Ga naar inhoud

nageltjes knippen


brit je

Aanbevolen berichten

hallo, heeft iemand van jullie de gouden tip voor nageltjes te knippen? het is echt een verschrikkelijke klus, in een handdoek of dekentje wilt hij al zeker niet, soms probeer ik door hem snoepjes te geven en kan ik met veel geluk vlug 1 of 2 nageltjes doen van de voorpootjes, maar van zodra ik aan zijn achterpootje kom springt hij weg. ik heb het de eerste keer bij de dierenarts laten doen, maar daar was het ook zo moeilijk dat ze hem uiteindelijk onder hypnose heeft gebracht, toen lukte het wel, maar ik vond dit zo akelig en was zo bang dat ik het liever zelf zou doen. we wonen ook op een appartement en hij zit altijd binnen, dus weet niet goed hoe hij ze natuurlijk kan afslijten (we hebben overal parket)

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Mississippi:

Ik heb verder even geen advies wat betreft nagels knippen, want bij mijn dierenarts is dat zo gepiept. Maarre, onder hypnose? Hoe doen ze dat, konijn op de rug leggen?

wel bij haar ist door op een bepaalde plek op de buik rondjes draaien, heel snel en je mag niet stoppen, hij valt dan precies in slaap en je kan er alles mee doen, hij ligt gewoon op zijn zij. stop je met draaien dan

wordt hij weer wakker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Christaaa:

Ik denk dat jullie iets doortastender moeten zijn. Het is misschien even niet leuk, maar het moet. Dus, hup! Goed vasthouden en knippen. 

ik zal wel te zacht zijn, daar kan je gelijk in hebben, zelf ook wat schrik dat ik hem pijn zou doen of te ver knippen. tis ook zo nog een klein babyke e, amper 6 maand, mijn klein bolleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet het konijn op zijn kont op schoot, met zijn rug tegen mijn buik. De ene (linker) hand houd ik op zijn borst/buik, en daarmee duw ik hem tegen mij aan. Met de vingers van diezelfde hand pak ik een pootje. Ik duw hiermee ook het haar wat terug zodat ik de nagel goed zie (even met behulp van mijn andere hand). Met de andere (in mijn geval rechter) hand knip ik de nagels. Bij mijn eigen konijnen is het niet nodig, omdat zij deels op een harde ondergrond lopen en zo hun nagels kort houden, maar er zijn een aantal konijnen (en honden) van anderen die ik knip. Ook binnen kun je in een gedeelte van de ren tegels leggen en ze daar bv voeren en de waterbak neerzetten zodat ze dagelijks regelmatig op de tegels lopen. Ook lekker koel bij warm weer zomers! En inderdaad, gewoon even doorpakken, des te sneller is het weer achter de rug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een lange tijd problemen gehad met het knippen van de nagels van een van mijn konijnen. Hij werd helemaal wild als ik zijn nagels wilde knippen en zelfs met hulp was het niet te doen, ook ik knipte tijdens het eten steeds snel 1 of 2 nagels..

Sinds 2 maanden heb ik eindelijk de oplossing voor mijn konijn gevonden, misschien klinkt dit voor sommige mensen overdreven omdat het maar om nagels knippen gaat, maar voor mij werkt dit super: ik pak een vervoersmandje met een dekentje erin en laat hem daar in gaan, dan loop ik naar een andere kamer in het huis waar hij vrijwel nooit komt. In mijn geval de keuken. Dan zet ik het mandje op de aanrecht, leg een handdoek neer en laat hem daar er uit komen. Omdat hij uit zijn eigen territorium is en waarschijnlijk lichtelijk in de war is en niet weet waar hij is. Durft hij niet veel en kan ik hem met zijn kont op de handdoek zetten en zijn rug tegen me aan houden. Mijn linkerhand plaats ik onder zijn voorpootjes(zie screenshot van youtube) en die houd ik zo vast. Op deze manier is mijn normaal zo ontembare konijn zo mak als een lammetje en heb ik binnen nog geen 5 minuten zijn nagels geknipt. Daarna gaat hij weer terug in het mandje en zet ik hem weer in de ren bij het andere konijn. Uiteraard krijgt hij daarna een lekkere beloning :)

Misschien is dit ook voor jou het proberen waard!

Screen Shot 2016-12-20 at 19.19.15.png

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken het probleem. Thuis lukt het me niet om Kruimel's nagels te knippen. Hij laat zich niet optillen, spartelt en haalt de meest halsbrekende toeren uit om weg te komen. En ik ben een watje. Ik ben bang dat ik hem pijn doe en te ver knip (in het verleden bij een niet-konijnvriendelijke DA gebeurd en die brandde de wond zonder verdoving dicht...verschrikkelijke ervaring)

Als ik nu met Kruimel bij de DA ben (i.v.m. inentingen) dan is hij verstijfd van angst. Hierdoor kan ik Kruimel optillen en met zijn rug tegen mijn buik aanhouden zodat de DA makkelijk en snel z'n nageltjes kan knippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het zoals BammyFlurry alleen dan wel met z'n 2en. Mijn vriend heeft een hele goede zekere maar rustige 'pak' over zich en schrikt niet snel (is wel handig als je konijn even een plotseling uitbraak wil doen), dus hij houdt ze altijd vast met de rug tegen zijn buik. Ik pak dan de pootjes en knip. Dat gaat echt heel goed! Maar ik moet wel zeggen dat ik er altijd een beetje tegenop zie, omdat ik niet verkeerd wil knippen ;-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal knip ik de nagels zelf en gaat dat eigenlijk vrij goed. Alleen Joris vind vastpakken echt niet leuk, dus meestal helpt mijn man dan mee.

De laatste keer bij de inentingen heeft de dierenarts echter nagels geknipt en bij Binky 2x te ver geknipt :( Dat is dan weer minder leuk. Zelf ben ik iets voorzichtiger met de hoeveelheid die ik bij knip, zeker bij Binky aangezien zij donkere nagels heeft. Dan knip ik liever een stukje en een maand later weer een stukje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .