Ga naar inhoud

Hypoliet longontsteking


zwarte panter

Aanbevolen berichten

Ik heb nog eens zitten denken hè, en die doorgroeiende wortels zijn hoogstwaarschijnlijk een gevolg van osteodystrofie (afname van botweefsel). Er zijn verschillende oorzaken mogelijk van osteodystrofie en het lijkt me zinvol om eens te kijken of er een oorzaak gevonden kan worden. Maar goed, een van de oorzaken voor osteodystrofie is hypocalciëmie. Nu meen ik me te herinneren dat hypocalciëmie ook allerlei neurologische problemen kan geven, al moet ik eerlijk zeggen dat ik echt niet weet of een attaque daarbij hoort. Maar dit heeft op dit moment dus wel even mijn interesse gewekt, niet in de laatste plaats omdat ik met Chinnie zit die waarschijnlijk last heeft van doorgroeiende kiezen wat bij chinchilla's vaak veroorzaakt schijnt te worden door calciumtekort. Helaas is Chinnie op het moment te zwak om röntgenfoto's te laten maken, en ik heb er eigenlijk niet zo veel vertrouwen meer in dat hij ooit nog sterk genoeg zal worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 983
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb nog eens zitten denken hè, en die doorgroeiende wortels zijn hoogstwaarschijnlijk een gevolg van osteodystrofie (afname van botweefsel). Er zijn verschillende oorzaken mogelijk van osteodystrofie en het lijkt me zinvol om eens te kijken of er een oorzaak gevonden kan worden. Maar goed, een van de oorzaken voor osteodystrofie is hypocalciëmie. Nu meen ik me te herinneren dat hypocalciëmie ook allerlei neurologische problemen kan geven, al moet ik eerlijk zeggen dat ik echt niet weet of een attaque daarbij hoort. Maar dit heeft op dit moment dus wel even mijn interesse gewekt, niet in de laatste plaats omdat ik met Chinnie zit die waarschijnlijk last heeft van doorgroeiende kiezen wat bij chinchilla's vaak veroorzaakt schijnt te worden door calciumtekort. Helaas is Chinnie op het moment te zwak om röntgenfoto's te laten maken, en ik heb er eigenlijk niet zo veel vertrouwen meer in dat hij ooit nog sterk genoeg zal worden.

Osteodystrofie komt bij konijnen veel minder voor dan bij andere kleine knagers (en ja, ik weet dat een konijn geen knaagdier is ;)). Als het al voorkomt is het idd erg vaak de oorzaak van doorgroeiende wortels… en daar beperkt het zich bij konijnen dan ook meestal toe.

Maar… dat is dus te zien op röntgenfoto’s. En dat was volgens de DA niet te zien op de foto’s van Eufrasie.

Hypocalciëmie… die kans lijkt de DA ook klein… Er is bij Eufrasie al een paar keer bloed getrokken (wel een hele tijd geleden), maar elke keer was haar calciumgehalte telkens eerder aan de hoge kant. We hebben ook hun hele voedingspatroon opnieuw onder de loep genomen, maar volgens de DA was dat niet de oorzaak.

Oei… dat klinkt niet zo goed over Chinnie. Maar waarom te zwak voor röntgenfoto’s? Kunnen die bij Chinchilla’s niet zonder narcose genomen worden of is de stress te groot en te gevaarlijk gezien hoe zwak hij nu is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, iets ernstigere osteodystrofie is meestal goed te zien op een foto. Al vraag ik me af hoe ernstig die moet zijn om de kieswortels de mogelijkheid te geven de verkeerde kant op te groeien.

Een iets te hoge calciumwaarde sluit osteodystrofie ook nog niet uit he? Maar goed, als ik het zo lees zal het wel geen voor de hand liggende oorzaak zijn. Mja, ik probeer ook enkel mee te denken... maar als de mensen die er verstand van hebben er al niet uitkomen ben ik bang dat meedenken van mijn kant ook niet veel op gaat leveren :frown:

Een foto zonder narcose bij Chinnie is moeilijk omdat het zo'n klein diertje is dat zich maar heel moeilijk laat fixeren. Als je hem stil wilt houden dan is de kans groot dat er wat middenhandsbeentjes en vingerkootjes op de foto staan die de boel nogal onduidelijk maken :P In theorie moet het wel mogelijk zijn om ook Chinnie op de foto te krijgen zonder narcose. Maar de stress durf ik nu echt niet aan. Ik ga voor Chinnie wel een eigen topic aanmaken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig eet Eufrasie goed, dat is wel belangrijk. Zolang ze maar voeding binnen krijgt. Van het overige heb ik weinig verstand, maar als je met veel vragen zit, dan zou ik gewoon de DA bellen als ik jou was. Eventueel naar Utrecht, waarom ze daar niets ontdekt hebben ivm de tanden. Kan nooit kwaad natuurlijk.

Vind het echt knap van jou Loes, dat je dit allemaal doet. Je bent een doorzetster, net als Eufrasie! Hoe gaat het met Hypoliet?

Ik blijf natuurlijk duimen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal!

@ Petra: Oh, begrijp me niet verkeerd. Ik ben érg blij dat je meedenkt.

@ Flitzer: Ik neem zeker nog contact op met de DA hoor. Had hem vandaag eigenlijk willen spreken. Maar dat is niet gelukt. Deze DA werkt in BE en NL en is dus niet altijd te bereiken in deze praktijk... Vanmorgen had ik hem kunnen bellen, maar toen moest ik mijn examen afleggen, dus dat is niet gelukt. Het is maandagochtend in ieder geval het eerste dat ik doe.

Hypoliet doet het goed hoor, je merkt nog wel een beetje dat hij 'herstellende' is, maar voor de rest gaat het in stijgende lijn met meneer.

En Eufrasie blijft me verbazen...

Gisterenavond heeft ze 2 SSjes op. En vanmorgen ongeveer een uurtje na haar pijnstilling, heb ik haar betrapt op het eten van een sprietje hooi.

Vandaag heeft ze voor het eerst ook eens door de gang gecrosst en ze loopt ook af en toe een beetje rond. Alleen schuiven haar poten soms gewoon weg en dat is gewoon zielig om te zien. Maar toen je haar zag rondcrossen, leek het niet dat ze zich zelf daar heel erg aan hinderde...

Ik heb het goed geobserveerd en ze heeft duidelijk meer last op de stenen vloer dan op de tapijten in de gang... Overal ligt er hier tapijt beneden, behalve in de keuken... en net daar zit ze het meest. Dus ik wil proberen het haar wat comfortabeler te maken.

Ik ben vanavond nog naar de ikea gefiets en heb verschillende soorten tapijtjes gekocht. Dan ga ik eens kijken op welke ze het meeste grip heeft en het zo voor haar makkelijker maakt.

Gisterenavond heeft ze wel nog een keertje diarree gehad, maar daarna waren het weer gewone keutels. Misschien toch te wijten aan het feit dat ze plots terug zoveel groen at.

De pijnstilling staat nog niet helemaal op punt, daar zal nog wat aan gesleuteld moeten worden. Het is ondertussen duidelijk dat ook voor dit probleem om de 12u niet volstaat voor haar. Dus mss gaan we over op 3 dosissen per dag en dan mss iets lagere dosissen als ze daar voldoende aan heeft... maar dat is ook iets dat ik maandag met de DA moet bespreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het met Hypoliet gewoon echt de goede kant op gaat, dat is al een zorg minder voor jou. Nu Eufrasie nog, maar dat moet gewoon lukken! Ben heel benieuwd wat er allemaal uit gaat komen als je maandag gaat bellen. Fijn dat Eufrasie in ieder geval wat eet. En natuurlijk blijven we duimen, duimen, duimen;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik ben inmiddels ook weer helemaal bij gelezen..

wat een gedoe allemaal.

Wel fijn dat je toch enige vooruitgang ziet.

Ook fijn dat er eindelijk wat gevonden is, al is het niet het beste nieuws. Je kunt nu wel zoeken naar de beste oplossing om haar nog zo lang mogelijk een konijn-waardig leven te geven.

Sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal!

Ik heb gisteren toch besloten haar pijnstilling anders in te delen.

De dosis verlagen en dan om de 8u i.p.v. om de 12u.

En daar doet ze het echt veel beter op.

Ik heb gisterenavond zo iets moois gezien!

Ik kom aan met de zak SS en schud zoals altijd... al weken komt daar totaal geen reactie op.

En ineens zie ik 2 gelukkige konijnen die 'gek' worden van het geluid van de SS. Ik kan niet beschrijven hoe blij ik daarmee was....

Nog voor ik het in het bakje legde, griste ze er beiden al eentje uit mijn hand. En toen gingen ze samen het bakje LEEGeten. Geweldig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .