Ga naar inhoud

Konijn word gecastreerd


Juudje

Aanbevolen berichten

Vanmorgen heb ik ons konijn naar de dierenarts gebracht om hem te laten castreren. Vind dit toch behoorlijk spannend. Hebben jullie nog tips voor als hij vanmiddag weer thuis is? Het gaat om een rammetje van 3 jaar oud. Het is een Franse hangoor en woont buiten. Reden van castratie is dat we er een konijn bij willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie van een ram is geen zware ingreep, dus dit komt vast helemaal goed 🙂

 

Mijn tips: 

  • Vraag pijnstillers voor de komende dagen mee bij de dierenarts. Pijn is vaak oorzaak dat het herstel moeizaam gaat. Zorg dat je voor de komende dagen in huis hebt. 
  • Zorg voor stofvrije / niet prikkende bodembedekking, bijv. oude handdoeken, katoenbedding of back 2 nature. 
  • Haal lekkere dingen in huis waar je ram dol op is. Verse kruiden halen (kan gewoon bij de supermarkt) zoals peterselie, dat helpt ze vaak snel over de streep lekker te gaan eten. Let op dat hij wel groenvoer gewend moet zijn, anders krijgt hij diarree. Maar groenten is vaak het eerste dat ze weer eten, hooi en brokken meestal pas wat later. 
  • Hier nog wat leesvoer terwijl je wacht, staat vol tips: https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie-konijn
  • Maak je niet te druk 🙂 Kans is heel groot dat hij vanavond alweer lekker eet en keutelt. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. 

de dierenarts gaf aan dat hij pas weer mee naar huis mag op het moment dat hij weer eet en keutelt. Hij heeft zijn eigen eten en favoriete hooi van huis meegekregen. 
 

Groenvoer geven we niet omdat dit elke

keer weer diarree tot gevolg had. Alleen soms een heel klein stukje(dat gaat zonder diarree) Zodra we een groter stuk geven de volgende dag is het gelijk weer mis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let ook goed op de dosering van pijnstillers, een konijn moet 1mg per kg per dag krijgen. Meestal krijgen ze dat over 2 giften, dus 0,5mg per kg per keer. 0,33ml is gelijk aan 0,5mg (hondenvariant 1,5mg/ml).

 

Ik zou ook zorgen dat je een zakje dwangvoer mee krijgt, waarschijnlijk heb je het niet nodig, maar het is vervelend als hij vanavond ineens niet wil eten en je dan met spoed zo'n zakje op moet halen.

 

Verder sluit ik me aan bij bovenstaande.

 

Het is overigens wel handig om hem in je zicht te hebben. Ze willen nogal eens aan de hechtingen gaan zitten. Ook daar helpt de pijnstilling wel een beetje tegen, maar ik had er eentje die de hechtingen er uit aan het trekken was, ondanks de pijnstillers. Maar is allemaal goed gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip: stel je hebt het dwangvoer niet en moet dwangvoeren, dan kun je ook altijd een papje van de brokjes gebruiken in geval van nood. Maar een spuitje om te dwangvoeren heb je wel nodig, als je dat niet hebt, dus ook meevragen bij het ophalen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super fijn al die reacties. 
vanmorgen om half 10 heb ik hem gebracht. Mag hem om half 4 ophalen anders zouden ze bellen. 
 

ga vragen om pijnstilling en dwangvoer. 
 

konijn is buiten maar met dit weer is het echt geen straf om buiten te zitten en hem in de gaten te houden.  We kunnen de hele ren inkijken dus dat is ook geen probleem. 
 

Voor het koppelen heb ik contact opgenomen met een konijnen opvang. Over een week of 3 gaat hij daar naar toe en gaan zij hem koppelen. Heb hier zelf helemaal geen ervaring mee en wil niet een konijntje uit een dierenwinkel ofzo. Plus nu kan hij zelf een vriendinnetje uitzoeken, leek mij voor hem wel zo prettig. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem zelf de eerste dag/nacht binnen houden. Dit ivm moeite met op temperatuur blijven na narcose, kans op onderkoeling. Nou geven ze geen enorm koude nacht af, maar toch. Zeker als ze zomaar op een  tegelvloer buiten kunnen zitten heb je die kans.  18 graden is toch een stuk lager dan de lichaamstemperatuur van een konijn. 

En ivm de kans op myiasis (vliegen die eitjes leggen) op de operatiewond is binnen houden de eerste dag aan te raden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is weer thuis. 
Eet en keutelt weer. 
binnenhouden gaat helaas niet lukken ivm onze hond. Dan zou ik hem in zijn transportbox moeten doen en die is nogal klein om hem een nacht in te laten zitten. 
kan wel even een warm kleed bij hem in het hok leggen met een metalen kruik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze hele beneden verdieping is open dus dat is lastig. Zal straks even met mij man overleggen misschien dat die wel even iets kan in elkaar kan timmeren zodat ze niet bij elkaar kunnen komen. Hond heeft een paar dagen geleden ook een ingreep ondergaan dus die heeft ook extra TLC nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me altijd af, hoe doen mensen dat dan als een beestje echt een keer ziek is? Er komen echt momenten dat een konijn naar binnen moet. Wel goed om nu alvast over na te gaan denken. Hier zakt de temperatuur tot 15 graden in de ochtend. Je kunt nu ook niet even zeggen, ik gooi z'n schuilhok vol stro, want ja wond enzo. Een metalen kruik kan alleen als je deze inwikkelt, maar heel eerlijk zou ik hem daar niet alleen mee laten als je gaat slapen. Stel dat het lekt dan heb je de poppen aan het dansen.

 

Lijkt me goed om straks even te overleggen, konijnen kunnen wel heel hoog springen, dus maak wel iets van een meter hoog (twijfel of dat in dit geval genoeg is), maar voor een nacht moet kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dood ziek lijkt mij wel een andere situatie als een castratie. Dan zou hij mee gaan naar slaapkamer. 
 

metalen kruik ook gebruikt bij een baby en dan wil je ook zeker niet dat deze gaat lekken. 
 

Meter hoog moet sowieso anders maak

ik het de hond wel heel makkelijk. Is namelijk niet een klein hondje wat wij hebben rond lopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem dan lekker voor 1 nachtje naar de slaapkamer doen. Die temperatuur is eigenlijk het enige, waar ik me zorgen om maak, als hij verder lekker eet. 

 

Wat je ook kan doen is, rond 3 uur vannacht kijken hoe het met hem is en in geval van problemen hem dan naar binnen halen. Het nadeel is, dat je dan ineens een crisis hebt, maar als het goed gaat scheelt het weer een hoop gedoe. 

 

Onderkoeling is echt wel een dingetje, want dan vallen ook de darmen stil. Zo anders vind ik castratie dus niet als een konijn met gas of verstopping ofzo. Alleen probeer je nu een crisis te voorkomen, dat is het verschil. De temperatuur komende nacht vind ik op het randje, als je hem buiten wilt laten zou ik dus echt halverwege de nacht een keer gaan kijken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een grote hond hebt, heb je misschien ook wel een grote hondenbench? Dat zou evt. ook als ziekenboeg kunnen voor een konijn. Met een stevige panelenren zou je als de hond echt het konijn loopt te pesten / opjagen nog een buffer-zone rondom de bench kunnen maken. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update. 
ons konijn is de nacht helemaal goed doorgekomen. 
Ligt nu weer lekker in zijn ren languit te chillen zoals hij altijd doet rond dit tijdstip. Eten drinken en keutelen gaat goed. 
 

hoe houden jullie het konijn vast om het wondje te controleren?

ik vind dit namelijk alleen een hele klus. Heb hem nu maar gekriebeld totdat hij op zijn zij ging liggen en toen voorzichtig gekeken. 
Optillen vind ik lastig omdat hij dit niet kent en formaat van konijn niet is heel handzaam om het zo maar te zeggen. Wil ook niet dat hij er veel stress van krijgt. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil toch iets zeggen over die metalen kruik. Niet om te zeuren, maar uit oprechte bezorgdheid. Mijn moeder heeft namelijk een grote brandwond op haar been, van een metalen kruik die is gaan lekken. Ik heb voor de konijnen een snugglesafe, die warm je op in de magnetron. Ik gebruik hem in de winter ook wel onder de waterbakjes, zodat het water minder snel bevriest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .