Ga naar inhoud

Hebben konijnen een voorkeurspoot?


Evee

Aanbevolen berichten

Ik vroeg mij opeens af... hebben konijnen een voorkeurspoot? Zijn konijnen zeg maar links of rechts-handig? 

 

Ik weet dat honden en katten dat wel hebben. En volgens mij sommige vogelsoorten ook. 

 

Maar konijnen? Of gebruiken die hun pootjes daar te weinig individueel voor? En hoe zou je als het wel zo is kunnen testen of een konijn links- of rechtspootig is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Ik let er best wel op bij mijn konijnen, en heb het idee dat ze wel een "eerste pootje" hebben, onder de voorpoten. Als ze één pootje ergens op laten rusten, is dat bijna altijd hetzelfde pootje :) Vaak zetten ze ook een eerste stap met dat pootje vooraan. Als dat er op zou wijzen dat ze links- of rechts potig zouden zijn, dan heb ik in ieder geval één linkspotig konijn en twee rechtspotige konijnen. De vierde is een twijfelgeval haha. Maar ja, niet echt grond voor wetenschappelijke beweringen als je maar naar vier konijntjes kijkt, dus...

 

Jullie de konijnen al eens bestudeerd op links- of rechts potigheid? haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk het wel! Ik heb er toevallig ooit een tijdje onderzoek naar gedaan bij ratten. Die hadden het ook, dus ik kan me bijna niet voorstellen dat konijnen het niet hebben. Ik geloof dat ratten meestal rechtshandig zijn. :') Ik heb er niet op gelet bij mijn nijnen, maar dat ga ik nu uiteraard wel doen haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .