Ga naar inhoud

Zindelijk maken


GawainBS

Aanbevolen berichten

Onze Luna is eigenlijk al zindelijk, maar Flora keutelt en plast waar ze staat. Ze hebben nu drie WC'tjes ter beschikking. Overal dezelfde bodembedekking, zijnde geperste hooikorrel, zodat ze duidelijk merken welke ondergrond "WC" is. Ik leg consequent alle keutels en opgeveegde plasjes in de bakjes. Naast elk WC'tje hangen of liggen plukken hooi om hen te laten knabbelen tijdens hun behoeften. Kortom, alles wat ik kan terugvinden in het artikel op de website hier.

Zou het helpen om Flora regelmatig op het WC'tje te plaatsen? Ik wil haar niet nodeloos stresseren door haar op te tillen als het niet hoeft. Of is het gewoon een kwestie van geduld te hebben?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij Christa aan. Konijnen gebruiken hun urine en keutels om te markeren, het is natuurlijk gedrag, net zoals je een hond ook niet op een toilet kunt laten poepen en plassen, die wil ook graag laten weten dat hij ergens is geweest. 

Die zes van ons hebben allemaal een toiletje in hun nachthok en dat gebruiken ze wel om hun slaapplek niet vies te maken, maar verder is het buiten een groot openbaar toilet :'D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk inderdaad niet dat het helpt om een konijn om de zoveel tijd op een toiletje te tillen in de hoop dat ie begrijpt dat ie daar moet plassen :lol:

 

Ik heb twee konijnen die vanzelf zindelijk werden. Maar ik heb daar niet echt bewust op getraind dus ik zou je ook niet kunnen vertellen hoe dat moet. Bij konijnen is dat meer (alleen maar) geluk dan wijsheid. Wat we bij Mississip wel gedaan hebben: hij bleef maar op de bank plassen. Daar hebben we toen een wc bak neer gezet. Dat hielp al een beetje. Op een gegeven moment zie je ook wel aankomen dat ie gaat plassen, dus toen heb ik em elke keer op de wc 'geduwd' (klinkt lomper dan het ging hoor). Toen viel het kwartje vrij snel, maar of dat aan mijn opvoedkunde heeft gelegen zullen we nooit weten :D Wat @Okki zegt kan trouwens ook wel meespelen, misschien is de wc gewoon niet naar haar smaak. Mip deed ook niks met zo'n lullig

hoektoiletje, meneer moest een ruime bak met een flinke pluk hooi er in...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste konijnen hebben als ze het verblijf eenmaal eigen gemaakt hebben en mits ze gecastreerd zijn uit zichzelf de neiging om een bepaalde plek te kiezen om te keutelen. Zet daar een toiletbak neer, en eventueel als ze dan ergens anders ook keutelen nog een bak. Na verloop van tijd zouden ze het dan vanzelf moeten snappen.

 

Zo poept charlie nu alleen nog maar in de kooi-onderbak waar ook haar hooi ligt en poepen Joris en Brenda in hun nachthok (lekker handig haha). In het begin toen zij net gekoppeld waren lagen er overal keutels, nu ze gewoon gewend zijn aan elkaar en de omgeving ligt er alleen af en toe nog eens een verdwaalde keutel, maar verder alles op één plek.

Vroeger had ik konijnen los in huis en ook die keutelden dan in zo een onderbak van een binnenkooi, waar het hooi in lag. Ik vind die altijd wel prettig van formaat, lekker ruim. In huis lag een enkele keer een verdwaalde keutel of plasje, maar meer ook niet.

 

Maar niet elk konijn is makkelijk zindelijk te maken. Misschien heb ik ook wel geluk gehad dat het bij mij eigenlijk altijd wel lukte (of het kwam omdat ik zowel voedsters als rammen laat castreren?). Het is mij bijvoorbeeld niet gelukt om Athos in de tijd dat hij hier was zindelijk te krijgen. Of dat kwam omdat zijn castratie nog niet lang daarvoor geweest was, of omdat hij gewoon echt een rommelkont was, durf ik niet te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij gebruiken een kittenkattenbak, eigenlijk gewoon een rechthoekige bak. Er zat nog een rand op die wat naar binnen overhelde zodat enthousiaste kittens niet alle korrels eruit krauwen, maar dat vonden mijn nijnen niet fijn. Dus die rand heb ik er af gehaald. Ze vinden een bak waar ze ruim in kunnen zitten wel erg fijn, die driehoekige bakjes zijn te klein. Wat meer mensen hier zeggen dus. Ik weet niet wat voor wctjes je gebruikt @GawainBS? Anders is dat ook nog een optie: grotere bakken gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak me momenteel nog geen zorgen: Flora is hier nog maar sinds dinsdag en ze is nog jong. Luna was eigenlijk al zindelijk. We hebben gisteren alle doeken & lakens gewassen en het stro ververst en enkel de grote handdoeken onder de toiletjes teruggezet, nu dat ze goed kunnen lopen op de tegels. Hout afkloppen, maar voorlopig lijken er veel minder plasjes buiten de bakken gemaakt te worden. Enkel keuteltjes, maar dat vind ik minder erg. Ik zie hen geregeld op de bakjes gaan, dus ik denk dat ze de korrels wel ok vinden.

@Okki We hebben één hoek WC en momenteel twee kartonnen deksels van printerpapier dozen. Mss dat nog één hoekWC en een grotere bak wel een oplossing is. Maar we geven hen nog enkele weken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig nog even mijn hart vasthouden, maar plassen lijken ze enkel in de bakjes (of op het stro in de kooi) te doen. Ik vermoed de bakjes, want ik voel zeer weinig vochtigheid als ik rondtast in het stro. Keuteltjes blijft Flora vrolijk overal deponeren. Het laat me wel toe goed in de gaten te houden dat ze gezond keutelt. Luna lijkt enkel op de bakjes te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .