Ga naar inhoud

Tips,


Momoxx

Aanbevolen berichten

Vanmorgen kwam ik bij mijn konijnen met SS biks en mijn voedster wou opeens niks ervan. Ze zat de hele tijd maar stil. Ze at wel wat hooi, kruiden en dronk wat. Ook lag er wat aan elkaar geplakte keutels (zie foto) en niet opgegeten blindedarm keutels. 

In mijn pauze ben ik even terug naar huis gegaan om te kijken of het nog ging en at ze een stukje wortel.

 

Vanavond kwam ik thuis en heb ik nog wat biksjes gegeven en die at ze nu wel weer wat. 

 

Wat is nu het beste om te doen want ik maak me wel zorgen om haar. Even alleen hooi geven of gewoon ook groentjes en weinig biks?

 

Alvast bedankt!

01A597C7-6DDA-4BA8-893B-DAF6E418F786.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beterschap! Heeft ze nog wel gewone keutels of niets op het moment?  Ik vermoed misschien een gasaanval, naar de dierenarts gaan is dan zeker de juiste beslissing!  Veel succes straks, hopelijk komt ze er snel weer bovenop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Evee:

Beterschap! Heeft ze nog wel gewone keutels of niets op het moment?  Ik vermoed misschien een gasaanval, naar de dierenarts gaan is dan zeker de juiste beslissing!  Veel succes straks, hopelijk komt ze er snel weer bovenop!

 

Bedankt :) .Op dit moment zit ze alleen maar stil op een plek en heb ik het vermoeden dat ze inderdaad geen keutels heeft (vannacht weet ik het niet zeker). Wel laat ze haar urine lopen terwijl ze normaal zindelijk is. Mijn ram zat helemaal onder vanmorgen. Wat mij net opviel was dat ze zich vanonder probeerde te wassen en vervolgens bijna omviel alsof ze schrok (2x). Zou misschien inhouden dat haar evenwicht ook even niet goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Evenwicht verliezen zou op EC kunnen wijzen. Je kan als je dat zeker wil uitsluiten aan de dierenarts vragen om panacur, om tegen EC te behandelen. Dat kan op zich niet veel kwaad (het is eigenlijk een ontwormmiddel wat je wat langer en iets meer dan gebruikelijk toedient) en je kan er beter maar vroeg bij zijn, dan is de kans op herstel het grootst.

 

Dierenkliniek wilhelminapark behandeld veel konijnen met EC, en heeft er een duidelijke pagina met behandelplan over op hun website: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Ook kunnen dierenartsen bij hun informeren als ze vragen hebben, mocht jouw eigen dierenarts bijvoorbeeld ergens niet uit komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenarts dacht EC of oorontsteking (of beide, ze had ook een vies oortje). Ze moet blijven in ieder geval tot zaterdag samen met haar vriendje en krijgt behandeling tegen EC +antibiotica + vitamine B (en nog wat dacht ik) en ze gaan proberen haar te voeren als ze dit zelf niet wil. Er kwam ter plaatse ook snot uit haar neusje. Ik hoop maar dat ze er weer bovenop komt 1f641.png:( het is zo snel gegaan.

 

Dierenarts heeft de website van dierenkliniek Wilhelminaplein geraadpleegd omdat ze twijfelende en volgt volgensmij ook die behandeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Newby1981:

Veel beterschap voor je konijntje! Ik hoop dat ze er snel bovenop komt!

(Ben jij ook bij de dierenarts in Sas van Gent?)

Sterkte!

Ja klopt, mijn ervaring is tot nu toe wel goed daar werd ook echt wel de tijd genomen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Newby1981:

Hoi Momoxx, hoe is het met je konijntje? Ik hoop dat ze weer gezond thuis is!

 

Heey, ze is sinds vanmorgen weer thuis. Is weer iets actiever en eet weer wat ook. Ze valt helaas nog wel vaak om en heeft een scheef kopje. Moet nu 2x per dag 2.2ml fenbendrops geven en vanaf morgen ook pijnstiller via bekje. Maandag moeten we terug. Voorzichtig positief dus.

 

Ik vroeg me af, ze spuugt ook wat van het medicijn weer uit dus ik weet niet of ze dan wel genoeg binnen krijgt?

 

Daarnaast krijgt mijn ram preventief 1x per dag ook iets, maar hij is echt enorm sterk. Zelfs bij de dierenarts hadden ze er moeite mee. Wordt nog wat ik moet hem vanaf morgen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn best wat trucjes om  medicatie toedienen iets makkelijker te maken.

 

Als je geluk hebt en ze vinden het medicijn lekker wil het soms lukken ze het zelf uit het spuitje te laten lebberen zonder dwang, of het op een theelepeltje te doen, en ze dat zo op te laten likken. Vaak beginnen we gelijk met dwang, maar dat is gelukkig niet voor alle konijnen nodig. Dit is de meest fijne manier, omdat je ze dan gewoon op vier pootjes in hun normale verblijf kan laten. Het geeft de minste stress.

 

Soms kan het werken om het op iets van groenvoer of een koekje/snoepje te doen, en dat te voeren. Eventueel zelfs op een heel klein stukje brood (brood is eigenlijk heel slecht voor konijnen, maar geen medicijnen innemen is natuurlijk ook niet goed). 

 

Wat ik zelf vaak doe is op de grond knielen, en het konijn tussen mijn knieën zetten. Zo kan het konijn niet naar achteren of opzij, als je iets voorover buigt ook niet opspringen, en zo kun je dan medicijnen toedienen.

 

Ook heb ik een reismand zie zowel van boven als aan de voorkant open kan. Ik lok het konijn daar meestal zelf in met iets lekkers, voorste deurtje dicht, bovenste deurtje open laten zodat ik vanaf die kant de medicijnen toe kan dienen, en het konijn nergens heen kan.

 

Ook kun je een bunny burrito maken. Dan doe je een handdoek om het konijn heen (bij drukke dieren vouw ik de voorpoten er vaak een soortje in. Ook niet zo strak dat ze niet kunnen ademen, maar strak genoeg dat ze geen kant op kunnen.

 

Tot slot is het ook altijd handig om hulp te vragen van iemand. Als een iemand beide handen vrij heeft om het konijn vast te houden, en de ander twee handen vrij heeft om het medicijn toe te dienen gaat het vaak toch een stuk makkelijker.

 

Op youtube staan er ook heel wat filmpjes van dwangvoeren en de bunny burrito met uitleg hoe het werkt.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Voedster gaat wel prima die voelt zich waarschijnlijk ook niet top dus laat het maar gebeuren. Doe ik tussen mijn knieën en als ik het rustig doe spuugt ze ook niet al teveel uit. Ze krijgt ook pijnstiller 1x per dag.

 

Mijn ram daarentegen, wat een strijdt.. hij vind het volgensmij niet lekker. Eerst tussen knieën geprobeerd maar dat lukte niet echt. Dan de handdoek, maar hij houdt gewoon zijn bekje dicht of bijt zich vast in de handdoek :(. Ook probeert hij in mijn handen te bijten en gooit alles in de strijd. Spuitje was uiteindelijk leeg maar of het nou in zn bekje zat of hij zat gewoon onder.. 

 

Daarna met handen in het hok en duwt hij ook tegen mij handen. Ik hoop zo dat hij hierdoor niet afstandelijk of boos wordt :(.

 

Morgen weer naar de dierenarts ben benieuwd hoe we verder gaan.

124709DC-C969-4D08-B022-A0905DDE393F.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijnen stribbelen ook flink tegen, maar bijten gelukkig niet. 

Mijn voedster (die preventief krijgt) zet het juist op een gillen.

Denk uit pure stress dus twijfel of ik wel door moet gaan, daar zij ook geen symptomen heeft 

 

Helaas heb ik geen bruikbare tips voor je. Dat het in zijn vacht komt is vervelend, maar de mijne likken het grotendeels wel weer op wanneer ze gaan poetsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij zijn bek dicht houdt kan je toch medicijnen geven. Je duwt de spuit voorzichtig aan de zijkant in de bek. Tussen de voortanden en de kiezen zit namelijk een lege ruimte waar je precies de spuit een stukje naar binnen schuift. Het gaat het makkelijkst als je het konijn met zijn kont naar je toe houdt. Ik houd de kop dan met mijn ene hand vast en de spuit met de andere. Mijn onderarmen klem ik een beetje om de zijkanten. 

 

Je krijgt er vanzelf meer handigheid in.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen met medicijnen geven had ik haar gepakt en eerst geprobeerd even gerust te stellen. Ze was echter heel erg aan het tollen/omvallen :(. Draaide zo op haar rug met kopje andersom waardoor ik haar rustig medicijn kon geven, maar dacht even dat ze het op gaf :( schrok echt. Haar vervolgens nog zeker 15 minuten zo gehouden en wat geaait tot ze druk werd en alsnog omviel toen heb ik haar in de kooi gezet zodat ze misschien wat rustiger zou worden. Daarna tolde ze nog wat in de kooi en ging vervolgens rustig hooi eten.

 

Zo erg als dit heb ik het nog niet gezien, echt zo zielig als een hoopje op haar zij liggen. Nu in de kooi lijkt het weer redelijk ok zoals afgelopen dagen, maar ik vraag me af of dit een slecht teken was? Mijn arme konijntje zo hulpeloos :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar niet op haar rug houden, konijnen kunnen dan in trance raken. En medicijn/voeding geven terwijl een konijn op de rug ligt of in een vreemde houding zou ik ook niet doen, je wil niet dat het diertje zich verslikt / dat het in de luchtwegen terecht komt. Of bedoel je juist dat je haar vastgehouden hebt zodat ze rechtop was / niet omviel?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Evee:

Ik zou haar niet op haar rug houden, konijnen kunnen dan in trance raken. En medicijn/voeding geven terwijl een konijn op de rug ligt of in een vreemde houding zou ik ook niet doen, je wil niet dat het diertje zich verslikt / dat het in de luchtwegen terecht komt. Of bedoel je juist dat je haar vastgehouden hebt zodat ze rechtop was / niet omviel?

 

 

 

Ze was heel erg aan het tollen en ik heb haar inderdaad recht gehouden (voor zover dat lukt met haar hoofdje). Ze slikte het medicijn toen wel heel makkelijk door alsof ze het niet zo vies vond. Maar ik vond het eng dat ze daarna steeds op haar zij en rug viel.. Vandaar haar geprobeerd op schoot nog even recht/op haar buik te houden in de hoop dat ze wat rustiger werd. Hopelijk was dit het dieptepunt anders moet ik mij gaan afvragen of dit nog wel een waardig leven is voor haar, ze is zo lief :(

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens gezien dat mensen tollende konijnen lieten steunen tussen een voedingskussen voor baby's.

 

Zo eentje: https://www.hema.nl/winkel/baby/babyverzorging/verschonen-verzorgen/voedingskussen-(33360502)?variant=33360502

Kun je vast ook wel goedkoper 2e hands krijgen.

 

Het kussen zorgt er dan voor dat het konijn niet heel de tijd viel en tolde, en als het konijn wel viel, dat het dan in ieder geval niet ver en zacht terecht kwam. Het zag er toen wel praktisch uit. Geen idee of het je kan helpen. Hopelijk gaat het snel wat beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar dat ze zo tolde :( 

 

Ik lees hier wel eens dat mensen het steeds omvallende konijn in een kooi ondersteunen met opgerolde handdoeken. Je hebt vast wel oude handdoeken in huis. 

 

Soms duurt het even voor de Panacur/Fenbendrops aanslaat. Bij mijn konijn met EC ging het na 1,5 week heel slecht en daarna ging hij ietsjes vooruit. Hij had wel andere symptomen. 

 

Sterkte. Het tollen lijkt me naar om te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne heeft ook flink getold, maar heb het idee dat het nu wel beter wordt.

Zelfs na het toedienen van zijn medicijn heb ik hem niet meer zien tollen.

wel is zijn kopje nog wat scheef, maar meen toch wat verbetering te zien nu na 1.5 week behandelen.

Door dat tollen vond ik het ook eng om zijn medicijn te geven is echt een klote gezicht Voelt heel erg konijn onwaardig

Zolang hij zich nog een beetje red met eten en drinken zou ik nog niet opgeven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was inderdaad heel naar om haar zo te zien :(. Nu loopt ze weer iets meer in de kooi. Zal dan nog even volhouden tot we in ieder geval Wat langer aan het behandelen zijn. Haar hoofdje hangt naar mijn idee schever dan eerst, maar zal dan ook tijd nodig hebben. Heb oude handdoeken gepakt om haar wat te ondersteunen wanneer het nodig is. Hoop gewoon zo dat ze er door komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .