Ga naar inhoud

Zijn jouw voedsters gecastreerd?


Evee

Castreren van voedsters  

145 leden hebben gestemd

  1. 1. Zijn jouw voedsters gecastreerd?

    • Ja
      46
    • Nee en dat ben ik ook niet van plan
      65
    • Nog niet maar ik ben het nog wel van plan
      36


Aanbevolen berichten

Ik ben wel voorstander van castreren. Heb nu nog 1 voedster die nog niet is geholpen. De rest wel. Ik heb al 3 keer baarmoederproblemen meegemaakt waarvan ik 2 keer net optijd was en 1 keer stomweg te laat. Ik vond haar stervend onder het hok. 

Dat wil ik niet meer meemaken als ik het kan voorkomen. 

 

@Sanne1993 neem je wel een flinke portemonnee mee? Viel mijn zusje destijds enorm tegen wat het kostte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn huidige voedster is gecastreerd, omdat alle voedsters in deze opvang gecastreerd worden. Mijn vorige voedster was ook gecastreerd. Bij die opvang waren niet alle voedsters gecastreerd, maar deze toevallig wel. We hebben toen niet speciaal voor haar gekozen omdat zij gecastreerd was. Mijn eerste voedster (van mijn 2e konijnenperiode) was niet gecastreerd. Ik heb dat wel overwogen, maar zij heeft maar één keer een (schijnzwanger) nest gemaakt en was niet hormonaal of vervelend qua gedrag. Ik moet zeggen dat ik het wel een rustig gevoel vind dat mijn huidige voedster gecastreerd is en dat ik dat niet zelf heb hoeven laten doen (qua nazorg en zo).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is ook gecastreerd :) Hiervoor hebben we een voedster gehad die op 10-jarige leeftijd helaas is overleden aan baarmoederkanker. Ze had nog jaren meegekund als ze dit niet had gehad; ze was nog zo actief! Helaas wisten we toen we haar uit de opvang haalden nog niet over dat grote risico, en onze vorige dierenarts (die het aardig verprutst heeft bij een aantal vab onze dieren) heeft het ook nooit benoemd. Mijn dierenarts van nu raadt het wel iedereen aan die met zn konijn langs komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal mijn reactie nog toelichten. :$ Mijn konijn was een heel lief en leuk diertje en een vriendin van mij had een ram met een heel makkelijk karakter. Het waren beide dwergs en wij wouden samen nakomelingen van hun. Voor onszelf. Afhankelijk van het aantal jongen, wilden we beide sowieso één jong houden en mocht dat een ram worden zouden we die uiteraard wel castreren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎16‎-‎7‎-‎2017 at 22:04 zei Roeli4n:

Ik zal mijn reactie nog toelichten. :$ Mijn konijn was een heel lief en leuk diertje en een vriendin van mij had een ram met een heel makkelijk karakter. Het waren beide dwergs en wij wouden samen nakomelingen van hun. Voor onszelf. Afhankelijk van het aantal jongen, wilden we beide sowieso één jong houden en mocht dat een ram worden zouden we die uiteraard wel castreren. 

Oke, dus bewust een pretnestje. Dat is iets waar we hier absoluut niet achter staan. Want, zoals je het al zegt, je doet dit puur voor jezelf, niet voor de dieren. Stel dat je 8 jongen krijgt, dan blijven er dus 7 over die weer naar mensen moeten, dat betekent weer minder kans voor de propvolle opvangen. Die zitten overigens zo vol om de reden die jij geeft, dat je voor jezelf een nestje wil. Want het is toch zo schattig, die kleine konijntjes, maar wat er daarna gebeuren zal met ze, was je even vergeten?

Voor de dieren veroorzaak je alleen maar ellende. De voedster kan overlijden bij de bevalling, er kan vanalles mis zijn met de jongen, noem maar op. 

Maar, als ik het goed begrijp, jullie "wouden" (wilden) nakomelingen van "hun" (hen), dat klinkt alsof jullie dat nu dus niet meer willen en dat je dus tot bezinning bent gekomen niet nog meer konijnen op de wereld te laten zetten dan er nu al zijn? Daar zou ik heel blij van worden en bunnybunch.nl ook, zie de regels van het forum. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog niet gereageerd op deze vraag (ook niet blanco gestemd ;) ), omdat ik het antwoord lastig vind.

Ik heb zelf 1 voedster laten helpen vanwege haar dominante karakter. Dat heeft niet geholpen. Ik heb een aantal voedsters gehad die niet gecastreerd waren en dat ging prima in de groep. Verder heb ik nog 1 voedster die in de opvang geholpen is. Ik ben van plan toekomstige konijnen ook bij die opvang uit te zoeken, dus ik verwacht dat mijn volgende dames wel gecastreerd zullen zijn.

 

Ben ik dan perse voor het castreren van voedsters? Nee. Ik geloof namelijk niet zo in de gezondheidsvoordelen van castratie. Ik snap dat voedsters zonder baarmoeder geen baarmoedertumoren zullen krijgen, maar er is niks bekend over eventuele bijwerkingen van die operatie. Ik ben er van overtuigd dat de meeste konijnen al ergens anders aan gestorven zijn, voor ze last krijgen van een baarmoedertumor. En misschien heeft de castratie wel andere negatieve effecten, waardoor voedsters gemiddeld juist minder lang leven na castratie. (misschien een leuk onderzoek om op te zetten voor onze konijnen-minnende-diergeneeskunde studenten op het forum)

 

Ik ben ook niet perse tegen het castreren van voedsters. Ik ben inmiddels wel overtuigd dat de operatie minder heftig is dan hier soms wordt voorgespiegeld. Natuurlijk is het meer dan de castratie van een ram, maar het herstel gaat meestal vrij vlot. Als er een reden is om castratie te overwegen (gedrag, mogelijke dracht, een verblijf dat niet veilig is voor wilde konijnen, etc) zou ik niet aarzelen en het direct doen. Maar preventief.... daar geloof ik toch niet zo in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de afgelopen 2 maanden, 2 voedsters van klanten gehad met baarmoederproblemen. Allebei 3 jaar oud. Eentje heeft de operatie overleefd (vroeg ontdekt dankzij mij :p ), de ander is gisteren net na de operatie overleden, 1 dag voor ze hier zou komen. Bij haar zat het hele zaakje vol kanker.

 

Persoonlijk zijn bij mij de ongecastreerde voedsters ouder geworden (9 en 7), dus de dierenarts mag mij dat eens een keer gaan uitleggen. Of ik heb gewoon pech met m'n gecastreerde dames (2 overleden op 4 jarige leeftijd, 1 was 5).

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden zei HildeR:

Persoonlijk zijn bij mij de ongecastreerde voedsters ouder geworden (9 en 7), dus de dierenarts mag mij dat eens een keer gaan uitleggen. Of ik heb gewoon pech met m'n gecastreerde dames (2 overleden op 4 jarige leeftijd, 1 was 5).

Op basis van zo'n klein aantal konijnen kan je niet concluderen of castratie er voor zorgt dat voedsters -in het algemeen- langer of korter leven. 

 

Sneu dat die ene voedster 1 dag voor de vakantie is dood is gegaan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei Lienappelsien:

Op basis van zo'n klein aantal konijnen kan je niet concluderen of castratie er voor zorgt dat voedsters -in het algemeen- langer of korter leven. 

 

Sneu dat die ene voedster 1 dag voor de vakantie is dood is gegaan.

 

Nee dat weet ik :), maar m'n dierenarts zei laatst dat als ik wilde dat mn konijn 10 zou worden ik dr beter kon laten helpen. Was het niet met d'r eens en met mijn rijtje konijnen is dat ook wel logisch ;) . Ik laat die van mij ook alleen helpen als ze hormonaal vervelend doen, niet per se om baarmoederproblemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei HildeR:

 

Nee dat weet ik :), maar m'n dierenarts zei laatst dat als ik wilde dat mn konijn 10 zou worden ik dr beter kon laten helpen. Was het niet met d'r eens en met mijn rijtje konijnen is dat ook wel logisch ;) . Ik laat die van mij ook alleen helpen als ze hormonaal vervelend doen, niet per se om baarmoederproblemen.

In verband met je rijtje konijnen snap ik je gevoel hoor, maar het is dus niet terecht onderbouwd ;) 

 

Verder is het ook wel heel zwart-wit gezegd van je dierenarts. Ik ben zelf ook niet direct voorstander van castratie van voedsters, zoals ik al schreef. Maar gezien je opmerking "dus de dierenarts mag mij dat eens een keer gaan uitleggen." wilde ik er even op reageren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .