Ga naar inhoud

Ten einde raad!


SandraB

Aanbevolen berichten

Geef je ook wat dwangvoer? Ik merk nl dat dat hier weer wat energie heeft gegeven in combinatie met metacam om zelf een beetje te eten. Al ligt het groen ook hier al twee uur onaangeroerd. Heb je zijn buik al geprobeerd voorzichtig te masseren? Wellicht heeft hij door het weinig eten ook gasvorming in de darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Karina, ik geef hem inderdaad ook dwangvoer (recovery) en dit verloopt heel goed, lijkt hier weinig stress van te ondervinden. De groente die ik gisteravond had neergelegd waren vanochtend gelukkig wel zo goed als weg. Om hem zoveel mogelijk zelf ah eten proberen te krijgen, probeer ik hem niet teveel dwang te voeren (zo'n twee a drie keer per dag, afhankelijk van hoeveel hij zelf heeft gegeten)

Ik houd Huckerby sinds gisteren ook enigszins apart van haar maatje Phoebe. Hij zit namelijk in de buitenren die gekoppeld is aan de kooi (ze hebben dus nog contact met elkaar) en zij in de kooi. Uiteraard heb ik de buitenren regenproof gemaakt. Maar het is slecht te controleren of huckerby zelf ook eet wanneer ze samen zijn omdat zij hem iedere keer voor is en ik begon ook aan Phoebe te merken dat zij het hooi links liet liggen vanwege alle lekkere paardenbloemen etc.

Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie dit doen wanneer een vd konijnen ziek is! Want ik realiseer me goed dat het samenzijn van hen beide ook kan bijdragen ah herstel.. Maar er zitten momenteel zoveel nadelen aan! Bovengenoemde dus en ook het feit dat ik vanwege de sullige constructie vh hok Huckerby niet te pakken krijg voor z'n medicatie e.d. Wat vervolgens super veel stress oplevert als ik het iedere keer probeer. Nu kan ik hem heel makkelijk en stressloos uit de ren pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kolino, ik heb hem niet zien drinken en dat baart mij ook best zorgen. Al haalt hij waarschijnlijk ook vrij veel vocht uit de groente die hij nog eet en natuurlijk het dwangvoer die aangemaakt wordt met water. Gisteren heb ik hem een aantal keren wat water via een spuitje in de mond gegeven omdat hij vrij zachte ontlasting had en ik bang was voor uitdroging.

Het viel mij op dat het water geven hem stress gaf terwijl hij de dwangvoeding lekker lijkt te vinden. Hoeveel milliliter water moet een konijn dagelijks ongeveer gegeven worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, ik ben inmiddels in hetzelfde schuitje beland en lees hier dus ook goed mee voor eventuele tips. bij mij hebben ze altijd samengezeten in tijd van ziekte. Maar inderdaad kun je dan moeilijk zien wie wat eet. Als het echt te slecht gaat zou ik ze dan ook uit elkaar zetten. Hier heb ik dus geen ervaring mee en momenteel heb ik er maar een... Ik geef nu metacam en cisaral en dwangvoer ook 2-3 keer op een dag, net als jij. Net bij het masseren voelde ik gasbelletjes en nu kwam er dezelfde poepmassa uit die jij ook hebt. Zie je wel of hij voldoende plast? Ik geef nu geen extra vocht, maar kun je wellicht een da bellen voor info? Je hebt in ieder geval de nodige medicatie in huis...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vergeet er helemaal bij te vermelden dat er gelukkig wel plasjes in de ren liggen dus dat is positief. Nog weer een voordeel van het feit dat hij nu even apart zit.

Je voelt je zo ongelooflijk machteloos als maatregelen die zouden moeten werken geen effect lijken te hebben en je weet niet of en wat een andere mogelijke oorzaak zou kunnen zijn vh niet eten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft een konijn ongeveer 100 ml per kilo lichaamsgewicht aan vocht nodig per dag. Maar de hoeveelheid groen is daar natuurlijk ook wel bepalend hoeveel een konijn uiteindelijk nog drinkt.


 


Vezels hebben voor zover ik weet vocht nodig om de darm goed te passeren. Misschien kun je de dwangvoeding met iets meer water mengen dan dat je gewend bent. Dan geeft het minder stress kan ik me zo voorstellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ging het bijna hetzelfde met jop na zijn behandeling aan haakjes. Hij at gelukkig wel vrij goed hooi en groen, maar in het begin weinig brokjes en later geen. Dit heeft weken geduurd. Heb ook andere brokjes voor hem gekocht (ss), maar na twee keer hoefde hij die ook niet meer.

Ik heb hem toch maar weer bij de rest gezet, want hij werd heel eenzaam alleen. Toen hij na een paar dagen nog niet at heb ik hem snachts apart gezet met een ren in de ren bij de anderen. Ik heb hem een hoop eetlust opwekkende kruiden gegeven, en dit leek te helpen. Hij begon weer wat brokjes te eten. Na een laar dagen at hij weer alles wat hij mocht hebben. Hij deed er lang over, maar het was iig iets.

Ik ben hem gaan voeren op een hoog tafeltje, waat hij zelf op kan springen maar de rest niet. Daar eet hij nog steeds. Heeft ook geholpen tegen haakjes want hij eet nu langzaam omdat hij niet snel hoeft te zijn voor de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo! Weet niet of iemand dit leest op Koningsdag vandaag maar even een update rondom Huckerby. De probiotica lijkt nog geen effect te hebben. De situatie blijft hetzelfde; Huckerby eet alleen wat SS brokken, af en toe een klein beetje van een paardenbloem of wortelloof maar niet genoeg om zijn darmen normaal te laten functioneren. Ik geef hem 4x daags ciseral + emeprid/primperid en dwangvoeding (critical care). De probiotica (fibreplex) krijgt hij 3x daags. Naast het dwangvoeren probeer ik hem ook nog extra vocht toe te dienen vanwege de zachte ontlasting.

Waar gaat dit naartoe? Huckerby is acht jaar, ik weet niet in hoeverre allerlei onderzoeken zinvol zullen zijn... De dierenarts wil morgen zijn ontlasting onderzoeken, maar heeft dit niet alleen zin als er sprake is van een parasiet? Wat kan een da nog meer afleiden uit zo'n onderzoek?

Als hij nou stilletjes met pijn in een hoekje lag of als de stress hem duidelijk teveel zou worden... Maar hij is nog net zo vrolijk en ondeugend als anders. Ik geef hem zijn medicatie en dwangvoeding nu binnen omdat ik hem dan vanwege ontsnappingsgevaar niet zo in de houdgreep hoef te houden. Hij rent daarna nog even heerlijk door de ruime woonkamer en maakte om de haverklap binkies (vreugdesprongetjes).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind 4x ciseral en emeprid wel heel vaak! Hoeveel geef je per keer? Dat geeft misschien een duidelijker beeld.


Hoe vaak poept hij nu dan? En plast hij ook nog normaal?


 


De ontlasting onderzoeken kan wel wat dingen uitsluiten natuurlijk (wormen bijvoorbeeld) en is voor hem verder niet belastend. Kan me wel voorstellen dat de dierenarts hier dan voor kiest. Andere dingen die je nog kunt doen zijn een foto en misschien een bloedonderzoek (denk aan ontstekingswaarden bijvoorbeeld). Een konijn kan je niet zomaar de buik van open maken om te kijken of je iets kan vinden wat je bij andere dieren wel zou doen. Konijnen overleven dat simpelweg gewoon nagenoeg nooit.


 


Als je omschrijft hoe Huckerby op het moment in zn vel zit zou ik hem wel een kans geven eerlijk gezegd. Maar het is natuurlijk aan jou. Ik kan niet in je portemonnee kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reactie, dit geeft mij een duidelijker beeld van wat een ontlasting onderzoek nog meer aan het licht kan brengen behalve de aanwezigheid van parasieten. Ik ben zeker niet van plan op te geven, Huckerby is mij veel te veel waard! Maar omdat de klachten zo vreselijk vaag zijn en geen enkele maatregel schijnt te werken ben ik bang dat er misschien niets aan te doen is. Het maakt me zo machteloos... Zijn vriendinnetje Phoebe lijkt ook al onder het hele gebeuren te lijden. Zij is veel stress gevoeliger dan Huckerby en lijd onder het feit dat ik ze op momenten vd dag moet scheiden. (Huckerby krijgt zo'n beetje alles voorgeschoteld wat hem maar ah eten krijgt en Phoebe wordt ook kieskeurig door al die lekkere paardenbloemen e.d die voorbij komen. Resultaat; madame eet alleen het lekkers en laat het hooi links liggen. Maar ik wil ze ook niet t lang van elkaar scheiden want ik merk dat phoebe er slecht tegen kan. Pfff ik weet het soms gewoon niet meer en ik weet niet meer waar ik goed aan doe en waar niet aan. Als ik niet oppas heb ik straks ook een zieke phoebe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huckerby heeft gisteravond en vanochtend een beetje stro gegeten! (Waarom de eigenwijzeling geen hooi neemt geen idee, heb de meest lekkere smaken liggen...) Maar hij at in ieder geval een flinke pluk stro met genot op, dus hopelijk is de stap naar hooi nu ook makkelijker gezet?!

Vanochtend zijn ontlasting naar de da gebracht, eind vd dag of morgen krijg ik daar de uitslag van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de uitslag binnen van het keutel-onderzoek. Volgens de da trof ze een overgroei van bacteriën aan in de ontlasting die aangepakt kunnen worden met een antibioticakuur. De da is nu a.h uitzoeken hoeveel antibiotica Huckerby mag omdat de antibioticakuur bij een te hoge dosis ook nadelig kan werken op zijn (nu toch al zo fragiele) darmstelsel. Dit maakt mij toch wel een beetje angstig... Ben blij dat de da kundig genoeg is dat ze de nadelen van deze kuur weet, maar hoop wel dat deze kuur Huckerby zal helpen ipv de boel te verslechteren... Morgen hoor ik meer!

Ondertussen eet Huckerby nog steeds van zijn stro ipv het hooi... Zou hij een negatieve koppeling hebben met eten van hooi? (Hooi=pijn aan kiezen) Of zal hij wellicht de structuur prettiger vinden? Rare beestjes toch ook konijnen ;-) Super bedankt voor jullie steun de afgelopen dagen! Ik zie weer een lampje branden aan het eind vd tunnel en dat is mede door jullie steun! Nu maar duimen en hopen dat Huckerby weer snel opknapt! Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ergens eens gelezen dat stro eten in sommige gevallen zelfs beter is dan hooi. Bij welke darmaandoening dat was is me nu even ontschoten. Zou me er dus niet al te druk om maken.


 


Wat je nog zou kunnen vragen aan de dierenarts is of die probiotica na de antibiotica nog zinvol zouden kunnen zijn, ik durf het niet te zeggen hoor, maar misschien doet het dan wel wat. Hoop echt voor je dat het helemaal goed komt met hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huckerby's antibioticakuur zit er na morgen op... Er is geen vooruit en geen achteruitgang...

Zn eetlust is nog steeds heel selectief en ik weet niet meer wat wijsheid is... Ik ben op aanraden vd da gaan afbouwen met dwangvoer zodat hij zelf weer meer trek zal krijgen, maar het helpt niet.. Ik hou mijn lieve Huckerby momenteel in leven met ciseral en 2x daags wat dwangvoer (een half spuitje per keer) Ik durf niet volledig te stoppen met dwangvoer, maar zo kan ik toch niet doorgaan?

Al drie weken lang probeer ik zijn darmpjes en zijn eetlust te verbeteren en ik weet met gemak ook niet meer of hij uit verwendheid de basics als hooi niet meer eet of dat er echt een probleem zit... (Ik vermoed een combinatie) Maar de overgroei aan bacterien die de da aantrof in de ontlasting zijn behandeld met ab en ik zie totaal geen verbetering (ook geen verslechtering) Zijn maatje Phoebe eet inmiddels uit verwendheid ook amper hooi meer... (Huckerby helemaal niet) Ik ben kapot en helemaal op na drie weken in het midden vd nacht hem zijn medicatie toe te dienen. (Ciseral om de zes uur) Door mijn onregelmatige werk in de zorg is het bijna niet meer vol te houden. Na al veel diensten geruild te hebben kom ik komend weekend echt niet meer uit onder mn 20-urige dienst (laat-slaap-dagdienst) Moet ik nu maar verder afbouwen met dwangvoeding (bv 1x op een dag) en kijken of hij dan wel eet? Ik ben zo bang dat ik hem kwijtraak! En Phoebe ook want ik weet zeker dat zij niet zonder hem kan (ze werd helemaal apatisch toen ik met huckerby naar de da was)

Sorry voor mijn relaas, maar ik ben zó wanhopig en zo moe! Wat adviseren jullie; erop of eronder en huckerby niet langer ondersteunen met dwangvoer en het regelmatig aanbieden van zn favo groenten (wortelloof/ paardebloem) maar een soberder menu aanbieden van voornamelijk hooi en gewoon 1x per dag groente en 1x per dag SS? (Een menu waar hij acht jaar lang het geweldig op deed tot nu) Of toch blijven dwangvoeren en zn favo's zoveel mogelijk aanbieden zodat hij in ieder geval genoeg binnenkrijgt en zn darmen op gang houden?

Alvast bedankf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ie echt geen hooi wil, dan krijg je hem er niet aan. Die ervaring heb ik wel.


 


Wat krijgt ie nog buiten het wortelloof, de paardebloem en de biks? En hoeveel eet hij hiervan? Vind het lastig om in te schatten of hij voldoende eet om zn darmen op gang te houden.


 


De ciseral vind ik eigenlijk het lastigste punt. Als je 20 uur dienst hebt mis je 3 dosissen. Is er iemand die dat voor je kan doen? Je zou kunnen kijken of je de ciseral kan afbouwen naar 3x daags. De interval moet minimaal 6 uur zijn maar dat mag ook 12 uur zijn. Als je 3x daags doet kom je uit op een interval van 8 uur, wat zou betekenen dat je in ieder geval kunt slapen.


 


Vind het erg lastig om te zeggen of je nu met de dwangvoer moet stoppen, 1x daags zou je kunnen proberen. Zou in ieder geval niet stoppen met zn favoriete dingetjes te geven. Kijk eens of je de brokjes in 2x per dag kunt geven. Misschien dat Phoebe daardoor weer wat normaler gaat eten omdat er minder per keer beschikbaar is, dan hoef je je daar ook geen zorgen meer over te maken.


 


Hopelijk komt het toch goed met Huckerby


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen raad of tips voor je, wil je alleen even heel veel sterkte wensen.


 


Het enige dat ik nog toe kan voegen is dat ik hier ook een konijn had dat 6 jaar lang weigerde om hooi te eten en dat wél is gaan doen toen ik Trovet ben gaan voeren.


Mijn idee is dat de andere konijnen sinds de Trovet ook méér hooi zijn gaan eten.


Weet niet of je dat nog een optie vindt om te gaan proberen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, gras gaat er vaak nog wel in. Vooral in het voorjaar is het erg smakelijk voor konijnen en de sprietjes eten gemakkelijk weg. En er zit alles in wat een konijn nodig heeft. Misschien even kijken hoe hij reageert op het hogere eiwitgehalte van gras nu in het voorjaar. Als ze er dan veel van eten kunnen ze dunne ontlasting krijgen, maar veel eten is bij jouw konijn nu niet van toepassing (helaas).


 


Heb je al peterselie geprobeerd? Dat wordt ook vaak gemakkelijk gegeten en is tevens eetlustopwekkend.


 


Wat een zorgen kun je hebben om zo'n diertje he? En het kost je zo veel energie. Als het dan ook maar tot verbetering leidt! Veel sterkte en beterschap met Huckerby!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .