Ga naar inhoud

Pluk doet vreemd en eet niet


Lienappelsien

Aanbevolen berichten

Net ook gepost in mijn koppeltopic over Pluk en Jerry.

Achtergrond: Pluk's vriendje Sonny is vorige week plotseling doodgegaan (leek door de warmte te komen). Zaterdag met haar om een nieuw maatje geweest: Jerry. De koppeling gaat heel goed, maar nu vrees ik voor Pluk's gezondheid.

Pluk was aan het einde van de ochtend nog razend enthousiast voor een stukje brood, maar sinds daarna doet ze toch vreemd. Ze ligt veel op 1 plek en gaat ook veel verliggen. Vaak wat versnelde ademhaling. Ze wilde vanmiddag ook niet eten... Appel en witlof ook niet. Wel gaat ze zich soms even wassen en zelfs een paar keer op haar achterpoten staan. Maar ze voelt zich niet lekker. Aan het begin van de middag haar kontje bekeken, maar die is schoon en ze keutelt ook. Net eens aan haar buikje gevoeld, die is niet opgezet en ook niet hard. Met de gedachte dat Sonny vorige week plotseling is doodgegaan wel scary.

Net maar eens de dierenarts gebeld. De assistente gesproken en die had nog even overlegd met de dierenarts. Het kon myasis zijn (dat komt nu veel voor zei ze), maar toen ik zei dat ik haar kontje had bekeken en ze geen plakpoep heeft stapte ze daar vanaf en zei ze dat ik haar morgen kan brengen en dat ze dan onder een roesje naar de tanden en kiezen gaan kijken. Ik zei dat ik het toch een beetje vreemd vind dat ze daarvoor gewoon at en nu steeds zo gaat verliggen. Maar ze zei dat dat heel plotseling kan komen (doordat ze dat eerst niet laten merken) en er veel pijn aan kunnen hebben. Nu heb ik afgesproken dat ik ze morgenochtend op een iets later tijdstip breng zodat de dierenarts eerst even naar haar kan kijken (lijkt me toch wel handig...).

Tja, wat moet je hier nou mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig hoor. Het lijkt me dat ook een dierenarts niet door detelefoon kan zien wat er aan de hand is. Misschien even afwachten hoe het de komende uurtjes gaat en anders vanavond toch nog eens bellen? Ik zou me kunnen voorstellen dat ze last heeft van de warmte, maar dan moet het zo wel beter gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja aan de warmte heb ik ook gedacht, maar het is vandaag toch een stuk minder warm. Al is het voor een konijn natuurlijk nog wel warm, en ze heeft heeel veel haar. Zit niks anders op dan even afwachten, al baart het niet willen eten me wel zorgen...

Haar morgen afgeven voordat een dierenarts haar eerst had gezien om later op de dag op haakjes te controleren ging me iets te snel. Wie weet heeft ze heel iets anders, zeker omdat haar vriendje Sonny vorige week is doodgegaan toch best een kans dat er iets anders aan de hand is.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er komt weer wat beweging in. Ik zag haar een paar biksjes eten. Het stukje witlof dat ik weer voor haar neus hield wilde ze uiteindelijk toch. In ieder geval wat binnen! Ik heb haar nog niet zien drinken. Ze keek een paar keer in de bak, maar dronk niet.

Wel jammer dat ik haar niet in de gaten kan blijven houden vanavond, ik moet zo weg. Maar het ziet er dus wel wat beter uit nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze lijkt sinds gisteravond weer zichzelf :) Ik hou haar nog wel goed in de gaten, want ik heb er nog wel wat schrik van. Net de afspraak bij de dierenarts maar afgezet. Assistente gesproken, die was helemaal verbaasd dat ze weer eet. Ik verteld dat ik nu dus liever niet kom omdat het nu goed gaat en ze wel even genoeg stress heeft gehad. Ze zei dat als ik eventueel binnenkort voor de enting zou komen ze meteen ook naar het gebit kunnen kijken. Ze is nog nooit geënt, maar ik denk er wel over, dus dat is misschien nog een idee.

@Eefje fijn om zulke berichten te horen. Bram had een poosje terug ook een vreemde bui, maar stormde een paar uur later het trapje af toen ik met wortelloof kwam. (Al ging hij toen niet zo verliggen en snel ademen, maar stil in een propje liggen en niet eten. Pluk lag juist steeds languit).

@Aniek ja toch wel buikkrampjes hè? Komt zoiets dan door gas, of kunnen buikkrampjes ook door iets anders komen? Ik vond het ook vreemd dat ze niet over gas begonnen, want ik had niet verteld dat ik aan haar buikje had gevoeld.

Hopen dat het nu goed blijft gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou misschien ook nog kunnen... Ze heeft veel van die keutels die door een draadje aan elkaar vastzitten, dat zag ik gisteren ook. Neem aan dat dat geen blindedarmkeutels zijn, want die zijn veel kleiner en meer een hoopje. Dit zijn gewone keutels, maar dan door een draadje met elkaar verbonden.

Hoe heet dat spul dat je ze daar voor kan geven? Eefje, ik herinner me dat je het pas aan iemand aanbeveelde en dat het geen kwaad kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pluk doet af en toe nog wat vreemd. Gisteravond laat bijvoorbeeld stond ze eerst samen met Jerry tegen de tralies toen ik aankwam voor mijn avondrondje. Maar ik gaf eerst de andere 3 wat lekkers voor zij aan de beurt waren. En toen lag ze ergens anders en hoefde ze niet opeens niet... Ze bleef in een hoekje liggen (niet languit). Het zal dus niet door de warmte komen. Vandaag doet ze eigenlijk weer vrij normaal. Vanmorgen weer een aantal biksjes uit mijn hand gegeten en toen ik vanmiddag de prozyme binnenkreeg at ze dat waarempel ook op een blaadje witlof op. Net zat ze ook lekker hooi te eten en nu ook aan het drinken. Ik denk echt dat het door de haren in het maagarmstelsel komt. Kettingkeutels, soms ook een paar kleine keutels, ze zijn ook best hard, soms niet willen eten en dan zo languit liggen en verliggen. Daarbij verhaart Jerry heel erg en heeft ze het altijd erg druk om haar eigen lange haren te verzorgen.

Net voor de zekerheid toch maar laxatract en Cisaral besteld. Altijd handig om in huis te hebben in zulk soort gevallen. Cisaral zal ik niet zo snel geven, maar laxatract lijkt me in dit geval niet zoveel kwaad te kunnen? En ik las dat ik ook het beste even wat minder biks moet geven, zodat ze wat minder 'droog' voer binnen krijgt en meer hooi eet?

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt hetzelfde als hier, vanmorgen ook weer een verstopte Frits. Hij heeft metocloral gekregen en toen ik net thuis kwam zat hij een uur op de wc en lag er een bult kettingkeutels en kleine keuteltjes. Dat is er dus gelukkig uit, hij eet nu ook weer normaal. Wat een ellende he die haren..

Mijn dierenarts adviseert mij altijd metocloral of cisaral. Laxatract heb ik zelf nog nooit gebruikt, wel in huis, maar zolang de dierenarts het niet aanraadt gebruik ik het niet. Ik bel ze altijd wel voordat ik er iets in stop, maar vanmorgen zei ze: geef hem maar gewoon metocloral als het weer zo ver is, als hij dan binnen 3 uur nog niet eet wil ik hem wel even zien. Zij wordt er net zo gek van als ik ;)

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja er komt in deze periode echt veel uit zelfs bij kortharige konijntjes!

En alles wat je niet plukt krijgen ze binnen natuurlijk...

En Pluk (wat een toepasselijke naam dan) is denk ik heel moeilijk te plukken? Ze was met koppeling wel erg rustig maar dat kwam natuurlijk door de auto rit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef juist eerder 1ml lactulose voor een hele dag sinds dat hij erg verhaard. Dat is speciaal tegen verstopping.. dat doet dus wat met de verstopping. Werkt prima. Methocloral en of Cisaral is meer om de maag en darm te stimuleren. Eigenlijk werken die darmen en maag ook al wel alleen door de verstopping gaat het er moeilijk uit. Ik ben ook bang dat ze dan juist wat 'luie' darmpjes krijgen en teveel afhankelijk worden van de methocloral of cisaral. Maar ik ben geen dierenarts uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

@Sonja goed om te weten dat jullie in zo'n geval Cisaral geven. Zoals ze bij Binkies was is ze thuis niet nee! Ze was inderdaad zo onder de indruk van de autorit, zo heb ik haar alleen de 2 keer dat ze bij Binkies is geweest gezien, en de 2 keer bij de DA toen ik haar mee had genomen voor Sonny. Normaal laat ze zich niet eens aaien ;) Maandag kon ik haar dus wel heel makkelijk benaderen (en daardoor wist ik dat het niet goed ging), maar toen heb ik haar vooral op plakpoep gecheckt. Ik kan nog wel eens kijken of ik haar wat kan plukken, maar dat geeft natuurlijk ook weer veel stress.

@Eefje zo! Nog een konijn ernaast! ;) Tja, dan is het niet zo gek dat hij wat verstopt zat. Bij Jerry heb ik gisteren in korte tijd ook weer flink wat eraf gehaald. Maar hij vindt het (op zijn tijd) helemaal niet erg.

@boefje hmm dat is weer een ander bericht. Tja, zo zullen er verschillende inzichten blijven. Er zal dan niet echt een goed of fout zijn denk ik.

Vandaag doet Pluk dus weer aardig normaal. Aan het einde van de middag ging ze veel hooi eten en veel drinken (en plassen). Dus dat is positief. Ik heb hun biksjes nog even uitgesteld, dus ze zocht een alternatief zeker :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .