Ga naar inhoud

Help? In laten slapen of afwachten. :'(


Claudiaa

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal.

Ik zit met een enorm dilemma.
Ik heb twee konijnen. Het zijn 2 zusjes.

Nou zag ik gisteravond dat één van de 2 versuft is en niet meer eet.

Tevens ligt er her en der waterdunnen diarree.
 

Ik heb het voer verwijderd en alleen hooi in het hok gelaten.

Vanmorgen lag ze nog steeds in een hoekje. Ze leeft nog wel. Maar heb

haar nog niet zien eten. Gisteravond dronk ze nog wel even.

 

Er lag wel weer een plasje diarree.

Ik weet nu even niet wat ik moet. Een vriendin van mij is dierenarts assistente

en zij heeft overlegd op de praktijk en zij zeiden dat er niet veel meer

aan te doen is. Dat het waarschijnlijk toch niet meer goed komt aangezien

ze zo suf is en niet eet.

 

Wat moet ik nou. In laten slapen? Toch nog om een onderzoek vragen?

Of haar lekker bij haar zusje laten die haar de hele ochtend al wast.
Ik wil haar ook geen stress geven eigenlijk..

 

Help?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij bij Femmeke aan. Ik zou ook zo snel mogelijk naar een konijnkundige dierenarts gaan. Hoe eerder, hoe beter. Misschien dat het met de juiste zorg nog mogelijk is om haar er weer bovenop te helpen. Je hebt nou geen idee wat er aan de hand is en dus weet je ook niet wat je moet of kan doen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel erg voorbarig van die praktijk om te stellen dat er niks meer aan te doen is. Ik zou dan ook zeker niet met mijn konijn naar die praktijk gaan, maar even zoeken naar eentje die wel wat van konijnen weet. Onder deze link kun je een lijst met dierenartsen vinden waar leden van dit forum goede ervaringen mee hebben. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit er toch sterk aan te denken inderdaad om naar de dierenarts te gaan.
Alleen ben ik zo bang dat het zoveel stress geeft en dat ze dan onderweg overlijd.

 

Ik ben om 12 uur vrij. Man is ook niet thuis. Dus weet nu ook even niet hoe het gaat.

Vreselijk is dat..

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe langer je afwacht voor je nu actie onderneemt hoe kleiner de kans wordt dat ze er nog bovenop komt. Maar die kans ís er wel! En als ze van de stress onderweg overlijdt? So what? Als je nu niks doet gaat ze ook dood. Doder dan dood kan niet. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is al voorbij :
Oh wat voel ik me naar.

 

Er lag een blaadje van een plant in het hok. Waar aan geknaagd is.

én vorige week heeft ze klimop blad gegeten aangezien de buurman de heg heeft gesnoeid zonder het te melden.

Zal dat de boosdoener zijn geweest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat sneu.. De klimop van vorige week kan het nu niet meer geweest zijn volgens mij, hoewel het natuurlijk wel zou kunnen dat het haar maag darmstelsel verzwakt heeft, ik weet zo even niet wat klimop precies doet. Weet je van welke plant het blaadje was dat in het hok lag?


Veel sterkte!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Veeg mij maar op. Ik vind het echt vreselijk.


Nu achteraf voel ik me weer een slechte verzorgster ofzo..


Misschien had ik eerder in moeten grijpen..



De witte is overleden. :(


Misschien kennen een aantal van jullie ze nog wel.


Ben hier altijd behoorlijk actief geweest. Maar dat is wat verwaterd.


 


Mijn zoontje van anderhalf heeft een mooie kleurplaat gemaakt en die


hebben we op de doos geplakt..


 


Ik voel me zo vervelend. Had ik niet vannacht om kwart over 12 toch de DA moeten bellen. :(


Maar dat is allemaal achteraf. Denk ook dat het kwaad echt al was geschiet. Ik heb haar nog nooit zo gezien.


Maar dat weet je inderdaad natuurlijk nooit.


 


De klimop zal het dan misschien niet geweest zijn. Maar dan misschien dit blaadje?


Deze lag in het hok vanmorgen. De buurman heeft hun bosje gesnoeit. Zou niet weten wat het voor plant/struik/bosje is.


 


Iemand enig idee?


 


2dha2kw.jpg


 


IMG_2457.jpg


 


IMG_2393.jpg


Link naar reactie
Delen op andere sites

Claudia door schade en schande wordt men wijs. Hoe hard die les soms ook is. Je weet nu hoe je de volgende keer beter kan handelen en je staat er ook voor open om te leren. Dat is het belangrijkste. Hoeveel woorden we er ook vuil over kunnen maken je konijn heb je er niet mee terug en het verdriet blijft even groot.


 


Nogmaals heel veel sterkte!


 


groetjes Solange


Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dat rhodondendron, wat zeker giftig is. De Bunnybunch lijst is alleen niet erg duidelijk, rhodondendron is matig giftig, rodondendron is zeer giftig en zelfs dodelijk. Volgens mij is de ene naam gewoon de wetenschappelijke en de andere de Nederlandse. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je alle diarree al hebt opgeruimd? (neem aan van wel) Maar anders zou ik dat nog wel na laten kijken. Coccoidose of evt wormen o.i.d. kan natuurlijk besmettelijk zijn. Volgens mij is waterdunne diarree bij wormen niet heel gebruikelijk, maar toch...


En zodra de andere ziek wordt a.u.b. direct naar de dierenarts. Buikproblemen bij konijnen zijn altijd heel ernstig, maar bij snel handelen kan het nog goedkomen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet gebruikelijk, maar bij ernstige besmettingen kan het wel. Ik zou inderdaad de ontlasting voor de zekerheid even onderzoeken als dat nog mogelijk is, of anders ontlasting van je andere konijn heen brengen. Bij coccidiose of een ernstige wormbesmetting zijn ze al heel gauw te ver heen. Voor één of twee tientjes kun je een hoop ellende voorkomen dan, en anders in elk geval enige geruststelling krijgen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hok gisteren grondig gepoetst. Gisteren kwamen mijn buren langs met de melding


dat het wel degelijk Laurierkers is. Dus giftig geweest voor mijn konijn.


Volgens de dierenarts moet het haast wel vergiftiging zijn geweest aangezien


coccidiose doorgaans niet zo snel gaat. Aangezien mijn konijn binnen een paar


uur is overleden. Ze is al een keer eerder gecheckt met verdenking van coccidiose, dat


was toen ook niet het geval.



Vannacht en vanmorgen paar keer bij andere konijn geweest. Alles lijkt oké. Ze is


geloof ik wel enorm eenzaam. Want ze is niet zichzelf. Keutels zijn oké. En ze eet en drinkt goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat je dierenarts wel makkelijk conclusies trekt, zonder het dier te zien. Je hebt vast gelijk dat het vergiftiging is geweest, maar je weet het niet zeker. Het konijn is ook niet in een paar uur dood gegaan. Je hebt het een dag eerder al opgemerkt en hoe lang daarvoor ze ziek geworden is weet je niet.


Je kunt nu natuurlijk alleen maar afwachten hoe je andere konijn het zal doen. Verder ondertussen de ren maar goed afsluiten voor vallende blaadjes e.d.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Coccidiose gaat wel zo snel. Als ze zo'n diarree had dan verliezen ze heel snel zouten en suikers en vocht en dan overlijden ze snel.

Mijn konijn heeft ook coccidiose gehad, ik zag een uur of 2 van te voren dat ze iets langzamer at. Nog een uur of anderhalf erbij gebleven en aangekeken en besloten haar binnen te halen omdat ik het niet vertrouwde. Binnen alles klaar gaan maken, en toen ik buiten kwam zat ze in een plas diarree. Toen was het al een hoopje ellende. Midden in de nacht dierenarts gebeld die dacht dat ze de ochtend niet zou halen. Toch geprobeerd op haar advies er zout, suiker en vocht in te krijgen, wat lukte. Kruik erbij. Zo heeft ze de ochtend gehaald en toen gelijk naar de praktijk voor fysiologische injectie. Ze was er toen nog zeer slecht aan toe.

Maar als ik niets had gedaan was het wel afgelopen geweest de volgende dag. Daar ben ik van overtuigd. Weet zeker dat een heftige coccidiose-aanval wel degelijk binnen 24 uur einde konijn kan zijn.

Zeg ook niet dat dat het geweest is, laurierkers en klimop eten is natuurlijk ook een mogelijke oorzaak, maar het klinkt ook heel erg als coccidiose dus zou me niet te blind staren op vergiftiging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even wat gezocht op internet:

 

http://www.levendehave.nl/kennisbank/algemeen/giftige-planten-en-struiken :

 

Laurierkers
De groenblijvende laurierkers bevat een cyaanhoudende glycoside. Na opname wordt uit de glycoside door een in de plant aanwezig enzym blauwzuur gevormd. Blauwzuur komt vrij snel in de bloedbaan terecht, waarna het in de lever onschadelijk wordt gemaakt. Als dit niet of niet volledig lukt (bijvoorbeeld door het eten van grote hoeveelheden), treedt blauwzuurvergiftiging op. Dat uit zich in duizeligheid, hoofdpijn, braakneigingen, versnelde ademhaling, bewusteloosheid, coma en tenslotte sterfte.
Bij een lage concentratie is blauwzuur licht irriterend voor de bovenste luchtwegen en slijmvliezen. Bij een gemiddelde concentratie treden krampen en bewusteloosheid op met sterfte binnen een half uur. Bij hoge concentraties is blauwzuur onmiddellijk dodelijk.

 

Andere sites geven soortgelijke informatie. Diarree als symptoom heb ik niet gevonden en past ook niet bij een vergiftiging met cyaan/cyanide.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .