Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Clarence tobt al een tijd met een traanbuisontsteking. De dierenarts heeft zijn traanbuis al meerdere keren doorgespoeld, we hebben al drie soorten oogzalf en druppels geprobeerd, maar niets lijkt te helpen. Ik spoel nu drie keer per dag met acetylcysteïne, daarna masseer ik zoveel mogelijk pus uit zijn traanbuis en druppel ik met trafloxal. De pus wordt niet minder, en ik ben geneigd te zeggen dat zijn oog er inmiddels meer geïrriteerd uitziet.

De dierenarts, die ook alle konijnen van Knijn&Ko behandelt, en dus echt wel konijnkundig is, geeft eerlijk aan dat ze het niet meer weet. Ze heeft een mail gestuurd aan Wilhelminapark, maar nog geen antwoord gekregen. Haar enige idee is nog antibiotica injecties, maar ze geeft zelf ook al aan dat de kans dat die helpen niet groot is.

Ik heb dinsdag weer een afspraak met de dierenarts. Heeft iemand nog een goed advies dat ik met haar kan bespreken ?

Geplaatst:

Niet echt een advies maar..   Kushi heeft al jaren een traanoog (geen ontsteking). Eerst is de traanbuis doorgespoeld. Dit hielp een maand. Toen zijn we met de Draxxin injecties gestart voor het niezen. Voor we begonnen met de injecties had ze tijdens het groente eten melkachtig vocht dat uit haar oog kwam. Sinds 2 augustus (2e prik) heeft ze buiten het groente eten geen traanoog meer en er komt nog maar een heel pietsie klein beetje melkachtig vocht/transparant vocht uit als ze groente eet. 

• Bedankt 1
Geplaatst:

Nou, ik leer nog eens wat bij. Donderdag en zaterdag moet ik Clarence zelf een injectie geven. Mogelijk uitbreiding van 3 naar 5 injecties, die laatste twee moet ik dan maandag na mijn werk nog ophalen.

Geplaatst:

🙏🏼🙏🏼🙏🏼 Clarence 🙏🏼🙏🏼🙏🏼

Ben geen fan van zelf spuiten, maar gelukkig kan het. Wat meer stress voor jou maar niet voor Clarence 😇

En hop hop naar een beter oog💪🏻😁

Sterkte en succes🤗

Geplaatst:
1 uur terug, Marjoleink zei:

Dankjewel. Ik ook niet, maar het is een half uur rijden naar de dierenarts en ik heb ook nog een baan.

Dus extra fijn dat je het zelf kan spuiten 😇 Ik vond het heel eng de eerste keer alleen...2e keer iets minder eng en de laatste keer kreeg ik een kleine angst aanval. Maar het is allemaal goed gegaan 😊 En geen last meer gehad van zijn blaas 🙏🏼

Geplaatst:

Het oogje ziet er goed uit. Dus als ik nou de volgende twee injecties niet verpruts, dan komt het misschien gewoon goed. Ik kom morgen van een borrel, dus maar even niet drinken. Als je twee naalden ziet, of twee konijnen, dan is het nog lastiger.

• Haha 3
Geplaatst:
9 uren geleden, Marjoleink zei:

Het oogje ziet er goed uit. Dus als ik nou de volgende twee injecties niet verpruts, dan komt het misschien gewoon goed. Ik kom morgen van een borrel, dus maar even niet drinken. Als je twee naalden ziet, of twee konijnen, dan is het nog lastiger.

Ik zie dit al helemaal voor me 🙈😜🤣..even mikken... met nog een hik precies als je de spuit zet.😅

Maar wat fijn dat het al wat doet 💪🏼🥰

Geplaatst:

Gisterochtend hadden we het volgende probleem, meneer at niet. Pijnstilling, uurtje gewacht, nog niks. Werk gebeld, dierenarts gebeld. Lichte haakjes, medicatie, binnenhalen en in de gaten houden. Nou, daar at hij alles behalve brokjes, inclusief de krant. Vanmorgen at hij zelfs wat brokjes, dus hij is weer naar buiten.

O en de injectie ging gewoon goed.

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:
1 uur terug, Marjoleink zei:

Nou, daar at hij alles behalve brokjes, inclusief de krant.

Vorige week had - ik vermoed Flo _ aan een plastic doos geknabbeld. Daar zat groenten in en die had ik in hun bak gedaan maar vergeten de plastic doos mee te nemen. De randen waren aangevreten. Ik ben maar niet in paniek geraakt en dacht ik zie het wel. Maar het heeft geen gevolgen gehad. Hij heeft ooit eens een rubberen rand van een blik (van stoffer en blik) opgegeten en dat zag ik veel en veel later. Ook goed gegaan. 

Fijn dat hij weer naar buiten kon.

Geplaatst:

Zo, de laatste spuit antibiotica zit erin. Ik ben best trots op mezelf. En na de eerste was het oogje al schoon, dus ik neem aan dat de kuur niet verlengd hoeft te worden.

Beetje jammer wel dat Clarence nu een beetje een hekel aan me heeft. Al dat gedoe. Net ook nog Meloxicam, Emeprid en Cisaral gegeven. Weet iemand of het kwaad kan als ik alles bij elkaar in een spuit doe? Ik merk namelijk dat het wisselen van spuitjes niet helpt, dat verstoort het proces. Bovendien lijkt de Cisaral heel lekker te zijn, en de Emeprid niet.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Wat goed! Ik heb (lang geleden) duplo moeten spuiten en dat was een ramp. Het was ook een oud konijntje en die hebben best een taaie huid. Doodeng vond ik het. Maar ik dacht: dat ga ik niet zeggen als jij nog moet  😉 Je schijnt te kunnen oefenen met een sinaasappel. Maar dat hoorde ik achteraf.

Welke spuitjes gebruik je? Ik heb een hele voorraad 1 ml spuitjes, die gaan via de zijkant (achter de tanden) heel makkelijk naar binnen. Alles klaar leggen (zodat je tussendoor niet hoeft te vullen) en gaan! 

Ik zal straks in de opvang eens vragen of het bij elkaar kan. Ik heb het nog nooit gedaan. 

Geplaatst:

Willen jullie met me meedenken? De dierenarts zei dat ze vaak meemaakten dat konijnen met lichte haakjes vaak na 3 dagen medicatie weer gewoon gingen eten. We zitten nu op dag 4 en met de medicatie eet Clarence als een bootwerker, dus ik durf wel te stoppen met de Cisaral en de Emeprid.

Ik twijfel over de pijnstilling. Met geven van de medicatie doet hij wat moeilijk als je in de buurt van zijn bekje komt, maar dit hoeft niet te betekenen dat jij pijn heeft. Ik geef de pijnstilling verdeeld over 2 keer per dag. Ik hou hem rechtop tegen me aan, dan kan ik goed zien wat ik doe, maar misschien is dat deel van het probleem.

Nu de vraag: morgen moet ik naar kantoor. De puber is vrij, die kan hem wel in de gaten houden en eten geven, maar geen medicijnen geven (in basilicum werkte niet) en niet naar de dierenarts want geen rijbewijs.

Ik neig er naar om vanavond en morgenochtend nog pijnstilling te geven, puur omdat ik morgen echt niet thuis kan blijven. Wat zouden jullie doen?

Geplaatst:

Ik zie je bericht nu pas, maar ciseral en emeprid kunnen prima in 1 spuitje. Ik zou zelfs denken dat alles wel in 1 spuitje zou kunnen, je geeft het toch allemaal direct na elkaar, zonder wachttijd ertussen o.i.d. 

Jouw plan voor morgen klinkt goed, nog 2x extra pijnstilling door geven voor de zekerheid. Soms moet je ook gewoon praktisch kijken wat haalbaar is en dan is dit een goede tussenoplossing.

Wel gek dat ze met kleine haakjes na pijn- en darmmedicatie zelf weer gaan eten, zonder dat de oorzaak behandeld worden. Je zou denken, dat het probleem er dan nog zit en ze opnieuw last krijgen. Maar fijn als dat wel zo werkt, in plaats van behandeling onder narcose. 

• Bedankt 1
Geplaatst:

Ik heb het even gevraagd, er zijn meer mensen die deze medicijnen "mixen". Een da zal het waarschijnlijk niet aanraden, maar het gaat toch tegelijkertijd naar binnen. Wel steeds even het tuutje schoonmaken tijdens het vullen om "besmetting" te voorkomen. Ik heb overigens van een da de instructie gekregen om de cisaral een uur na de emeprid te geven. 

Ik ben zelf altijd vrij gul met pijnstillers, ik vind dat da's soms best snel zeggen dat het niet meer nodig is, ook na zware operaties. Dat ze weer eten is natuurlijk een goed teken, maar konijnen zijn zulke bikkels dat ik vaak denk: een dag of twee extra kan geen kwaad... Dus het plan voor morgen klinkt goed. Ik zou geen risico nemen. Liever een dagje extra dan een terugval en opnieuw beginnen.

• Bedankt 1
Geplaatst:
10 uren geleden, Suus1978 zei:

Ik ben zelf altijd vrij gul met pijnstillers, ik vind dat da's soms best snel zeggen dat het niet meer nodig is, ook na zware operaties

Onze Lodewijk krijgt natuurlijk pijnstilling voor een orthopedisch probleem en dat is flink hoger dan de 'gasbuik/darmproblemen' dosering. Ik krijg er weleens opmerkingen over. Maar van de week brak mijn klomp. Er werd door de vakantieopvang gezegd dat ze Novacam/Metacam maar 1x per dag mogen geven. Voor konijnen?! Dat kan toch niet?! Dat metabolisme is veel te snel, dus 's ochtends/'s avonds is zoveel beter dan in 1x. Ok, als je konijn heel erg vecht en/of heel stress heeft van de medicatie, dan kan ik me voorstellen dat een DA voorstelt om 1 per dag te geven. Dit zou een konijnkundige DA zijn, dus ik hoop dat alleen de medewerker het verkeerd had begrepen. Bij het wegbrengen zeiden ze dat ze 2x per dag gingen doen. 

Geplaatst:

Ik geef altijd 2x per dag.

Clarence pakte gisteravond braaf een blaadje basilicum met pijnstilling aan, dus ik was vol goede hoop voor vanmorgen. Wat denk je? Hij deed het niet!

• Haha 2
Geplaatst:
4 uren geleden, Marjoleink zei:

Clarence pakte gisteravond braaf een blaadje basilicum met pijnstilling aan, dus ik was vol goede hoop voor vanmorgen. Wat denk je? Hij deed het niet!

Scarlett moet je elke medicatie mogelijkheid met iets anders paaien. Daarom heb ik ook zoveel in de tuin staan. Basilicum, Munt, Salie, Aardbeienblad, Weegbree, Klaver, Druif, Peterselie.. en dan nog wat ik koop in de winkel. Omdat ze zo'n veelvraat is, wil ze vaak wel gauw eten en dan komt ze er daarna pas achter dat er iets tussen zat wat niet zo lekker is 😛 Maar de tweede keer weet ze het, en dan pikt ze het niet meer. Sluw meisje.

Geplaatst:
11 uren geleden, Marjoleink zei:

Heel herkenbaar😅

3 uren geleden, Suus1978 zei:

Is Clarence vernoemd naar de schele leeuw uit Daktari?? 

Oooow Daktariiiiii🥰 Daar was ik groot fan van vroegaaaah ❤️

Geplaatst:
4 uren geleden, Suus1978 zei:

Is Clarence vernoemd naar de schele leeuw uit Daktari?? 

Weet ik niet. Hij kwam met deze naam uit de opvang, en we vonden hem wel bij hem passen. Ik heb Daktari nooit gezien.

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .