Ga naar inhoud

Ten einde raad!


SandraB

Aanbevolen berichten

Het is alweer even geleden dat ik actief was op het forum, maar ik hoop dat er hier konijnenliefhebbers zijn die mij kunnen helpen. Huckerby is een lieve en ondeugende ex-ram die samenwoont met voedster Phoebe. Huckerby is vorige week geholpen aan haakjes op zijn kiezen. Hij at geen hooi meer en toen gingen mijn alarmbellen direct af. Hij is geholpen in een dierenkliniek met een konijnkundige da.

De ingreep is nu een week geleden, maar Huckerby eet nog steeds geen hooi! Sterker nog; andijvie en witlof laat hij nu ook al links liggen. Hij eet momenteel alleen nog paardebloemen, wortelloof en SS brokken. Meteen na de ingreep gaf ik hem de welbekende Ciseral drops om de darmen op gang te houden en ik kreeg metacam mee als pijnstiller. Ook begon ik met 2x daags dwangvoeding omdat hij anders te weinig vezels binnenkreeg.

Omdat dit alles niet hielp ben ik afgelopen dinsdag weer met hem naar de da geweest. Da heeft hem onderzocht; huckerby had geen gas en ook geen verstopping waar ik bang voor was. Maar de darmen bewogen zich erg traag. Naast de ciseral kreeg ik nu ook primperid mee die weer een ander deel vd darm stimuleerd. Ook de metacam krijgt hij nog.

Ondanks alle maatregelen qua medicatie en dwangvoeren krijg ik hem er maar niet bovenop. De keutels zijn nog steeds kleiner dan ik gewend ben en vaak in druppelvorm en donkerder. En nog steeds eet hij geen hooi! Hij eet alleen wat hij lekker vind lijkt het wel, maar als ik afwacht eet hij gerust ook niet. (Het is niet dat hij zich op het hooi stort nadat ik hem die lekker dingen zoals paardebloemen etc ontzeg)

Ik ben echt ten einde raad! Heb nu ook FibaFirst besteld omdat ik las dat hier veel vezels in zitten. Morgen komt dit hopelijk binnen. Maar zijn er mensen die zich herkennen in dit verhaal? En hoe lang duurt het voordat de darmen van Huckerby weer goed gaan werken? Er lijkt ondanks alle maatregelen totaal geen schot in te zitten...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat naar! Ik moet zeggen dat ik totaal geen ervaring heb met slecht werkende darmpjes, dus ik kan je denk ik niet helpen maar: is het wegslijpen van de haakjes helemaal goed gegaan? Uit je verhaal maak ik op dat het daarna minder goed ging met Huckerby (al eet hij wel z'n brokken, dus dat is ook vreemd).

Ik hoop dat iemand je wel verder kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fibafirst heeft inderdaad veel vezels, maar ik ken niet veel konijnen die het lekker vinden.

Heb je al geprobeerd te minderen met pijnstiller? Deze kan de eetlust namelijk ook nog wel eens onderdrukken (en ik heb persoonlijk het idee dat metacam dat nog net iets meer doet dan carprofen). Ik zou het eens aankaarten bij de dierenarts ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het weghalen van de haakjes is volgens de da goed verlopen. Maar zijn darmstelsel krijg ik niet goed op gang. Volgens de da heeft hij geen gas of een verstopping in zijn darmen. Wel voelde ze dat er op dat moment weinig keutels zaten en hoorde ze dat de darmen weinig geluid maken. Maar je zou toch denken met twee soorten darmstimulerende middelen (werkend op twee verschillende gebieden vd darm) , pijnstilling, dwangvoeren en zelfstandig eten van SS brokken, paardebloemen, wortelloof hem weer op gang zouden moeten brengen? Hij maakt verder een actieve indruk, zit niet zielig in een hoekje. Maar hij keutelt afwijkende druppelvormige keutels die kleiner zijn (af en toe zelfs inie mini) En hij eet zijn belangrijkste voer niet; namelijk hooi! (En nog een aantal groentesoorten waar hij voorheen ook gek op was)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeh dat van de Metacam wist ik niet! Geen idee dat die de eetlust onderdrukken... Hij krijgt het sowieso maar 1x per dag... Zal eens kijken of ik het vandaag over zal slaan... Flesje kostte 20 euro en om deze nu te vervangen voor carpofen... Twijfel sowieso of hij überhaupt pijn heeft... Aangezien hij vd week geen gas of verstopping bleek te hebben. Pijnstilling was meer voor het tongetje bedoelt die geïrriteerd was door de haakjes. Of kan een konijn ook pijn hebben van darmpjes die slecht op gang zijn? (Da had het hier wel over namelijk..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een week zou hij toch wel weer normaal moeten eten. Vervelend dat dat niet zo is! Zou het niet kunnen dat het allemaal een beetje te veel is, en hij daardoor niet lekker opknapt? Zorgt het geven van de medicijnen en het dwangvoer voor veel stress?


 


Ik zou hem in ieder geval goed verwennen met wat hij wel zelf eet. Dat hij nu nog geen hooi eet zou ik me niet te extreem druk om maken. Als hij wel SS brokken eet, paardenbloem en wortelloof krijgt hij toch gewoon vezels binnen. En ik kan mij zo voorstellen dat dat lekkerder weg te krijgen is dan lange harde hooistengels waarvoor zijn kiezen een malende beweging moetenmaken. Brokken en groenvoer kan hij op kauwen. Op termijn is het natuurlijk de bedoeling dat hij veel hooi eet en weer gaat malen, anders komen de haakjes namelijk weer terug. Maar een week na de behandeling kan het zijn dat dat nog niet lekker voelt. 


 


Nou moet ik zeggen dat ik vorige maand ook door de kaakchirurg onder handen ben genomen (verstandskies laten verwijderen die niet doorgekomen was en door een zenuw in mijn kaak liep) en ik ook bijna 2 weken geen vast voedsel heb kunnen eten door zwelling in mijn wang / kaak en heel veel pijn, door de pijnstillers heen. Wie weet voelt jouw konijn dit ook zo en zijn zijn darmen daardoor nog niet goed op gang.


 


Een konijn kan zeker buikpijn krijgen als zijn darmen niet lekkerop  gang zijn, maar kan ook pijn in de mond hebben van de behandeling.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst even kijken hoe hij reageert zonder pijnstiller, als je het idee krijgt dat hij echt pijn heeft moet je de metacam natuurlijk gewoon blijven geven, maar als hij gewoon lekker actief blijft kun je inderdaad stoppen.

Ze kunnen inderdaad pijn krijgen als de darmen het niet goed doen, maar omdat je ook darmstimulerende middelen geeft denk ik dat het wel mee zal vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de medicatie durf ik eerlijk gezegd echt niet te stoppen, z'n darmen werken daarvoor echt te traag... Ben bang dat z'n eetlust dan binnen no time weg zal zijn... Hij lijkt gelukkig niet heel gestresst te zijn, maar heeft natuurlijk wel een gezonde afkeer van het oppakken. Maar dit is 3x daags dus valt nog best mee.

Ik heb hier inmiddels iets van vijf verschillende soorten kruidenhooi en hij kijkt er niet eens naar om als ik het er neer leg... (Heb nu ook zo'n nature dinner met allemaal lekkere hooisoorten en kruiden e.d van vitakraft gekocht maar ook dat eet ie niet)

Maar ik maak me nu ook best zorgen over wat ik net aantrof in zijn kooi; zachte poep waarvan ik zeker weet dat het geen blindedarmkeutels zijn... Het is niet rond zoals een keutel zou moeten zijn, maar ovaal en heel zacht! Hoe ernstig is dit en waar wijst dit op? (Hij heeft geen nieuwe groentesoort gehad!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit ook een tijdje gehad na behandeling aan de kiezen. Hooi werd niet meer gegeten, fibafirst ook niet. Gras en onkruid wel, dat ging er zo in. Later heb ik het gras samen met het hooi in de ruif gedaan waarna mevrouw toch af en toe een sprietje meepakte en uiteindelijk was de ruif toch leeg.

Wat ze wel erg lekker vond was de digestive versie van supreme. Moet even kijken hoe het precies heet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik maak me nu ook best zorgen over wat ik net aantrof in zijn kooi; zachte poep waarvan ik zeker weet dat het geen blindedarmkeutels zijn... Het is niet rond zoals een keutel zou moeten zijn, maar ovaal en heel zacht! Hoe ernstig is dit en waar wijst dit op? (Hij heeft geen nieuwe groentesoort gehad!)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste vraag die mij te binnen schiet...... hoe zijn de haakjes weggehaald, is dit onder narcose gedaan?


Sommige dierenartsen doen dit zonder en het is een gegeven feit dat men dan niet goed genoeg helemaal achterin het bekkie kunnen komen.


Dit kan tot gevolg hebben dat er een haak óf een wondje over het hoofd gezien wordt, waardoor klachten blijven bestaan.


Zeker omdat zachte dingen wel nog regelmatig gegeten worden, deze doen dan minder zeer.


Bovendien is een slechte ontlasting ook een aanwijzing van gebitsproblemen. (al kan dat in dot geval natuurlijk ook komen door het slechte hooi eten)


Misschien een totaal overbodige vraag, maar aangezien ik hierdoor ooit eens bijna een konijn ben verloren, wil ik het toch even meegeven.


p.s..... wat eetlustopwekkende kruiden zijn: Venkel, Lavas (maggiplant) en Kamille.


 


Succes


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet echt een konijnenkenner maar ik probeer mij er wel in te verdiepen.


Het zou goed kunnen zijn (lijkt mij) dat je konijn nog steeds last heeft van de behandeling en pijn in zijn bekkie heeft en daarom geen hooi eet.


Kun je iets gras geven en kijken of hij dit wel wil? het is maar een idee hoor.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt iedereen voor het meedenken! De haakjes verwijderen is inderdaad onder narcose gedaan en er is ook niks geknipt, maar geslepen (zeg ik dat goed?)

Ik ben heel erg bang dat ik in een neerwaartse spiraal terecht kom met Huckerby. Ik verbeeld me ook al dat hij sneller uitgekeken raakt op de paardebloemen en het wortelloof... En die zachte ontlasting zit me ook niet lekker... Ik heb sowieso nog weer contact met de da vandaag, maar heb het idee dat de opties steeds minder worden... Want waarom komen die darmen nou niet op gang? Hij heeft weleens eerder langzame darmpjes gehad (bijna stilgelegen zelfs en toen was ie met een paar dagen ciseral alweer op de goede weg...) heb nu het idee dat er stilstand is qua ontwikkeling en zelfs een heel langzaam achteruitgang als ik me bedenk dat ie na de ingreep nog andijvie en witlof at en af en toe zelfs nog twee of drie sprietjes hooi... Pfff wat maakt dit me onzeker en bang!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, valt mijn theorie dus af, blijven we verder met je mee denken........


 


Mijn gedachten gaan  dan toch wel richting een ontsteking of een sluimerend abces, is hier al met de dierenarts over gesproken?


Ik weet dat je een KK dierenarts hebt, maar heb je al over een second opinion nagedacht?


Ook KK kunnen er natuurlijk wel eens naast zitten.


 


Iedereen hier zal jouw angst en machteloosheid goed kunnen begrijpen, maar geef het nog niet op hoor!


Ik heb hier ook wel eens een konijn erdoor gekregen dat door veel mensen (incl dierenarts) al opgegeven was!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan de zachte ontlasting niet komen door de darmstimulerende medicijnen? Niet dat je daar mee moet stoppen hoor. Maar zou dat niet een oorzaak kunnen zijn? Ik denk dat het sowieso handig is om vandaag nog even met je dierenarts te overleggen.

Succes. Het is altijd vervelend als je niet precies weet wat er nu aan de hand is/wat de oorzaak is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren ah eind vd dag nog even overleg gehad met de da en ze heeft me een probiotica meegegeven (= een soort pasta die de darmen zouden moeten helpen om weer te herstellen) en dit probeer ik dan t/m dinsdag en dan heb ik weer contact met de da. Als er dan geen verbetering te zien is wil ze Huckerbys ontlasting onderzoeken. Iemand ervaring met de pasta? Hij lijkt het best lekker te vinden maar zou het ook echt helpen? En dat onderzoek vd ontlasting... Zijn daar mogelijke oorzaken uit te halen? En zo ja... Heeft het dan zin om Huckerby door een medische molen te halen? (Huckerby is 8 jaar en dus al behoorlijk op leeftijd) Zou dit hele gebeuren niet gewoon een ouderdomskwaal zijn? Vroeger herstelde hij immers veel sneller van problemen met z'n darmen.. Zulke lastige beslissingen allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad fibreplast met het draaiwiel. Ik hoop dat dit gaat helpen inderdaad. Vanwege Koningsdag kan ik dinsdag pas weer bij mijn da terecht en ik maak me zo'n vreselijke zorgen. Ik heb vanochtend vroeg wat SS brokken en paardebloemen (zijn favo maaltje) bij hem neergelegd en nu uren later heeft hij hier niet of amper van gegeten. Wat mankeert hij nou toch? Ik ben zo bang dat ik hem een volgende keer heel zwak aantref... Met al die middelen zouden zijn darmen toch weer dusdanig op gang moeten komen dat zijn eetlust juist weer toeneemt? (Ciseral + emperid/primperid en nu dus ook die fibreplast)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .