen garanderen, denk aan vitamine A,C, E.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste konijnenvoer-producten kun je gewoon nog 3-6 maanden na de tht datum voeren. Het is niet dat het slecht wordt of ze er ziek van worden. Mits de verpakking dicht is en je het donker / droog / koel maar niet koud bewaart gaat het best lang mee. 

 

Als je de verpakking open maakt, dan wel binnen korte tijd opmaken. Maar dat is eigenlijk altijd. Koop geen 10 kg zak brokken als je twee dwergkonijntjes van elk een kilo hebt, daar doe je dan veel te lang mee.

 

Als je verpakking lang open laat staan, gaan er vitaminen en voedingswaarde verloren. En ik denk ook wel smaak. Net als een pak koekjes dat muf wordt. Daar wordt je ook echt niet gelijk ziek van, maar om te zeggen dat het nog lekker is? Nee, dat meestal niet.  Van die knapperige koekjes die zacht zijn geworden enzo 😅 iieew!

Als er echt schimmels inzitten, dan moet je het wel weggooien en niet meer voeren.Kijken, ruiken, en proeven dus! Net als bij mensenvoedsel 😉 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Evee zei:

Als je de verpakking open maakt

Als je dat bij dwangvoer doet en het in een afgesloten bakje of zakje bewaard kun je het nog een half jaar gebruiken 🙂 Toevallig laatst opgezocht 😉

 

Mijne is houdbaar tot en met januari volgend jaar en open gegaan in augustus, dus ik laat het nog wel ff liggen voor het geval dat.

 

Overigens, je zou er ook koekjes mee kunnen bakken 🙂 Recept weet ik zo niet meer, misschien ergens op het forum te vinden, dan wel online.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kolino zei:

Als je dat bij dwangvoer doet en het in een afgesloten bakje of zakje bewaard kun je het nog een half jaar gebruiken 🙂 Toevallig laatst opgezocht 😉

 

Mijne is houdbaar tot en met januari volgend jaar en open gegaan in augustus, dus ik laat het nog wel ff liggen voor het geval dat.

 

Overigens, je zou er ook koekjes mee kunnen bakken 🙂 Recept weet ik zo niet meer, misschien ergens op het forum te vinden, dan wel online.

Goede toevoeging, dat vroeg ik me laatst ook af, heb gelukkig maar een rondje dwangvoer hoeven doen en zit met een aangebroken zakje. Ik heb hem idd afgeplakt en in een dichte bak gedaan 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dus koekjes bakken als ik het niet meer nodig heb voor die tijd 😉 Met banaan denk ik, want daar zijn ze hier dol op. Maar even kijken of ik een goed recept kan vinden.

 

Ik heb even naar het recept gekeken van laura's backery, maar als je er vanuit gaat dat het 50 koekjes zijn, dan is 100/50 2 gram, nou ik lig niet wakker van 2 gram wortel, banaan en havermout. Zolang je het bij 1 a 2 koekjes per dag houdt, geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-9-2023 om 16:40, Kolino zei:

Ik ga dus koekjes bakken als ik het niet meer nodig heb voor die tijd 😉 Met banaan denk ik, want daar zijn ze hier dol op. Maar even kijken of ik een goed recept kan vinden.

 

Ik heb even naar het recept gekeken van laura's backery, maar als je er vanuit gaat dat het 50 koekjes zijn, dan is 100/50 2 gram, nou ik lig niet wakker van 2 gram wortel, banaan en havermout. Zolang je het bij 1 a 2 koekjes per dag houdt, geen probleem.

Het zijn snoepjes staat daar en zou je het recept door willen sturen😁😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .