Ga naar inhoud

Konijn maakt geen keutels meer


Nathalie❤️ gizmo

Aanbevolen berichten

Gizmo is 5 jaar oud en sinds begin van de maand sukkelt hij met zijn gezondheid. Hij zit niet meer en had donker rode urine. Hij is hiervoor naar de Da geweest en daar zeiden ze dat hij een gasbuik had. Hij moest 3 dagen daar blijven voor een antibiotica kuur en hij kreeg infacol en metacam. Daarna was hij terug gezond. Sinds zaterdag legt hij geen keutels meer maar eet hij nog wel. Ik ben terug gestart met metacam en infacol met advies door de da. Zijn buik staat helemaal gespannen maar hij maakt wel geen geluid zoals jullie vermelden bij gasbuik. Nu vraag ik me af of ik goed bezig ben want ben aan het twijfelen voor eens op een controle te gaan bij een konijnkundige dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga morgen direct bellen naar een konijnkundige dierenarts. Hopelijk weet ik dan eindelijk de oorzaak. Ik had bij mijn vaste dierenarts ook al leptospirose aan gekaart maar blijkbaar kan dit niet bij konijnen zeiden ze. Dit dacht ik omdat er voor dit allemaal begon een rat in het hok is binnengedrongen en al zijn eten op artikel en het hok helemaal bevuilde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben naar een konijndeskundige dierenarts geweest en blijkbaar had hij geen gas en was de verkeerde medicatie voorgeschreven door mijn dierenarts. Zijn darmen liggen stil dus die moeten we terug op gang krijgen. Kda gaf me cisaral, vitaminendruppels en pijnstilling mee. Ze heeft me aangeraden om pellets te gaan halen i.p.v gemengd voer en meer hooi. Mar het probleem is dat hij nooit geen hooi wou eten. Iemand hier tips voor.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke hooisoorten heb je geprobeerd? Je zou het kunnen proberen door kruiden onder het hooi te mengen, dat wordt vaak wel erg goed gegeten. Timothyhooi doet het ook vaak wel goed. Bij mijn konijnen is het vaak ook afhankelijk waar het vandaan komt. De fouragehandel waar ik het hooi wel eens haal, heeft meerdere stukken grond. Het Duitse vinden mijn konijnen fantastisch en het Nederlandse wordt iets minder gretig gegeten. Hooi van een boer doet het vaak dan ook wel beter dan hooi van de dierenwinkel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet hij nog steeds en heb je nog steeds geen keutels?

 

Als een konijn iets eet doet het er 23,5 uur over voor het er uit komt als keutel. Als hij nu al 2 dagen niet keutelt, dan hoop ik echt voor je dat hij er door gaat komen. Stilliggende darmen zijn ontzettend moeilijk weer op gang te krijgen. Ik hoop voor je dat er inmiddels al iets uit gekomen is, al zijn het maar minikeutels of diarree.

 

Wat betreft het hooi eten, daar hebben we hele artikelen over hier op de site:

 

Artikel over voeding algemeen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

 

Hooi kiezen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/hooi-kiezen/

 

Tips om konijnen meer hooi te laten eten:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/hooi/

 

Artikel over konijnenkeutels:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/konijnenkeutels/

 

Genoeg leesvoer denk ik zo ;) Veel beterschap voor je nijnsel! Ik duim dat hij er op komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is gisteren gestart met cisaral en toen zijn er een paar zwarte platte keuteltjes uitgekomen maar hij is nog steeds koppig en wilt alleen maar paardenbloemen eten geen hooi en geen korrels. Ik heb nu al zijn stro er uit gegooid en vervangen door hooi omdat hij alleen maar het stro op at. Misschien dat dit ook al helpt maar zou ik hem al moeten dwangvoeren of zijn die paardenbloemen genoeg ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat er keuteltjes uit kwamen! Geen probleem dat hij nu alleen paardenbloem wil eten, ik zou persoonlijk dan niet dwangvoeren maar hem een lekkere flinke hoeveelheid paardenbloem en andere lekkere kruiden en groenten geven om hem maar aan het eten te krijgen / houden.  Dwangvoeren geeft naar mijn ervaring altijd veel stress en zorgt er vaak ook voor dat konijnen nog langer wachten met zelf gaan eten. Zolang ze dus zelf ook maar iets eten, geef ik geen dwangvoer. Wat je wel kan doen is dwangvoer aanbieden op een lepeltje of in een klein bakje en kijken of hij het zo naar binnen wil slobberen. Bijv. de burgess dual care of de recovery van supreme wil er vaak best op die manier in. En dat bespaart het gedoe van onder dwang voeren, maar ze krijgen zo toch het krachtvoer en de vezels binnen die ze nodig hebben.

 

Hij zal flink buikpijn hebben (gehad) en niet echt lekker zijn. Meestal eten ze dan eerst groenvoer en kruiden, daarna pas brokjes, en eten ze meestal pas als laatste weer hooi. Stro eten is op zich ook niet slecht, zijn ook onverteerbare ruwvezels die er voor zorgen dat de darmen lekker bezig blijven. Er zitten alleen niet echt voedingsstoffen in, die zitten wel in hooi.  Daarom is het zeker belangrijk dat hij goed hooi gaat eten, maar nu hij nog zo herstellende is van de stilgevallen darmen zou ik eventjes blij zijn met alles wat er in gaat en ook weer uit komt. Als je weer een dag verder bent en er liggen weer meer / normalere keuteltjes, kun je weer overgaan naar een juist dieet voor de lange termijn. Een afgemeten hoeveelheid geperste brok, wat kruiden en groenvoer en een heleboel hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal daar geen genoegen meenemen op dat advies, als ik heel eerlijk ben!

Ik zal toch echt meteen langs gaan.
Ik heb dat ook gehad met 1 van mijn konijnen, en toen heb ik een andere dierenarts gebeld, en toen moest ik meteen komen. En hij zeei toen tegen mij: Nou meid, ik hoop dat ze het red! Want dit ziet er echt heel slecht uit! Ik wil geen collega's afvallen, maar dit is belachelijk, want een konijn wat niet eet en in een hoekje zit, moet direct komen!

En het is 2x gebeurt dat ik mijn Daisy echt voor de dood heb weggehaald, en zo erg, dat zelfs de dierenarts niet eens wist of ze het ging overleven omdat alles al stil lag. Maar GODZIJDANK leeft ze nog steeds.

Dus ik zal toch echt naar de dierenarts gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb terug gebeld naar de Da en hij mag deze avond nog binnen komen en dan houd ze hem een paar dagen daar. Ik vraag me nu wel af of ik er wel goed aan doe van hem dat allemaal aan te doen ik zie hem dood graag maar wil hem ook niet te lang laten lijden. Maar langs de andere kant wil ik hem wel alle kansen geven op genezing. Het is een beetje dubbel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag gebeld met de Da en ze moet hem nog steeds dwangvoeren maar soms ziet ze hem wel aan zijn hooi knabbelen maar als hij beseft dat er iemand kijkt stopt hij met eten. Ze gaan foto's nemen voor de zekerheid om te zien of er geen schade of verstopping is van de darmen of maag maar hij is heel alert en actief dus ze heeft er een goed oog in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is nog altijd bij de DA. Ze hebben foto's genomen van zijn darmen en dan heeft ze gezien dat zijn darmen nog altijd stilliggen maar wel vol ontlasting. Ook heeft ze ontdekt dat hij artrose in zijn rug heeft. Waarschijnlijk de oorzaak waardoor hij gestopt was met eten. Hij eet al een beetje hooi maar nog niet genoeg dus krijgt hij nog dwangvoer. Ze laat hem niet naar huis gaan zonder dat hij zijn normale portie terug eet. Wat ik wel snap. Ook heeft ze gemerkt dat hij druppeltjes bloed verliest maar hij plast nog niet genoeg om het te kunnen controleren.

 

Wat kan ik eigenlijk doen buiten de pijnstillers om het hem comfortabeler te maken in zijn hok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arm nijn. Krijgt hij ook nog steeds cisaral? 

 

Het vervelende van een verstopping is dat als je blijft dwangvoeren de darmen natuurlijk steeds voller komen te zitten. Dat doet pijn, waardoor het konijn ook niet meer wil eten. Er komt steeds meer druk op de darmen, wat ook gevaarlijk is voor de darmen. Keutelt hij nu helemaal niet meer? 

 

Wordt hij ook warm gehouden? Zieke konijnen hebben moeite om op temperatuur te blijven. En bij een lage lichaamstemperatuur vallen de darmen weer eerder stil/zijn nóg moeilijker weer aan de praat te krijgen.

 

Sterkte hoor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .