Ga naar inhoud

vraagje over het eten van radijs en witlof


JolandaS

Aanbevolen berichten

Hoi,


 


ik zie dat in de lijst van veilige groenten radijs staat. Mag een konijn ook het blad van de radijs of enkel de radijs zelf?


 


In de lijst zie ik ook dat witlof als veilige groente wordt gezien. Ik heb op meerdere website gekeken en daar werd zelfs witlof aangedragen als ideale startgroente om een konijn aan groenvoer te laten wennen.


Maar laatst las ik op de zeer uitgebreide website van een fokker van franse hangoren dat witlof voor, juist voor franse hangoren, uit den boze is.


Hoe denken jullie er over? Want wij eten regelmatig witlof dus dit zou een ideale groente zijn om bij te voeren aan mijn franse hangoor. Maar nu begin ik toch wat te twijfelen.


Dit stond er:


 


Franse hangoren zijn iets anders als andere konijnen. Zoals een Vlaamse reus een halve groencontainer is, is een franse hangoor een konijn waar je toch voorzichtig te werk moet gaan met voeren wil je de darmflora niet om zeep helpen.


 

langzaam opbouwen

wees consequent

lekker gevarieerd

hoe vezelrijker hoe beter

andijvie, witlof en sla zijn helemaal uit den boze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Franse Hangoor is gewoon een konijn net als alle andere konijnen hoor. Voor elk konijn, groot of klein, geld hetzelfde: altijd voorzichtig opbouwen en niet gelijk een hele stronk witlof geven of een andere groente soort.

Dat witlof uit den boze is spreekt voor mij als een niet erg verstandige fokker die niet op de hoogte is van de dieren waar hij mee bezig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het ook al zo gek, juist omdat ik las dat witlof gezien wordt als goede groente om mee te beginnen. Ik bouw inderdaad iedere groente en kruiden heel rustig op en geef nooit enorme hoeveelheden. Het is een zeer uitgebreide website dus ik vond het er wel professioneel uit zien. Hier zette ik alleen echt vraagtekens bij, omdat ik overal het tegenovergestelde las.


Ik merk inderdaad ook niet dat mijn franse hangoor veel gevoeliger reageert dan mijn andere konijn (ander ras-kruising).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Een franse hangoor is ook maar gewoon konijn ;). Witlof kunnen ze prima hebben, andijvie trouwens ook. Gewoon zoals femmeke ook zegt, langzaam beginnen, opbouwen en in de gaten houden of de keutels normaal blijven etc.


Andijvie is toch ook juíst vezelrijk als ik me niet vergis?



 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Franse hangoren hebben altijd o.a witlof en andijvie gegeten (van radijs alleen de blaadjes, de radijsjes zelf lustten ze niet) en hebben er nooit last van gehad.

Wat de fokker op betreffende site meer bedoeld is dat groente (uit de winkel) geen natuurlijk voer is voor onze konijnen (groeit niet in het natuurlijke leefgebied van konijnen).

Het is meer een alternatief voor gras, (on)kruiden, takken enz. wat in de winter bijna niet in de natuur te plukken is en in de zomer om verschillende redenen ook niet door iedereen gevoerd wordt.

Hoewel ik zelf ook de voorkeur geef aan gras, onkruiden enz. (ze krijgen zomers niet anders) krijgen mijn konijnen in de winter wel groente uit de winkel (omdat er dan buiten bijna niks te vinden is). Maar van een 'om zeep geholpen darmflora' heb ik zelfs bij mijn Fransen nooit wat gemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees vaker dat hangoren in het algemeen wat meer gevoelige darmen hebben dan andere konijnen. (geen idee waarom trouwens). En uit eigen ervaring met mijn NHD Peentje, klopt dat wel. Peentje is de enige van mijn 4 konijnen die echt een ontzettend moeilijke maag en darmen heeft. 


 


Ik zou eens 2 a 3 blaadjes witloof proberen, en goed de keutels in de gaten houden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat die fokker beter maar gauw kan stoppen met fokken als zijn konijnen al geen andijvie en witlof verdragen. Het zegt naar mijn idee meer over de fokker dan over de gevoeligheid van Franse hangoren. Snap werkelijk niet waarom je zou fokken met dieren waarvan je weet dat ze heel gevoelig zijn voor normaal eten.

Zo lang jouw konijn niet van die fokker komt zou ik me geen zorgen maken.

Hier houden ze ook al niet van radijs, het blad knabbelen ze nog wel wat aan voor de vorm maar radijzen lusten ze al helemaal niet.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees vaker dat hangoren in het algemeen wat meer gevoelige darmen hebben dan andere konijnen. (geen idee waarom trouwens). En uit eigen ervaring met mijn NHD Peentje, klopt dat wel. Peentje is de enige van mijn 4 konijnen die echt een ontzettend moeilijke maag en darmen heeft. 

 

Ik zou eens 2 a 3 blaadjes witloof proberen, en goed de keutels in de gaten houden.

Beetje jammer dat zo'n vergelijking niet op gaat ;) ik heb een "leeuwenkopje" met rechte oortjes, nouja voor mij is t gewoon een konijn maar wel een van de liefste maar zij heeft vaak gas en om de 6 weken haken. Mijn dwergje verdraagt bepaalde brokken slecht en krijgt daar plakpoep van. Kan moeilijk zeggen dat dwergen daarom vaker last van plakpoep hebben en dat leeuwenkopjes daarom dan maar snel gas en haken hebben.

Ben het verder met Lonja eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje jammer dat zo'n vergelijking niet op gaat ;) ik heb een "leeuwenkopje" met rechte oortjes, nouja voor mij is t gewoon een konijn maar wel een van de liefste maar zij heeft vaak gas en om de 6 weken haken. Mijn dwergje verdraagt bepaalde brokken slecht en krijgt daar plakpoep van. Kan moeilijk zeggen dat dwergen daarom vaker last van plakpoep hebben en dat leeuwenkopjes daarom dan maar snel gas en haken hebben.

Ben het verder met Lonja eens.

 

Welke vergelijking? Dat lees je vaak hoor, dat hangoren (groot of klein) een gevoelige maag hebben... Niks vergelijking. En bij mijn hangoor is dat gewoon zo. En de rest heeft staande oren, nergens last van, die hebben alle drie een sterke maag en darmstelsel.

Dat jouw konijn dat heeft, kan natuurlijk zo zijn hoor, dat zeg ik toch niet dat konijnen met staande oren daar geen last van kunnen hebben? Ik zeg alleen dat hangoren een verhoogde kans hebben.... Dus... ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm nee, toevallig heeft Flip ook gevoelige darmen maar dit valt goed in toom te houden als ik dingen goed opbouw.. Moet zeggen dat hij nu alles prima verdraagt en er geen last van krijgt.


 


Radijs gaat er hier ook niet echt in. Ze hebben liever andijvie, haha


Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke vergelijking? Dat lees je vaak hoor, dat hangoren (groot of klein) een gevoelige maag hebben... Niks vergelijking. En bij mijn hangoor is dat gewoon zo. En de rest heeft staande oren, nergens last van, die hebben alle drie een sterke maag en darmstelsel.

Dat jouw konijn dat heeft, kan natuurlijk zo zijn hoor, dat zeg ik toch niet dat konijnen met staande oren daar geen last van kunnen hebben? Ik zeg alleen dat hangoren een verhoogde kans hebben.... Dus... ;-)

Ik heb het over jou vergelijking, omdat jou hangoor gevoelige darmen heeft klopt het dus maar dat hangoren sneller last van hun darmen hebben. Nogmaals gevoelige darmen of andere afwijkingen zijn niet aan een ras gebonden maar aan doorfok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .