Ga naar inhoud

Dosering novacam


Mitty

Aanbevolen berichten

Ik kom net uit bed en vind Mitty bibberend languit. De metacam is over de datum, dus ik ga voor het eerst de novacam gebruiken. Maar ik snap niet van de dierenarts haar dosering. 1x daags 10x het lichaamsgewicht? Hoeveel kg hond moet ik per kg konijn geven? 20? Ik kan het met de stress nu nergens vinden natuurlijk. Kan iemand helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor de zekerheid even de dierenarts bellen, de weekenddienst weten die doseringen vaak ook wel.

 

Ik heb onze Novacam uit de kast gepakt, daar stond op: Novacam HOND 1,5 mg/ml.

Konijn Scarlett 1x daags 3ml (45kg hond) gedurende 5dagen. Scarlett is 4,5kg, dus voor ons was het inderdaad ook 10x het lichaamsgewicht.

Het spuitje geeft dan 45kg aan op de ene zijde en 3ml op de andere zijde.

 

Beterschap voor Mitty.

aangepast door bunnyempress
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt 1,5mg per ml en 1 kilo hond staat ook weer gelijk aan een bepaalde dosering. Uit m'n hoofd zeg ik dat 1 kg hond, 0,1 mg is. Ik zal even nakijken hoe dat ook alweer precies zit. Je geeft een konijn max 1mg per kg per dag, Even uitgerekend op Scarlett is dat 1,5 x 3 = 4,5 mg en dat klopt met de 1mg per kg 🙂

 

Het klopt dus dat je het aantal kg hond x 10 moet doen om 1mg te krijgen en dan ga je kijken hoeveel je konijn weegt je hoeveel kg hond je nodig hebt. Hoe zwaar is je konijn, dan kunnen we mee rekenen.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam er inderdaad achter dat mijn dierenarts nog beschikbaar was tot 11:00, dus ik was nog net op tijd met bellen. Ik heb nu 22kg hond gegeven en ze weegt 2,23kg. Ik raak telkens in de war, omdat de dosering op die spuitjes anders is dan ml. 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je onthoudt dat 1 kg gelijk staat aan 0,1mg en 10 kg dus aan 1mg, kun je niet de mist in gaan 🙂 Fijn dat de dierenarts er nog was, dan weet je het tenminste zeker. Normaal geef je tussen de 0,5 en 1mg per kg, alles daartussen is goed. In uitzonderingsgevallen mag je daar zelfs boven gaan zitten, maar dan wordt het wel een grotere belasting op de nieren.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het in het begin ook verwarrend. Ik onthoud nu maar gewoon dat ik het gewicht x 10 moet doen. Heb ook de Metacam Hond. Maar in geval van twijfel zou ik gewoon de dierenarts bellen en als dat niet kan, is bunnybunch een goede optie 🙂 Hopelijk knapt Mitty snel weer op!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel blij dat ik het hier ook even heb gevraagd, want ze vallen nog af dus dan zou ik de volgende keer weer in de war raken. Ik ben zo blij met mijn huidige dierenarts, zeker omdat ze op zaterdagochtend nog zo goed bereikbaar zijn! Het lijkt waarschijnlijk toch een gasaanval bij Mitty te zijn. Ik heb de afgelopen maanden zoveel mogelijk gelezen (en de dierenarts ondervraagd🙃) omdat ik zelf wil kunnen voelen of, en zo ja waar, het er zit. Voor het eerst heb ik het nu denk ik gevoeld en er voorzichtig naar de juiste richting gewreven. Ze stopte toen met trillen en begon na een half uur voorzichtig te eten. Om twee uur bunkerde ze alweer stengels wortelloof naarbinnen, dus ik ben al meer gerustgesteld. Bedankt voor jullie snelle reacties!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff het valt toch wel tegen. Na zaterdag eet ze wel weer prima en gedraagt ze zich normaal, maar.. Ik geef nu al meer dan een week cisapride, omdat de keutels steeds kleiner en vreemder van vorm werden. Ondanks de cisapride zie ik geen verbetering:( Dus vandaag nog maar een keer gebeld en een afspraak gemaakt. Ik kan nu al voorspellen dat ze gaan voelen (''nee ik voel niets bijzonders'' en ''ik voel een mooie rij keutels zitten'') en vragen (''wat eet ze allemaal?'') en vervolgens concluderen dat er niet veel aan te doen is. Vorige keer hoopte ik zo dat de wormen de oorzaak waren, maar nu weet ik ook niet meer waar ik naar moet vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja vervelend he, dat is ook de reden dat ik nog niet bij de dierenarts ben geweest na de gasaanval. Hoe gaat het met hooi eten? Kan cisapride kleinere keutels veroorzaken? Ik zal eens opletten bij de mijne, die zit ook sinds zondag aan de cisapride. Heb wel afgebouwd naar 2 keer daags vandaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De langste dag is geweest, dus ze zitten inderdaad weer in de rui voor de wintervacht😬 Dat heeft het denk ik ook uitgelokt. Maar ik heb het hele jaar door dat elk klein stressmoment voor ze te veel kan zijn, zoals een schoonmaakbeurt..

 

Op 27-6-2023 om 19:50, Kolino zei:

Ik zal eens opletten bij de mijne, die zit ook sinds zondag aan de cisapride. Heb wel afgebouwd naar 2 keer daags vandaag.

Hoe gaat het met die van jou nu? Heb je verder de cisapride verder kunnen afbouwen?

Ik heb nu 5 verschillende soorten (kruiden)hooi die ik afwissel. Als ik bij ze kom geef ik telkens een klein handje wat ze veel lekkerder vinden dan het hooi dat er al een paar uur ligt😂 Volgens mij eten ze wel voldoende hooi. Ik kan het niet goed checken, omdat er op 15 vierkante meter overal(!) hooi ligt momenteel, maar ik zie ze bijna altijd lekker eten. Ik dacht dat cisapride qua werking cisaral + metocloral was? Mijn recept geeft trouwens 2x per dag aan (1ml per kg), hoeveel gaf jij voor het afbouwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hij is sinds gisteren zonder cisapride 🙂 Nee cisapride is het werkende bestandsdeel. Metoclopramide geven dierenartsen nu als injectie (meloxydyl denk ik) of als emeprid (een orale oplossing). In de acute fase geef ik 0,5ml per kg. In het geval van mijn konijn was het 0,8ml 4x per dag en de laatste 2 dagen nog maar 2x per dag. Je kunt ook 0,25ml per kg geven hoor, om af te bouwen. Dat is een afweging. Ik zou in jouw geval dus de hoeveelheid afbouwen als je wil minderen. Omdat je toch maar op 2x daags zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .