Ga naar inhoud

Analyse voer


MopsaSnoes

Aanbevolen berichten

  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Vind persoonlijk het vet wat hoog (afhankelijk van het soort vet dat er in zit, sommige vetten zijn minder erg, maar over het algemeen moet het onder de 3%zitten)

En ik vind de vezels echt te laag. 17%is echt minimaal en dan nog erg weinig tegenwoordig. Verder mis ik het calciumgehalte. Dat vind ik zelf ook erg belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee er is niks bekent over Calcium.De analyse is van Hope Farms Select.De mindere vezels vind ik iets minder erg omdat mijn nijnen echt een emmer vol hooi eten per dag.Ik voer ze nu SS,maar ik krijg het idee dat ze er een beetje op uitgekeken zijn,ze zijn steeds minder gretis als het voertijd is.Ik gaf ze al 1-2x per week een voerbeurt HF Select gewoon als extraatje,en nu merk ik dat ze daar juist wel op aanvallen.Terwijl ze dat maar een enkele keer krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind persoonlijk het vet wat hoog (afhankelijk van het soort vet dat er in zit, sommige vetten zijn minder erg, maar over het algemeen moet het onder de 3%zitten)

En ik vind de vezels echt te laag. 17%is echt minimaal en dan nog erg weinig tegenwoordig. Verder mis ik het calciumgehalte. Dat vind ik zelf ook erg belangrijk.

Misschien een domme vraag, maar hoe bereken je dat aantal vezels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf geen fan van hf. Zitten toegevoegde suikers in en de select is ook gemengd als ik mij niet vergis? Gemengd voer bevat meestal schrikbarend veel calcium(verklaard wel waarom het niet genoemd staat :whistle2:) daarnaast moeten ze van alle deeltjes in het voer evenveel eten, en met zn tweeen pakt ieder wattie het lekkerst vind en is die balans weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een domme vraag, maar hoe bereken je dat aantal vezels?

Niet, dat staat gewoon genoemd ;) (ruwe celstof)

@ts, als je nu ss voert is het verschil wel heel groot. Bijna 10%! De vezels in de brok zet ook de darmen in de in beweging he. Dus die vezels kunnen er ook juist de reden van zijn dat ze zo gord hooi etrn

aangepast door wupsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf geen fan van hf. Zitten toegevoegde suikers in en de select is ook gemengd als ik mij niet vergis? Gemengd voer bevat meestal schrikbarend veel calcium(verklaard wel waarom het niet genoemd staat :whistle2:) daarnaast moeten ze van alle deeltjes in het voer evenveel eten, en met zn tweeen pakt ieder wattie het lekkerst vind en is die balans weg.

Ze eten ieder uit een eigen bakje en ik blijf erbij tot het op is,want de ene is op gewicht en de ander kan wat meer gebruiken.Ze eten ook alles tot de kruimel op,dus dat is het probleem niet.Ja het is dus gemengd.;) Hmm,lastig maar fijn dat jij er veel van weet want analyses zijn echt niet mijn sterktste kant.Kun je nog een ander merk noemen wat wel goed is?Want zoals ik al zei SS word steeds minder graag gegeten.Echte harde biksjes vinden ze niet echt jammie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet, dat staat gewoon genoemd ;) (ruwe celstof)

@ts, als je nu ss voert is het verschil wel heel groot. Bijna 10%! De vezels in de brok zet ook de darmen in de in beweging he. Dus die vezels kunnen er ook juist de reden van zijn dat ze zo gord hooi etrn

Oké nu voel ik me een beetje dom haha, ik wist niet dat dat hetzelfde was als ruwe celstof. :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer wat geleerd :D

maar je zou bijvoorbeekd trovet kunne geven. Dat is ook veen geperste brok maar ook wat luchtiger. Verder ben ik heel enthausiast over de russels tasty bites van supreme. Maar dat is wel een harde grote brok... maar het is wel mindere kwaliteit dan de ss.

maar ik zou gewoon bij ss blijven zolang ze het eten. Misschien gaat het beter als je het gemengde weglaat? Dat zijn natuurlijk eigenlijk allemaal snoepjes. Dus logisch dat ze dat lekkerder vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trovet heb ik hier in de omgeving nog nooit gezien,de Russel zou ik kunnen kijken.En de SS moet ook eerst op en de HF Select krijgen ze hooguit 1-2x per week als extraatje.Ik ben afhankelijk wat de petsplace of welkoop,jumper verkoopt.Online doe ik niet graag,dus dan heb ik maar een beperkte keuze aan merken.Ik zal morgen wel eens goed rondkijken als we weer in de stad komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het probleem dan echt is dat ze wat lekkerders(zoeters) krijgen.

En hoezo staat het ze tegen? Eten ze het niet op? Ik denk dat je daar ook niet teveel aan moet denken. Konijnen eten anders dan wij he ;) de tasty bites zijn helaas nog lastig te krijgen.. hier de tuinland volgens mij, maar welkoop en petsplace hebben het niet standaard helaas. Je kunt wel even vragen ofze het voor je kunnen bestellen. Maar hoe dan ook ga je er op achteruit ten opzichte van de ss. De science is gewoon echt hoog kwalitatief voer, zonder toegevoegde suikerproducten, laag calcium en hoog vezel gehalte. De trovet is dan het meest vergelijkbaar, maar ik weet niet of ze daar suikerproducten hebben toegevoegd. Maar verder is het wat betreft vezels en calcium vergelijkbaar. Ik heb het lange tijd gevoerd en was er erg tevreden over ( behalve dat het idd niet makkelijk verkrijgbaar was en toch vrij duur) ik voer nu de tasty bites zodat ik alle konijnen hetzelfde kan voeren en hier doenze het allemaal super op. Zelfs mij ouwe besje van 7 jaar die al eens haakjes heeft gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee joh dat ze 1-2x per week HF Select krijgen kan er echt niet mee te maken hebben.We hebben het dan over 20-40 gram per week,soms krijgen ze maar 1x en de andere week weer eens 2x(ik koop van hf altijd maar van die kleine 300 grams(?) zakjes).De SS eten ze nu met regelmaat niet helemaal meer op,ze krijgen 40-50 gram per dag/per konijn.Maar vanochtend smaakte het geloof ik ineens weer prima want toen aten ze alles op. Ik blijf zelf ook het liefste SS geven,dus zolang ze er nog van willen eten laten we het maar zo.Onze dierenarts is ook een groot voorstander van SS.Ik heb in ieder geval nog plm.6 kilo op voorraad,dus ze moeten nog even dooreten. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze weten zelf dondersgoed hoor dat ze dat krijgen en dat lekkerder is ;) de katten hier net zo. Ze krijgen maar heel af en toe smiddags vlees. Geef ik vaker vlees eten ze hun brokken ook niet meer helemaal op ;)

Je weet ook zeker dat de gebitjes helemaal in orde zijn? Dan wil het ook wel eens voorkomen dat ze stoppen met eten. Alleen wat extra lekker of bijzonder is eten ze dan nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier een konijn die geen ss eet en ik geef der Beaphar care+ alhoewel ik wel zal willen dat ze ss eet, heb het al meerdere keren geprobeerd maar geen succes:(

Beaphar Care + is ook een van de betere voeders. Het ruikt erg kruiderig en ik denk dat bijna alle konijnen het daarom zo graag eten. Ik gebruik het hier alleen als snoepje. Heb wat moeite met de toevoeging van antioxidanten en kleurstoffen. En op de verpakking staat 'niet voor dieren die bestemd zijn voor de productie van levensmiddelen voor menselijke consumptie'. Nou zullen mijn konijnen niet geconsumeerd worden, maar wat zit er in het voer waarom dit wordt afgeraden? Misschien dat iemand dit weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .