Ga naar inhoud

Voederbal gebruiken of niet?


Leonora

Aanbevolen berichten

Ik heb zo'n voederbal voor mijn konijnen en daar stop ik hooi in en dat hang ik op. Nu las ik ergens dat met zo'n bal heel snel hooi in de neus van je konijn kan komen. Klopt dit en kan ik de voederbal beter niet gebruiken of is dat gewoon niet waar?

1200x1008.thumb.jpg.a25acf4513c7f83bef50793ba81fbe06.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er een beetje aan wat je konijnen doen. Scarlett trekt het hooi er echt uit en duwt niet haar neus erin. Lodewijk duwt er ook niet in met zijn neus, maar die meestal te lui om er uit te eten, tenzij hij op de grond ligt. Als ik hem vul, dan let ik op dat er zo min mogelijk gruis tussen zit (sowieso weinig bij normaal hooi bij ons, maar onderaan die zakjes kruiden zit nog weleens gruis).

 

De emmer met hooi laten staan is gevaarlijker, die duwt ze op vaak de kant en daar steekt ze haar hele koppie vol in. Ze doet hetzelfde met de hooitunnel. Heel af en toe hoor ik haar dan dus niezen, maar aangezien ons hooi uit een hooibaal komt, gaat het eigenlijk nooit mis met vast zitten in haar neus of steken in haar oogjes ofzo. Lodewijk doet het ook soms ook.

 

HooiEmmer.thumb.jpg.9230eef01f9a46821490888e03aa00da.jpg

 

Dit doet ze dus als ik de emmer even laat staan om de bak te gaan legen, voordat ik nieuw hooi in de hooiruif/bak ga leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Leonora zei:

Ze trekken het gewoon uit het voederballetje, ze stoppen niet hun neus erin ofzo (voor zover ik weet).

 

Dan zou ik me absoluut geen zorgen maken, want dan komt het echt niet in de neus opeens, maar gebruiken ze het net zoals ze een ruif zouden gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Evee zei:

Ze kunnen er met een poot of kop in vast komen te zitten, in zo een bal. Die dingen zijn heel gevaarlijk.  Ik verkoop ze niet, adviseer ze niet.

Als je het gebruikt, alleen onder toezicht!

 

Oei, dat wist ik niet, dat is wel heel erg eng eigenlijk. Onze konijnen zijn groot, dus met de kop vast zitten kan absoluut niet, maar met een pootje heb ik gelukkig ook nog nooit gezien. Ik moet toegeven dat ik ze inderdaad alleen onder toezicht geef en 's avonds weer binnen haal. Ze krijgen hem ook niet elke dag. Als er geen hooi meer in zit, vinden ze hem niet meer interessant. Dus leeg blijft hij nog weleens hangen als niet meer beneden zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn echt konijnen in klem komen te zitten en dat wil je niet, zeker niet als je niet direct kan ingrijpen. Mijn advies zou zijn de bal echt niet te gebruiken en weg te gooien, zodat een ander dat niet alsnog doet. 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Evee zei:

Er zijn echt konijnen in klem komen te zitten en dat wil je niet, zeker niet als je niet direct kan ingrijpen. Mijn advies zou zijn de bal echt niet te gebruiken en weg te gooien, zodat een ander dat niet alsnog doet. 

 

Ik ben even naar beneden gegaan om te meten, maar mijn bal is max 2cm tussen de spijlen en het loopt taps toe dus wordt nog smaller, dus de kop kan er absoluut niet in en een pootje acht ik heel onwaarschijnlijk. Bij het vulklepje hebben ze de spijlen doorlaten lopen, zodat het daar ook niet groter wordt en ik heb veel dikkere spijlen als ik kijk naar andere voorbeelden van hooiballen. Waarom ik nu geen hooiruif kan vinden met 2cm tussen de spijlen snap ik dan ook weer niet, die heeft er dan 4,5cm tussen en dat is echt veel te ruim. Mogelijk is de spijlruimte verkleind omdat ze daar klachten over hebben gekregen of heb ik gewoon een goede bal kado gekregen. Alsnog blijf ik het in de gaten houden en als we ooit kleinere konijnen krijgen ga ik hem idd weggooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cheeta26 Ik heb gisteren dus echt de horrorverhalen en plaatjes doorgekeken om te kijken waar het risico nu zat. Ik kan je het niet aanraden, was ook niet zo handig om te doen voor het slapen gaan, want hij hing helemaal niet buiten, maar goed, ik wilde het toch weten.

 

Ik zag de volgende gevaren:

  1. Van wat ik zag gaat het fout bij mensen die de bal niet goed ophangen, zodat het konijn met het pootje in de ketting kan blijven hangen en evt. zichzelf erin verstrikken als de bal los komt of met pootjes erin als de bal te laag hangt. Ik trek er altijd goed aan om te zien of hij echt goed hangt en hij hangt hier meestal op hoogte dat ze op hun achterpoten moeten staan om te eten, voordat ik weer in de woonkamer ga zitten of aan de keukentafel met zicht op hen.
  2. Als je je bal op de grond legt, dan moet je ook goed opletten of ze er niet op/in gaan staan met pootjes. Afhankelijk van de spijlen kunnen zich daar dus dan ook in verstrikken. Onze konijnen houden ervan om hem te rollen en dan kan de vulopening dus boven komen, dus dat is ook een risico. Ik zie ze echter alleen met hun neuzen er tegen aan en trekken aan het hooi met hun tanden en nooit met hun pootjes erop.
  3. Bij sommige ballen is er een veel te grote vulopening, waar dus geen klepje in zit of als het klepje kapot gaat of het klepje open blijft staan, krijg je echt een groot gat waar een kopje van een (kleiner) konijn of cavia echt makkelijk in bekneld kan raken. Nakijken hoe groot je vulopening is, checken of de klep wel echt goed dicht zit, zorgen dat de klep naar achter zit etc. zijn allemaal dingen die je kan doen om dit beter te beveiligen, maar dat blijft dus wel een risico.
  4. Bij sommige ballen is er een te grote afstand tussen de spijlen en dan krijg je hetzelfde probleem als bij een draadhooiruif, het konijn kan te ver naar binnen met de kop, bekneld raken of oogjes beschadigen.

Zelf ben ik dus direct naar de spijlen gaan kijken om die te meten om te kijken waar voor ons het risico zit. Ik had niet verwacht dat dit speelgoed zo risicovol zou zijn, zeker niet omdat ze er dus vooral hooi uit plukken, nog nooit hun kop in hebben gestoken (en Lodewijk steekt overal z'n snufferd in - maar met deze spijlafstand kan hij er ook nauwelijks in) en ook geen pootjes er in zetten. Scarlett is er super fan van en ik heb echt heel veel foto's waarin ze super happy er uit eet. Ik weet wel dat ik zodra het klepje lam zou worden hem per direct weggooi en ik weet niet of er een nieuwe zou komen. Ik blijf het in de gaten houden, net zoals de wilgentunnel, die ik tegenwoordig op scherpe randjes controleer omdat ze hem meer hebben opgegeten. Hij is maanden intact gebleven, maar nu dus flink geknaagd.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het een keer bij (oppas)cavia's meegemaakt. Die kwam er met zijn achterpoot in vast te zitten. Gelukkig zag ik het gebeuren en was ik er meteen bij. Ik koop wel eens een hooi-schuil-huisje voor hamsters waar ik dan hooi in stop, dat kan denk ik het minste kwaad. Op de kinderboederij naast ons hebben ze zelf van kippengaas een hooiruif-tunnel gemaakt. Afgelopen week ging ik er sinds tijden kijken en de verzorgster vertelde dat ze er af en toe in vast zaten. Toch bleven ze hem gebruiken. Ik zou het zelf niet aanraden om dat soort dingen te doen..

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .