Ga naar inhoud

De 'betere' brokken lijst


Laura2

Aanbevolen berichten

Dan kan je ze inderdaad beter apart voeren, zodat je de controle houdt over wat ze eten.

Ik heb op dit moment nog heel veel voer staan, nu heb ik besloten om wat voer te gaan doneren aan het asiel, anders duurt het wel heel lang voordat ik kan overstappen op nieuw voer. Het asiel kan het vast wel mengen met de brokken, zodat ik toch nog een goede bestemming vind voer het voer. Van de week ga ik even de HF Supertrio kopen zodat ik dit al heb staan en dan begin ik langzaam met het afbouwen van het oude voer na het nieuwe voer. :) Hierbij kan ik dan ook wat beter in de gaten houden of beide konijnen alles wel opeten.

aangepast door None
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 150
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

En het schijnt dat een konijn zijn eigen "volume" aan hooi moet eten per dag, dus daaruit kun je opmaken of ie genoeg eet, Kim22.

Dat lijkt me niet zo'n handige maatstaf: ik kan in het volume van een konijn anderhalve kilo hooi persen, maar ook een paar gram. Een boodschappentas kan je vullen met hooi zodat je het aan je pink kan dragen, of zo vol proppen dat je er een kruiwagen voor nodig hebt. Een gewicht (per kilo konijn bijvoorbeeld) zou handiger zijn als maatstaf. Of beter nog het gewicht aan droge stof (hooi bestaat uit droge stof en water, de samenstelling is per oogstweide en per jaar weer anders, zodat een kilo van het ene hooi niet gelijk hoeft te zijn aan een kilo van het andere hooi. Maar daarmee maken we er wel heel veel gedoe van ;) ). Maar ik zou zelf niet weten wat voor gewicht dat zou moeten zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me niet zo'n handige maatstaf: ik kan in het volume van een konijn anderhalve kilo hooi persen, maar ook een paar gram. Een boodschappentas kan je vullen met hooi zodat je het aan je pink kan dragen, of zo vol proppen dat je er een kruiwagen voor nodig hebt. Een gewicht (per kilo konijn bijvoorbeeld) zou handiger zijn als maatstaf. Of beter nog het gewicht aan droge stof (hooi bestaat uit droge stof en water, de samenstelling is per oogstweide en per jaar weer anders, zodat een kilo van het ene hooi niet gelijk hoeft te zijn aan een kilo van het andere hooi. Maar daarmee maken we er wel heel veel gedoe van ;) ). Maar ik zou zelf niet weten wat voor gewicht dat zou moeten zijn...

Tsja, ik herhaal enkel wat ik gelezen heb hier over.. Eeen andere richtlijn dan dat ben ik ook nog nooit tegengekomen. Verder dan "hoe meer, hoe beter" komen de meesten niet, maar ja, als je wil weten of het ook genoeg is.. Heb de persoon die me dit vertelde ook gevraagd zich nader te verklaren maar verder dan wat ik eerder typte kwam ze dus niet.

Ik ga er vanuit dat zoals ik het in een hooiruif of bal prop, zoals het in een zak zit waar het "los" in zit, dat dat er mee bedoeld wordt. (Vooral omdat dat ook ongeveer is wat mijn konijnen eten :whistle2:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

beaphar care+, heel raar, ik denk het enige konijnenvoer dat bestaat dat ook echt lekker ruikt:P Naar zo'n soort kruidensiroop wat je krijgt als je hoest. Zit omega 3 en omega 6 in, en schijnt goed te zijn voor het gebit, en Konijn vindt het heerlijk! Maar wel een erg duur merk, maarja, ze kreeg het al toen ik haar haalde, dus ben er nooit van afgestapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nieuwe, Mucki Menu minus G, uit nieuwsgierigheid besteld bij zooplus.

190451_mucki_minusg_kaninchen_1.jpg

Samenstelling: luzerne

Inhoudstoffen: 13% ruwe proteïne, 27% ruwe vezel, 2.6 ruwe vet, 10.7% ruw as.

Additieven per kg: 12000 i.e. Vit A, 800 i.e. Vit D3, 70 mg Vit E, 12.5 mg koper(II)sulfaat-pentahydraat.

Helaas staat er verder niets op aan bijvoorbeeld de hoeveelheid calcium, daar ben ik wel benieuwd naar.

Meest mooie van dit voer vind ik de voorlichting. Op de doos staat vermeld dat een volwassen konijn 30 gram voer per kg lichaamsgewicht moet hebben, er zit een maatschepje in, een formulier met een omrekentabel (hoeveel ml van de maatschep gelijk staat aan hoeveel gram voer) en er zit een schema bij voor het overzetten van voersoort 1 naar voersoort 2.

De biks zit verpakt in 4 zakjes van 250 gram, op zich wel handig want blijft langer vers, maar ik had het liever gewoon in 1 zak gehad, was wat milieuvriendelijker geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat op aanraden van Amatjuh dit topic eens helemaal door te lezen en kwam deze link tegen: http://www.dekonijnenwinkel.nl/konijnen%20voer.html

Hier staat H. Farm S. korrel. Ik neem aan, dat hiermee Hope Farms SuperTrio wordt bedoeld. Nu zag ik in het lijstje staan, dat het calciumgehalte in SuperTrio 0,95% zou zijn, maar op de website van HF en de zak (net een nieuwe open gemaakt) staat niks vermeld over calcium. Weet iemand, of het genoemde gehalte op de Konijnenwinkel klopt? Ik vind het namelijk ook wel raar, dat er meerdere dingen niet op de zak en website vermeld staan, die wel op de Konijnenwinkel genoemd worden. En sommige van de gehaltes komen niet overeen met de website en zak.

Vezelgehalte zak = 18% en op KW = 19%

Ruwe as zak = 8,5% en op KW = 8,8%

Vitamine D3 op zak = 1200 en op KW 1400

Vitamine E op zak = 40 en op KW 55

Niet vermeld op zak en website, maar wel op KW

Calcium 0,95

Fosfor 0,54

Kalium 1,57

Natrium 0,12

Is dit nou een fout van de Konijnenwinkel of zou Hope Farms nou gewoon niet volledig zijn op de zakken en website?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou inderdaad wel kunnen, Dollie, maar dan zou je toch verwachten, dat HF de info op hun eigen site meteen aanpast. Als het vezelgehalte inderdaad van 18 naar 19% is opgeschroefd, dan zou ik dat meteen vermelden op mijn website. Goede reclame!

Maar ik vind het sowieso wel raar, dat ze veel dingen, zoals calcium, fosfor, e.d. nergens vermelden. Niet dat die info iets zou veranderen aan mijn voorkeur voor HF SuperTrio, want ik blijf het lekker geven in combinatie met SS. Het is goed voor ze, ze eten het goed en daar word ik dan weer blij van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het ook wel in het Engels doen.... hahaha. Vertel ik wel dat ik research aan het doen ben naar verschillende konijnenvoeders en de invloed van calcium etc...

Wil ik ook wel doen, als je wilt.

Moet ergens in mijn mailbox nog zo'n mailtje hebben staan met nog meer gedetailleerde vragen... Heb ik een tijd terug naar Supreme en Oxbow gemaild. Met toen beide een erg duidelijk antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou inderdaad wel kunnen, Dollie, maar dan zou je toch verwachten, dat HF de info op hun eigen site meteen aanpast. Als het vezelgehalte inderdaad van 18 naar 19% is opgeschroefd, dan zou ik dat meteen vermelden op mijn website. Goede reclame!

Maar ik vind het sowieso wel raar, dat ze veel dingen, zoals calcium, fosfor, e.d. nergens vermelden. Niet dat die info iets zou veranderen aan mijn voorkeur voor HF SuperTrio, want ik blijf het lekker geven in combinatie met SS. Het is goed voor ze, ze eten het goed en daar word ik dan weer blij van.

Ik bedoelde eerder andersom, dat de info van de konijnenwinkel achterloopt. Al zou dat betekenen dat de samenstelling er opachteruit is gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde eerder andersom, dat de info van de konijnenwinkel achterloopt. Al zou dat betekenen dat de samenstelling er opachteruit is gegaan.

Oh, op die manier!

Nou, ik geef al een paar jaar SuperTrio en voor zover ik weet, is het vezelgehalte al die tijd al 18% geweest. Ik kan me ook niet voorstellen, dat ze een goede samenstelling gaan verslechteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja ik weet het ook niet hoor. Voer ook geen HF. Maar zo zijn er hier wel eens mensen die Kenner voeren omdat hen vertelt is dat het qua samenstelling bijna hetzelfde is als SS.. Vooral dat het vezelgehalte hetzelfde is en dat is het ovlgens mij toch echt niet. Maar een misverstand is makkelijk de wereld in.. Al zou het wel slordig zijn. Wat heeft het voor zin om gehaltes te vergelijken als je de verkeerde getallen hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil ik ook wel doen, als je wilt.

Moet ergens in mijn mailbox nog zo'n mailtje hebben staan met nog meer gedetailleerde vragen... Heb ik een tijd terug naar Supreme en Oxbow gemaild. Met toen beide een erg duidelijk antwoord.

Graag! Jij krijgt vast wat meer respons met jouw achtergrond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .