Ga naar inhoud

Senioren voer ja of nee??


Pleunjanssen

Aanbevolen berichten

Hey iedereen,

even een vraagje mijn konijn Saar komt uit het asiel en weten niet precies hoe oud ze is maar ze is al meer als 4,5 jaar bij ons.

Wij hebben een schatting gemaakt van 6/7 jaar. Moet ik dan senioren voer geven? Welk senioren voer dan? Hoe oud vinden jullie een senior konijn?

 

Graag hoor ik jullie antwoorden op mij vragen.


(Saars vriendje is overleden drie weken geleden en na de vakantie gaan we een vriendje zoeken als dat niet lukt houden we haar mis alleen maar dat is echt de laatste oplossing ze heeft namelijk een erg pittig karakter). Hier geen commentaar over graag

 

groetjes 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tenzij je een groot konijn hebt (5kg of zwaarder), is 7 jaar nog niet oud. Kleine tot middelgrote konijnen kunnen wel 10 jaar of ouder worden.  

Senior voer geeft extra ondersteuning en dat kan nodig zijn als ze ouderdomskwaaltjes krijgen, zoals een slechtere vacht waardoor het meer energie kost om warm te blijven. Als jouw konijn van 6/7 verder gewoon gezond is, dan is senior voer niet nodig.

 

Ik hoop dat de koppeling lukt, dan kan Saar nog 4 fijne jaren of zelfs langer met een maatje doorbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden zei happy211:

Tenzij je een groot konijn hebt (5kg of zwaarder), is 7 jaar nog niet oud. Kleine tot middelgrote konijnen kunnen wel 10 jaar of ouder worden.  

Senior voer geeft extra ondersteuning en dat kan nodig zijn als ze ouderdomskwaaltjes krijgen, zoals een slechtere vacht waardoor het meer energie kost om warm te blijven. Als jouw konijn van 6/7 verder gewoon gezond is, dan is senior voer niet nodig.

 

Ik hoop dat de koppeling lukt, dan kan Saar nog 4 fijne jaren of zelfs langer met een maatje doorbrengen.

Oké dan ga ik gewoon door met het voeren van biks en nu ook even lijnzaadbrokjes. 
ja we hopen dat ze ook weer leuk aan een nieuw konijn gekoppeld kan worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou alleen seniorvoer geven (bijvoorbeeld van Science Selective) als het echt een oud konijn is qua gedrag en kwaaltjes. Ik heb zelf een konijn van 9 jaar of ouder (8 jaar geleden als dumper binnengekomen in de opvang) en die geef ik nog steeds de gewone Science Selective. 

 

Voor de grootste kans van slagen voor een maatje voor je konijn kan je het beste naar een goede konijnenopvang gaan. Daar zitten heel veel (allemaal gecastreerde) rammen en de vrijwilligers helpen je om een passend vriendje voor Saar uit te kiezen. Mocht het met de ene ram niet gaan, dan proberen ze het met de volgende, enz., totdat er een match is met een ram. Ook kan je bij veel goede konijnenopvangen je konijn op koppelvakantie brengen. Het konijn blijft dan vaak een week of een aantal dagen in de opvang waar de vrijwilligers de koppeling voor je doen. Je kan zelf aangeven welke konijnen je leuk vindt. Zodra het koppeltje een beetje stabiel is mogen ze mee naar huis. Dit scheelt een hoop stress voor jou en voor de konijnen en het geeft de grootste kans op een geslaagd koppel. Een tip 🙂 

Hier vind je een lijst met adressen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago zei Lienappelsien:

Ik zou alleen seniorvoer geven (bijvoorbeeld van Science Selective) als het echt een oud konijn is qua gedrag en kwaaltjes. Ik heb zelf een konijn van 9 jaar of ouder (8 jaar geleden als dumper binnengekomen in de opvang) en die geef ik nog steeds de gewone Science Selective. 

 

Voor de grootste kans van slagen voor een maatje voor je konijn kan je het beste naar een goede konijnenopvang gaan. Daar zitten heel veel (allemaal gecastreerde) rammen en de vrijwilligers helpen je om een passend vriendje voor Saar uit te kiezen. Mocht het met de ene ram niet gaan, dan proberen ze het met de volgende, enz., totdat er een match is met een ram. Ook kan je bij veel goede konijnenopvangen je konijn op koppelvakantie brengen. Het konijn blijft dan vaak een week of een aantal dagen in de opvang waar de vrijwilligers de koppeling voor je doen. Je kan zelf aangeven welke konijnen je leuk vindt. Zodra het koppeltje een beetje stabiel is mogen ze mee naar huis. Dit scheelt een hoop stress voor jou en voor de konijnen en het geeft de grootste kans op een geslaagd koppel. Een tip 🙂 

Hier vind je een lijst met adressen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Bedankt ja klopt willen het ook bij een opvang doen maar kunnen helaas geen koppelvakantie doen ivm ze erg gehecht is aan onze tuin en onze kippen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Seniorenvoer geven omdat je konijn een bepaalde leeftijd heeft, is niet nodig. Als er bepaalde gezondheidsproblemen gaan spelen waarom overstappen van brok verstandig is, kan het zijn dat het wel een goede optie is. 

 

Waar je wel op moet letten is dat seniorenvoer vaak ook is om overgewicht tegen te gaan, om de een of andere reden gaan ze er vaak van uit dat oudere dieren overgewicht hebben, omdat ze minder actief zouden zijn, terwijl  mijn ervaring juist is dat ze magerder worden. In dat geval is een senior brok dan dus geen handige keuze. 

Afhankelijk van waarom je een bepaald voer wil geven, kan het dus ook zomaar zijn dat je bijvoorbeeld aan een oud konijntje dat moeite heeft op gewicht te blijven beter een junior brok kan geven dan een senior brok.

Maar als ze het op de volwassen brok prima doen zonder problemen en je hebt een goede balans (ze eten genoeg hooi), dan is overstappen nergens voor nodig. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago zei Pleunjanssen:

Bedankt ja klopt willen het ook bij een opvang doen maar kunnen helaas geen koppelvakantie doen ivm ze erg gehecht is aan onze tuin en onze kippen

Fijn, een opvang heeft zoveel voordelen. 

 

De eerste week van de koppeling ‘moeten’ ze sowieso op voor Saar onbekend terrein (=neutraal terrein). Konijnen zijn erg territoriale dieren en zien een ander konijn op hun terrein als indringer en gaan daarom ‘hun’ terrein verdedigen. En zeker als je al aangeeft dat Saar een pittig karakter heeft gaat een koppeling dan snel mis.

 

Dus zet in ieder geval voor de eerste week een ren op een plek van de tuin waar Saar nooit komt, of in de schuur, keuken, bijkeuken, slaapkamer, badkamer,... Dan zal Saar al minder pittig reageren dan wanneer je ze op voor Saar bekend terrein samen zet. Als het een paar dagen goed gaat kan je ze overzetten naar het definitieve verblijf. Dan ziet ze het andere konijn niet meer zo als indringer.

 

Ik wil het je toch even meegeven, omdat neutraal terrein bij een koppeling een grote factor speelt bij of een koppeling slaagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .