Ga naar inhoud

Toiletbakken leeg graven


Aanbevolen berichten

Op 14-7-2022 om 09:19, Jamesthebunnybutler zei:De peewee is tot nu toe een groot succes. Ik hoef nu alleen nog maar hooi te ruimen dat uit de bak gegraven wordt en wat chill dat je de keutels zo goed kan checken hiermee!


Ik heb sinds een paar dagen ook de peewee (giga eentje want Dikkie Dik is vrij groot, arme Murphy verdwijnt erin) en ze heeft hierin nog niet lopen graven. 👍😃 Wel versleept. 
 

Enige nadeel vind ik de hoge rand. (Vreemd genoeg.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leerzaam topic toch weer. Ik had nog nooit van die bakken gehoord. Maar wij hebben een kat die buiten loopt ( aan is komen lopen). Met veel moeite kunnen vangen. Er mee langs de dierenarts geweest of hij/zij gechipt was. Het bleek een niet-gechipte gecastreerde kater te zijn. Er heeft zich nooit een eigenaar gemeld. Hij is 's nachts binnen en soms ook een poosje overdag - zoals nu - en doet alles buiten. Voor ons een prima kat. Maar zodra er visite komt, is hij foetsie. De konijnen schieten nog steeds in stokstaarthouding als hij de ren passeert. Dus geen ervaring met een kattenbak.

Het nieuwe koppel maakt een puinhoop van het hok. Nu lijkt me dit ook wel wat. Ik kan het allicht proberen. Maar het zijn dwergkonijnen en een hoge opstap lijkt me niet ideaal. Het zal ook veel ruimte van het hok in beslag nemen.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Er blijken meerdere uitvoeringen te zijn. Die ik nu zag, lijkt een wat lagere instap te hebben.

Peewee kattenbak EcoMinor zwart/antraciet Startpakket 56x39x27.5 cm. Iets meer dan 27 euro zag ik. Bedoelen jullie deze?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor kleine konijnen kun je die maat pakken, zonder dak/kap, want ze vinden vaak één in-/uitgang eng en dan zit je met je losse dak waar je verder niet veel mee kan. 🙂 In zo'n "kleine" bak kunnen ze ook samen liggen eventueel (bij elkaar wegen die van ons 4,5 kg en dat past prima in de bak). Je kunt er altijd voor de slechte bewegers een tegel voor leggen om de opstap te halveren. Wij gebruiken geen toiletbakkorrels of zo, maar anderen leggen in de onderste bak (dus niet zoals bij poezen in de bovenste bak) een laagje toiletbakkorrels. 

 

@happy211, welk spul gebruiken jullie in de opvang in de onderste bak? Hanteer je dan hetzelfde principe als bij de poezen: de dikke laag toiletspul neemt alle urine op en hoeft daarom niet elke dag verschoond te worden? Grappig toch dat deze PeeWee bakken en de catcubes misschien veel populairder zijn/worden voor konijnen dan voor poezen. 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, JokeC zei:

 

@happy211, welk spul gebruiken jullie in de opvang in de onderste bak? Hanteer je dan hetzelfde principe als bij de poezen: de dikke laag toiletspul neemt alle urine op en hoeft daarom niet elke dag verschoond te worden? Grappig toch dat deze PeeWee bakken en de catcubes misschien veel populairder zijn/worden voor konijnen dan voor poezen. 🙂 

In de opvang gebruiken ze de originele peewee korrels of of iets vergelijkbaars als ze dat goedkoper kunnen vinden. Ze zijn ook nog een beetje aan het zoeken welk goedkoper alternatief het beste werkt. Ook een keer iets van papierkorrels gebruikt, dat vond ik zelf echt super fijn, maar was denk ik te duur.

Bij de opvang worden de verblijven elke dag schoongemaakt, en bij de peewee bakken en toiletten in de hooiruiven halen we dan alleen de natte/vieze plekken weg. Een schep peewee vulling gaat inderdaad lang mee. Je haalt de natte vulling weg en schuift de droge korrels weer uit over de bodem. Ik heb geen idee hoe lang je precies met een schep kunt doen, want ik ben er maar 1x per week, maar 3 dagen zeker wel. Als je er dus meer in zou gooien, zou je er zeker een week mee moeten kunnen doen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een bijna niet gebruikte op Marktplaats kunnen vinden met kap. Ik meen met verzendkosten nog geen euro duurder dan een nieuwe zonder kap.  De vrouw had er drie aangeschaft voor haar drie katten maar die derde kattenbak werd niet gebruikt. 

Ook mijn vraag is hoe werken jullie ermee. Ik begreep dat jullie in de bovenste bak hooi leggen? Of hoe doen jullie dat?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leg een combi van hooi en wat hennep strooisel op de bovenste bak. In de onderste gaan mijn reguliere houtkorrels. 
 

(Voor de foto heb ik het hooi aan de zijkant geschoven.)

 

Nadeel alleen is dat het hooi (wat ik meestal aan 1 kant leg) door de bak verplaatst wordt, waardoor ze erop poepen en plassen. 🤦‍♀️ Ik heb verschillende ruiven, maar geen vinden ze fijn (wordt omver gegooid en alsnog over heen gelopen etc). Plus ik merk dat ze dan wat minder eten ervan. Een hooizak lijkt nog het beste te werken. 
 

Maar de 2e PeeWee bak voor buiten is besteld. 😄

FED86162-0B03-4825-B62D-73A65F213E22.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor de uitgebreide toelichting. Hennepvezel heb ik ook in huis. Ik ga straks als het wat koeler is het hok schoonmaken en dan alles installeren. Ik ben benieuwd.

Ik bied het hooi ook aan in een kleine ruif in het hok maar ook in een wilgentunnel op de grond. Maar konijnen verkwisten veel hooi. Ze laten ook veel zomaar liggen. Het ligt overal op  de grond verspreid. Dat ga ik dus allemaal even opvegen en dan eens in die bak aanbieden. Ik zal dan het hooi maar wel in het achterste gedeelte doen anders blijven ze voor de bak zitten en wordt het nog een puinhoop. Wel moet ik even de loopplank verplaatsen anders kunnen ze door die grote bak amper het hok in springen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Nadeel van de peewee: als je het schoon gaat maken en je legt de losse onderdelen even in de ren, dan heb je een probleem als er een moet piesen. Dunya ging netjes op het gedeelte met gaatjes zitten, maar de plas viel door de gaatjes op de grond😂

 

Daar hebben we een oplossing voor gevonden: een extra PeeWee die je al schoon gemaakt hebt en meteen omruilt met de nog schoon te maken bak! Sorry, dat ik dat niet meteen gemeld heb, want die van ons deden precies hetzelfde als Dunya.  😁

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaterdag de PeeWee bak neergezet in het hok. De bak beslaat het halve hok. Daarom de loopplank aan het andere deel bevestigd. Ze bleken de bak te gebruiken om te plassen want dat kon ik zien toen ik de bovenste bak optilde maar ...... in de rest van het hok wordt nog volop gekeuteld en zag ik toch wat plasjes.

Vanmiddag de PeeWee bak schoongemaakt en in de rest van het hok (waar linoleum ligt) heb ik geen strooisel meer neergelegd. De keutels had ik gisteren wel allemaal in de bak gedaan. Als dat nog niet helpt, ben ik van plan om de andere helft van het hok af te sluiten. Dat kan want het is een hok voor twee konijnen geweest. Ik wil ze eigenlijk dwingen het op die bak te doen. Dat zou fijn zijn want van de winter hebben ze dat andere deel met dik stro echt nodig om warm te blijven.

In het hok ligt linoleum. Toen het hok nog buiten stond had ik dat er niet in. De bodem bestaat uit planken met kieren ertussen. Maar nu zou alles op de tegels vallen en dat wil ik voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-7-2022 om 00:44, To van de Veluwe zei:

Mmmm vandaag geen plasje op het linoleum gevonden. Wel wat keutels. Maar dat vind ik minder erg.

Keutels blijf je houden ben ik bang. Als ze bij mij de bak uitspringen dan vliegen af en toe de keutels in het rond en ze kunnen ver rollen!!! 😱

 

Ik vind het fijne bakken. Ik wissel nu de bovenkant elke dag en de houtkorrels eronder wanneer een bepaald percentage is ontkorreld .

 

Ik was alleen een beetje optimistisch qua graven in de bak. Omdat DikkieDik zere hakjes heeft, heb ik de hoeveelheid hooi verhoogd om zo de ondergrond zachter te maken. Nu leeft ze zich alsnog uit en zit ze nog op de plastic ondergrond. 
Eigenwijs konijn 😑

79C09ADD-9D1C-49FC-9465-A62579D3FBF9.jpeg

F1F25B6F-CA33-4A63-A8BA-7DE21EA74B22.jpeg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En zowaar vanmorgen nog geen urine op het linoleum. Ook niet in de hoek van het hok. Het was mijn eigen idee om er geen strooisel neer te gooien maar ik kwam de tip ook later bij Evee tegen. Dus wist ik zeker dat ik goed zat 🙂. Super blij met de PeeWeebak en trouwens ook met de Catcube. Dat idee had ik ook ergens hier opgedaan. Ik laat het hok leeg totdat het kouder wordt en dan ga ik er stro in doen. Dan hoop ik dat ze alsnog niet gaan plassen.

Die urine verwijderen is meer werk en je moet dan vaker met sterke middelen werken. 

Je rook ook altijd - ondanks regelmatig verschonen - de urine - Nu heb ik in de onderste bak zaagsel. Dat moet eerst op en ik nu ruik helemaal niets meer.

Hartelijk dank voor de tips m.b.t. de accessoires.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben nog steeds razend enthousiast over de PeeWee bak en wil de tipgeefster(s) nog hartelijk bedanken. Dat waren er meerdere o.a. Jokec, Happy211 en toen James the bunny butler (hahaha, leuke naam) ook enthousiast werd, was ik ook om. Zij startte het topic.

Ik maakte de bak om de twee dagen schoon. Nu deed ik het na drie dagen en de hele onderste bak zat vol urine. En in het hok niets gevonden. Echt heel ideaal. Omdat ik nog veel houtvezel heb staan, doe ik dat in de onderste bak en dat werkt goed. Eerder rook je altijd een bepaalde lucht bij het hok. 'Konijnenlucht' zullen we maar zeggen maar dat is nu helemaal verleden tijd. Er is niets meer te ruiken. Dus die bak voorkomt veel. Van de houtvezels zullen mijn konijnen  ook geen last hebben. Het hok staat buiten en is afgedekt door de tweede bak met hooi en hennepvezel. Ik bied ook hooi in een ruif aan ze passen tijdens het eten helemaal in de bak. Het valt me wel op dat ze tussen de keutels nog gewoon hooi eruit pikken. Een paard zal echt niet eten tussen zijn vijgen.

Ook erg blij dat Flo en Rosie de tegelvloer schoon houden. Van onze vorige konijnen heb ik in de grote buitenren ook nooit een keutel op het gras of zo gevonden. Ook zij deden alles in het hok. Maar wel die vieze lucht want ondanks de toiletbakken urineerden ze wel naast de toiletten.

Ik hoop dat als ik straks met de kou stro in het hok ga doen, dat het zo blijft.

De cCt Cubes zijn ook een groot succes!!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nu ik de peewee bakken heb, heb ik nog 1 probleem met mijn buitenkoppel. De ram graaft het schuilhok binnen een minuut helemaal leeg (staat een toiletje in, is zo’n elmato buitenhuis). Dat wordt gartstikke vies, maar zonder bodembedekking gaat niet omdat Kyra alles onder plast. Die is compleet onzindelijk en ik denk dat ze het niet op tijd voelt, want ze piest overal. Ze is wel gecastreerd. 
Wat zou ik nog kunnen doen qua bodembedekking in het schuilhok? Ik dacht aan een mat, maar dat wordt een duur grapje om iedere dag te vervangen. Kyra plast echt enorm veel en vaak namelijk. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .