Ga naar inhoud

De 'betere' brokken lijst


Laura2

Aanbevolen berichten

  • 4 weken later...
  • Reacties 150
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ter informatie.

Ik kreeg een zak konijnenvoer van de c1000. "C1000 konijnenvoer" met een zwart/wit hangoortke op de verpakking, groen onder, blauwe band met naam en zo ("rijk aan ruwe vezels voor gezonde darmflora" -- hoezo projectie van onszelf op ons huisdier) en wit met dat plaatje bovenaan.

Ingredienten

Plantaardige bijproducten, granen, groenten, vruchten, zaden, mineralen, olien en vetten. (eh...)

Gemiddelde analyse

vocht 10,8%

ruw eiwit 14,7%

ruw vet 2,9% (wat 'ruw vet' dan ook moge zijn :P)

ruwe as 7,0% (what the h*ll? as?)

ruwe celstof 14,0% (okee, wat is celstof dan?)

toegevoegd per kg product

vitamine A (retinol acetaat) 19.900 IE/kg

vitamine D (cholecalciferol) 2.000 IE/kg

vitamine E (DL-A-Tocopherolacetaat) 44 mg/kg --> okee dan, het is of D of L, niet beide, of bedoel je dat beide er in zit?

koper Cu (II) (sulfaat-pentahydraad) 3 mg/kg --> ze bedoelen hier kopersulfaat

Ik begin hevig te twijfelen of ik dit mijn konijnen wel moet voorzetten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben sinds vorige week ook aan ss-brokken begonnen.Nu lees ik op de verpakking dat ze 50-tot 70 gram moeten hebben.Maar ik lees hier 15 gram per kilo.Die konijnen van mij zijn nog geen twee kilo.Dus komt dat neer op 60 gram voor alletwee.Hoeveel moeten ze hebben ?Ik geef 100 gram per dag.Teveel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter informatie.

Ik kreeg een zak konijnenvoer van de c1000. "C1000 konijnenvoer" met een zwart/wit hangoortke op de verpakking, groen onder, blauwe band met naam en zo ("rijk aan ruwe vezels voor gezonde darmflora" -- hoezo projectie van onszelf op ons huisdier) en wit met dat plaatje bovenaan.

Ingredienten

Plantaardige bijproducten, granen, groenten, vruchten, zaden, mineralen, olien en vetten. (eh...)

Gemiddelde analyse

vocht 10,8%

ruw eiwit 14,7%

ruw vet 2,9% (wat 'ruw vet' dan ook moge zijn :P)

ruwe as 7,0% (what the h*ll? as?)

ruwe celstof 14,0% (okee, wat is celstof dan?)

toegevoegd per kg product

vitamine A (retinol acetaat) 19.900 IE/kg

vitamine D (cholecalciferol) 2.000 IE/kg

vitamine E (DL-A-Tocopherolacetaat) 44 mg/kg --> okee dan, het is of D of L, niet beide, of bedoel je dat beide er in zit?

koper Cu (II) (sulfaat-pentahydraad) 3 mg/kg --> ze bedoelen hier kopersulfaat

Ik begin hevig te twijfelen of ik dit mijn konijnen wel moet voorzetten!

Celstof zijn vezels.. Ruwe as is volgens mij, simpel gezegt, wat er van het voer overblijft als je het verbrand.. :P En het calciumgehalte staat er niet op en daar was ik nu juist zo benieuwd naar..

Afgezien van een nogal laag vezel gehalte, ziet het er niet extreem slecht uit.. Maar ik ken dit voer, en ik zou zelf geen seconde langer twijfelen. Troep! Sowieso zou ik niet voor gemengd gaan, zeker niet met twee konijnen. De kans dat ze toch selectief gaan eten is groot.

En projectie van onszelf op ons huisdier? Voor konijnen zijn vezels nog vele malen belangrijker. Ze moeten niet voor niets veel hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had omdat het nu wat kouder word voor 1 keer een klein zakje gemengd voer gemengd met supertrio en ik had nog van iemand kenner (roze merklabel?) gekregen en die 3 door elkaar gemixt en dat is natuurlijk smullen! Is nu bijna op dus dan weer gewoon alleen supertrio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf geef 2/3 versele-laga cuni compleet en 1/3 "normale" biks.

Ingrediënten: Plantaardige bijproducten, granen, groente (min. 10%), plantaardige eiwitextracten, zaden, mineralen, FOS, MOS, lecithine, yucca-extract, goudsbloem-extract.

Waarborgen: 15% ruw eiwit, 3% ruw vet, 20% ruwe celstof, 8% ruwe as, 0,9% calcium, 0,6% fosfor.

Toevoegingsmiddelen: koper-kopersulfaat, vitamine A, vitamine D3, vitamine E en vitamine C.

Ze zijn helemaal verzot op cuni compleet en ze doen er heel goed op:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

ik heb dit besteld op petmeds:

Burgess Excel Rabbit

Nutritional Values

Beneficial Fibre 39% Crude Fibre 19% Protein 13% Vitamin C 50mg/kg Vitamin D3 * 1,500 iu/kg Vitamin E * 120mg/kg Copper ** 12mg/kg Vitamin A * 15,00 iu/kg Oils 3% Ash 5.5% Calcium 0.90% Phosphorous 0.51%

Ingredients

Grass, Oat Bran, Wheat, Soya Bean Hulls, Lucerne, Peas, Yeast, Molasses, Mint, Soya Oil, Calcium Carbonate, Monocalcium Phosphate, Ligno-Cellulose, Fructo-oligosaccharides 0.25%, Salt, Vitamins and Minerals, Contains Natural Antioxidants. No artificial colours, flavours or preservatives. Vitamins are guaranteed until Best Before date.

13.83 pond per 10 kilo.

goeie samenstelling en absoluut niet duur!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen gewoon de bix uit de dierenwinkel die je zelf moet scheppen.. Valt dat onder de voer die jullie hierboven beschrijven?

Of ben ik nu verkeerd bezig. Ben bix gaan geven omdat ik gehoord had dat gemengd voor beter niet aan konijnen gegeven kan worden omdat ze dan niet alles binnen krijgen i.v.m. voorkeur eten. Maar begrijp dat de bix uit de dierenwinkel dus ook nog niet het goede kan zijn? Waar moet goede konijnen voeding dan uit bestaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen gewoon de bix uit de dierenwinkel die je zelf moet scheppen.. Valt dat onder de voer die jullie hierboven beschrijven?

Of ben ik nu verkeerd bezig. Ben bix gaan geven omdat ik gehoord had dat gemengd voor beter niet aan konijnen gegeven kan worden omdat ze dan niet alles binnen krijgen i.v.m. voorkeur eten. Maar begrijp dat de bix uit de dierenwinkel dus ook nog niet het goede kan zijn? Waar moet goede konijnen voeding dan uit bestaan?

Een goede voeding kan je niet van buiten zien, maar dat zit van binnen. Konijnenvoer moet een paar 'waarden' hebben voordat het binnen de categorie 'gezond' valt. Gemengd voer is vrijwel altijd slechter dan alleen biks, omdat er veel extra's aan zijn toegevoegd. Maar ook niet alle biks is echt gezond.

Zou je niet de samenstelling aan de dierenwinkel kunnen vragen om te vergelijken met andere soorten voer? Dan weet je of je een goede biks te pakken hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had omdat het nu wat kouder word voor 1 keer een klein zakje gemengd voer gemengd met supertrio en ik had nog van iemand kenner (roze merklabel?) gekregen en die 3 door elkaar gemixt en dat is natuurlijk smullen! Is nu bijna op dus dan weer gewoon alleen supertrio.

ik wil nog wel even zeggen dat kenner biks roze label niet gezond is voor je konijnen je kunt beter dan de gele label pakken.

dat is omdat er een bepaald medicatie in de kenner biks roze label zit die ze niet nodig hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

samenstelling goed voer:

ruw eiwit: rond 14 %, maar niet meer dan 16%

ruw vet: 3 % of iets minder

ruwe celstof: hoe hoger, hoe beter, meestal tussen 19 % en 22 %

calcium: moét minder zijn dan 1%

Best zonder toegevoegd coccidiostaticum, of hoe schrijf je dat?

In feite kan gemengd voer dat aan deze samenstelling voldoet, goed voer zijn, àls het konijn niet selecteert en alles op eet.

aangepast door mystique
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het voer (versele-laga cuni compleet) wat ik geef nader bekeken op de ingrediënten:glasses: ..

Ik weet niet of dit alles is maarjah hahah.

Ruw eiwit 15%

Ruw vet 3%

Ruwe celstof 20%

Mineralen 8%

Vit. AI.E./kg 10.000

Vit. D3 I.E./kg 1.500

Vit. E mg/kg 30

& Vit. C mg/kg 100

En lekker dat ze het vinden:bunny1::goed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik nu zelf Garvo Alfamix Konijn: hoe & wat (ook voor de alfabrok)

Samenstelling:

Ruw eiwit13,4%

Ruw vet5,0%

Ruwe celstof13,3%

Ruwe as7,7%

Calcium0,92%

Fosfor0,55%

Kalium0,95%

E672 Vitamine A11.900

IEE671 Vitamine D31.370

IEVitamine E88mg

E4 koper(II)sulfaat pentahydraat)

Nijn eet de gehele mix op dus ook de biks die erin zitten, haar poep ziet er goed uit. Toch wil ik graag overstappen naar biks, omdat ik op dit moment één konijn heb die alles op eet van de week komt een tweede konijn alleen weet ik niet of die al het gemengde voer gaat opeten, de groothandel heeft ook alfabrok konijn.

De samenstelling hiervan is:

Ruw eiwit13,0%

Ruw vet4,3%

Ruwe celstof13,8%

Ruwe as8,3%

Calcium0,97%

Fosfor0,54%

Kalium1,25%

E672 Vitamine A10.000

IEE671 Vitamine D3990

IEVitamine E69mg

E4 koper(II)sulfaat pentahydraat)

Ik ben benieuwd of dit een goede brok is. Of kan overstappen op Hope Farms Supertrio of Kenner gele label als het gemende voer bijna op is?

aangepast door None
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan voor HF kiezen als dat mogelijk is. De mix die je nu geeft bevat veel vet en weinig vezels, van de brok die je eventueel wil gaan geven is dat al wel wat beter maar nog steeds weinig vezels, toch wat te veel vet en HF heeft ook een iets lager calcium gehalte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik nu zelf Garvo Alfamix Konijn: hoe & wat (ook voor de alfabrok)

Samenstelling:

Ruw eiwit13,4%

Ruw vet5,0%

Ruwe celstof13,3%

Ruwe as7,7%

Calcium0,92%

Fosfor0,55%

Kalium0,95%

E672 Vitamine A11.900

IEE671 Vitamine D31.370

IEVitamine E88mg

E4 koper(II)sulfaat pentahydraat)

Nijn eet de gehele mix op dus ook de biks die erin zitten, haar poep ziet er goed uit. Toch wil ik graag overstappen naar biks, omdat ik op dit moment één konijn heb die alles op eet van de week komt een tweede konijn alleen weet ik niet of die al het gemengde voer gaat opeten, de groothandel heeft ook alfabrok konijn.

De samenstelling hiervan is:

Ruw eiwit13,0%

Ruw vet4,3%

Ruwe celstof13,8%

Ruwe as8,3%

Calcium0,97%

Fosfor0,54%

Kalium1,25%

E672 Vitamine A10.000

IEE671 Vitamine D3990

IEVitamine E69mg

E4 koper(II)sulfaat pentahydraat)

Ik ben benieuwd of dit een goede brok is. Of kan overstappen op Hope Farms Supertrio of Kenner gele label als het gemende voer bijna op is?

Ik voer zelf ook de alfamix.

Voorheen voerde ik de kasper faunafood biks. Met deze brok aten mijn konijnen zelden of nooit een hapje hooi.

Nu met de alfamix eten ze een hooiruif leeg per 1,5 dag!

Dit lijkt mij wel goed toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik ook?

Je kunt het beste beginnen met een klein beetje nieuw voer door het oude voer heen. Let erop dat ze allebei het nieuwe voer eten. Vervolgens doe je een beetje meer nieuw voer door het oude heen. Vervolgens weer wat meer en zo ga je door totdat je het ene voer volledig door het andere hebt vervangen.

Sluit ik mij volledig bij aan :he:

En het schijnt dat een konijn zijn eigen "volume" aan hooi moet eten per dag, dus daaruit kun je opmaken of ie genoeg eet, Kim22.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .