Ga naar inhoud

Af en toe ziek


Noav12

Aanbevolen berichten

Inderdaad, het is heel lastig om hier een beeld van te maken. Het klinkt nu als een konijn dat zielig in een hoekje kruipt en niet meer wil eten. Zelfs dat kunnen nog meerdere dingen zijn. Hoe oud is je konijn? Hoe ziet je konijn er uit qua uiterlijk? Hoe vaak gebeurt het? Is het een ram of een voedster? Ik gok een ram? Hoelang duurt het tot hij weer gaat eten?

 

Je vraag wat je moet doen, die is eigenlijk wel simpel, naar de dierenarts. Als het echt een hoopje ellende is wat in een hoekje zit en niks meer wil, dan moet je gewoon een professional er bij hebben. Die kan dan de juiste medicijnen voorschrijven.

 

Dat je aangeeft dat het vaker gebeurt doet mij denken aan parasieten, maar het gebit zou ook kunnen, vandaar de vraag naar de leeftijd.

 

Als je wat meer informatie wil geven over wat je hem te eten geeft zou ook super zijn. Gewoon een globaal overzicht van wat je op een dag geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst bedankt voor de reactie,

Ik geef onze konijnen per dag twee ruiven vol hooi en een bakje voer.

misschien ligt het aan de waterflessen want die zijn een beetje groen.

Ons konijn is nog maar 3 jaar. Het is een ram. Dan duurt het ongeveer een nacht en sochtends is hij weer vrolijk.

De dierenarts zegt dat het waarschijnlijk iets met de darmen te maken heeft.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de hand van jouw verhaal heb ik niet echt een idee wat het kan zijn. Wat bedoel je met "loopt niet meer". Zit hij stil in een hoekje? Of sleept hij bijv. met zijn poten? Zijn er nog wel keutels en zo ja, hoe zien die er uit? 

 

Het kan van alles zijn. Verstopping zou kunnen, dan stoppen ze met eten en zitten ze vaak stil en zielig te zijn, ze hebben dan flinke buikpijn. Dat kan dodelijk zijn voor konijnen, dus als je dat hebt wel direct naar de dierenarts voor behandeling. Het is belangrijk dat de darmen van een konijn blijven werken, als ze stilvallen komen ze niet meer op gang en sterft het konijn. Maar met zo weinig informatie, is het lastig te zeggen wat het is. Het kan ook totaal iets anders zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Noav12 zei:

Dan duurt het ongeveer een nacht en sochtends is hij weer vrolijk.

Het gebeurt dus vaak 's avonds, jij gaat dan slapen en de volgende ochtend is hij weer vrolijk?

En als je na een half uur bijvoorbeeld bij hem gaat kijken, is hij dan ook weer vrolijk?

Reageert hij dan nog wel ergens op of dat niet (bijvoorbeeld je hand, snuffelt hij daaraan?)?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er niet veel verstand van, maar wat nu (zoals ik al zei) als je na een kwartier of half uur bij hem gaat kijken?

Wat ik denk bij jouw verhaal (hij zit stil in een hoekje, vaak de wc, hij reageert nergens meer op, doet niks, volgende ochtend is hij weer beter) is dat hij gewoon aan het keutelen is. Dan zitten ze soms ook stil, reageren ze nergens meer op, maar dan zijn ze gewoon aan het keutelen. En als je dan na een kwartier weer kijkt, is hij denk ik wel klaar met keutelen, en is hij weer vrolijk bezig met iets.

Ben je weleens na een kwartier weer bij hem wezen kijken?

aangepast door Leonora
  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Noav12 zei:

Blijft hij gewoon zitten op dezelfde plaats

Krijgt je konijn ook groen voer? Daar lees ik nl. niets over. Wel over brokjes en hooi. Hooi moeten ze de hele dag door kunnen pakken. In dat flesje kun je een paar kiezelsteentjes doen en water en dan schudden om het schoon te krijgen. Die flesjes zijn wel schoon te maken. Daar zou ik mee beginnen. Konijnen drinken liever uit een bakje met water! Is ook beter schoon te houden.

Geef je wel eens een stukje witlof of andijvie of munt of weegbree of gras enzovoort?

Ik begrijp dat je maar één konijn hebt? Als je er twee hebt, zie je vaak meer actie. Behalve als ze overdag een dutje doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Noav12 zei:

heel klein stukje brood of groente

GEEN brood geven. Elke dag biks en dan niet van die gemengde biks met al die kleurtjes. En ook geen grote bak vol. Twee dwergen krijgen bij mij samen een handje biks per dag.

En in de natuur eet een konijn geen biks maar groenten: gras, paardebloemblad, weegbree etc. Het is niet voor niets dat mensen vaak een groententuin hebben met gaas om de tuin om konijnen weg te houden! Anders is je andijvie zo verdwenen. Bij mij krijgen twee konijnen samen zo'n 25-300 gram groen voer per dag en ze zijn er stapelgek op. Brood hebben ze nog nooit gekregen.

Hier op het forum staat wat je allemaal kunt voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Vanmorgen ben ik hevig geschrokken. Gisteravond was er niets aan de hand. De lijnzaadbrokjes werden heerlijk opgeknabbeld en de groentenbak was vanmorgen leeg.

Maar toen ik de brokjes pakte, kwam alleen Flo naar me toe en Rosie bleef in de catcube. Mm, mijn rode lampje ging branden. Ik hield een brokje voor haar neus maar ze weigerde. Alles wat ik aanbood werd geweigerd. Wat nu? Naar de DA met het weekeinde in zicht?

Toen herinnerde ik mij dat ze in het voorjaar ook eens niet gegeten had en in de loop van de dag opknapte. Mijn idee was toen dat het van het jonge gras kwam.

Dochterlief benaderd en die zei: apart zetten met wat eten en water en dan kijken of ze keutelt. Zo gezegd, zo gedaan. In de ren staat een hok waar de PeeWeebak in staat. Een tweede PeeWeebak op de grond gezet voor Flo (en hij blijkt goed zindelijk te zijn want vele keutels zaten er vanavond in).

Eerst heeft onze dochter een kwartier de buik van Rosie gemasseerd en haar toen in het hok gezet. Door de tralies heen kon Flo de  neus van Rosie  aanraken. Hij heeft veel op de loopplank vlak bij haar gezeten. Wat zou ik voor lekkers bij Rosie leggen? Ik weet dat Kolino veel op heeft met weegbree. Ik heb wat gedroogde weegbree bij haar gelegd.

Het heeft wat uren geduurd maar aan het eind van de middag lagen er keutels en had ze de weegbree opgegeten.

Het deurtje weer opengezet en ze huppelde weer vrolijk rond. Wilde ook weer een brokje.

Lastig als je niet weet waardoor het veroorzaakt wordt. Te veel groenten gekregen? Ik ga vanavond maar wat minder groen geven en wat minder soorten.

Spannend blijft het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@To van de Veluwe Dat heb ik ook al vaker meegemaakt. Dat opeens een van beide niet meer wilde eten en na een paar uur leek het alsof er niets gebeurd was. Vooral bij Nijntje. Toen ook een paar keer naar de dierenarts geweest, maar nooit een oorzaak kunnen vinden. Buik was altijd soepel. Laatste keer toen ze niet meer at medicatie gegeven en toen ging ze weer eten. Helaas was ze er de volgende dag niet meer. Achteraf zal ze onderliggend toch iets gehad moeten hebben wat niet gezien is. Dus toch belangrijk om alert te blijven. Laatste keer bij Miffie bleek ze EC te hebben. De keren daarvoor natuurlijk niet. Fiver eet gelukkig bij alles wat je hem aanbiedt alsof hij al dagen niet te eten heeft gehad 🤪. Hoe gaat het nu met Rosie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me  gisteravond even in zitten lezen en ik zag dat je even uit moet kijken met brokjes maar wel groente mag geven maar dan wat nat maken.

Anders strooi ik 's avonds - na elk twee lijnzaadbrokjes uit de hand gevoerd te hebben - nog een handje Johannesbrood rond. Dat heb ik gisteravond niet gedaan. Hahaha, ze begonnen wel te zoeken maar er lag niets. Lijnzaadbrokje ging goed. Wat minder groente en minder variatie gegeven. Vanmorgen kwam ze gelijk weer op de brokjes af en straks zag ik haar ook hooi eten.

 

Sinds de eerste keer ben ik alert op haar. Elke dag kijk ik: geen scheve kop? Het is zo'n lief konijn en zo zachtaardig. Flo is ondeugender maar ook wel weer grappig. Dat is de clown van de twee.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .