Ga naar inhoud

Had dit niet verwacht...


Megan

Aanbevolen berichten

Hoi,

Om een lang verhaal kort te maken. Het zit zo:

In juli vorig jaar heb ik samen met mijn inmiddels ex vriend 2 konijnen gehaald uit de opvang in Ridderkerk, Knaagspoor. Een verschrikkelijk lief koppeltje die mijn hart hebben gestolen. Qua gezondheid nooit problemen mee gehad. Ontstoken oogjes was het enige. 2 maanden geleden halsoverkop verhuisd van mijn ex vriend zijn huis naar mijn ouders. Ze hadden nergens last van. Zo'n 3 weken geleden kreeg het rammetje gasbuik. Een week lang medicijnen en hij leek beter te zijn. 2 dagen erna weer hetzelfde. Weer medicijnen voor een weekje. Knapte weer op. Sinds afgelopen dinsdag heeft het vrouwtje hetzelfde. DA geweest en medicijnen weer gegeven. Nu, vrijdag, gaat het weer goed met het vrouwtje. (Voor zover dat is want nu ligt ze ook weer in het hok waar ze normaal nooit ligt). Het ging tot een uur geleden ook goed met het rammetje. Ik heb vanmiddag alleen hun hok verplaatst naar een ander gedeelte van mijn kamer en ik heb gestofzuigerd. Toen at rammetje niet meer en lag stil in hok. Nu nog steeds. Medicijnen gegeven aan allebei en nu liggen ze allebei in het hok. Ik word er zo moedeloos van... Ik merk aan mijzelf dat ik er niet zo goed tegen kan... Ik heb zelfs overwogen om een nieuw huisje voor ze te zoeken. Ze zijn gewoon zo kwetsbaar en na een klein beetje 'stress' of harde geluiden worden ze al ziek..

Alsjeblieft mensen van bunnybunch, wat moet ik doen? Ik weet me geen raad meer en ik zit alleen maar te janken nu. Ze zijn mijn konijntjes en ik weet het niet meer, ik durf niet meer weg te gaan of wat omdat ze zo gevoelig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou allereerst nu met ze naar de dierenarts gaan en inderdaad op de langere termijn zorgen dat ze rust kunnen krijgen, (dus niet steeds hok verplaatsen etc.) want sommige konijnen kunnen inderdaad niet goed tegen stress.

Wellicht kan je ook nog eens naar de voeding kijken want ik vind dat wel opvallend, dat 2 konijnen het allebei hebben en ook meerdere keren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aw kan je geen nuttige tips geven (behalve dat er met name in de grote steden ook dierenartsen zijn die aan huis komen, mocht je er tegenop zien om met ze naar een dierenarts te gaan).. maar in ieder geval even een *knuf*, want je gaat duidelijk door een lastige tijd heen! Heel veel succes ermee en beterschap voor je nijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alweer he bah balen, joh.

Heb je nog wat anders gedaan met het voer dan brokjes en hooi?

Verplaatsen en het stofzuigen kan inderdaad stressvol zijn, zaten ze altijd al binnen?

Zijn wormen al uitgesloten? Die geven ook darmproblemen, wellicht een ontlastingsonderzoek even laten doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar de dierenarts gaan heeft geen zin aangezien ik er al ben geweest met ze en ik heb wel iedere keer telefonisch contact met de DA. Ik verplaats niet steeds het hok, het heeft 2 maanden lang op 1 deze dezelfde plek gestaan. Ik heb het enkel verschoven van de ene kant naar de andere kant van me kamer. Het is inderdaad opvallend maar ze krijgen biks en onbeperkt hooi. Dus daar kan het ook niet aan liggen. Gebit is al naar gekeken is in orde. Ze krijgen geen groenvoer. Soms wat wilgentakken. Ja ze hebben bij mij altijd binnen gezeten. Wormen zijn nog niet uitgesloten, zal wel even gaan kijken.

Ja ik weet dat het stressgevoelige dieren zijn maar ik moet wel gewoon normaal kunnen leven, ik houd al zoveel rekening met ze (ik zeg afspraken af om bij ze te zijn, ik zeg werk en stage af, ik ga altijd gelijk met ze naar de DA), en dat is niet erg maar ik zit er nu wel een beetje doorheen.

Met vrouwtje gaat het goed op het moment. Ze eet brokjes en hooi en drinkt en is wel redelijk levendig. Mannetje zit bijna heel de avond in hoekje van kooi. Heeft net alle medicijnen weer gehad en ook dwangvoer.

Het is maar weer afwachten..

Ik wil ze echt niet kwijt en zeker niet terug naar de opvang van waar ze vandaan komen. Ik wist van tevoren dat het gevoelige dieren kunnen zijn en dit is ook niet erg maar het is voor henzelf ook zo zielig om iedere keer ziek, beter, ziek, beter te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad wel extreem.. veel, we proberen ook alleen maar mee te denken.

Ik zou als advies geven in ieder geval ook even geen wilgentakken meer en wellicht eens kijken nog naar een andere brok. Welke brokejs krijgen ze nu?

En het ontlastingsonderzoek zou ik laten doen, dit is niet zo duur.

Heb je zelf veel last van stress dat je misschien over brengt?

Waarom niet terug naar de opvang? Je hebt vermoed ik een contract getekend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat weet ik maar het komt een beetje beschuldigend over. Maarja. Nee gister en vandaag hebben ze geen wilgentakken gehad. Ze krijgen nu HFST. Ja ik wil best andere brok proberen, waarom zou dit het niet eten kunnen veroorzaken?

Ja ik ga wel even kijken en informeren voor een ontlastingsonderzoek. Nee niet echt stress wat ik over kan brengen.

De opvang is niet zo goed, ondanks dat het een van de grootste in de omgeving is. Ze zitten in ontzettend kleine en vieze binnenkooien, veel te veel eten (en dan echt een hele bak met biks heel de dag tot hun beschikking in plaats van de max 25 Gr per kilo). Ze weten eigenlijk niet goed waar de beesten terecht komen, ik kon in een uur tijd zo 2 beestjes meenemen.

Heb wel een 'contract' getekend maar ik zou er echt niet op gerust zijn als ze daar terug moeten dus dat doe ik sowieso niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet zeker dat niemand hier een bericht met een beschuldigende intentie heeft getypt. Iedereen leeft juist mee en probeert meer te denken. En als ik het zo lees zit er geen beschuldigende ondertoon in de berichten.

Wellicht zijn ze gevoelig voor HFST, misschien Science Selective eens proberen? Gewoon om dingen uit te sluiten zeg maar.

Ik heb het ook een keer gehad met een konijn plaatsen. Was bij mij nooit wat mee aan de hand in de tijd in de opvang en dat is maanden. Hij was anderhalf en altijd geleefd bij vorige eigenaar op een bak gemengd voer en hij wordt geplaatst en hij heeft zo wat elke maand gas. Waarom?! Echt nog steeds een groot vraagteken. Er moet alleen wel iets zijn en dat is zo moeilijk te vinden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 konijnen en 2 hamsters van Het Knaagspoor, en ik vind dat ze daar heel goed voor de dieren zijn.

Ze zijn de hele dag aan het schoonmaken, en ze krijgen zeker geen onbeperkt biks!

Sorry, maar ik moet het even voor ze opnemen.

Verder wens ik je heel veel sterkte!!

aangepast door swiebertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk binnenhok is te klein. Sowieso. Maar een opvang heeft nu eenmaal niet de luxe om elk konijn in een eigen binnenkooi te plaatsen, mƩt ren. In een hondenasiel zitten de honden ook in kleine hokken, met nooit of zelden uitloop. Zielig, dat wel, maar ook maar tijdelijk. In de opvang waar de mijne vandaan komen, zitten/zaten de meeste ook in binnenkooien, nou en? Nood breekt wet. Om daar nu een opvang op aan te vallen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel vaak zo hoor dat in een opvang de hokken kleiner zijn dan ze zouden moeten zijn maar als ze geplaatst worden gebeurt dat wel volgens strenge voorwaarden en komen ze in grote verblijven terecht hoor :). Beter een tijdje in een kleiner hok in de opvang en dan een leuke toekomst dan geen opvang en gedumpte konijnen he :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik val de opvang niet aan. Ik zeg alleen niet zulke goede ervaringen ermee te hebben, dat mag toch wel?

Maarja ik ga hier geen discussie over voeren haha. Ik weet ook wel hoe het in elkaar steekt. Sorry dan dat ik veeleisend ben en her beste wil voor mijn konijntjes. De dieren worden namelijk niet onder strenge voorwaarden geplaatst. (Niet bij knaagspoor). Ik kon ze zonder problemen meenemen zonder dat ze wisten waar ze terecht zouden komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor alle reacties, ik ben gewoon erg bezorgd om ze en een beetje bang dat ze niet beter worden. Heb net de opvang gebeld waar ze vandaan komen om te vragen of ze er in de opvang ook last van hadden. Dit was niet het geval, ze kregen daar de goedkoopste biks te eten, namelijk Kasper. Ze raadde ook, net zoals hier al gezegd werd, aan om SS te proberen. Dus hop op mijn fiets naar de dierenwinkel gegaan. Een zak SS gehaald en gelukkig namen ze het wel. Ik ga dat nu zo'n 2-3 dagen mengen met het andere voer en dan kijken hoe het gaat de komende tijd. Als SS niet helpt dan even verder kijken voor ander hooi. Ik heb nu van de pets place van happy home. Ik vind het wel goed hooi voor mooi prijsje maar hebben jullie misschien nog advies voor ander hooi? Kruidenhooi vinden ze niet lekker en weidehooi bijvoorbeeld van vitakraft enzo is erg prijzig hier. (500 gram voor 3-4 euro). Misschien hooi van de boer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit ook maar mee te denken hoor. En ik kan me herinneren dat ik ooit in een informatieboekje heb gelezen, dat veel gasbuikjes na elkaar kunnen wijzen op coccidiose..

Even gegoogled op internet en inderdaad. Ik citeer nu letterlijk van een website:

De tekenen zijn vaker te zien bij jonge konijntjes met hun onvolgroeide immuniteitssysteem. De symptomen kunnen zijn: gewichtsverlies, met tussenpozen hevige diarree dat bloed of slijm kan bevatten, en uiteindelijk uitdroging. Maar vooral bij volgroeide konijnen kunnen regelmatige gasaanvallen of verstoppingen, terwijl de keutels niet afwijkend zijn, ook in de richting van coccidiose wijzen.

Laat je konijntjes hier eens op testen? Je weet maar nooit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betwijfel of het echt nog van stress komt, ik vermoed dat er wel een medische oorzaak moet zijn. Het is namelijk wel erg extreem. Ik zou eens starten met het ontlastingsonderzoek om parasieten uit te sluiten.

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen hiermee en beterschap voor je nijnen! Probeer niet te veel in de stress te zitten, dat helpt ze toch niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt inderdaad wel erg extreem, lijkt me geen overbodige luxe om het een en ander te laten testen, want op deze manier kun je natuurlijk niet aan de gang blijven..

Om antwoord te geven op je laatste vraag: hier zijn ze gek op het tijmhooi van beaphar, is niet zo heel duur, 1.60 voor 1 kg hier bij de Jumper. Hooi van de boer schijnt overal goed te bevallen en is het goedkoopste wat je kunt krijgen!

Gek trouwens dat dat weidehooi van vitakraft zo duur is. Ik heb 2 maanden geleden bij Dobey alpenweidehooi gekocht, 2,5 kg voor iets van 3 euro geloof ik, dat is wel een enorm verschil met de prijs die jij noemt!

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de reacties, ik ga het even een tijdje aankijken met SS. Ik zal ze goed in de gaten houden en anders eventueel een ontlastingsonderzoek laten doen door de DA. Ik ga maandag gelijk even informeren bij de DA. Oh haha inderdaad groot verschil misschien heb ik dan niet goed gekeken. Is hooi van de boer kwalitatief goed genoeg? Want ik heb een vriendin die staat met haar paard bij de manege dus hooi van de boer is dan wel makkelijk te regelen denk ik. Tijmhooi wat je noemt is inderdaad ook niet duur daar ga im ook wel even voor kijken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vrijwilliger in een opvang en daar voeren we ook met Science Selective en we hebben er heel goede ervaringen mee. Ik werkte daar niet toen ze van voer gingen veranderen, maar de eigenaar van de opvang vertelde me dat sinds ze dat als eten krijgen de konijnen veel minder vaak last van gas hebben. Dus wat mij betreft is het een goede suggestie. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te lezen dat ze de SS lekker vinden.

Toch zou ik adviseren om het ontlastingsonderzoek ook te doen. Je pakt dan zowel wormen als coccidiose in 1 en hier kost het 10 euro, bij andere heb ik wel is 15 euro gehoord, maar ik zou eens informeren. Het is een relatief laag bedrag, want stel je voor dat het nu opeens wel weer komt dan heb je in ieder geval alles gedaan wat je kon en heb je ook niet een achteraf gevoel. (Tenminste dat heb ik altijd).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .