Sam123 Geplaatst: 14 september Geplaatst: 14 september Hallo, Wij hebben voor het eerst konijntjes. Hier hebben we een fernplast grand lodge bij. Alleen onze 2 jarige draait het knopje al om, waardoor hij zelf het hok open kan maken. Wie heeft er handige tips, waardoor we de deurtjes "op slot" kunnen doen? Anders zijn de konijntjes straks al ontsnapt. Bedankt.! Quote
Suus1978 Geplaatst: 14 september Geplaatst: 14 september Hoi! Wat leuk dat je konijnen hebt. Zijn ze wel gecontroleerd op geslacht? Dat gaat helaas nog wel eens mis, zeker in dierenwinkels. Jullie kleintje snapt volgens mij juist heel goed wat konijnen nodig hebben! 🙂 Alleen een hok is namelijk echt heel klein, zeker voor twee konijnen. In plaats van een slotje kun je misschien nadenken over een mooie ren, zodat ze wat meer ruimte hebben en ze lekker kunnen rennen, spelen, languit liggen, enz. Dat is voor konijnen echt belangrijk (voor alle dieren eigenlijk). Hier vind je veel informatie: https://www.bunnybunch.nl/waar-op-letten-bij-het-kopen-of-maken-van-een-konijnenhok/ 1 1 Quote
Sam123 Geplaatst: 14 september Auteur Geplaatst: 14 september Hoi, dank je wel voor je bericht. Vanaf donderdag mogen ze ook lekker veel in de ren 😉 alleen ik wil ze wel in de avond / nacht in hun hok. We hebben alleen een tweeling van bijna 2, die nogal wild op dieren af rent. Dus ik denk dat ze het straks ook fijn vinden om even weg te zijn bij 2 kleine drukte schoppers 😅. Als ze in hun hok zitten en ze doen het zij deurtje open, dan ontsnappen ze. Komen konijntjes op hun pootjes terecht? Want als ze van zo hoog uit het hok springen ... geen idee eigenlijk of ze dat overleven (haha ik ben echt nog een konijnen leek, maar we willen het wel graag goed doen voor onze nieuwe vriendjes🐰) en we willen natuurlijk niet dat de konijnen als ze ontsnappen prooi voor roofdieren worden. Dus tips om het hokje kinderhandjes proof te maken zijn alsnog welkom! Quote
bunnyempress Geplaatst: 15 september Geplaatst: 15 september (aangepast) OK, ik ben een beetje verward over de situatie? Hier mag je alleen adopteren als de konijnen toegang hebben tot een schuilhok en daarnaast tot een ren van minimaal 2-4 vierkante meter. Konijnen kunnen makkelijk 1 meter springen. Het ene konijn doet het liever dan het andere. Maar het is dus niet zo dat ze zichzelf zouden verwonden als ze uit een hok springen dat verdiepingen heeft. Hier springen ze op en af de boomstronken en dat vinden ze geweldig. Je ziet ook veel konijnen die op hun hok springen om te zonnen of te slapen. Qua roofdieren is het super belangrijk dat de ren goed afgesloten is, want die komen ook overdag. Ik heb helaas verhalen gehoord van mensen die hun konijn zijn verloren aan een roofdier. Als het gaat om een rustplekje, dan is een schuilhok juist daar de goede plek voor, want als het goed is kan een mens daar niet bij, dus kinderhandjes ook niet. En dan hebben ze lekker rust. 15 september aangepast door bunnyempress Quote
Evee Geplaatst: 15 september Geplaatst: 15 september In dit artikel staan heel veel tips over konijnenhokken: https://www.bunnybunch.nl/waar-op-letten-bij-het-kopen-of-maken-van-een-konijnenhok/ Een ferplast grand lodge is te klein voor het huisvesten van een koppeltje konijnen. Het kan inderdaad prima als schuilhok, maar daar moet wel een ren om / aan. Als je die koopt of maakt, zou je daar een goede (hoge) sluiting op kunnen doen, om te voorkomen dat de kinderen het hok open maken. Quote
Roos-Anne Geplaatst: 15 september Geplaatst: 15 september Wij hebben een tweedehands volière waar de konijnen in wonen. Hier zit een hangslotje op om te voorkomen kinderen deur open maken. Quote
Sam123 Geplaatst: 15 september Auteur Geplaatst: 15 september Bedankt voor de reacties! De konijnen zitten nu (eerste week) op advies nog in het konijnenhok om te wennen aan elkaar. Het advies was ook om ze nu nog niet op te pakken, maar alleen te aaien (het jongste konijntje vindt het heerlijk om geaaid te worden, die komt al zelf naar ons toe en blijft lekker zitten ☺, het rammetje moet nog wat meer wennen). Ik heb een puppyren gekocht, die ik aan de mini ren van het hok vast zet. Dan hebben ze een stuk meer ruimte. Goed idee om daar een hangslot aan te doen, daar had ik nog niet aan gedacht 🤭 ik was internet al aan het afstruinen voor een goede oplossing om de bovenkant roofdier / katten proof te maken. Ik zag wat van die beschermnetten, hebben jullie daar ervaring mee? Alleen de zijkant van het hok blijft een ding, want daar zit straks niet de ren (de ren is langwerpig, dus die komt voor het hok aansluitend bij de bestaande "ren" , dus het deurtje kan dan nog steeds open gemaakt worden. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 15 september Geplaatst: 15 september Misschien zou een foto wel helpen voor de verduidelijking😇 Als ze nog jong zijn zou ik ze niet van te grote hoogte laten springen. Een volwassen konijn kan wel een meter hebben als het gepland is (dus als ze zelf springen). Maar zou je een loopplankje kunnen kopen? Als het hok zo hoog is, kun je misschien aan de bovenkant een slotje maken? Dan kan je kind er wellicht niet bij. Ik had destijds voor buiten een dierenren met tralies aan de bovenkant, gekoppeld aan het hok zonder deurtje, waardoor ze gewoon in en uit kunnen lopen. En geen ontsnappingsgevaar of roofdiergevaar. En aan die ren had ik een puppyren, zodat ik ze er uit kon laten en met ze spelen. Maar daar liet ik ze alleen in als ik erbij was. Ik zou ze 's nachts niet opsluiten, tenzij je inderdaad de bovenkant vd ren niet dicht hebt. Maar konijnen afwisselend steeds opsluiten is geen goed idee. Denk er ook aan dat konijnen schemerdieren zijn, dus ze zouden het beste 's morgens en 's avonds lekker kunnen rennen. Het is inderdaad belangrijk dat hun hok een veilige plek is, dus daar kom je alleen in om schoon te maken. Als een konijn zich daar terugtrekt, niet uit pakken, tenzij er een medische reden voor is. Een konijn moet een plekje hebben waar hij/zij weet dat ie veilig is, en niet ieder moment eruit gehaald kan worden. Ik pak mijn konijnen overigens nooit op. Alleen als het strikt noodzakelijk is. Een konijn vind het over het algemeen niet fijn om opgepakt te worden, bovendien kun je het dier daarmee verwonden als je het niet goed doet, en een konijn zal daarna niet laten blijken dat het pijn heeft (dan doen konijnen niet snel). Er zijn vast veel verschillende methoden, en het ligt aan hoe tam de konijnen al zijn, maar ik zou je aanraden om de eerste twee weken nog niet teveel te aaien. Geef ze de eerste twee weken voer door het voer in je hand te leggen en ze uit je hand te laten eten (als ze dat willen). Zo wennen ze aan je hand en associëren ze dat met een positieve ervaring. En het is ook fijn om te doen, die zachte neusjes in je hand. En vergeet niet dat het belangrijkste voer hooi is😎 Quote
Marcovka2 Geplaatst: 15 september Geplaatst: 15 september 1 uur terug, Sam123 zei: Bedankt voor de reacties! De konijnen zitten nu (eerste week) op advies nog in het konijnenhok om te wennen aan elkaar. Het advies was ook om ze nu nog niet op te pakken, maar alleen te aaien (het jongste konijntje vindt het heerlijk om geaaid te worden, die komt al zelf naar ons toe en blijft lekker zitten ☺, het rammetje moet nog wat meer wennen). Ik heb een puppyren gekocht, die ik aan de mini ren van het hok vast zet. Dan hebben ze een stuk meer ruimte. Goed idee om daar een hangslot aan te doen, daar had ik nog niet aan gedacht 🤭 ik was internet al aan het afstruinen voor een goede oplossing om de bovenkant roofdier / katten proof te maken. Ik zag wat van die beschermnetten, hebben jullie daar ervaring mee? Alleen de zijkant van het hok blijft een ding, want daar zit straks niet de ren (de ren is langwerpig, dus die komt voor het hok aansluitend bij de bestaande "ren" , dus het deurtje kan dan nog steeds open gemaakt worden. Je kan de renpanelen ook gebruiken als dak, door een soort kubus te maken. Vastmaken met kabelbinders of ijzerdraad. Dan blijft de breedte wel beperkt, maar je kan ze zo wel een paar permanente vierkante meters geven. Quote
Sam123 Geplaatst: 16 september Auteur Geplaatst: 16 september Goeie tip! Ik heb nu inderdaad een grote ren gevonden waarbij je de bovenkant ook dicht kan maken met de panelen. Dan weet ik zeker dat ze niet worden opgegeten en hebben ze meteen lekker de ruimte. Dus hopelijk wordt de ren snel bezorgd 😀 Misschien een rare vraag, maar zet je in de ren ook een konijnentoilet? De ren staat op de tegels Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 16 september Geplaatst: 16 september De toiletbak kun je zetten waar ze de meeste keutels achterlaten. Maar je ren is overdekt maar niet waterdicht. Dus als je de toiletbak in de ren zet en het gaat regenen.... Ik hoop voor je dat ze het in die toiletbak doen maar bij mij komt er op dit ogenblik meer naast dan in de toiletbak terecht. Ik vind veel keutels op de trap naar het hok. Zorg je wel dat de konijnen uit de wind zitten! En ook een plek waar ze kunnen schuilen? Quote
Sam123 Geplaatst: 16 september Auteur Geplaatst: 16 september Ja ik heb nu een toiletbak in de hoek onder het slaapgedeelte. Maar de keutels liggen aan de andere kant. Dus misschien toch het toilet verplaatsen of er nog 1 bij kopen. O ja goeie, dan is een toiletbak in de open ren sowieso niet handig. Het hok staat wel onder de overkapping, maar helemaal waterdicht is de overkapping niet (het hok uiteraard wel). Het hok staat wel in de hoek, dus aardig uit de wind. Ik heb voor in de ren nog een schuilhok gekocht, als extra plekkie. Haha komt nog veel bij kijken om onze vriendjes het goed naar hun zin te maken. Ik denk dat ik nu een eind ben in ieder geval. Quote
Sam123 Geplaatst: 16 september Auteur Geplaatst: 16 september 15 uren geleden, Marcovka2 zei: Misschien zou een foto wel helpen voor de verduidelijking😇 Als ze nog jong zijn zou ik ze niet van te grote hoogte laten springen. Een volwassen konijn kan wel een meter hebben als het gepland is (dus als ze zelf springen). Maar zou je een loopplankje kunnen kopen? Als het hok zo hoog is, kun je misschien aan de bovenkant een slotje maken? Dan kan je kind er wellicht niet bij. Ik had destijds voor buiten een dierenren met tralies aan de bovenkant, gekoppeld aan het hok zonder deurtje, waardoor ze gewoon in en uit kunnen lopen. En geen ontsnappingsgevaar of roofdiergevaar. En aan die ren had ik een puppyren, zodat ik ze er uit kon laten en met ze spelen. Maar daar liet ik ze alleen in als ik erbij was. Ik zou ze 's nachts niet opsluiten, tenzij je inderdaad de bovenkant vd ren niet dicht hebt. Maar konijnen afwisselend steeds opsluiten is geen goed idee. Denk er ook aan dat konijnen schemerdieren zijn, dus ze zouden het beste 's morgens en 's avonds lekker kunnen rennen. Het is inderdaad belangrijk dat hun hok een veilige plek is, dus daar kom je alleen in om schoon te maken. Als een konijn zich daar terugtrekt, niet uit pakken, tenzij er een medische reden voor is. Een konijn moet een plekje hebben waar hij/zij weet dat ie veilig is, en niet ieder moment eruit gehaald kan worden. Ik pak mijn konijnen overigens nooit op. Alleen als het strikt noodzakelijk is. Een konijn vind het over het algemeen niet fijn om opgepakt te worden, bovendien kun je het dier daarmee verwonden als je het niet goed doet, en een konijn zal daarna niet laten blijken dat het pijn heeft (dan doen konijnen niet snel). Er zijn vast veel verschillende methoden, en het ligt aan hoe tam de konijnen al zijn, maar ik zou je aanraden om de eerste twee weken nog niet teveel te aaien. Geef ze de eerste twee weken voer door het voer in je hand te leggen en ze uit je hand te laten eten (als ze dat willen). Zo wennen ze aan je hand en associëren ze dat met een positieve ervaring. En het is ook fijn om te doen, die zachte neusjes in je hand. En vergeet niet dat het belangrijkste voer hooi is😎 Dank je wel voor je uitgebreidde antwoord. Ik kom er nu net pas achter hoe ik op iemand persoonlijk kan reageren op het forum 😅 Ik heb nu inderdaad een ren gekocht die van boven gesloten is. De puppy ren leek mij inderdaad ook handig om aan de vaste ren te zetten, zodat daar de kinderen onder toezicht kunnen zitten en met de konijntjes kunnen spelen. De oudere kinderen weten dat het nachthok verboden terrein is. Als ze daar of onder het nachthok zitten moeten ze er vanaf blijven. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 16 september Geplaatst: 16 september 6 uren geleden, Sam123 zei: zodat daar de kinderen onder toezicht kunnen zitten en met de konijntjes kunnen spelen. Kijk uit met optillen en laten vallen. Konijnen houden niet van oppakken want dat gebeurt in de natuur door een vijand die ze wil verorberen. Konijnen kunnen met hun nagels stevige krabben uitdelen, dus kijk uit. Leer ze om bij de konijnen te gaan zitten en laat ze proberen een brokje uit hun hand te laten voeren maar weer pas op. De ogen van een konijn zitten opzij en het kan als je niet goed uitkijkt ze per ongeluk in je vinger bijten. Ik heb één konijn en die mogen alleen de oudere kinderen wat geven. Het andere konijn kan ook door kleintjes. Die hapt het netjes uit je hand. Konijnen vallen vaak tegen voor kinderen. Het zijn geen speeldieren. Vaak is een cavia beter voor ze. Ik heb in de familie ook afgeraden om konijnen te nemen en die kinderen zijn nu heel blij met twee cavia's. Voor ons als volwassenen zijnkonijnenleuk omdat we kun gedrag kunnen lezen. Quote
Sam123 Geplaatst: 16 september Auteur Geplaatst: 16 september 1 uur terug, To van de Veluwe zei: Kijk uit met optillen en laten vallen. Konijnen houden niet van oppakken want dat gebeurt in de natuur door een vijand die ze wil verorberen. Konijnen kunnen met hun nagels stevige krabben uitdelen, dus kijk uit. Leer ze om bij de konijnen te gaan zitten en laat ze proberen een brokje uit hun hand te laten voeren maar weer pas op. De ogen van een konijn zitten opzij en het kan als je niet goed uitkijkt ze per ongeluk in je vinger bijten. Ik heb één konijn en die mogen alleen de oudere kinderen wat geven. Het andere konijn kan ook door kleintjes. Die hapt het netjes uit je hand. Konijnen vallen vaak tegen voor kinderen. Het zijn geen speeldieren. Vaak is een cavia beter voor ze. Ik heb in de familie ook afgeraden om konijnen te nemen en die kinderen zijn nu heel blij met twee cavia's. Voor ons als volwassenen zijnkonijnenleuk omdat we kun gedrag kunnen lezen. Grappig dat jij die ervaring hebt met cavia's. Wij hebben 2 cavia's gehad en die waren echt niet leuk voor de kinderen. Ze waren niet tam te krijgen en probeerden al te bijten als we in de buurt kwamen (ze zaten binnen in de woonkamer). De kinderen waren op een gegeven moment echt bang voor die beestjes. Misschien hebben we pech gehad. De kinderen zijn nu al helemaal weg van de konijnen. Oppakken mogen ze sowieso niet doen, maar ze aaien (de oudste kinderen) vinden ze helemaal geweldig. Straks mogen ze inderdaad in de ren erbij zitten, om te aaien als de konijntjes het zelf willen. Goed dat je het zegt van de oogjes opzij. Ik had wel wel uitgelegd dat ze niet van bovenaf de konijntjes mogen aaien, omdat ze dan denken ze worden aangevallen. Als ze nu het eten geven, dan vinden de konijntjes het goed dat ze worden geaaid en het ene konijntje komt ook zonder eten al naar de kinderen toe om geaaid te worden en blijft heel rustig zitten. Ik vind de konijntjes zelf ook erg leuk moet ik zeggen, was er na ons cavia avontuur wel een beetje bang voor. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 16 september Geplaatst: 16 september (aangepast) Alle konijnen zijn anders, dus het is volgens mij lastig een algemeen advies te geven over aaien. Als je de lichaamstaal van konijnen wat leert kennen, dan zie je wat ze wel fijn vinden en wat niet, daar kun je op inspelen. Dwing ze in ieder geval niet, anders worden ze misschien net zo lastig als de cavia's. De een vind de rug aaien wel fijn, de ander niet, de een wil wel op zijn neusje geaaid worden, de ander niet, etc. Kleine kinderen zullen een konijn nog niet zo goed kunnen lezen en hebben wss andere verwachtingen. Ik heb de zorg voor in totaal 6 konijnen gehad of heb ik nog steeds, en die zijn alle 6 verschillend. Het hele spectrum van niet geaaid willen worden tot het liefst de hele tijd geaaid willen worden. Terwijl ze allemaal dezelfde aandacht en liefde hebben ontvangen. Dus het is afwachten. Als ze nog jong zijn, kan het ook allemaal nog veranderen (beter of slechter worden...) 12 uren geleden, Sam123 zei: Goeie tip! Ik heb nu inderdaad een grote ren gevonden waarbij je de bovenkant ook dicht kan maken met de panelen. Dan weet ik zeker dat ze niet worden opgegeten en hebben ze meteen lekker de ruimte. Dus hopelijk wordt de ren snel bezorgd 😀 Misschien een rare vraag, maar zet je in de ren ook een konijnentoilet? De ren staat op de tegels Je kunt op de ren dan ook een golfplaatje leggen om het wat droog te houden. Ik had dat ook gedaan en dan twee stoeptegels erop zodat het niet wegwaait (of als je handig bent kun je het misschien een beetje professioneler vastzetten) De toiletbak is vooral voor de plasjes. De keutels kunnen wel op de tegels, en dan gewoon dagelijks even opvegen. Je kunt van die toiletbakken kopen die je aan de tralies kun hangen, als dat gewoon droog hangt is dat prima. Alleen moeten ze er wel in plassen. Mijn ervaring is dat ze dat uiteindelijk wel doen. En nadeel is ook dat ze die toiletbak vaak losduwen door met de neus onder de bak te duwen. Grotere uitdaging is waar je de hooiruif laat? Want die mag ook niet nat worden. 16 september aangepast door Marcovka2 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 16 september Geplaatst: 16 september 1 uur geleden, Marcovka2 zei: Grotere uitdaging is waar je de hooiruif laat? Want die mag ook niet nat worden. Het best is de toiletbak bij de hooiruif te zetten. Ze keutelen vaak tijdens het eten. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 17 september Geplaatst: 17 september 11 uren geleden, To van de Veluwe zei: Het best is de toiletbak bij de hooiruif te zetten. Ze keutelen vaak tijdens het eten. Toen ze nog buiten zaten keutelden ze gewoon op de stenen. Nu binnen leg ik het hooi in de grote lekbak met bodembedekking. Ze doen vrijwel alle behoeften gelukkig daarin waardoor de rest van de ren niet zo'n bende wordt. Dus 1 hoek is voor hooi, en de keutels/plasjes liggen aan de andere kant (alsof ze precies snapten hoe ik het wou 😁). Makkelijk om uit te scheppen en een klein deel bodembedekking vervangen. Als ik het hooi inderdaad ergens anders zou leggen dan denk ik dat de keutels ook vooral daar liggen. Quote
Boris en Beer Geplaatst: 17 september Geplaatst: 17 september Ik heb 2 toiletjes, 1 staat inderdaad bij de hooiruif, want tijdens het eten wordt er veel gepoept, de ander staat op een plek waarbij ik in het begin zag dat daar veel gekeuteld werd. Nu doen ze alles dus netjes braaf in hun toiletjes! Quote
Cheeta26 Geplaatst: 17 september Geplaatst: 17 september Ik heb een kleine toiletbak wat eigenlijk een kitten kattenbak is zonder deksel. Daarnaast heb ik een (gekregen) ombouw wat bestaat uit een hooiruif en een liggend stuk waar een grotere toiletbak in past. 95 procent van hun behoefte gaat in die grote toiletbak, soms ernaast omdat ze te ver over de rand zitten en mijn ram springt nogal lomp uit die bak waardoor er een enkele keutel een meter ver uit de bak stuitert. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.