Ga naar inhoud

Bladluizen in water van konijnen


bunniesarebunnies

Aanbevolen berichten

De basis van konijnenvoeding hoort er zo uit te zien:

Elke dag
80% Gemengd hooi en/of vers gras
10% Verse groenten en kruiden
5% Brokvoeding
5% Gezonde snacks

 

 

Hooi
Hooi (of gras) is het allerbelangrijkste voedsel. Daar mogen ze onbeperkt van eten, het liefst natuurlijk wel lekker gevarieerd. Voor hooi kun je aanhouden dat ze ongeveer hun eigen formaat in los hooi per dag mogen eten. 

 

 

Verse groenten en kruiden
Geef vooral bladgroenten. Konijnen zijn namelijk folivoren, blad eters. Denk dan aan witlof, andijvie, blad van wortel of radijs, dat soort dingen. Broccoli en bloemkool zijn koolsoorten, die geef je het liefst ook echt maar met mate en in een mix met veilige groentesoorten. Voor konijnen die spijsverteringsproblemen hebben zou ik koolsoorten niet aanraden. 
Verse kruiden mag je ook geven, wel aanwennen. Op het moment plukken veel bunnybunchers in eigen tuin bijvoorbeeld paardenbloem, weegbree, goudsbloem en zelf geplante kruiden uit tuintjes of potten. Erg leuk om te doen, en veel soorten zijn heel simpel zelf te kweken voor je konijnen.  Denk aan munt en peterselie en dat soort kruiden. Leuk om te doen hoor 🙂 

Ze mogen best wel wat verse groenten en kruiden hebben, maar niet veel per soort. Je kan beter wat meer soorten geven en dan van alles maar een klein beetje, dan dat je heel veel van één soort geeft. 

 

 

 Brokvoeding
Welke brok geef je, is dat deze? 
https://www.intratuin.nl/intratuin-konijnenvoer-korrel-5-kg.html
of is het deze?
https://www.intratuin.nl/intratuin-premium-konijnenvoer-brokjes-2-kg.html

 

Misschien had je het al wel geschreven, maar hoeveel brokjes geef je? Konijnen hebben niet zo heel veel brokjes nodig, dat is juist ongezond zelfs. Brokjes noemen we hier vaak de vitaminepilletjes voor konijnen. Goed om tekorten te voorkomen, maar geef niet te veel, echt met mate!

 

Gezonde snacks
In de winkel gekochte snacks hoeven niet, en meestal zijn die vrij slecht. Als je wat koopt, let dan echt op dat er geen dingen in zitten die konijnen niet mogen. Geen noten, honing of dat soort dingen. Mesli's zijn meestal echt heel slecht en helemaal niet geschikt voor konijnen, al staat het er vaak wel op. 


Als gezonde snack kun je een stukje fruit geven. Appel zou ik niet dagelijks geven ivm fruitsuikers en een hele appel is ook wel veel hoor. Dat kan ook diarree en problemen geven. In jouw geval zou ik dat dus ook schrappen of maar minimaal geven. Een klein plakje appel per konijn en dat maximaal een keer of 3 per week, is meer dan voldoende. En goed naar de keutels kijken of ze er tegen kunnen. 
Knaaghout is ook een gezonde snack, wilgentakken of fruitboomtakken bijvoorbeeld.  Gedroogde kruiden. Zoveel gezonde opties te vinden 🙂 

 

In het artikel over voeding staat dit allemaal nog veel uitgebreider uitgelegd. Volgens mij was dat al gelinkt in dit topic. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even heel erg bedankt,'t ik zal je wat meer an vertellen

 

Hooi

Ik probeer ze de hele dag hooi te geven maar soms ben ik naar school en dan lukt dat niet altijd

 

Groenten en kruiden

Ik probeer ook elke dag wat appel, de stronk van broccoli of bloemkool een stuk daarvan of andere groenten of fruit

En soms geef ik stel klavertjes en paardebloem blaadjes

 

Biks

ik geef ze samen 100ml van de eerste soort biks: gewoon de normale soort

 

Gezonde snacks

Ik zal de appel gedeeltelijks schrappen zoals je het zei

Ik heb wel eens knaaghoutjes van de intaratuin en geef ze niet echt kruiden

Ook zal ik ze heel af en toe een iniminie beetje musli geven en niet te veel

 

Is wat ik doe ongeveer wel goed ik heb er niet bewust bijnagedacht

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bunniesarebunnies zei:

Door dit topic weet ik inmiddels al veel meer over konijnen!

Wat je kunt geven is bijv loof van  een bos wortels. Ik heb nu net wortels gekocht en snijd er dan een klein beetje af voor mijn twee dwergen. Zo kan ik wel 6 tot 7 keer met dat loof doen. Ik geef elke dag een halve stronk witlof aan ze. Ze mogen ook een roosje van de broccoli. Je kunt ze een paar blaadjes andijvie geven. En gewoon gras maar geen gras waar honden lopen of zo. Als je aardbeien in de tuin hebt kun je een paar blaadjes eraf halen en aan ze geven. Sommige konijnen vinden blaadjes van een bramenstruik lekker. In de winkel kun je een plantje munt en of peterselie en of basilicum kopen. Smalle of brede weegbree kun je ook geven. Het blad van fluitekruid vinden ze bij mij erg lekker. Dat ziet er bijna hetzelfde uit als het loof van wortels.

Ik geef ze 's morgens samen 25 gram brokjes en dan 's avonds een groentenschotel met verschillende soorten erin. 

En als je 's morgens de ruif goed vult met hooi hebben ze dat aan het eind van de dag echt nog niet op. En dan vul je het 's avonds weer bij.

Kijk uit met takken. Hier op de site kun je zien welke takken je mag geven.

Als je iets niet weet kun je het vragen of opzoeken via google. Vaak kom je van bij BunnyBunch uit.

Zitten je konijnen in een hok of hebben ze een ren zodat ze ook een sprintje kunnen trekken?

Wat ook leuk is dat je een keer voor je verjaardag of zo een voerbal vraagt. Kosten een paar euro. Je kunt daar de brokjes indoen en hebben ze ook wat te doen.

in de natuur moeten ze ook hun voedsel zelf zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo to

Ik heb ze  vanmorgen een groenteschotel gegeven met

Stukjes wortel, paardenbloembladeren, een klein beetje appel klavertjes, zelf geplante klavertjes 4, aardbeien kroontjes ik bedoel de blaadjes eran

en wat bladeren van bloemkool in stukjes.

 

En wat biks 

 

Ik heb de hooiruif altijd goed vol zitten ja en vul die bij wanneer hij bijna weer leeg is 

Vaak s avonds voor Ik naar bed moet

 

Ze hebben een ren van ongeveer 2,5 meter lang bij 1 meter breedte dus daar spelen liggen en zitten ze vaak in

Over de ren hebben we ook een s handdoek hangen als net warm is en tegen regen en bladeren.

 

Ik heb ook een voerbal gekocht maar die ben ik kwijt🤦 die moet ik nog een keer opzoeken

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet biks en groenten tegelijk voeren. Bijv. 's morgens biks omdat dat in de ochtend wat makkelijker is en je gauw naar school moet. En dan 's avonds een groentenschotel. Dan heb je wat meer tijd om groenten op te zoeken. Aardbeien in de winkel worden met gif behandeld. Dan moet je met de kroontjes uitkijken. Als jullie zelf aardbeien in de tuin of bakken hebben kan dat wel. Je kunt ook een paar blaadjes van de plant geven. Probeer wortels met loof eraan te kopen. Dan kun je ook wat loof geven. Echt wortels geef ik ze niet maar als wij zelf wortels eten, krijgen ze van die afgeschaafde schillen. Maar daar doe ik meerdere dagen mee. Dat bewaar ik dan in de koelkast.  Appel krijgen ze hier niet maar altijd een appelschil per dag. Daar moeten ze samen mee doen. Dat doe ik in de groentenschotel. Kijk uit met te veel kool. Daar kunnen ze een gasbuik van krijgen. Als jullie broccoli eten kun je ze ook samen een roosje geven. In de groentenschotel kleine beetjes van verschillende soorten geven.

Gewoon gras zijn ze hier ook gek op. Maar dan op dat grove gras. 

Als jullie eens witlof eten, kun je een stronk aan je ouders vragen en die in twee keer aan je konijnen geven. Het hangt van de grootte af. Kun je ook in drie delen verdelen.

Een paar blaadjes andijvie vinden ze ook lekker. Wij hebben druiven en ze zijn gek op wat bladeren van druiven.

Van mij krijgen ze vanavond: vier takjes munt, twee takjes basilicum. Een halve witlof, wat loof van wortels. Vier aardbeienblaadjes, vier zevenbladblaadjes, vier druivenbladeren, een handje gras, vier tot zes paardenbloembladeren en wat smalle weegbree. Misschien pluk ik nog wat blaadjes van de zonnehoed plant. Ik ben vandaag weggeweest en ga zo met een zaklantaarn de tuin nog in.

 

De ren is niet echt groot. Kun je die nog iets verlengen? Of is daar geen ruimte voor? Een handdoek zal misschien niet helpen tegen de regen. Dan kun je beter er iets op leggen dat bestand is tegen regen. Een stukje golfplaat of zo.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ren is van hout dus verlengen gaar niet en als je typt worden dingen veranderd zo der ik dat zie want ik typte schaduwdoek

🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ sorry hoor

Maar ze mogen na school wel een 15 min 20 min ongeveer naar buiten en 's avonds vaak ook wel soms 4 keer per dag denk ik

 

Ik geef ze wel eens gras 

Ik zal ze geen ,kroontjes meer geven want ze plante  ze  niet zelf

Ik gaf het maar 1 keer 's morgens want ze hadden geen trek in biks

 

We hebben wel paardebloem bladeren en die vi de ze erg lekker hier!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .