Ga naar inhoud

Wanneer een voedster castreren?


femmeke

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een paar vraagjes over het castreren van een voedster.

Normaal ben ik niet zo voor zomaar snijden en de vrouwelijkheid of mannelijkheid amputeren. Maar bij Otje is het waarschijnlijk wel nodig, aangezien ze nog steeds met een waarschijnlijke blaasontsteking loopt te kwakkelen ben ik bang dat dat invloed gaat hebben op haar baarmoeder, en om die problemen te voorkomen op latere leeftijd zal mn dametje onder het mes moeten als ze redelijk opgeknapt is van de blaasontsteking.

Otje is nu 1 jaar en 3 maanden dus ik heb nog tot ongeveer uiterlijk een jaar de tijd om dit te laten doen.

Alleen omdat ik nu dus nog een beetje kan kiezen wanneer ik dit laat doen wil ik graag een paar dingen weten die ik niet echt goed kan vinden.

Mijn aller belangrijkste vraag: kan dit het beste in de lente, de zomer, de herfst of de winter? Aangezien ze moeite hebben om hun temperatuur hoog te houden na zo'n operatie lijkt mij de winter het ongeschikst (vooral omdat mijn verwarming in de winter nog wel eens kuren heeft:/). Maar in de zomer lijkt het me dan weer te warm.

Hoeveel zorg heeft madam na de operatie nodig, en dan bedoel ik vooral moet ik 24/7 in de buurt zijn om der in de gaten te houden of kan ik ook gaan werken? Ik ben zelf zo overbezorgd dat ik waarschijnlijk een paar dagen verlof op neem om der helemaal in de watten te leggen:p En met hoeveel dagen na de operatie zal ze waarschijnlijk weer in der normale doen zijn en is ze "uit de gevaren zone"?

Bedankt alvast! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu lijkt me de beste periode. je moet sowieso kruiken in haar hok leggen en haar op handdoeken leggen. De eerste dag en de dag erna ging ik om de 20 min kijken. dus ik denk dat je dan vrij moet nemen. ook moet je haar een bakje met water geven omdat het haar waarschijnlijk niet zo goed lukt om uit de fles te drinken. Na 5 dagen waren ze bij mij wel eigenlijk de oude. maar drinken uit de fles doen ze nog steeds niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen wordt nu moeilijk, aangezien ze nog niet opgeknapt is en dus niet sterk genoeg voor de narcose. Handdoeken en kruiken enz dat weet ik. En dan afentoe lekker op mn super warme deken knuffelen:) okey dan neem ik sowieso een week verlof om der goed in de gaten te houden, ik zal tegen die tijd een bakje aanschaffen waar ze water uit kan drinken. Denk niet dat ze dat gaat doen alleen, door de blaasontsteking en antibiotica heeft ze een week niet gedronken, toen ook met een bakje geprobeerd maar dat gooide ze gewoon elke keer om.. Zucht tis wat met konijntjes.. Bedankt voor de tips alvast!!

Als er nog meer tips zijn zijn ze welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst, je hebt nog wel meer tijd om haar te laten opereren hoor! Ik heb hier gelezen over voedsters van 6 of 7 jaar die nog gecastreerd zijn en dat is ook prima verlopen! Maar als je al besloten hebt haar te laten castreren zou ik het gewoon zo snel mogelijk laten doen, dus zodra ze weer sterk en gezond is. Ik heb Wilma 2 dagen erg intensief moeten verzorgen, daarna begon ze weer zelf te eten en konden wij weer aan het werk. Mijn vriend had de dag van de operatie vrij, ik de dag daarna en dat was voldoende. Hier werd ze op dag 3 weer wat meer zichzelf, ze was nog wel moe natuurlijk, maar als ze weer zelf eet kun je de deur wel weer uit. Een week vrij nemen lijkt mij echt niet nodig, je moet wel verschrikkelijk veel pech hebben wil dat nodig zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel? Want ik lees vaak dat het t beste is om ze voor dat ze 2,5 jaar zijn gecastreerd moeten zijn dus van daar:) fijn om te horen dat het dus niet zo'n haast heeft, anders zit ik straks te stressen als ze twee is:p.

Na twee dagen dat is wel snel. Ik heb gelukkig geen partner maar aan de andere kant met dit soort gevallen is het wel vervelend dat je alles alleen moet doen. Ik denk dat ik dan met mn werk overleg om een week verlof te nemen maar dat ik weer ga werken als ze zelfstandig eet en der weer wat leven in zit, gewoon voor de zekerheid.

Nu werken we eerst aan dat ze weer sterk en gezond is, van de blaasontsteking af en weer op der normale gewicht.

Bedankt voor de info tara!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo lees je maar weer dat het per voedster verschillend is :)

Nijntje was alleen de eerste 36 uur een beetje suf, het ging allemaal wel maar in slow motion :P

Heb haar 2 keer carprofen gegeven ( pijnstiller) en de derde keer liep ze zo te spartelen dat ik bang was dat de wond open zou gaan en blijkbaar voelde ze haar eigen oik weer goed dus niet meer gegeven.

En verder had ik weer een normaal konijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caatje, dat het per nijn verschillend is had ik al verwacht maar had niet verwacht dat ze er ook zo snel weer bovenop kunnen zijn:)

Maak me ook stiekem wel te veel zorgen denk ik, maar wil het beste voor mn meisje dus doe ik alles voor haar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is goed om te horen dan wordt het hele huis als ze op de operatietafel ligt met detol gereinigd inclusief alle kussens en dekens in de wasmachine met detol:P of overdrijf ik nou. (Heb een beetje een poets verslaving:mdr:)

Dan ga ik in iedergeval alles eraan doen om te voorkomen dat het geinfecteerd raakt:)

Ik hoop dat ze snel opgeknapt is van de blaasontsteking en dat ze nog gecastreerd kan worden voordat de echte zomer begint

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft niet alles met dettol schoon te maken hoor. Je kan gewoon schone handdoeken neerleggen. Een warmtepad of kruik erbij.

Waterbakje werd hier ook omgegooid en dan liggen ze in nattigheid dus ik heb gewoon de fles weer opgehangen. Als ze dorst hebben drinken ze wel. Eventueel met een spuitje een beetje water geven.

Ik had twee dagen twee hele zielige konijntjes. Maar daarna knapte ze snel op. Eentje at iets langer slecht maar de andere begon na de tweede dag toch weer langzaam aan alles te eten. Die heb ik toen gewoon op de tegels in de ren gezet. Had er handdoeken neergelegd maar dame heeft er alleen in liggen krabbelen en het weggewerkt. Ik had wel goed geveegd en een grote bak met kranten erin gezet waar ze eventueel ook in kon gaan liggen. Maar dat deed ze niet.

Ik denk soms dat wij er meer last van hebben dan onze diertjes.

Knuffels en sterkte Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik poets 1x per maand sowieso mn hele huisje met dettol beetje een schoonmaak tik geloof ik.

Ze heeft hier het hele appartement tot haar beschikking, voor haar kooi ligt een deken zodat ze niet uitglijdt als ze de kooi in of uit springt, laminaat is nogal glad. Ik ga sowieso opzoek naar een warmtepad of een lekker warme kruik voor der.

Ik zal het flesje dan gewoon laten hangen en voor de zekerheid een extra bakje water neerzetten en dan zien we wel wat ze zelf wil.

Fijn om toch te horen dat het over het algemeen met een dag of 2 weer beter met onze nijntjes gaat naar zo'n ingreep:)

Bedankt dat jullie je ervaringen delen, hoef ik me in ieder geval minder zorgen te maken, ik wordt dan zo overbezorgd en dan gaat het "maar" om een konijntje. Mijn moeder vraagt zich altijd af hoe erg ik ben als ik straks kindjes heb of ik dan om elk niesje gelijk bij de huisarts zit:P Beter bezorgd dan te laat zien dat er iets mis is toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut zeker een beetje bezorgd is beter dan totaal niet bezorgd.

Wat ik in je tekst tegen kwam was een waarschijnlijk blaasontsteking. Waarom waarschijnlijk? Wat zijn de symptomen, wat is er getest?

Ook las ik dat ze ergens af is gevallen?

Even meedenken met hoe en wat qua herstel, want wat krijgt ze nu als ze niet tegen antibiotica kan?

Over het algemeen valt castratie bij een dame mee vind ik. De dames gaan hier gewoon direct weer naar "buiten" oftewel min of meer in een schuur waar wel altijd een bovendeur van open staat en dat is geen probleem. Ik hoef hier bij normale castratie ook niet te dwangvoeren of iets van medicatie te geven. De eerste dag en nacht vinden ze het vaak allemaal nog niet zo'n feest het eten en zijn ze vaak wat zielig, maar die tijd mogen ze nemen. Afgelopen maandag weer 3 dames laten castreren, de ene dame at direct weer als een bouwvakker en heeft direct ook weer bij haar vriendje gezeten. De andere dame is direct terug gezet bij haar jong van 8 weken en kwam iets moeizamer op gang en de derde dame voelde zich de eerste anderhalve dag zielig tot ze nu weer de vrolijkheid zelf is. Nou ja en zo gaat het ongeveer elk koppel dames dat ik laat castreren. Ik werk fulltime en neem er ook geen dagen voor vrij.

Dat voor 2,5 jaar castreren is omdat er dan nog weinig kans is dat er al echt problemen in de baarmoeder voordoen die uitgezaaid kunnen zijn. Op oudere leeftijd kan dat wel het geval zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk omdat mijn vorige dierenarts het niet zeker wist. Ze had/heeft rode urine (nu al een week of 2/3) De dag dat we naar de DA gingen had ze alleen maar rode urine, nu is dat wisselend, als ze buiten der kooi piest (wat ze sinds die tijd wel wat vaker doet) wil het nog wel eens als het opgedroogd is rood uitslaan ipv normaal geel. Wel heeft ze vaker slijmerige urine met wit bezinksel (calcium dus). De DA heeft een rontgenfoto gemaakt maar daar was geen zand of stenen op te zien (gelukkig:)). En vervolgens is er maar antibiotica en een pijnstiller ingespoten. Verder is er niks getest wat ik zelf al heel vreemd vond. De DA twijfelde tussen blaasontsteking en baarmoederontsteking. Alleen kan mijn dametje zo slecht tegen antibiotica dat ze er een gasbuik van kreeg, de tweede antibiotica die ze kreeg was wederom hetzelfde ook weer een gasbuik. Dus na overleg met de DA gestopt met de antibiotica en eerst zorgen dat ze van het gas af kwam en weer een beetje normaal ging eten.

Door 2x gas in 1 week tijd heeft ze het tot afgelopen weekend vertikt om der bakje biks gewoon leeg te eten, ze at er wel van maar dat je erover na huis kon schrijven... ze at wel groenvoer en hooi maar ook niet echt genoeg. Doordat ze dus bijna 2 weken niet veel gegeten heeft was ze 300 gram afgevallen. Dus ook dat moet eerst opgelost zijn. Ze eet gelukkig weer zoals normaal en in een week tijd is ze ook weer 150 gram aangekomen:D (ik zie der ook weer vooruit gaan en voel der ribbetjes ook veel minder dan vorige week)

Nu gaat het gelukkig dus de goeie kant op ondanks dat ze niks tegen de blaasontsteking krijgt, ik wil of morgen of begin volgende week naar een andere DA in de hoop dat hij wel een goed onderzoek doet naar wat er mis is met mn meisje. En dat het dan ook op de juiste manier opgelost wordt. Ik heb nu wel goede hoop omdat ze sinds deze week ook weer gewoon zichzelf is, wel slaapt ze volgens mij iets meer dan voorheen maar dat kan ook aan mij liggen.

Maar ik wil dus eerst zeker weten wat haar nou mankeert en dat het opgelost wordt voordat ze een operatie in gaat.

Fijn om wederom te horen dat 5 dagen echt in het ergste geval is:)

bedankt voor de info over 2,5 jaar weet ik ook weer waarom dat vaker gezegd wordt!

aangepast door femmeke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rode urine kan ook veel te maken hebben met wat ze eet he :) En calcium er in ook wederom met het voer.

Ik vind een rontgenfoto inderdaad alleen nuttig als hij blaastenen of blaaszand verdenkt, wat hij ook verdacht, maar geen uitslag gaf.

Persoonlijk zou ik aandringen in zo'n geval op een urineonderzoek en als dat geen duidelijke uitslag geeft een bloedonderzoek. Als ze nog iets een keer krijgt van symptomen in de blaas zou ik even een plasje wegbrengen of misschien sowieso doen voor de zekerheid? Die kosten zijn gelukkig niet zo hoog over het algemeen.

Gelukkig gaat het nu beter met haar en antibiotica kan inderdaad een aanslag op de darmen zijn en sommige zijn daar inderdaad heel gevoelig voor.

En nu goed aan het aankomen, super !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het door voeding kan komen weet ik maar ze had niet iets gehad waardoor dat ineens kon veranderen of uberhaupt nu nog waardoor dat kan. Calcium uit het voer vind ik dus zo raar, want ze krijgt gewoon SS groentjes en hooi niks geks zou je zeggen. Ja zo afentoe en yoghurt drop van vitakraft.

Ik ga sowieso een plasje mee brengen als ik naar de DA ga want ik wil het gewoon zeker weten nu. Vond het ook allemaal zo raar gaan bij de vorige DA dus hoop dat deze DA wel de tijd neemt en ook echt alles doet om uit te zoeken wat mankeer in plaats van "nou ik zie niks op een foto pleur der maar wat in en dan zal het wel opknappen".

Nog tips hoe je zo'n plasje het beste kunt opvangen?

Ja ben ook echt blij dat het goed met der gaat, en aankomen krijgt ze nu ook wel stiekem wat extra's voor ietsje meer biks, iets meer groen als ze maar goed eet. We gaan het even afwachten wat de nieuwe DA gaat zeggen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In sommige groentes en voer zit veel calcium waardoor je dat terug kan zien in de urine :)

Soms van de raarste dingen krijgen ze andere plasjes.

Ik zelf vang urine op door ze in een kale bak te zetten en als er een plasje ligt dat op te zuigen met een spuitje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt SS biks en aan groente varieert elke keer maar voornamelijk: witlof, selderij, basilicum, peterselie, andijvie, veldsla, paardebloemblad, vers gras (niet te veel natuurlijk), aardbeienblad, komkommer en soms een stukje tomaat, denk dat het dat wel ongeveer is wat ze het meest krijgt. En dan nog afentoe een stukje fruit: wortel, sinaasappel, banaan, appel, kiwi en mango, alles wel maar een klein stukje en ook niet elke dag en ook niet alles te gelijk, meestal om de dag.

Ok dan ga ik dat proberen met een kale bak bedankt voor de tip!:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke dingen kan de urine dan rood van kleuren, behalve wortel want die weet ik wel.

Hoogste calcium percentage in het rijtje groenten dat ik noemde is basilicum, daar zit 250mg calcium per 100 g in. En daarna volgt paardebloemblad met 180mg calcium per 100g. Maar deze krijgt ze allebei niet belachelijk veel. Basilicum 1 takje met 4-6blaadjes per keer en paardebloemblad ook maar een paar blaadjes per keer.

Raar nijntje heb ik toch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft dat te maken met caroteen wat in de groenten zit.

Volgens mij zit dat in Tomaat, banaan, wortel, andijvie, basilicum, peterselie, paardenbloemblad, gras, sinaasappel, mango, veldsla.

Dus op zich in heel veel dingen die je geeft, het ene heeft wel een hoger gehalte caroteen dan het andere.

Calcium zijn sommige konijnen gewoon enorm gevoelig voor en daar heeft soms SS al een te hoog calcium gehalte voor vaak. Niet dat het direct erg hoeft te zijn zolang ze geen moeite hebben met het uitscheiden er van en geen blaaszand krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rare tenen:P dan is dat misschien wel de rede ik hoop het in ieder geval, maar ze krijgt dit alles eigenlijk al vanaf klein af aan en nooit zo'n kleur plasjes gezien en toen ineens allemaal zo raar, en ik weet ook gewoon dat er iets niet goed is, ik merk dat ze toch soms nog een beetje niet helemaal zichzelf is. Frustrerend dat ze niet kunnen praten dan wist ik wat er was.

Als ik de foto van de DA mag geloven was het gelukkig geen blaaszand of stenen. Ik vond die foto overigens wel ontzettend prijzig:oh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat ga ik zeker doen, we gaan kijken of ze morgen nog terecht kan, vandaag weer weinig gedronken en weinig hooi gegeten, maar wel zwarte keuteltjes die een beetje vochtiger zijn..

Ja schrok me de pleuris toen ik de rekening kreeg:p maar heb het voor der over:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijd van het jaar maakt niet uit, als je maar zorgt dat ze bij koud weer warm binnen zit en bij warm weer op een plek waar geen vliegen komen. Zelf heb ik mijn voedsters op leeftijden tussen de 8 maanden en 1 jaar laten helpen. Ik zou toch adviseren het te doen voor ze 3 jaar is, als je baarmoederkanker wil voorkomen. Op latere leeftijd kan het zeker nog wel hoor, maar dan zie je toch vaker dat de baarmoeder al is aangetast.

Na een castratie van een voedster hebben ze best veel zorg nodig. Zorg dat je zeker 2 dagen thuis bent. Zelf zorg ik meestal voor 3 dagen vrij. De eerste 24 uur zijn het belangrijkst, zorg dat ze pijnstilling krijgt, je moet dwangvoeren en zorgen dat ze warm blijft.

Als de eerste 24 uur voorbij zijn en ze keutelt goed, drinkt goed en eet goed is het ergste voorbij. Dan kun je dus gerust eventjes weg om om booschappen te gaan of even ergens heen te gaan hoor! Als het goed gaat en ze knapt goed op is ze na een dag of 10 weer helemaal uit de gevarenzone, in die zin dat de wond dan ook al netjes aan het genezen is.

Als het niet goed gaat kan dat langer duren. Jou konijn is zo te lezen wel een speciaal gevalletje, dus beter iets te bezorgd dan te weinig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .