Ga naar inhoud

Is stro echt zo slecht?


Boefje

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Noellie heeft sinds kort een doos vol met stro waar ze lekker in kan spelen. Ze is er helemaal weg van. Ze gaat er in zitten en eet het stro. Ik merk dat haar keutels lichter en groter worden. Ze eet ook nog genoeg hooi daarnaast. Het lijkt mij geen kwaad kunnen. Vooral niet omdat toen ik kind was we een konijn hadden die alleen stro had als bodembedekking en geen hooi. Die at dus stro.

 

Wel onbeperkt die gekleurde korrel voer. Ja ik weet slecht maar in die tijd meer dan 30 jaar geleden wist men gewoon niet veel van konijnen verzorgen behalve stro bakje voer en water. Dat konijn was eigenlijk nooit ziek en heeft meer dan 13 jaar geleefd.

 

Ik lees wel eens online dat het niet echt slecht is maar er zit geen voedingstoffen in maar teveel ervan kan verstopping in darmen veroorzaken? Ik denk zelf dat het wel meevalt maar zeker weet ik het niet. Misschien had mijn konijn van vroeger gewoon geluk? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees even mee ben ook wel benieuwd naar de antwoorden van anderen.

 

Persoonlijk heeft ik mijn konijn geen stro meer. Als ik het geef eet ze alles op dus heeft het sowieso al geen zin.. Ik had nog wat stro over en dacht ik doe het in haar catcube maar zag dat meteen haar traanoogjes verergerden en ze ervan moet niezen. Het is vgm meer dat ze er luchtwegproblemen van krijgen als ze er gevoelig voor zijn, maar wat het in de darmen doet geen idee. Ik kijk uit naar antwoorden van anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro is helemaal niet slecht. Stro bevat veel onverteerbare ruwvezels, wat er voor zorgt dat de spijsvertering goed verloopt. Het tegenovergestelde van verstopping dus juist.  Ook slijten de tanden en kiezen op het eten van stro. Stro heeft alleen heel weinig voedingsstoffen, dat klopt dus wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei pakyakker:

Ik lees even mee ben ook wel benieuwd naar de antwoorden van anderen.

 

Persoonlijk heeft ik mijn konijn geen stro meer. Als ik het geef eet ze alles op dus heeft het sowieso al geen zin.. Ik had nog wat stro over en dacht ik doe het in haar catcube maar zag dat meteen haar traanoogjes verergerden en ze ervan moet niezen. Het is vgm meer dat ze er luchtwegproblemen van krijgen als ze er gevoelig voor zijn, maar wat het in de darmen doet geen idee. Ik kijk uit naar antwoorden van anderen.

 

Ik denk dat stro best onderschat is als bodembedekking.

 

Wat de traanoogjes betreft, stro kan soms best stoffig zijn, afhankelijk van de soort die je kiest. Even uitschudden voor je gebruikt kan al veel helpen. Maar dat kun je net zo goed met bepaalde hooisoorten en andere bodembedekkers dan stro (bijv. houtvezel) hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graan (waar stro van gemaakt is, meestal van tarwe) is overigens gewoon een grassoort. De graankorrels zijn niet goed voor konijnen, die mogen ze echt maar met mate, maar de stengels en bladeren mogen ze wel gewoon, zijn gewoon normaal natuurlijk voedsel voor konijnen 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

 

Ik denk dat stro best onderschat is als bodembedekking.

 

Wat de traanoogjes betreft, stro kan soms best stoffig zijn, afhankelijk van de soort die je kiest. Even uitschudden voor je gebruikt kan al veel helpen. Maar dat kun je net zo goed met bepaalde hooisoorten en andere bodembedekkers dan stro (bijv. houtvezel) hebben. 

Dat uitschudden ga ik eens proberen daar heb ik nooit bij nagedacht. Stom eigenlijk.. 3 jaar geleden ben ik met haar naar de dierenarts geweest omdat ze zwaar ademde. De dierenarts dacht astma door bodembedekking, heb het toen aangepast van houtvezel en stro naar hennepvezel en sindsdien heeft ze dat niet meer. 

Ik ga kijken of ik misschien langzaam aan weer met stro kan beginnen want dat is wel warmer voor de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat traanoogjes betreft heb je gelijk. Noellies oogjes gingen beter en toen toch weer wat minder goed. Dacht dus ook aan dat stro. Maar ze vind het zo geweldig en leuk. Ze is regelmatig in die doos te vinden. Een poortje geknipt en foetsie ze zit weer in de doos.

Die heb ik dan ook vol gestopt met stro waardoor ze kan graven en klimmen.

 

Misschien ook maar beter uitschudden buiten voor gebruik. Zal een stuk horgaas ofzo gaan gebruiken om uit te schudden. Lijkt mij handiger dan zo met de hand uitschudden.

 

Hopelijk is dat voldoende want ik had de doos even weg gelaten en ze zat zo verontwaardigd te zoeken naar de doos. Toen ging ze beteuterd zitten op de plek waar de doos lag. Hihi 

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

@pakyakker anders is het stro van supreme misschien een alternatief, de supasoft bedding. Dat is licht geolied, maar daardoor stofvrij. En heel zacht gemaakt, waardoor het bijvoorbeeld ook geschikt is voor cavia's (die van normaal stro snel oogbeschadigingen krijgen).

Is dat dan ook nog wel goed als ze daarvan eten ivm olie wat er op zit? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei Boefje:

Is dat dan ook nog wel goed als ze daarvan eten ivm olie wat er op zit? 

Dat is minder goed dan zonder, maar het is gewoon plantaardige olie. Kan zijn dat hun vachtje er wat mooier van gaat glanzen 😉

 

19 minuten geleden zei Boefje:

Oja en nog een niet onbelangrijke vraag. Ik neem aan dat er niet veel calcium in zit aangezien er weinig voedingstoffen in zit? 

 

Het bevat weinig voedingsstoffen en weinig mineralen, dus ook weinig calcium. Minder dan hooi en brokken in ieder geval. Volgens mij is het calcium gehalte in tarwestro rond de 0.4%

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het stro of hooi ook in een (grote maat) waszak doen (zo'n ding waar je kwetsbaar textiel in doet voor je het in de wasmachine doet) en dan slingeren om het stof eruit te krijgen. Hier is het een klusje wat de kinderen leuk vinden, ze gooien dan de gevulde zak zo hard mogelijk naar elkaar over. 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei JokeC:

Je kunt het stro of hooi ook in een (grote maat) waszak doen (zo'n ding waar je kwetsbaar textiel in doet voor je het in de wasmachine doet) en dan slingeren om het stof eruit te krijgen. Hier is het een klusje wat de kinderen leuk vinden, ze gooien dan de gevulde zak zo hard mogelijk naar elkaar over. 

Had ik ook aan zitten denken haha idd leuk klusje voor de kids. Maar ik denk toch dat ik ga kijken naar die supreme supasoft hooi. Noellie zat al weer flink te graven want al het stro moest door het gat naar buiten uiteraard. En toen kwam mevrouw met roodomrandde oogjes er uit. Dus de doos staat tijdelijk in de gang buiten bereik. Eerst maar andere stro. 

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik dit zo lees, bedenk ik me dat Lewis zijn soms vochtige oogje hier ook wel mee te maken kan hebben. Vorige week zag ik dat een oogje weer wat nattig was en de laatste keer dat ik dat zag, was ongeveer een halfjaar geleden. Daarna ook nooit meer gezien tot afgelopen week dus. En wat ligt er nu sinds een halfjaar weer in de ren? Juist, stro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Pablo&Lola:

Ik heb alleen geen waszakken en ook geen kinderen. 🤣 Stro wordt hier trouwens ook veel gegeten, vooral als het er net ligt. Ben benieuwd hoe andere bodembedekking bij jou bevalt, @Boefje

Ik ook. Ga morgen even kijken of ze het hier bij de dierenzaak hebben. Anders bestel ik het online. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de supasoft bedding besteld. Ik had eerst bij de supreme merk gekeken maar las dat het bij vochtig worden klontert zodat het makkelijk verwijderd kan worden bij schoonmaken.

 

Maar ik heb zo het idee dat het niet fijn is als Noellie dat zou eten. Dus toen had ik een ander merk besteld. Weet niet of dat anders is. Er stond uitgeschud van stof en steentjes. En dat het hoog kwaliteit stro is.

 

Maar nu durf ik het ook niet te geven. Bang dat dit ook zal klonteren. Het ziet en heel erg vlassig uit. Kort en fijn alsof het stro door de gehaktmolen is gehaald. Ik kan mij voorstellen dat dit prettig is als bodembedekking.

 

Maar zo voor Noellie om in te wroeten en te eten.. ik weet het niet. Ook is het zo fijn dat er ook mega kleine stukjes stro tussen zit. Dat lijkt me juist ook een kriebel factor met inademen of dat het juist snel in oogjes kan komen.

 

Dus ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Voorlopig blijft het nog even staan. Misschien kan ik het bij de winkel terugbrengen. Ik had het online besteld omdat ze het in de winkel niet hadden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij af wat je nu hebt besteld of hebt bekeken, want de supasoft bedding van supreme klontert niet? Het is gemalen / gehakseld stro dat stofvrij is gemaakt en licht is geolied met plantaardige olie. Dit product bedoel ik: 

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/supreme-supasoft-bedding.html

 

Het klontert niet, absorbeert ook niet echt. Het is vooral zacht comfort en isolatie. Vaak gebruiken konijnenbaasjes er nog een wel absorberend laagje onder (bijvoorbeeld geperste houtkorrels)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Ik vraag mij af wat je nu hebt besteld of hebt bekeken, want de supasoft bedding van supreme klontert niet? Het is gemalen / gehakseld stro dat stofvrij is gemaakt en licht is geolied met plantaardige olie. Dit product bedoel ik: 

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/supreme-supasoft-bedding.html

 

Het klontert niet, absorbeert ook niet echt. Het is vooral zacht comfort en isolatie. Vaak gebruiken konijnenbaasjes er nog een wel absorberend laagje onder (bijvoorbeeld geperste houtkorrels)

Deze heb ik uiteindelijk besteld op een site. Maar bij de supreme supasoft bedding stond dat het klontert zodra het nat wordt om dat er beter uit te kunnen scheppen. Dus die van de link heb ik nu thuis. Maar ik vind het te fijn en te kort. Ik gebruik het niet als bodembedekking maar voor de speeldoos van Noellie zodat ze er in kan graven en het kan eten. Het oogt niet echt geschikt daarvoor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Boefje:

Deze heb ik uiteindelijk besteld op een site. Maar bij de supreme supasoft bedding stond dat het klontert zodra het nat wordt om dat er beter uit te kunnen scheppen. Dus die van de link heb ik nu thuis. Maar ik vind het te fijn en te kort. Ik gebruik het niet als bodembedekking maar voor de speeldoos van Noellie zodat ze er in kan graven en het kan eten. Het oogt niet echt geschikt daarvoor. 

 


Er is echt maar één supasoft bedding van supreme hoor. Er is wel ook een papierbedding (dat heet simpelweg bedding, zonder supasoft) en tumblefresh, dat is katoenbedding. En dan is er nog normaal stro, barley straw. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Evee:

 


Er is echt maar één supasoft bedding van supreme hoor. Er is wel ook een papierbedding (dat heet simpelweg bedding, zonder supasoft) en tumblefresh, dat is katoenbedding. En dan is er nog normaal stro, barley straw. 

Dan is dat hetzelfde maar andere verpakking want ik lees dat toch echt online. Welliswaar bij verschillende sites. Maar als bij de 1 staat dat het klontert en de ander niet en het is hetzelfde dan neem ik aan dat de ander ook klontert. Ik neem aan dat links en site verwijzingen hier niet kunnen dus kan moeilijk aangeven waar ik dat gezien heb. Als je supreme supasoft bedding intoetst online kom je vanzelf bij shopping wel een ander variant tegen op 1 site. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Boefje:

Dan is dat hetzelfde maar andere verpakking want ik lees dat toch echt online. Welliswaar bij verschillende sites. Maar als bij de 1 staat dat het klontert en de ander niet en het is hetzelfde dan neem ik aan dat de ander ook klontert. Ik neem aan dat links en site verwijzingen hier niet kunnen dus kan moeilijk aangeven waar ik dat gezien heb. Als je supreme supasoft bedding intoetst online kom je vanzelf bij shopping wel een ander variant tegen op 1 site. 

 

Ik zie het bij plein bij de productomschrijving staan, maar mijn ervaring is toch echt dat het niet klontert. Ik vermoed dat ze de productomschrijving van een andere bodembedekking gekopieerd hebben bij het aanmaken van het product ofzo, dat het dus fout staat omschreven.

 

Overigens mag je inderdaad geen directe, klikbare links zetten naar andere (concurrerende) sites, maar je mag gewoon namen van winkels noemen hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

 

Ik zie het bij plein bij de productomschrijving staan, maar mijn ervaring is toch echt dat het niet klontert. Ik vermoed dat ze de productomschrijving van een andere bodembedekking gekopieerd hebben bij het aanmaken van het product ofzo, dat het dus fout staat omschreven.

 

Overigens mag je inderdaad geen directe, klikbare links zetten naar andere (concurrerende) sites, maar je mag gewoon namen van winkels noemen hoor.

Klopt dat was idd daar. Maar goed. Het zal vast heel goed zijn als bodembedekking en neem aan dat het ook niet klontert of in elk geval niet zoals ik denk. Het is wel zo fijn stro dat het vast wat meer samenplakt als het nat wordt. Misschien bedoelen ze dat ermee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gebruikt en het plakt en klontert zeker niet. In tegendeel juist, buiten vloog het alle kanten op hahaha. Wel jammer want het is inderdaad echt super zacht en Kliko en Spook lagen er graag in, maar ik vond het door de hele ren na een beetje meer wind. Je kan het echt wel veilig bestellen voor in de graafdoos van Noëlle, daar is het uitermate geschikt voor. Stoft niet en lekker zacht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .