Ga naar inhoud

Wanneer wel en niet naar de dierenarts


bunnyempress

Aanbevolen berichten

Elke keer weer sta ik voor die vraag, ga ik nou wel of niet bellen en ik vroeg me af hoe andere mensen dit doen. Ik ben 31 mei bij de DA geweest voor de vaccinaties en zij zei dat ze kerngezond waren. Elke dag doe ik gezondheidscheck voor oren, pootjes, kontjes en oogjes, maar Lodewijk en Scarlett hebben van die af en toe klachten, waardoor ik er dan weer heel erg bovenop zit en ga twijfelen.

 

Plassen buiten de bak

Lodewijk plast af en toe in de ren ipv in de bak. Nooit meer dan 1x per dag. Af en toe 2-3 dagen achter elkaar en dan weer weken of maanden niet. Ik check altijd zijn kont (geen urinebrand, geen nattigheid) en achterpootjes. Elke keer als ik hem weer zie plassen (gewoon staartje omhoog), ga ik denken of er wat is. Soms denk ik dat hij ergens van geschrokken is, dat Scarlett voor het huisje lag en hij er niet in durfde of 1x zag ik dat hij gewoon aan het eten was en kennelijk geen zin had om naar de bak te gaan. Als mijn man de bak aan het verschonen is gaat het ook wel mis, maar dan gaat hij wel richting bak (maar die is er niet/ligt net anders) en dan plast hij dus gewoon op de plek waar hij hoort te staan.

 

Als ik urinebrand, natte kont of extreem veel drinken zou zien, of het zou meerdere keren per dag gebeuren, dan zou ik naar de dierenarts gaan. Of als hij dus niet alert is, minder zou eten e.d. Nu ben ik alert, maar ga ik dus niet. Dat lijkt me correct, maar ik blijf toch elke keer weer twijfelen.

 

Niezen

Scarlett nietst af en toe. Soms 2-3x in een uur, maar nooit in buien. Vaak als er aanleiding toe is, bijv. neus te ver in de waterbak, hele hoofd in het hooi en bij het eten van groenvoer. Ze is ook enorm in de rui, dus het niezen is de afgelopen tijd toegenomen. Daarintegen heeft ze dus nooit dagen dat ze achter elkaar niest. Eigenlijk zelfs ook niet uren. Ik heb haar nog nooit 10x op een dag horen niezen. Ik check altijd haar neus. Soms zie ik wel iets nats (zeker na de waterbak/groenvoer), maar nooit snot. Dat heb ik in december 1x gezien, maar daarna ook nooit meer. Waarschijnlijk was dat irritatie van iets, want daarna werd er niet meer geniest. Ze blijft actief, ze eet goed, keutelt etc.

 

Als ze dus nog meer zou gaan niezen of ik zou regelmatig snot zien of vieze pootjes, dan zou ik zeker de dierenarts bellen. Ik vind het gewoon vervelend dat ik haar dus relatief vaak hoor niezen, maar goed, dat is in vergelijking met Lodewijk. Die ik laatst dus voor het eerst 3x hoorde niezen, achter elkaar, waarschijnlijk vanwege irritatie van iets, maar die dus ook behoorlijk wat zachter niest dan Scarlett. Ik weet niet precies hoe vaak een konijn mag niezen en je hoort zoveel verhalen van chronisch snot, dat ik me toch elke keer zorgen maak.

 

Afvallen

Gemiddeld gezien weeg ik de konijnen 1x per week. Ik weet dat er variantie inzit, net zoals bij ons. In de lente begonnen ze wat met afvallen maar ik vond ze ook veel actiever. Na de vakantie opvang waren ze licht aangekomen, dus mijn idee was dat het idd aan de activiteit ligt. Ik heb het voer toen verhoogd van 36 gram SS per konijn per dag (in 2x gegeven), naar 50 gram per konijn per dag (in 2x gegeven). Ik zag ze toen dus weer langzaam aankomen naar gewicht van Feb (was toen april) en vond Scarlett er ook beter uit zien. Ze bleven goed hooi eten, dus ik vond het prima. In mei heb ik de DA gevraagd naar welk gewicht ze zouden moeten, maar ze gaf aan dat ze eigenlijk meer kijkt naar de bouw dus dat ik me verder geen zorgen hoefde te maken en niet naar een bepaald gewicht hoef te gaan met ze. Zolang ik geen ribben zie is het goed.

 

Inmiddels zijn we van 2 naar 8 boomstronken gegaan, dus er wordt hier nog meer gerend, gespeeld en gesprongen. Echt heel leuk. Alleen deed Scarlett gisterenavond laat een beetje raar. Ze wilde per se naar binnen en niet geknuffeld worden. Ik zei tegen mijn man: volgens mij heeft ze honger. Ze bleef maar zoeken en snuffelen. Wij haar wegen, van 4600 naar 4500, dus weer afgevallen. Lodewijk is van 3380 naar 3300 gegaan, dus licht afgevallen, maar hij zou in principe moeten groeien. Scarlett extra biks gegeven en ze schrokte het super snel op, nog sneller dan ze haar andere 2 rondjes doet. Lodewijk had veel minder interesse. In principe zouden konijnen geen honger moeten hebben, zeker niet aangezien ze ook super veel hooi eten en krijgen. We hebben de afgelopen 2 weken niet getraind met ze (vanwege de hitte), dus ze hebben wel wat snacks gemist, maar goed, dat zou toch niet zoveel uit moeten maken.

 

De dierenarts zegt dus dat ik me geen zorgen hoef te maken, maar ik zit te denken om de biks dan maar weer verder te verhogen als ik zaterdag opnieuw ga wegen en ze verder afgevallen is. Aangezien ze verder goed keutelt en actief is, zou ik in principe geen afspraak maken. Of zou ik toch aan EC of snot moeten denken i.c.m. het niezen? Ik vond het zo zielig dat ze echt honger leek te hebben.

 

Volgens mij ben ik gewoon redelijk neurotisch, maar ik vraag me af hoe anderen hier over denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plassen buiten de bak gebeurt hier ook een enkele keer, maar ik heb niet het idee dat dat dan ook aan medische problemen verbonden is. Ze zijn er gewoon niet zo nauwekeurig mee als wij soms zouden willen, de konijnen 😄

 

2-3x per uur niesen vind ik dan wel veel. Niet dat dat direct zorgelijk is, maar het kan wel een eerste signaal zijn dat er misschien iets speelt. Wel iets om goed in de gaten te houden dus.
Ik hoor mijn konijnen wel eens niesen na het drinken. En soms als ze hun nieuwsgierige neus ergens stoppen waar het stoffig is. Maar dat zijn dus verklaarbare momenten. En dat is eigenlijk eerder in de buurt van 2-3x per dag, dan per uur.

 

Zo nauwkeurig op de gewichten letten als jou doe ik niet. Ik voel dat vooral, en weeg 2x per jaar (3x als je dierenartsbezoek bij vaccinaties mee telt) of als ik iets voel dat zorgen geeft. Alleen bij ziekte weeg ik vaker. Hier is Sofie wat stevig, Harold en Brenda wat aan de dunne kant. Maar voor alle drie is het nog binnen het gemiddelde. Ik ben dus meer zoals je dierenarts, als het op het oog goed is, dan niet te veel gedoe van maken. Moeten plassen en/of volle maag kan ook al makkelijk 25-50 gram verschil maken. Ik zou voor 100 gram op het gewicht van jouw konijnen niet de hoeveelheid brok aanpassen.

 

 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Evee zei:

Plassen buiten de bak gebeurt hier ook een enkele keer, maar ik heb niet het idee dat dat dan ook aan medische problemen verbonden is. Ze zijn er gewoon niet zo nauwekeurig mee als wij soms zouden willen, de konijnen 😄

 

Het valt me gewoon op dat hij eens in de zoveel weken kennelijk de brui er aangeeft en 2-3x die week gewoon midden in de ren plast. Ik dacht ook al dat het veel vaker op een dag moet gebeuren voordat het medisch wordt, maar het is toch elke keer weer raar. Zo van: wat doe je nu dan?! Het is ook echt niet in de buurt van de bak, maar op de ligplek (dominatie of markeren misschien), op een gekke plek in de ren of de laatste keer dus ook op weer een andere plek toen hij aan het eten was.

 

 

46 minuten geleden, Evee zei:

2-3x per uur niesen vind ik dan wel veel. Niet dat dat direct zorgelijk is, maar het kan wel een eerste signaal zijn dat er misschien iets speelt. Wel iets om goed in de gaten te houden dus.
Ik hoor mijn konijnen wel eens niesen na het drinken. En soms als ze hun nieuwsgierige neus ergens stoppen waar het stoffig is. Maar dat zijn dus verklaarbare momenten. En dat is eigenlijk eerder in de buurt van 2-3x per dag, dan per uur.

 

Probleem is dat ik haar dus laatst in 2 uurtjes 2-3x hoorde niezen (was in de tuin aan het lezen) en dan weer uren of een dag niet. Dus er zit echt wel 40 minuten tussen een nies ofzo. En dan raak ik weer bezorgd, maar dan hoor ik uren daarna weer niets. Zo van, is er nu wat of niet? Ze niest ook heel hard, dus elke keer schrik ik best behoorlijk ervan. Maar er is geen snot, geen vieze pootjes, geen lamlendigheid etc. en dan dus vaak een dag later weer een nies of juist niet. Ik zit wel vaak bij ze, maar ze kan dus ook 's nachts niezen ofzo, dus ik vind het ook moeilijk om te weten wat de echte niesfrequentie nu is.

 

46 minuten geleden, Evee zei:

 

Zo nauwkeurig op de gewichten letten als jou doe ik niet. Ik voel dat vooral, en weeg 2x per jaar (3x als je dierenartsbezoek bij vaccinaties mee telt) of als ik iets voel dat zorgen geeft. Alleen bij ziekte weeg ik vaker. Hier is Sofie wat stevig, Harold en Brenda wat aan de dunne kant. Maar voor alle drie is het nog binnen het gemiddelde. Ik ben dus meer zoals je dierenarts, als het op het oog goed is, dan niet te veel gedoe van maken. Moeten plassen en/of volle maag kan ook al makkelijk 25-50 gram verschil maken. Ik zou voor 100 gram op het gewicht van jouw konijnen niet de hoeveelheid brok aanpassen.

 

We zijn gaan wegen toen ze zich ooit verslikte in de oude biks, om te kijken of alles wel ok was. Ze vinden de weegschaal oplopen leuk en Lodewijk wil dan ook altijd een snoepje. Als hij in de kamer ligt gaat hij er ook op staan en dan triomphantelijk kijken van: SNOEP. Dus toen hebben we maar bedacht om te blijven wegen. Zeker als ik soms vind dat ze er mager uit ziet (ze was 4200 geworden in april) is het fijn om te zien of dat zo is of dat het gewoon zo lijkt. Ze is in de rui en ze heeft echt een dikke vacht die nu heel rap slinkt. Ook haar wam is flink geslonken, maar goed, ze is ook gecasteerd.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, bunnyempress zei:

Het valt me gewoon op dat hij eens in de zoveel weken kennelijk de brui er aangeeft en 2-3x die week gewoon midden in de ren plast. Ik dacht ook al dat het veel vaker op een dag moet gebeuren voordat het medisch wordt, maar het is toch elke keer weer raar. Zo van: wat doe je nu dan?! Het is ook echt niet in de buurt van de bak, maar op de ligplek (dominatie of markeren misschien), op een gekke plek in de ren of de laatste keer dus ook op weer een andere plek toen hij aan het eten was.

Dat hebben we hier ook 🤷🏼‍♀️ Beetje vervelend als het weer in een paar weken tijd 3 of 4x gebeurd, maar daarna is het weer een hele tijd rustig. Ik maak me er geen zorgen om. De keer dat Saar echt ziek was, plaste ze 3 of 4x per dag buiten de bak omdat ze zich blijkbaar niet lekker genoeg voelde om naar het toilet te lopen. Dus dat is een groot verschil.

 

Ook om hun gewicht zou ik me niet zorgen maken hoor. Je moet toch meer naar de grote trends kijken, niet per week. Als ze week na week blijven afvallen kan je altijd de hoeveelheid biks nog verhogen.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Miekmoek zei:

Dat hebben we hier ook 🤷🏼‍♀️ Beetje vervelend als het weer in een paar weken tijd 3 of 4x gebeurd, maar daarna is het weer een hele tijd rustig. Ik maak me er geen zorgen om. De keer dat Saar echt ziek was, plaste ze 3 of 4x per dag buiten de bak omdat ze zich blijkbaar niet lekker genoeg voelde om naar het toilet te lopen. Dus dat is een groot verschil.

 

Ook om hun gewicht zou ik me niet zorgen maken hoor. Je moet toch meer naar de grote trends kijken, niet per week. Als ze week na week blijven afvallen kan je altijd de hoeveelheid biks nog verhogen.

 

 

 

Fijn dat ik niet de enige ben met zo'n konijn dat af en toe dus gewoon besluit dat naar de toilet lopen teveel moeite is. Gelukkig zijn beide nog niet ziek geweest, dus daar ben ik blij om, maar daardoor weet ik ook niet zo goed wat ik nu met dit soort afwisselende klachten moet.

 

De trend is van feb - april afvallen geweest, van 4500 naar 4200, dat vond ik wel fors voor Scarlett, maar daar zat wel de castratie in. Na vakantie was ze 4400, maar daar hadden ze veel minder ruimte, dus vandaar dat we toen biks hebben verhoogd. Toen rees ze naar 4600 en nu weer terug naar 4500. Ff kijken hoe het gaat de komende tijd. Meer beweging is echt meer afvallen hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scarlett blijft gelukkig stabiel op 4500. Dus dat is mooi. Lodewijk was ook stabiel.

Nadat ik gezegd had dat ik Lodewijk nooit hoor niezen, hoorde ik hem natuurlijk niezen. 😑. Hij niest wel veel zachter.

 

Mijn plan was om de komende week wat vaker in de ren te zitten lezen en te kijken wat ik verder hoor aan niezen.

Alleen was het de afgelopen 2 dagen er nog niet van gekomen. Wel veel administratie afgemaakt 😁

 

Mijn man had een beetje rommel in de ren gelaten aan hooi en natuurlijk werd daar weer 2x in geplast door Lodewijk.

Vanochtend ook weer een keertje. Dus voorlopig ff geen hooi meer in de wilgentunnel, maar alleen in de speelboom.

Kijken of hij dan weer ophoudt met plassen, want zelfs 1-2x per dag schoonmaken vind ik al irritant. Hopelijk heeft hij er straks weer maanden geen last van.

Je kan wel echt zien dat hij gewoon zijn staart omhoog doet, dus duidelijk niet medisch. Wel ging hij aan zijn eigen plas ruiken en het leek bijna of hij het ging oplikken op de camera.  🙃.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er een beetje aan hoe lang hij er zit, bij blaasontsteking zie je ze juist langer met het staartje omhoog zitten. Maar zoals jij het omschrijft zou ik zeggen dat hij er van houdt om gewoon op bodembedekking te plassen, gebruik je stro in de wc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou. Niet echt lang denk ik. Binnen 30 seconden was alles gepiept inclusief omkeren. 
 

We hebben hout korrels met hooi in de toilet. En er lag dus veel hooi in de ren, want mijn man had de hooi emmer laten staan. Hij vindt het zo schattig, maar ze gooien hem vaak om en maken een rotzooi. 
 

Vorige keren was het na 2 plasjes weer weken rustig met plassen. Dus dat hoop ik nu ook weer te zien. En hij had op dezelfde plek geplast als de avond ervoor. Dus ik dacht ook dat mijn man had niet goed genoeg had schoongemaakt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je hebt ook hooi in het toilet liggen? Ik denk dat hij de associatie maakt met hooi dat op de grond ligt, dat je daar overheen mag plassen. Opruimen en zorgen dat er verder nergens hooi op de grond ligt lijkt mij de enige oplossing. Misschien kun je dan de associatie een beetje wegnemen. Hooi in/bij het toilet kun je niet voorkomen, tenminste niet bij de mijne, ze halen veel te graag de ruif leeg 😛

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Kolino zei:

Dus je hebt ook hooi in het toilet liggen? Ik denk dat hij de associatie maakt met hooi dat op de grond ligt, dat je daar overheen mag plassen. Opruimen en zorgen dat er verder nergens hooi op de grond ligt lijkt mij de enige oplossing. Misschien kun je dan de associatie een beetje wegnemen. Hooi in/bij het toilet kun je niet voorkomen, tenminste niet bij de mijne, ze halen veel te graag de ruif leeg 😛

 

 

 

Het gekke is dus dat hij het soms wel doet en soms niet doet. Mijn man laat vaak hooi slingeren en ik ben vaak degene die het aanveegt.

De laatste paar keer is het ook echt tijdens het eten - dus dan denkt hij volgens mij helemaal: oh, lekker eten, hooi, keutelen... plassen kan ook wel. 😞

 

Ik heb niet zoveel hooi in het toilet liggen, maar ze halen het uit de ruif en dan ligt het overal eronder, maar niet door de hele bak heen. Doen de jouwe dus ook. Scarlett plast meestal in de hoek links, dus dan blijft al het hooi gewoon droog. Lodewijk plast ook weleens in het midden, dus dan gaat het wel iets over het hooi heen. Dan haal ik dat meestal 's avonds weg. Bij de hooibal wordt niet geplast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een heel groot verblijf toch? Dan zie je ook vaak dat ze meerdere toiletten nodig hebben. Mij is opgevallen dat ze toiletplekken inrichten niet ver van chillplekken. Als je een groot verblijf hebt is het dus handig om minimaal 2 toiletten te hebben 🙂 Die je een eindje uit elkaar zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Kolino zei:

Je hebt een heel groot verblijf toch? Dan zie je ook vaak dat ze meerdere toiletten nodig hebben. Mij is opgevallen dat ze toiletplekken inrichten niet ver van chillplekken. Als je een groot verblijf hebt is het dus handig om minimaal 2 toiletten te hebben 🙂 Die je een eindje uit elkaar zet.

 

Zelf vind ik het niet heel groot, maar zoals ik al zei, het gaat maanden goed en dan een week is het opeens fout en daarna vaak weer goed. Hij zat echt op 30 cm van de toilet toen hij ging plassen. Zodra we gaan vergroten hebben we een tweede schuilhok + toilet, maar die heb ik er dus nog niet in gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Oh ik snap dit dilemma zo goed! Afgelopen woensdag weer naar de DA geweest, nadat ik er ook al in mei was voor de vaccinaties en checkup en begin juni omdat ik toch nog mijn zorgen had. Nu dus alweer, ergens schaam ik me dood. Maar ach ze verdienen er ook aan denk ik dan maar😅.

 Dit keer gegaan voor iets soortgelijks. Opeens begon Elliot overal weer kleine plasjes achter te laten terwijl die volledig zindelijk was, en dronk en plaste hij ook veel meer. Ik meteen natuurlijk in de rats over EC of anders blaasontsteking oid.
Nu staat er op de site van onze DA dat je bij twijfel altijd kan bellen dus dat maar gedaan. Wat ze vervolgens hebben gedaan is hem langs laten komen om wat urine op te vangen en dat volledig onderzocht. De resultaten werden me vervolgens telefonisch doorgegeven (vals alarm, waarschijnlijk gewoon stress over nagelsknippen). Voelde voor mij als een goede middenweg, niet een volledig consult, maar wel even laten checken.
Zou zoiets met jou da misschien kunnen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat kan inderdaad ook. Ik mag ook altijd bellen. Ik vroeg me ook gewoon af hoe mensen hier nu over denken, want anders ben ik elke paar maanden aan het bellen met iets wat dus eigenlijk niet zorgelijk is (gelukkig).

 

Alleen ging het dus weer zoals verwacht: 2 dagen 1-2 plasjes en nu alweer 2 weken niets. 😅

Echt, alsof Lodewijk het erom doet. Dus zolang het zo blijft en iedereen ook zegt dat dit in principe geen probleem is, want ze horen echt meerdere keren op een dag dan te plassen op de verkeerde plekken, hoef ik me niet ongerust te maken en ook niet de DA te bellen.

 

Scarlett heeft ook weer nauwelijks geniest, ik heb het de afgelopen 2 weken, 1x gehoord en mijn man hoorde Lodewijk 1x nadat hij zijn neus onder de straal water had gestopt. Altijd zijn favo ding om te doen als je de waterbak vult.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je zorgen maakt is het altijd beter om even met een dierenarts te overleggen natuurlijk. Konijnen zijn vreemde wezentjes met allemaal hun eigen eigenaardigheden. Tijd brengt vaak raad bij deze dingen. Hoe beter je je konijnen kent, hoe beter je weet wat normaal is voor ze.

Ik heb er ook eentje die vooral in de zomer regelmatig niesbuien heeft. Wat bleek? Ze kan niet zo goed tegen stof. Dus nu sta ik regelmatig met de tuinslang in de ren 😅

De andere heeft ook de gewoonte om steeds op dezelfde plaats te plassen, ongeacht er een bak staat of niet 🤣. En vooral het elkaar uitdagen en achter elkaar aanrennen was voor mij een moeilijke. Blijkt dat ze dat dus gewoon leuk vinden om te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, bij echt zorgen zou ik gelijk bellen. Het is gewoon zo twijfelachtig, maar gelukkig blijkt er dus telkens echt niets te zijn. Alleen slaat de alarmbel toch elke keer weer aan als je ze hoort niezen of als er ergens op de verkeerde plek plas ligt. Gelukkig geen niesbuien en ik vind dat het niezen weer duidelijk verminderd is, dus dat is fijn.

 

Achter elkaar aanrennen gebeurd hier ook af en toe, maar het is duidelijk dat de ram vooral denkt: "Spelletje! Rennen! Fun!", want hij gaat bijna nooit rijden en hij rent ook vrolijk verder als zij stopt. Soms springt hij een paar keer vrolijk over haar heen in zijn volgende rondje. Als hij een keertje rijdt, dan weet hij geloof ik niet echt wat hij aan het doen is en is hij er binnen 5 seconden af. De keer dat hij wel langer probeerde heeft zij hem teruggepakt en zijn hoofd bereden, dus ik weet dat ze het niet pikt als ze het echt niet leuk vindt. Zij is echt de baas, maar toen was ze nog niet gecastreerd en ik vrees dat ze hem toen echt heeft uitgedaagd om hem vervolgens te straffen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .