Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey allemaal!

Ik ga even een weekje op vakantie en er is iemand in de buurt die voor mijn twee konijnen komt zorgen. Helaas moet ze wel naar school, dus kan ze maar 1 keer per dag komen.

Vandaar mijn vraag: mijn konijnen krijgen sience select brokjes verdeeld over twee momenten op de dag. Is het nu verstandig om alle brokjes op 1 moment van de dag te geven (dus alles in 1 keer wat ze normaal over 2 keer krijgen), of een moment overslaan en ze dus minder brokjes krijgen dan normaal? 🐰

Geplaatst:

Meestal doen baasjes het over 2x. Dan zie je sneller of er iets mis is (vermindering van eetlust, konijn met pijn dat niet komt etc). 

Ze moeten wel genoeg eten, dus als er vakantie is, dan krijgen ze het in 1x. Dan grijpen ze minder naar het groenvoer, maar een paar uurtjes later is dat ook op. 

Wij kijken via de camera of er voldoende gegeten en gekeuteld wordt. Zo niet, dan wordt er ingegrepen. Zonder zou ik 1x per dag niet aandurven. Maar Lodewijk heeft ook al 3x darmproblemen gehad. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Het kan geen kwaad om de brokjes in 1x te geven voor de hele dag. Dat krijgen ze bij de konijnenopvang waar ik vrijwilliger ben ook. 

Ideaal is natuurlijk wel dat er dan later nog iets anders zoals kruiden en/of groente gegeven wordt zodat je op minimaal 2 momenten kunt zien of alles nog in orde is qua gedrag en eetlust. Maar bij vakantie moet je soms kiezen voor een minder ideale situatie. 

Ik maak me zelf altijd wel een beetje zorgen om groente op hetzelfde moment als de brokjes te geven. Of dat niet te zwaar is voor het spijsverteringskanaal. Ik weet niet of het gegrond is, maar daar maak ik me zorgen over. Dus als iemand maar 1x per dag kan komen, dan zou dat voor mij wel een vraagstuk zijn hoe dat op te lossen, tijdelijk even geen groente geven? Ligt er ook aan hoe lang je weg blijft (een paar dagen niet is heel anders dan 3 weken) en hoe gevoelig jouw konijnen zijn voor veranderingen in hun eten (dan vooral bij het weer beginnen met groente als je terug bent). Mocht iemand hier meer over weten, dan ben ik wel benieuwd hoe dat zit.

Wat ik me ook nog afvraag in jouw situatie, als de verzorger ook nog naar school moet waardoor ze maar 1x per dag kan komen, heeft ze dan wel de mogelijkheid om te handelen als er iets mis is? Heeft ze de mogelijkheid om ze naar de dierenarts te brengen?

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
14 minuten geleden, happy211 zei:

Het kan geen kwaad om de brokjes in 1x te geven voor de hele dag. Dat krijgen ze bij de konijnenopvang waar ik vrijwilliger ben ook. 

Ideaal is natuurlijk wel dat er dan later nog iets anders zoals kruiden en/of groente gegeven wordt zodat je op minimaal 2 momenten kunt zien of alles nog in orde is qua gedrag en eetlust. Maar bij vakantie moet je soms kiezen voor een minder ideale situatie. 

Ik maak me zelf altijd wel een beetje zorgen om groente op hetzelfde moment als de brokjes te geven. Of dat niet te zwaar is voor het spijsverteringskanaal. Ik weet niet of het gegrond is, maar daar maak ik me zorgen over. Dus als iemand maar 1x per dag kan komen, dan zou dat voor mij wel een vraagstuk zijn hoe dat op te lossen, tijdelijk even geen groente geven? Ligt er ook aan hoe lang je weg blijft (een paar dagen niet is heel anders dan 3 weken) en hoe gevoelig jouw konijnen zijn voor veranderingen in hun eten (dan vooral bij het weer beginnen met groente als je terug bent). Mocht iemand hier meer over weten, dan ben ik wel benieuwd hoe dat zit.

Wat ik me ook nog afvraag in jouw situatie, als de verzorger ook nog naar school moet waardoor ze maar 1x per dag kan komen, heeft ze dan wel de mogelijkheid om te handelen als er iets mis is? Heeft ze de mogelijkheid om ze naar de dierenarts te brengen?

Goeie vragen!

Ze krijgen geen verse groenvoer tijdens de vakantie. Wel gedroogde kruiden. Precies ook om de redenen wat je zei. Muffel heeft een gevoelig darmkanaal, vooral bij groenvoer. Dus dat krijgen de sowieso al niet elke dag.

Mijn moeder komt ook een aantal keer in de week even polshoogte nemen. Maar mocht er iets met de konijnen zijn kan of mijn moeder naar de dierenarts, of diegene die langskomt met haar moeder naar de dierenarts. En natuurlijk bellen ze me even. Zo hebben we het de vorige keer ook afgesproken.

Ik ben een weekje op vakantie! Hopelijk gaat alles goed... ik ben er altijd erg nerveus om.

Geplaatst:
1 uur terug, bunnyempress zei:

Meestal doen baasjes het over 2x. Dan zie je sneller of er iets mis is (vermindering van eetlust, konijn met pijn dat niet komt etc). 

Ze moeten wel genoeg eten, dus als er vakantie is, dan krijgen ze het in 1x. Dan grijpen ze minder naar het groenvoer, maar een paar uurtjes later is dat ook op. 

Wij kijken via de camera of er voldoende gegeten en gekeuteld wordt. Zo niet, dan wordt er ingegrepen. Zonder zou ik 1x per dag niet aandurven. Maar Lodewijk heeft ook al 3x darmproblemen gehad. 

Dankjewel! Dan ga ik het ook maar in 1 keer laten geven. Minder geven lijkt me ook weer lastig voor de darmen.

Geplaatst:

Camera is echt ideaal voor dit soort momenten.

Misschien goed als ze het voer normaal in een bakje krijgen om de rest rond te strooien, zodat ze nog de hele dag kunnen zoeken en knabbelen en niet alles in 1 keer naar binnen werken. En extra veel hooi en ook hier en daar gedroogde kruiden rond strooien. 

Als wij er niet de hele dag zijn, gooi ik wat in het hooi, snuffelmat en eierdoosjes. Zo weet ik zeker dat ze kunnen knabbelen door de dag heen. En natuurlijk de cams aan. Mocht ik dan wat zien, dan kan ik of direct naar huis (van werk) of in geval van vakantie de buren bellen of degene die oppast. 

Heb ook altijd de reismand klaar staan met boekjes van de konijnen.

Fijne vakantie 😊

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
22 uren geleden, Arielle zei:

Ik ben een weekje op vakantie! Hopelijk gaat alles goed... ik ben er altijd erg nerveus om.

Als ze 1x brokjes krijgen en dat de oppas zorgt dat er voldoende hooi is tot het volgende voermoment lijkt me dat geen probleem. Maar ze moeten dus wel hooi hebben.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Nou mijn moeder is even gaan kijken en stuurde foto's. Helaas het water niet bijgevuld en ook het hooi niet. Brokjes leken wel gegeven te zijn.

Zucht. Ik had al een onderbuik gevoel... en dat had ik de vorige keer al. Toch blij dat ik mijn moeder ook een sleutel gegeven heb. Dit is de laatste keer dus... 

Geplaatst:
1 uur terug, Arielle zei:

Nou mijn moeder is even gaan kijken en stuurde foto's. Helaas het water niet bijgevuld en ook het hooi niet. Brokjes leken wel gegeven te zijn.

Zucht. Ik had al een onderbuik gevoel... en dat had ik de vorige keer al. Toch blij dat ik mijn moeder ook een sleutel gegeven heb. Dit is de laatste keer dus... 

En nu? Kan je moeder elke dag komen? 

Ik moest de volgende dag ook mijn vriend bellen omdat ik zag dat hij het hooi vergeten was aan te vullen. "Ja maar ze hebben nog wat" was zijn reactie.

Maar ze krijgen elke ochtend en avond een hele lading bij !!!!

Heeft hij daarna netjes gedaan. Dus zeg het gewoon nog even extra tegen haar wat er gedaan moet worden elke dag en waarom. Misschien dat ze het dan beter doet.

Geplaatst:
31 minuten geleden, Lappie2 zei:

En nu? Kan je moeder elke dag komen? 

Ik moest de volgende dag ook mijn vriend bellen omdat ik zag dat hij het hooi vergeten was aan te vullen. "Ja maar ze hebben nog wat" was zijn reactie.

Maar ze krijgen elke ochtend en avond een hele lading bij !!!!

Heeft hij daarna netjes gedaan. Dus zeg het gewoon nog even extra tegen haar wat er gedaan moet worden elke dag en waarom. Misschien dat ze het dan beter doet.

Als het morgen dezelfde situatie is dan komt ze dagelijks. Ik vind het lastig om er iets van te zeggen merk ik. Ze weet niet dat mijn moeder ook langs is geweest en ik wil niet zo controlerend overkomen.

Geplaatst:

Je zou kunnen vragen: hé, is alles goed gegaan vandaag? Stuur even een fotootje van ze door, dat vind ik leuk.

En dan kun je hopelijk op de foto ook de hooi situatie zien en op die manier nog een keer zeggen dat ze wel wat meer mogen hebben of vragen, hebben ze nou zoveel gedronken? 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
12 uren geleden, Arielle zei:

Ik vind het lastig om er iets van te zeggen merk ik

Begrijpelijk, maar je gezondheid van je konijnen is wel belangrijk! Zeker aangezien je zegt dat er 1 al wat gevoeliger is qua darmen.. Vind het inderdaad best een mooie om iets te zeggen als "Goh volgens mij ben ik vergeten te zeggen dat ze elke dag vers water en nieuw hooi moeten hebben, sorry!"

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
15 uren geleden, Arielle zei:

Als het morgen dezelfde situatie is dan komt ze dagelijks. Ik vind het lastig om er iets van te zeggen merk ik. Ze weet niet dat mijn moeder ook langs is geweest en ik wil niet zo controlerend overkomen.

Dat kun je uitleggen door te vertellen dat je konijnen normaal 2x per dag eten krijgen. Dat zij het gelukkig een keer kan doen, en dat je moeder ook een keer per dag kan bijspringen. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Als konijnen normaal groentes eten, dan is het het niet heel verstandig om daar ineens mee te stoppen. Het heeft invloed op de darmflora, bij gezonde konijnen zal het meestaj wel goed gaan. Alleen, dat weet je nooit zeker. 

Konijnen die geen groente eten, drinken sowieso meer. De hoeveelheid kun je wel keer 2 doen, als je een normale portie geeft. Ik kan niet inschatten of dit het verschil verklaard, of dat er inderdaad laks met je instructies wordt omgegaan. Ik wil niet meteen het slechtste van mensen denken, maar het kan ook dat je instructies niet goed zijn over gekomen. 

Wel aardig blijven hoor, het zou een beetje gek zijn als dit met opzet gedaan wordt. Misschien wil ze geen hooi verspillen, denkt ze dat het nog genoeg water is. Maar dat zijn aannames. Als je zelf geen konijnen hebt weet je ook niet wat normaal is. Ik ben het eens met, als je het dicht bij jezelf houdt, ben je minder verwijtend naar een ander. Denk er goed over na, wat je nu wilt bereiken? Volgens mij is belangrijker dat je konijnen goed verzorgd zijn en niet de discussie die je dan ook nog op afstand moet gaan voeren. Het blijven je buren en je konijnen hebben nu verzorging nodig. 

Ik denk dat voor je eigen gemoedsrust je moeder ook maar met groente op stap sturen (extra check), beter is. Of om de dag, mocht het te ver weg zijn. Het zal ook niet voor niets zijn, dat je haar niet meteen gevraagd hebt. 

Een camera vind ik geen slecht idee, dan zal je ook minder snel te maken krijgen met de kantjes er van af lopen. Misschien zit de oppas wel bij jou te chillen na schooltijd 😉 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 25-9-2025 om 04:14, Kolino zei:

Als konijnen normaal groentes eten, dan is het het niet heel verstandig om daar ineens mee te stoppen. Het heeft invloed op de darmflora, bij gezonde konijnen zal het meestaj wel goed gaan. Alleen, dat weet je nooit zeker. 

Konijnen die geen groente eten, drinken sowieso meer. De hoeveelheid kun je wel keer 2 doen, als je een normale portie geeft. Ik kan niet inschatten of dit het verschil verklaard, of dat er inderdaad laks met je instructies wordt omgegaan. Ik wil niet meteen het slechtste van mensen denken, maar het kan ook dat je instructies niet goed zijn over gekomen. 

Wel aardig blijven hoor, het zou een beetje gek zijn als dit met opzet gedaan wordt. Misschien wil ze geen hooi verspillen, denkt ze dat het nog genoeg water is. Maar dat zijn aannames. Als je zelf geen konijnen hebt weet je ook niet wat normaal is. Ik ben het eens met, als je het dicht bij jezelf houdt, ben je minder verwijtend naar een ander. Denk er goed over na, wat je nu wilt bereiken? Volgens mij is belangrijker dat je konijnen goed verzorgd zijn en niet de discussie die je dan ook nog op afstand moet gaan voeren. Het blijven je buren en je konijnen hebben nu verzorging nodig. 

Ik denk dat voor je eigen gemoedsrust je moeder ook maar met groente op stap sturen (extra check), beter is. Of om de dag, mocht het te ver weg zijn. Het zal ook niet voor niets zijn, dat je haar niet meteen gevraagd hebt. 

Een camera vind ik geen slecht idee, dan zal je ook minder snel te maken krijgen met de kantjes er van af lopen. Misschien zit de oppas wel bij jou te chillen na schooltijd 😉 

Mijn konijnen eten sowieso niet dagelijks groenten, omdat ze darmen van Muffel dat niet goed aan kan, helaas. Dus dat missen ze gelukkig niet echt deze vakantie.

Nu is het wel een buurmeisje dat dierenarts wil worden, en niet een typische drukke puber is. Dus ik vertrouw haar er wel mee dat ze niet aan het chillen is. Al zou ik dat ook niet perse erg vind de haha, dan hebben de konijnen gezelschap. Ze lopen namelijk gewoon los in de woonkamer.

Het lijkt me niet dat het water komt van het missen van groenten dus.

Geplaatst:

Heb even alles gelezen en het een en ander overwogen!

Ik weet  niet hoe een camera in het buitenland werkt met verbinding, maar dat zou ik voor de volgende keer kunnen uitzoeken! Goeie tips.

Ik heb besloten het maar even te laten zitten. De wc bakken zijn wel dagelijks verschoond namelijk en de brokjes doet ze goed. Het is echt het water waar elke keer nog geen cm in zit, en hooi dat niet is bijgevuld. En ik vind het echt lastig om haar aan te spreken, want ik denk zeker niet slecht over haar. En daarnaast wil ik ook niet controlerend overkomen. Mijn moeder vind het geen probleem om even dagelijks te komen kijken, dus dat gaf de doorslag voor mij. Voor een volgende vakantie ga ik het wel anders aanpakken. Misschien toch een betaalde oppasser of een opvang.

Dankjewel allemaal!

Geplaatst:
53 minuten geleden, Arielle zei:

Heb even alles gelezen en het een en ander overwogen!

Ik weet  niet hoe een camera in het buitenland werkt met verbinding, maar dat zou ik voor de volgende keer kunnen uitzoeken! Goeie tips.

Ik heb besloten het maar even te laten zitten. De wc bakken zijn wel dagelijks verschoond namelijk en de brokjes doet ze goed. Het is echt het water waar elke keer nog geen cm in zit, en hooi dat niet is bijgevuld. En ik vind het echt lastig om haar aan te spreken, want ik denk zeker niet slecht over haar. En daarnaast wil ik ook niet controlerend overkomen. Mijn moeder vind het geen probleem om even dagelijks te komen kijken, dus dat gaf de doorslag voor mij. Voor een volgende vakantie ga ik het wel anders aanpakken. Misschien toch een betaalde oppasser of een opvang.

Dankjewel allemaal!

Camera app kun je gewoon gebruiken in het buitenland. Live kijken en terugkijken. Je kan alleen niks downloaden. Dat kan pas als je bij de camera zelf bent. Moet wel een micro sd kaart in als je terug wilt kijken.

Als er zo slecht met het water wordt omgegaan zou je misschien kunnen vragen of ze een extra bak water kan zetten omdat je denkt dat ze meer water nodig hebben. Ipv van suggereren dat ze het water niet bijvult. Wel heel fijn dat je moeder er ook is. Dan hoef je je in iedergeval niet druk te maken. Geniet lekker van je vakantie 😎

Geplaatst:
14 uren geleden, Lappie2 zei:

zou je misschien kunnen vragen of ze een extra bak water kan zetten omdat je denkt dat ze meer water nodig hebben

Exact dit idd. Ik zit nog te denken, sommige konijnen gaan uit verveling meer drinken. 

Eten en drinken is wel een balans, juist omdat het beide afwijkt, moet er iets zijn wat het uitlokt. Zijn haar handen kleiner dan de jouwe? Of had je de brok al afgewogen? 

Wel leuk dat ze dierenarts wil worden, ik denk inderdaad dat ze het niet expres doet. Het moet echt miscommunicatie of misinterpretatie zijn. Of die twee van jou eten en drinken stiekem meer door verveling of verandering. 

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Geplaatst:

Sinds gisteren thuis en ik zag al waterige oogjes bij Muffel. Vanmorgen zie ik haar hele neus inclusief binnenkant onder het snot.

Zometeen maar een dierenarts bellen.. Verder zien ze er beide wel goed uit dus dat is fijn! Dankjewel nog voor alle reacties 

Geplaatst:
1 uur geleden, Arielle zei:

Sinds gisteren thuis en ik zag al waterige oogjes bij Muffel. Vanmorgen zie ik haar hele neus inclusief binnenkant onder het snot.

Zometeen maar een dierenarts bellen.. Verder zien ze er beide wel goed uit dus dat is fijn! Dankjewel nog voor alle reacties 

Aguuuut hopelijk is het niks ernstigs🙏🏼🙏🏼🙏🏼 Succes 🤗

Geplaatst:
Op 29-9-2025 om 14:39, Lappie2 zei:

Aguuuut hopelijk is het niks ernstigs🙏🏼🙏🏼🙏🏼 Succes 🤗

Nee niks ernstigs. Wel chronisch snot is de uitkomst met een gevoeligheid dus voor temperatuur verschillen, tocht etc.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .