Ga naar inhoud

Tips,


Momoxx

Aanbevolen berichten

20 minuten geleden zei Christaaa:

Wat naar dat er nu weer iets bij lijkt te komen. Ik had hier nog niet gereageerd, maar wil je in elk geval nog sterkte wensen en beterschap natuurlijk.

 

Ook zou ik nog willen zeggen dat het soms ook genoeg kan zijn, ook als een dier nog eet. De meeste mensen plaatsen hier de reactie dat je vol moet houden en dat EC altijd op kan knappen. Ik vraag me wel af wat je nu nog mag verwachten en hoe lang je vindt dat dat herstel zou mogen duren. Jij ziet natuurlijk het beste hoe het gaat met je dier en uiteindelijk is het jouw beslissing. Mocht jij vinden dat het genoeg geweest is, dan is dat zo, ook al blijft het een lastige knoop om door te hakken. Denk je echt dat het konijn nu niet teveel lijdt, dan kun je natuurlijk best nog even door. Volg je gevoel! Sterkte.

Het is inderdaad zo'n moeilijke beslissing :(, maar als er nu nog iets bijkomt vrees ik dat het inderdaad misschien genoeg is. Ik heb mezelf gegeven tot na het weekend om een beslissing te maken als ik nog antibiotica tegen snot kan krijgen voor deze dagen. Een tijdje geleden wou ik stoppen, maar toen was ze opeens wel weer wat vooruitgegaan (zichzelf wassen, minder tollen) en vond de dierenarts het ook te vroeg. Ze is zo lief en laat alles gebeuren zonder dat ze zal bijten oid hoe vervelend het ook is die medicijnen elke dag.

 

Als ik eten kom brengen dan veert ze op en is ze super enthousiast, plus dat ze steeds meer kracht lijkt te hebben om tegen te stribbelen bij medicijnen geven. Wat echt beter moet is haar evenwicht en mogelijkheid te lopen zonder dat ze vaak omvalt en ik weet niet in hoeverre dit echt nog gaat verbeteren na 5 weken, waardoor haar leven konijnwaardig gaat zijn. Anders ben ik het eens dat het beter is haar te laten gaan, maar ik vind het echt een moeilijke beslissing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben enkel een ervaringsdeskundige op het gebied van EC maar ik vind 5 weken best snel al

 

Zeker als er vooruitgang geboekt in die weken.

 

Ons konijn heeft ook nog andere zaken gehad tijdens zijn behandeling voor EC ze zijn natuurlijk ook vatbaarder voor van alles.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Momoxx:

Anders ben ik het eens dat het beter is haar te laten gaan, maar ik vind het echt een moeilijke beslissing.

 

Dat is het ook en ik zeg ook niet dat je die beslissing nu moet nemen. Maar er wordt vaak zo vaak gezegd dat je moet volhouden, dan ik je ook een keer de andere kant wil zeggen, want soms is dat de weg die je in moet en het is jammer als je je daar schuldig over zou voelen, terwijl het soms het beste is wat je voor je dier kunt doen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een moeilijke beslissing. Je wilt je beestje niet laten lijden maar je wilt ze ook niet te vroeg laten gaan. Ik stond ooit voor die beslissing met mijn kat maar die was al 19 dus dat scheelt wel iets. Zolang ze eet en redelijk vrolijk over komt zou ik het zelf denk ik nog steeds een kans blijven geven. Maar jij kunt dit zelf het beste inschatten. Ik blijf hopen dat ze opknapt! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stel voor mijzelf altijd een aantal eisen als het gaat om de beslissing inslapen of doorgaan. Maar ik denk dat die eisen per konijnenbaasje verschillen. Ik weet zeker dat niemand je de schuld zou geven als je besluit het lijden te verlichten door het diertje te laten gaan. Maar aan de andere kant snap ik ook heel goed die interne discussie die je hebt als een konijn nog steeds levenslust laat zien (het enthousiasme, maar ook het tegenstribbelen), of als je nog niet alle opties hebt geprobeerd. Het is uiteindelijk meestal een weegschaaltje, en op een bepaald moment zit er in één van de twee schalen zoveel gewicht dat hij naar één kant gaat doorhangen. Wat je ook besluit, zorg dat je er voor jezelf vrede mee hebt. Voorlopig blijf ik nog heel had voor je duimen dat het snel de goede kant op gaat!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas nog weinig nieuws. Vanmorgen had ze het wel voor elkaar gekregen weer zelf naar de wc bak te verplaatsen, maar lag er volgens de hele tijd in te rollen. Heb haar er maar even uitgehaald omdat alles inclusief zij zelf onder begon te zitten. We blijven nog even proberen maar helaas verbeterd haar evenwicht maar nauwelijks. Zelf is ze echt zo dapper, eet super goed en drinkt ook. Af en toe reik ik haar wel het flesje aan omdat ik merk dat die paar stappen haar toch wel veel energie kosten. Ik heb nog niet anders kunnen beslissen omdat ze nog goed eet en echt omhoog komt als je de deksel opent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Jofi vecht nu ook al een maand tegen EC, ik herken heel veel in het hele verhaal.  Ze ging net zo langzaam vooruit: steeds piepkleine stapjes.  Ze bleef met piepkleine stapjes vooruitgaan, maar raakte ook steeds meer uitgeput.  Tot er een punt was bereikt waar het langzaamaan hopeloos leek.  Echter, ze had lichte koorts. niet helemaal normaal.  Ik dacht aan een infectie die het herstel remde: na overleg schreef de dierenarts toen Baytril voor, een antibioticum dat ook in het zenuwstelsel en de hersens kan doordringen.

4 dagen na het begin met de Baytril was het alsof ze plots wakker werd, en de afgelopen twee dagen heeft ze voor het eerst weer in de buitenren eindeloos voorzichtig rondgedart.  Ze was daarna wel bekaf, en ze moet nu echt weer even een paar daagjes binnen blijven om verder aan te sterken, maar een week geleden kon ze nog geen stap zetten zonder direct om te rollen.  Ook begint de vacht nu weer te groeien rond haar 'beneden-oog', dat was helemaal kaal rondom en ik was doodsbang dat het zou gaan ontsteken, nu kan ze haar hoofd weer van de grond houden.

 

Hoe zwaar het allemaal ook was, ze liet steeds weer merken vastberaden te zijn te blijven leven en beter te worden.  Ik kan je verschillende episodes beschrijven waar dat uit bleek, maar dat maakt dit verhaal te lang. ze wist me toch steeds op de een of andere manier duidelijk te maken dat ik niet moest opgeven.

 

Ik had deze met 'bewerken' nog toegevoegd maar toen ik wilde opslaan bleek de periode verstreken om dit nog te kunnen doen.  Eerder had ik een langere alinea daar staan maar die gewist omdat ik het te lang vond worden en niet terzake doen.  Maar bij herlezn vond ik daardoor de laatste alinea onduidelijk.  Deze alinea zou het oplossen.

 

In alles wat ik van jou lees is dat jouw konijn ook die wil heeft om beter te worden.  Zeker omdat ze zo jong is is er zeker reden niet te snel op te geven. volg je hart en luister naar je konijn, wat ik lees is dat ze de moed nog niet heeft verloren, en met wat ik heb meegemaakt en in veel verhalen heb gelezen is er zeker nog hoop. besluit niet te snel dat het niet meer kan, ik heb 2 zulke momenten gehad, en ben nu zo blij dat ik niet direct heb gehandelt maar mezelf, en haar, de tijd heb gegeven.  Zolang ze niet echt pijn heeft, eet, en laat merken te willen leven is er hoop.  Als je toch besluit dat ze echt niet meer kan, geef jezelf dan nog een dagje, of twee, om echt zeker te weten dat jij en je konijn echt alles gedaan hebben wat mogelijk is en ze echt niet meer kan.  Hoe fragiel konijnen soms ook kunnen zijn, ze hebben me ook al zo vaak versteld doen staan hoe sterk ze kunnen zijn in hun wil en kracht te leven.

aangepast door Evee
op verzoek extra text ingevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou gelukkig Daniel dat je er wat aan had, daar was het om te doen.

 

Als je Binkie bij ons soms zo ziet liggen met zijn scheve kop denk je ach wat sneu enkel als die in de avond en nacht actief wordt en hij loopt met zijn bak te smijten denk je er wel anders over...

 

Probeer er mee te zeggen dat je moet proberen rationeel te denken en beseffen dat EC echt heel lang duurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties :). Ze is er nog en is nog steeds heel erg dapper. Ik weet dat EC erg lang kan duren en heb het dan ook nog niet opgegeven, dat doet ze zelf gelukkig ook niet.

 

Ik geef nu inmiddels wel nog maar 1x per dag de Fenbendrops omdat deze dubbele dosis naar mijn idee nog maar weinig verschil maakte en wel veel stress geeft. Ik merk dat ze heel langzaam iets meer probeert te lopen en ook af en toe eens op een andere plek zit. Hoop dat ze gauw weer wat rond kan lopen en echt konijn kan zijn. Ze zit wel af en toe nog helemaal onder haar eigen urine, dit probeer ik dan wat schoon te maken maar bij een wit konijn blijft het er minder fris uit zien. Vanaf vrijdag gaan ze twee weken naar de opvang ivm vakantie. Spannend, maar komt vast helemaal goed daar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat onder piesen is wel naar inderdaad, Binkie had het probleem dat hij zelf vrij groot is (Franse Hangoor) en hij in een binnenhok van 1 meter zat en daarnaast door zijn scheve kop alles in rondjes doet oftewel draaide die weleens door zijn pies heen.

 

Ook kan die zich zelf niet super wassen en daarom kamde we hem vrij vaak en maakte we zijn onderkant ook schoon.

 

Geen idee of het bij jou ook zo is maar probeer te zorgen dat ze goed op gewicht blijft en veel eet. Want dit zorgt ook voor de nodige energie die het kost om EC te overwinnen.

 

Bij Binkie is zijn gewicht nu weer niet optimaal en hij komt ook nog eens erg langzaam aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-6-2018 at 13:45 zei Karin de Graaf:

gaat het al beter?

Ik ben momenteel zelf twee weken op vakantie. Wel lekker maar mis ze soms wel hoor.

 

Omdat er in mijn omgeving geen mensen zijn met ervaring met konijnen en ik dit nu wel extra belangrijk vond, zitten ze tijdelijk bij het vrolijke konijnenhol in de opvang. Heb daar een update gehad dat ze iets meer lijkt om te vallen (Mss wat stress van de verhuizing), maar dat ze nog steeds erg alert en actief is.

 

Nog steeds duimen dat het haar evenwicht beter wordt dus :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij om te horen dat het met jouw konijn weer zo goed gaat :). Hopelijk met mijne ook gauw weer. Inderdaad ook wel fijn al zag ik wel op tegen de verhuizing voor ze maar vond het opwegen tegen het feit dat ze dan bij iemand zitten met ervaring met konijnen.

Volgende week kan ik ze weer lekker knuffelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn konijn is ingeslapen ik ga haar echt missen. De urinebrand er nog bij het was teveel. Ze was heel erg dapper, maar dit had onder narcose geschoren moeten worden en ze blijft waarschijnlijk die urine laten lopen.

 

De DA raadde het aan en ik denk dat het ook het beste is al ga je twijfelen omdat ze zo lief en dapper was :( 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .