Ga naar inhoud

Blind geworden?


lenkas

Aanbevolen berichten

Het lijkt inderdaad wel echt een wolkje in het oog te zijn, wat voor kan komen bij EC. Dat is dus wel iets wat echt behandeld moet worden, een hele nare ziekte. Het voordeel is wel dat hoe eerder je er bij bent, hoe groter de kans dat het allemaal mee gaat vallen.

Meer informatie daar over lees je in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/Encephalotozoon-cuniculi/

 

Mocht jouw dierenarts weinig konijnen ervaring hebben / weinig ervaring hebben met EC, laat hem dan zeker ook het behandelplan lezen van dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht, zij behandelen heel veel konijnen met EC: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke bedankt.. We hebben een afspraak voor morgenvroeg bij de dierenarts... Hopenlijk is het gewoon staar want men ventje is al 10j en heeft ook tegenwoordig veel te voortduren gehad :'(

 

wat kan ik doen om zijn leventje wat te vergemakkelijken? Hy vind bijvoorbeeld zijn eten niet zo goed meer en zijn drinken ook loopt hy soms ergens tegen.... Hij zit nu buiten 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij EC blijkt te hebben, of als jij het gevoel hebt dat hij het door zijn leeftijd niet zo goed meer trekt buiten, zou ik hem naar binnen halen. Het scheelt vaak al dat zwakke konijnen niet zoveel energie meer kwijt zijn in het warm houden van hun lichaam: die energie kunnen ze als ze binnen zitten dan stoppen in herstel en misschien zelfs ook wat aankomen.

 

Zorg dat het verblijf groot genoeg is, maar ook niet te groot. Zet alles op een vaste plek, dan weet hij het als hij eenmaal gewend is wel te vinden. Voer (hooi) en water kun je ook op meerdere plaatsen zetten zodat de kans dat hij het vind groter is.  Zit hij alleen of heeft  hij een maatje? Vaak hebben dit soort oudere konijnen veel steun aan een maatje dat ook wat ouder is.

 

Mijn oude dametje (vorig jaar overleden, is bijna 14 geworden) had ouderdomsstaar en liep vaak samen met haar maatje rond, ze bleef zeg maar lichaamscontact met hem houden. Zo liep ze dan samen met hem naar de voerbak en waterbak.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben hier ook een oud mannetje dat slecht ziet. Toch kan hij alles nog wel prima vinden, snorharen en gehoor spelen een grote rol denk ik en hij weet precies waar alles staat. Hij weet de weg. We veranderen dan ook niks meer in zijn verblijf. Hij blijft inderdaad ook dicht bij zijn maatje, als ik met eten kom en zij zit op dat moment niet bij hem dan gaat zij hem echt ophalen, zo lief. Dan rent ze naar hem toe en dan rennen ze samen naar de eetbak. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hy zit nu alleen omdat zen maatje is overleden vorig jaar... Omdat hy veel problemen heeft gehad met zijn tanden (operatie ondergaan en hij wou bijna niet meer ontwaken....) erna waren zijn darmpjes in de war en de dierenarts wist niet eens of hy deze winter wel zou overleven... Het gaat UP en down met hem wekelijks maar omdat men stiefpa alergisch is kan hy enkel binnen zitten als het egt niet goed gaat 'met hem. We bekijken het elke dag... Een nieuw maatje woude we erbij halen als hy wat beter was... Maar het gaat enkel achteruit':( 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt even naar de dierenarts met deze kranige senior. Oogproblemen kennen verschillende oorzaken maar voor allen geldt; hoe eerder je er bij bent, hoe groter de kans is dat de behandeling goed aanslaat :) .

 

Een maatje erbij kan veel schelen, juist ook met de gezondheid. (Maatjes wassen vuil weg van moeilijk bereikbare plekjes (ook ogen en oren), helpen met eten vinden, en bovendien: maken het leven leuker, etc.)

In veel opvangen zitten ook wel wat volwassen/oudere dames, dat is misschien een beter idee dan zo'n jonge, wilde stuiterbal ;)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet voor de zekerheid besloten tegen EC te behandelen? Het is namelijk aan de buitenkant niet zomaar vast te stellen of EC of ouderdom de oorzaak is. Ouderdom is inderdaad wel voor de hand liggend, gezien de leeftijd. Maar ook EC kan op die leeftijd (verminderde weerstand door ouderdom, stress overleden maatje) de kop op steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antibiotica gekregen voor pijnstilling? Dat lijkt me een hele vreemde combi.Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een dierenarts dit doet. 

Antibiotica wordt niet zomaar gegeven mbt resistentie. Met antibiotica bereik je geen pijnstilling, daar is een pijnstiller voor nodig en dat is toch wel basiskennis bij een dierenarts....

Link naar reactie
Delen op andere sites

We moesten volgende week terug komen, maar hij zei dat het wss staar was en geen ec. Het was een andere dierenarts dan diegene wie we altyd gaan (is in een praktijk) wss hebben we volgende week wel diegene die we altyd hebben en die kent meer van konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Rian, vond ik ook al vreemd. En als pijnstiller helpt het ook niet (hooguit doordat een ontsteking daardoor overgaat en dan dus geen pijn meer oplevert). En staar doet toch geen pijn??

 

Heel vreemd dat een dierenarts dit voorschrijft. Ben benieuwd wat de konijnkundigere dierenarts zegt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan deze pagina’s samen met je dierenarts doornemen voor meer informatie:

 

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/uveitis en cataract.html

 

Ik had vorig jaar een konijn met oogproblemen door EC waarbij in eerste instantie ook aan staar werd gedacht. Het zou bij jouw konijn natuurlijk ook best staar kunnen zijn, maar ik denk dat het heel belangrijk is om ook goed naar EC te kijken. EC wordt steeds erger en ze worden steeds zwakker, dus als het EC zou zijn is het belangrijk dat dan zo snel mogelijk de juiste behandeling wordt gestart.

 

Wat betreft de blindheid, mijn konijn was al snel volledig blind maar hij kon daar eigenlijk goed mee overweg. Zoals Rian al zei, als je alles in het verblijf hetzelfde houdt dan weten ze precies waar alles is en de snorharen helpen ook. Hoe is zijn verblijf qua hoogtes? Mijn konijn vond afstapjes van bijvoorbeeld 10 cm ontzettend eng. Hij had natuurlijk geen idee of de vloer vlakbij was of dat er een afgrond was. Aangezien jouw konijn buiten zit en het koud is kan dat wel een probleem worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .