Ga naar inhoud

ervaringen met nieuwe vaccin


sarahtmv

Aanbevolen berichten

Ik lees net op Engels forum mixed feelings over het nieuwe vaccin. Er zouden konijnen gestorven zijn nadat ze het gekregen hadden. Nieuwe dingen moet je altijd beetje voorzichtig zijn toch, maar wat zijn jullie ervaringen?

Sinds wanneer hebben jullie konijnen met de nieuwe vaccin gedaan en wat zijn de results?

Ik heb ze net besteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de meeste mensen hier vorig jaar al voor het eerst met de nieuwe enting geënt hebben, ik wel.

Enkele konijnen waaronder de mijne hadden 1 of meer entbultjes die eruit zien als een myxoom, dat staat ook in de bijsluiter vermeld maar kan geen kwaad verder.

Het werkt volgens mij veel beter dan het oude vaccin, ik heb over niet 1 konijn gelezen dat het toch ziek was geworden ondanks dat het geënt was.

Wel is het belangrijk om in te enten op het moment dat het konijn volledig gezond is natuurlijk. Mijn dierenarts vertelde over een groep konijnen die hij geënt had en daarna Syfilis kregen. Of het met de enting te maken heeft weet hij natuurlijk niet zeker, maar het zal dan misschien zo geweest zijn dat door verminderde weerstand zoiets de kop op kan duiken, net als bij alle andere ziektes. Het is dus wel belangrijk dat je konijn gewoon goede weerstand heeft op het moment van inenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar rond deze tijd mijn eigen konijnen er voor het eerst mee laten inenten, vlak daarna ook opvangkonijnen. Heb al met al tussen de 50 en 100 er mee laten inenten denk ik? Mijn eigen konijnen zijn net voor de tweede keer geweest vorige week. Ik heb zelf bij geen enkel konijn een directe reactie op de inenting gemerkt.

In een jaar tijd zijn er wel vier recent ingeënte konijntjes overleden: In januari van dit jaar is anderhalve week na inenten een konijntje overleden, ik heb haar in laten slapen omdat ze een zeer ernstige longontsteking had. Of die twee dingen verband met elkaar hebben, tja, zeg het maar. Vorig jaar september is een konijntje van een maand of vier/vijf plotseling overleden, zonder symptomen van wat dan ook. Zij was in juli/augustus ingeënt. En in november zijn twee konijnen (uit hetzelfde nest) van twaalf weken overleden, zij waren zes weken eerder ingeënt. Uit sectie op één van de twee is gebleken dat zij een coccidiose infectie en een ernstige blaasontsteking had. Een ander konijntje uit hetzelfde nest is ook heel erg ziek geweest (ook coccidiose), maar tot op heden nog steeds niet ingeënt en drie zusjes tegelijk met de andere twee ingeënt en nog springlevend. Dus zeg het maar: Kwam het door de inenting...

En wat Lonja zegt is mij ook opgevallen: Ik heb nergens gelezen of gehoord dat een ingeënt konijn myxomatose heeft gekregen. En dat was voor die tijd wel anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb vorig jaar alletwee mijn konijnen in laten enten en kort daarna ook 1 van de twee overleden.

mijn da dacht aan een verstopping en helaas heb ik hem er ook niet bovenop gekregen ondanks medicijnen.

ik zelf twijfelde er destijds aan waaraan hij werkelijk overleden is maar ik heb dit niet laten onderzoeken.

ook ik heb getwijfeld of dit aan de inenting kon liggen.

4 maanden later is ook het andere konijn overleden , deze had waarschijnlijk een tumor in zijn maag.

nu heb ik twee nieuwe konijnen , en wat moet je? als ze myxomatose krijgen dan wordt het ook een heel gevecht dus ik denk toch dat ik ze weer laat enten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar heb ik 6 konijnen laten enten en ze hebben allemaal geen entreacties gehad. Binnenkort moet ik weer met de bende, dit jaar nog maar 4 nijntjes om te enten. Overigens zijn de 2 die overleden zijn maanden na de enting overleden, ik zie daar dus geen verband mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 konijnen ingeent met het nieuwe vaccin. Geen problemen gehad. Zou ook niet weten waarom je je daar zorgen over moet maken. Dan ga je dus twijfelen aan de deskundigheid van alle dierenklinieken die dit vaccin spuiten? Best arrogant hoor :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn vorig jaar ook met het nieuwe vaccin ingeënt. Een paar dagen na de enting begonnen ze ineens last te krijgen van niesbuien, dat terwijl ik ze daarvoor nog nooit had horen niezen. Gelukkig is dit op den duur vanzelf weer overgegaan en hebben ze verder nergens last van gehad. Binnenkort worden ze opnieuw ingeënt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn vorig jaar maart (24 maart precies) ook geënt met het nieuwe vaccin. Ik wilde dit omdat ik zes nijnen heb, en dit zowieso weer een trip per jaar scheelt naar de DA. Heb geen enkele entreacties gevonden bij mijn nijnen. Ik zal volgende week ook weer, vooral omdat ze het over wat warmer weer hebben, en heb de eerste vliegen al weer gespot. Bij mijn DA kan het nu gewoon in het spreekuur zonder afspraak. Ook wel zo fijn, kan ik zelf bepalen wanneer het het beste uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ervanuit dat die prikken uitgebreid getest zijn en veilig/goed zullen zijn?!

Dat mensen dood gaan aan vacinaties vind ik altijd zo'n onzin net als bij de baarmoederhalskanker prik.. Ja er waren van (bijna) alle meiden van 12-13 in NL 2 dood gegaan binnen 2 weken ofzo na de prik.. Toeval!? Ik denk persoonlijk van wél.

Ik wil hier geen baarmoederhalskanker prik topic van maken jwz..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide konijnen zijn een ge-ent met het vaccin wat een jaar werkt.

Verder geen klachten gezien bij ze.

Nu ik de reactie van Stamper2011 lees, heeft Menno ook een tijdje wat van die verkoudheids-geluidjes gemaakt.

Maar dat was ook snel weer over.

Of dat met die enting te maken had, durf ik niet te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dieren soms ziek worden na een inenting ligt ook niet aan de inenting zelf hè, maar gewoon aan het feit dat een inenting wel wat van de weerstand vraagt. Is die al wat lager, dan kan het zijn dat ze vatbaarder zijn of dat een al sluimerende ziekte tot uiting komt. Dat ligt niet direct aan deze specifieke entstof, dat is altijd een mogelijkheid bij een inenting.

Toch is het niet zo dat alle vaccinaties direct ook maar veilig zijn. Zo is er een aantal jaar geleden een combi-vaccin (net zoals dit vaccin) op de markt geweest en omdat de vaccins voor konijnen aanvankelijk voor slachtkonijnen ontwikkelt zijn, golden er ook iets andere criteria voor. Exacte cijfers ken ik niet hoor, was een beetje voor mijn tijd, maar het is bijvoorbeeld niet zo'n ramp als één op de tien slachtkonijnen zou overlijden door het vaccin. Misschien is dat wel veel goedkoper dan een beter (en duurder) vaccin ontwikkelen. Ga je vervolgens zo'n vaccin voor onze geliefde huiskonijntjes gebruiken dan zijn we natuurlijk totaal NIET blij met één op de tien! De emotionele waarde van onze konijnen is immers heel anders dan die van de slachtkonijnen. Daar is in het begin nog wel het e.e.a. mis gegaan geloof ik.

Dus het KAN wel degelijk dat dierenartsen een fout maken door zo'n vaccin te gaan gebruiken. Maar lijkt me dat daar bij dit vaccin totaal geen sprake van is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zo staat het ook in de bijsluiter hè, dat er alleen gezonde dieren gevaccineerd mogen worden, dat er geen informatie is over de veiligheid en werkzaamheid in combinatie met andere geneesmiddelen etc.

Natuurlijk kan je het niet altijd weten als je konijn iets onder de leden heeft wat nog niet tot uiting komt omdat zijn weerstand dan nog hoog genoeg is, maar goed, ik vind zelf het risico daarop in vergelijking met het risico op Myxomatose en VHD niet belangrijk genoeg om ze niet in te enten.

Als ik ze niet inent raak ik ze gegarandeerd aan de myx kwijt met al die wilde konijnen hier, en er zijn naar mijn idee maar weinig ziektes zo verschrikkelijk gemeen als myxomatose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n 300 tot 400 konijnen laten inenten met het nieuwe vaccin en allemaal probleemloos zonder bijwerkingen.

Dat was het met vorige vaccin wel anders qua bijwerkingen daar had ik zo nu en dan een konijn met een entreactie soms wel echt hele grote bulten. Echter trokken deze altijd wel weer weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna nergens geen last van gehad met deze 2.

Vorig jaar maart allebei laten enten op dezelfde dag als castratie van dame en heer.

Beide hebben 3 weken een klein bultje op de huid gehad op de plek van de prik. En alleen Marley was heel snel ' verkouden' na 2 weken... Paar dagen met medicijnen doorgegaan en allebei hupsen hier nog supergezond rond :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er altijd uitzonderingen op de regel zijn. Maar als ik dan lees dat Aniek 300 tot 400 konijnen probleemloos heeft laten enten zou je kort door de bocht kunnen stellen dat het risico dat er iets mis gaat door een enting lager is dan 0.3% (of reken ik nou helemaal fout), dat risico is in elk geval een stuk kleiner dan het risico op myx en VHD als je ze niet laat enten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet van iemand die ook konijnengek is dat haar Fransoos binnen een dag overleden is na het enten. Het was een kerngezonde Fransoos en dezelfde avond na het enten is hij al overleden.

Tja je kunt je dan in de eerste plaats al afvragen of het wel een kerngezond dier was.. Je ziet niet alles aan de buitenkant. Sowieso vind ik dat het volkomen onterecht is als mensen in zo'n situatie gaan beweren dat het aan de inenting ligt, natuurlijk kun je je verdenkingen hebben maar laat sectie doen voor je met het vingertje gaat wijzen. Zulke dingen gaan een eigen leven leiden (zeker op fora als BB..) en dat terwijl je eigenlijk geen bewijs hebt. Neem aan dat ze het wel onmiddellijk bij de dierenarts en fabrikant gemeld heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal vast wel want het diertje is bij de DA op de behandeltafel overleden terwijl hij daarvoor het dier kerngezond had verklaard.

Tja je kunt je dan in de eerste plaats al afvragen of het wel een kerngezond dier was.. Je ziet niet alles aan de buitenkant. Sowieso vind ik dat het volkomen onterecht is als mensen in zo'n situatie gaan beweren dat het aan de inenting ligt, natuurlijk kun je je verdenkingen hebben maar laat sectie doen voor je met het vingertje gaat wijzen. Zulke dingen gaan een eigen leven leiden (zeker op fora als BB..) en dat terwijl je eigenlijk geen bewijs hebt. Neem aan dat ze het wel onmiddellijk bij de dierenarts en fabrikant gemeld heeft?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de behandeltafel in de avond? Oke.. denk trouwens ook dat er wat anders was hoor. Is er autopsie gedaan? Slechter hartje? Of aneurysma?

Ik heb zelf mijn konijnen zonder nadenken laten enten en ze doen het er alledrie erg goed heb. Ze hebben nog nooit wat gehad. *ff afkloppen* De dames gaan vandaag voor hun tweede keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal vast wel want het diertje is bij de DA op de behandeltafel overleden terwijl hij daarvoor het dier kerngezond had verklaard.

Maar dan is hij dus ziek geworden neem ik aan, want je gaat niet met je pas ingeënte, kerngezonde dier terug naar de dierenarts waarna hij spontaan overlijdt. Geen idee wat de symptomen waren maar ik zou dan eerder denken aan darmproblemen (acute gasaanval bijv.) ten gevolge van stress dan de inenting zelf. Kan natuurlijk niet echt conclusies trekken dus dat zal ik ook niet doen. Maar of vaccinatie en overlijden direct, indirect of helemaal niet met elkaar in verband staan kun je volgens mij moeilijk zeggen als er geen sectie gedaan is. En ook als er wel sectie gedaan is weet ik niet of je altijd conclusies kunt trekken, maar in elk geval meer dan wat je aan de buitenkant ziet. Ik heb ook wel eens bij de dierenarts gestaan met mijn konijn, zeker wetend dat hij NIET 100% oké was, en toch naar huis gegaan met de verklaring dat er gewoon niks te zien of te vinden was. En dat was niet omdat het zo'n slechte dierenarts was, maar omdat sommige problemen in de beginfase helemaal niet goed of überhaupt niet zichtbaar zijn.

Vind het trouwens wel heel erg voor je kennis en haar konijntje, vreselijk natuurlijk, of het nu wel of niet aan het vaccin ligt. Maar ik ben er wel van overtuigd dat dit vaccin heel erg veel levens redt en het zou jammer zijn als mensen het niet meer willen gebruiken door slechte verhalen waar niet echt bewijs voor is.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga ik gisteren naar de DA, is die niet thuis. Zijn vrouw laat mij binnen, vindt het vaccine niet en belt hem op. Ze gaat naar de kelder en komt terug met een flesje. Blijkt dit het oude vaccine tegen RHD...Ja dan wist ze niet welke flesje het was, dus ik met lege handen weer naar huis. Nu vraag ik me af of hij de nieuwe wel heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .