Ga naar inhoud

Konijn wil niet over op nieuw voer


Mississippi

Aanbevolen berichten

Hoi bunnybunchers,

Even een vraagje over mijn konijn Mississippi. Hij is nu een half jaar oud en eet nog steeds science selective junior brokken, omdat hij weigert iets anders te eten. Ik heb ondertussen al drie keer geprobeerd om hem op voer voor volwassen konijnen over te zetten, eerst gewoon de opvolger van science selective, toen beaphar nature en nu heb ik puur van de witte molen. Natuurlijk heb ik het eerst netjes gemengd, dan vist hij zijn oude brokken eruit. Op een gegeven moment dacht ik van dan probeer ik het maar gewoon in één keer. Toen ging hij in hongerstaking. Na twee dagen vond ik het zielig worden en heb ik toch maar weer zijn oude brokken gegeven. Wat ik ook doe, hij eet het níet. Ook niet als ik er gewoon eentje als snack/beloning probeer te geven. Eerst dacht ik dat het misschien aan het formaat van de brok lag, de science selective en beaphar zijn nogal wat groter. Maar in de zak die ik nu heb, van de witte molen, zitten kleine brokjes gemengd met van allerlei bloempjes en gedroogde groenten. Dat gedroogde spul vindt hij best prima als snackje, maar de brokjes eet hij echt niet. Als het goed is heeft het overigens niks met zijn gebit te maken, pas ingeënt en toen helemaal nagekeken. Langzaamaan ben ik een beetje door mijn inspiratie heen, heeft iemand van jullie nog een briljant idee om hem over te krijgen op ander voer?

Ps: mijn konijn heeft in zijn 'hongerstaking' natuurlijk wel gegeten, onbeperkt hooi en elke dag verse groenten en fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Care+ wordt wel echt heel goed gegeten door verreweg de meeste konijnen, terwijl ze Beaphar Nature regelmatig laten liggen. Science selective gaat bij de meeste konijnen ook prima overigens. 

Ik denk alleen dat je op den duur ook gewoon streng moet zijn, je konijn verhongerd niet zonder brokjes dus als ie wat wil dan moet ie maar gewoon gaan eten wat 'm voor gezet wordt. Je kunt dat best langer volhouden dan twee dagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Mississippi:

Dank je voor de tip. Wil ik opzich wel proberen. Alleen zo langzamerhand vraag ik me af of het wel aan de smaak ligt, ik ben ondertussen 3 pakken verspild voer verder. En de beaphar nature ruikt ook behoorlijk euh, 'kruidig', als je het mij vraagt ;-)

Beaphar Nature heb ik na Leyla haar operatie ook geprobeerd omdat ze geen biks wilde eten, maar daar keek ze niet eens naar om. Rook ze niet eens aan. 

Na een paar dagen ging de Care + er wel weer smakelijk in, maar Nature liep ze nog steeds voorbij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja eerlijk is eerlijk, die beaphar nature loop ik ook liever voorbij... ;-) Doet me qua geur denken aan de pakjes vlees die onze hond vroeger wel eens kreeg.

Ik vond het eerst een beetje zielig om streng te moeten zijn. Ik zou het zelf ook een straf vinden om elke avond iets te moeten eten wat ik niet lust. Maar na 3 pakken denk ik dat die beaphar care + toch echt mijn laatste poging gaat zijn. Hopelijk eet hij die en anders wordt het aanpassen voor em. Sowieso spoort hij niet helemaal qua smaak, fruit doordrenkt van verschillende medicijnen schrokt ie naar binnen en voor al die biks haalt hij zijn neus op... Ergens heb ik ook het gevoel dat het meer aan zijn konijnen-logica van altijd hetzelfde willen ligt dan aan de smaak, maar dat zullen we waarschijnlijk nooit weten haha. 

Anyway, ik pruts nog heel even aan met de zak die ik nu heb en als dat echt niet gaat breng ik maar weer eens een bezoekje aan de dierenwinkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En die nieuwe brokjes zijn Beaphar Care+?

Hier krijgen ze elke dag een paar Care+ brokjes voor de nacht, als snoepje uit de hand. Is nog uit de tijd dat ik mijn (toen nieuwe) voedster wilde wennen aan mijn aanwezigheid in de ren. Zij was vrij bang voor mensen en dit was een mooi omkoopmiddel om uit de hand te geven, inderdaad ivm de kruidige geur. Tot tevredenheid van de konijnen is de gewoonte gebleven, maar inmiddels staan er 2 konijnen bij mijn benen omhoog te dansen, niks geen bang konijn meer. Als dagelijks voer krijgen ze Science Selective. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je inderdaad even wat langer door moet zetten, maar ik zou zeker bij zo'n moeilijke eter alle vormen van gemengd voer links laten liggen en voor een brok kiezen die volledig dezelfde samenstelling heeft in elk brokje. Anders blijf je problemen met selectief eten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat jullie gelijk hadden ;-) Vandaag toch maar als laatste poging beaphar care + gehaald. Voor junior konijnen, want deze is tot 10 maanden. Hij dook de zak al in toen ik hem los knipte, heeft er met smaak een paar geproefd en is nu op zoektocht in de kamer naar meer...

(Dollie, goede tip hoor, geen gemengd voer. Ik had het me niet gerealiseerd toen ik het kocht want het was helemaal nieuw in de winkel.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Evee:

Voor jou is het waarschijnlijk niet meer nodig, maar mocht iemand anders een kieskeurig konijn hebben en willen overstappen:

 

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenvoer-testpakket.html

Ik ben eigenlijk nog steeds wel blij met deze tip :-) Deze brok is namelijk tot 10 maanden, dus over een paar maanden moet hij toch weer over op de volwassen care +.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen de (pleeg)konijntjes ook vanaf 8 weken gewoon volwassen brok. Tot nu toe heb ik maar een keer (een nest) jonge konijnen gehad die geen Science Selective aten. De anderen vallen er eigenlijk altijd lekker op aan. Ze krijgen het niet onbeperkt trouwens, maar afgepaste porties, een paar keer per dag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .