Ga naar inhoud

Konijn gevonden, maar die poept niet


Zoey

Aanbevolen berichten

Gisteren heb ik samen met mijn huisgenoten een konijntje gevonden. Een duidelijk tam konijntje die op een plein bij ons in de buurt liep.  Wij zijn zelf totaal geen konijnen kenners en hebben de dierenambulance gebeld, maar die is in het weekend dicht. 

 

We hebben het konijntje al aangegeven als gevonden, maar kunnen dit pas morgen doen bij de dierenambulance.

 

Nu hebben we het konijntje in een kratje met hooi, wat water en wat gedroogd voedsel gezet. Hij/ zij ziet er naar mijn weten goed uit. Het konijntje eet veel, maar heeft sinds 24 uur niet gepoept. Geen idee of het beestje uitgehongerd was, omdat het dus best veel eet. En dat dat de reden is van weinig keutels? Wat kan ik nu het beste doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een konijn al 24 uur niet gepoept heeft is dat niet goed. Ik zou de dierenarts bellen. Er is altijd een dierenarts die dienst heeft ook op zondag. 

Konijnen kunnen in 1 keer heel snel achteruit gaan en laten pas heel laat zien als ze zich niet goed voelen omdat het prooidieren zijn. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een konijn 24 uur niet keutelt dan heeft het vermoedelijk ook een tijd niet gegeten. Het risico daarbij is dat de darmen stilvallen. Dat het diertje eet is een goed teken, maar ik zou inderdaad voor de zekerheid even contact opnemen met een dierenarts. Liefst een die zich heeft verdiept in konijnen, maar in het weekend heb je niet heel veel keus denk ik. Voor de volledigheid is hier toch de lijst met konijnkundige dierenartsen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

Je kunt je vondst al wel melden op Amivedi.nl, en mogelijk is er een facebookgroep over gevonden en vermiste huisdieren in jouw woonplaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lief dat jullie hem hebben meegenomen! Balen van de dierenambu, daar zit je mooi mee. Ik neem aan dat jullie studenten zijn, dan is een bezoekje aan de dierenarts in het weekend een lelijke hap uit je portemonnee. Dat hij veel eet is een goed teken, maar er zou ook iets uit moeten komen in de tussentijd inderdaad. Waar wonen jullie? Misschien kan er een bber in de buurt even meekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie ook iets van een toiletje er bij? Een hoekje met wat zaagsel met een krant  eronder is wsch al voldoende. Je hebt hele zindelijke konijnen die gewoon niet poepen als er geen toilet is. Ik zou dat eerst eens proberen. Als er wel veel eten in gaat, maak ik me nog niet veel zorgen over stil liggende darmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Christaaa:

Hebben jullie ook iets van een toiletje er bij? Een hoekje met wat zaagsel met een krant  eronder is wsch al voldoende. Je hebt hele zindelijke konijnen die gewoon niet poepen als er geen toilet is. Ik zou dat eerst eens proberen. Als er wel veel eten in gaat, maak ik me nog niet veel zorgen over stil liggende darmen. 

Het konijntje kan ook last hebben van verstopping. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een konijn dat zelfstandig goed eet is er vaak geen sprake van een verstopping of ander darmprobleem. Bij een verstopping zou de maag binnen no time te vol zitten en dan eten ze echt niet door. Hetzelfde geldt voor stasis en bij gas hebben ze te veel pijn om te eten. 

 

Is het konijn verder wel levendig en alert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .