Ga naar inhoud

zindelijk


Monique109

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds een week een gesteriliseerde voedster uit de opvang bij mijn ram omdat zijn vorige geliefde verleden is. Onze konijntjes lopen binnen en buiten en gebruiken het kattenluik.

Nu plast de nieuwe aanwinst echt overal op de houten vloer en op de bank.

Er staat binnen en buiten een hok met een toilet en een hooiruif er boven.

Ik hoop dat er hier tips komen hoe ik dit kan oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Monique109 Je voedster is er pas een week, dus ze wil waarschijnlijk nog aangeven dat dit haar territorium is. In het linkje hierboven staan al veel goede tips, maar ik wil er nog 1 aan toevoegen:

Ik begrijp dat het ontzettend vervelend is als ze op de bank en houten vloer plast. Is het misschien een idee om tijdelijk een ren te plaatsen, dat ze een kleinere ruimte heeft om eerst in te wennen (wel natuurlijk de minimum grootte voor een koppeltje, 4 m2). Als ze daar gewend is, en daar zindelijk is op het toilet, kun je proberen de ruimte te vergroten. Met een beetje geluk gaat ze dan terug naar het toilet voor de plasjes en gebruikt ze alleen keutels om de nieuwe ruimte te markeren.

Plassen op de bank horen we trouwens vaker, dat heeft ermee te maken dat daar ook jouw geur heel sterk op zit, en ze daarom plassen om het van hen te markeren. Wat je hiertegen kunt doen is een kleed/handdoek erop leggen als de konijnen op de bank komen, zodat de geur niet in de bank kan trekken, of juist zelf op een kleed of handdoek gaan zitten, zodat jouw geur niet te sterk in de bank zit. Maar de enige manier de echt goed werkt, is door te zorgen dat ze niet op de bank kunnen komen, door bijvoorbeeld dat stukje van de kamer af te zetten met een panelenren.

  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Top tips vind ik wel echt om "klein" te beginnen (dus 4 vierkante meter) en vervolgens als ze daar zindelijk is haar ruimte te vergroten. 

Trouwens wordt het niet aangeraden om je konijnen zowel binnen als buiten te houden, konijnen kunnen niet goed tegen temperatuurwisselingen. Of is het kattenluikje alleen open als het buiten even warm is als binnen? 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .