Juudje Geplaatst: maandag om 17:33 Geplaatst: maandag om 17:33 Hallo allemaal wij krijgen binnenkort een koppel konijnen. 4 Franse hangoren. Nu ben ik opzoek naar een grote Hooiruif. Die in de dierenwinkels zijn nogal aan de kleine kant. Heeft iemand een idee wat is als grote Hooiruif zou kunnen gebruiken? het vinden voor producten die geschikt zijn voor grote konijnen is een hele opgaven. Quote
Suus1978 Geplaatst: maandag om 18:41 Geplaatst: maandag om 18:41 Ik zou ze een paar hele ruime wc's geven. Voor Vlamen zijn kattenbakken perfect. Ze plassen en poepen er dan waarschijnlijk ook in, maar dan zijn ze zindelijk en dat is ook wat waard 😄 Quote
Juudje Geplaatst: maandag om 19:01 Auteur Geplaatst: maandag om 19:01 Voor wc zat ik te denken aan een lekbak van wasmachine. Is lekker ruim en niet een hoge opstap aangezien de konijntjes nog klein zijn als ze hier komen. Quote
Juudje Geplaatst: maandag om 19:02 Auteur Geplaatst: maandag om 19:02 Zindelijk is zeker wat waard. Het verblijf is ruim 20 vierkante meter dus dat maakt het allemaal wel iets makkelijker in onderhoud. Quote
Lappie2 Geplaatst: maandag om 19:28 Geplaatst: maandag om 19:28 Ik gooi ook alles in de toiletbakken. Als ik het in de ruif doe, gooien ze het er zelf uit en in de bak en ernaast. Ik zou niet 1 al te grote toiletbak/lekbak nemen want dat verbruikt erg veel bodembedekking en is meer werk kwa schoonmaken. Beter 2 bakken die je zelf ook kan tillen. Ze hebben hier 1 ronde wasteil en een rechthoekig toilet. Beetje bodembedekking erin, laag hooi en na 4 dagen de vuilniszak in. (Binnen konijnen) Had eerst een onderkant van grote kooi als toilet, maar dat was niet te doen met schoon maken. Nu omkiepen en even spons erdoorheen en klaar. Quote
Juudje Geplaatst: maandag om 19:35 Auteur Geplaatst: maandag om 19:35 Zelf kunnen tillen is inderdaad wel een handige tip. Dan zouden kattenbakken makkelijker zijn. Het hooi zou ik er dan gewoon los in kunnen leggen. lopen jullie er ook tegenaan dat producten in de dierenwinkel vaak helemaal niet geschikt zijn voor de wat grotere konijnen? Hier lijkt alles voor formaat dwerg. Vroeg ook een medewerkster voor spullen voor grote konijnen en kreeg als antwoord dat hebben we niet. Mensen willen alleen maar kleine hangoor konijnen. Toch triest voor alle grotere konijnen. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: maandag om 21:02 Geplaatst: maandag om 21:02 3 uren geleden, Juudje zei: wij krijgen binnenkort een koppel konijnen. 4 Franse hangoren. Wat leuk. Komen ze uit een opvang of komen ze uit hetzelfde nest? Quote
Juudje Geplaatst: maandag om 22:45 Auteur Geplaatst: maandag om 22:45 Ze komen uit hetzelfde nest. wij hebben eerder konijnen uit de opvang gehad maar niet zulke leuke ervaringen mee. Niet te nadelen van de opvangen want die waren echt super. Gewoon allemaal pech. Quote
mammafelina Geplaatst: dinsdag om 09:38 Geplaatst: dinsdag om 09:38 Ik heb deze toilet bak met hooiruif gehad. Een ideaal ding. Ze verkopen ze in verschillende soorten en maten. Ik heb hem gekocht bij AA houtbouw. 1 Quote
Evee Geplaatst: dinsdag om 11:45 Geplaatst: dinsdag om 11:45 12 uren geleden, Juudje zei: Ze komen uit hetzelfde nest. wij hebben eerder konijnen uit de opvang gehad maar niet zulke leuke ervaringen mee. Niet te nadelen van de opvangen want die waren echt super. Gewoon allemaal pech. Begrijp ik het goed en ga je vier konijnen uit hetzelfde nest samen houden? Houd er dan wel rekening mee dat je ze met 10 weken op geslacht moet scheiden, dan als de rammen gecastreerd zijn in de derde week daarna pas herkoppelen. De vraag is of ze elkaar als ze opgroeien ook echt leuk blijven vinden. Dat is geen garantie, ook niet bij nestgenoten. Heb je een plan B voor het geval het niet goed blijft gaan? Quote
Juudje Geplaatst: dinsdag om 11:51 Auteur Geplaatst: dinsdag om 11:51 2 uren geleden, mammafelina zei: Ik heb deze toilet bak met hooiruif gehad. Een ideaal ding. Ze verkopen ze in verschillende soorten en maten. Ik heb hem gekocht bij AA houtbouw. Dat is wel heel mooi. Quote
Juudje Geplaatst: dinsdag om 11:54 Auteur Geplaatst: dinsdag om 11:54 6 minuten geleden, Evee zei: Begrijp ik het goed en ga je vier konijnen uit hetzelfde nest samen houden? Houd er dan wel rekening mee dat je ze met 10 weken op geslacht moet scheiden, dan als de rammen gecastreerd zijn in de derde week daarna pas herkoppelen. De vraag is of ze elkaar als ze opgroeien ook echt leuk blijven vinden. Dat is geen garantie, ook niet bij nestgenoten. Heb je een plan B voor het geval het niet goed blijft gaan? Ja ze komen uit hetzelfde nest. Daar houden we zeker rekening mee want zitten niet te wachten moet een nestje. Uiteraard hebben we een plan B. Als het niet meer klikt splitsen we ze op en zoeken een maatje waar het wel mee klikt. Gelukkig hebben we behoorlijk wat ruimte dus dat is geen probleem. Quote
Marcovka2 Geplaatst: woensdag om 20:44 Geplaatst: woensdag om 20:44 Op 19-5-2025 om 21:28, Lappie2 zei: Ik gooi ook alles in de toiletbakken. Als ik het in de ruif doe, gooien ze het er zelf uit en in de bak en ernaast. Ik zou niet 1 al te grote toiletbak/lekbak nemen want dat verbruikt erg veel bodembedekking en is meer werk kwa schoonmaken. Beter 2 bakken die je zelf ook kan tillen. Ze hebben hier 1 ronde wasteil en een rechthoekig toilet. Beetje bodembedekking erin, laag hooi en na 4 dagen de vuilniszak in. (Binnen konijnen) Had eerst een onderkant van grote kooi als toilet, maar dat was niet te doen met schoon maken. Nu omkiepen en even spons erdoorheen en klaar. Ik ben zelf overgestapt naar een wasmachine lekbak en geen spijt van. Ik had eerst meerdere toiletbakken maar die gebruikten ze niet. In die lekbak kun je ook lekker veel stro/hooi doen wat een prettige ondergrond is voor de voetjes. En ze zitten er heel veel in. Doen al hun plasjes en poepjes daar. En je kunt er brokjes in strooien zodat ze moeten wroeten om ze te vinden. Je kan 'm ook makkelijk optillen en een beetje in een wig vouwen (die ik heb zijn een beetje flexibel) en zo alles in de kliko schuiven. Maar dat hoeft niet altijd, ze hebben een favoriet hoekje waar de meeste plasjes komen en die kun je er dan uitscheppen. Wel voor binnenkonijnen natuurlijk. Quote
Marcovka2 Geplaatst: woensdag om 20:46 Geplaatst: woensdag om 20:46 Op 20-5-2025 om 13:54, Juudje zei: Ja ze komen uit hetzelfde nest. Daar houden we zeker rekening mee want zitten niet te wachten moet een nestje. Uiteraard hebben we een plan B. Als het niet meer klikt splitsen we ze op en zoeken een maatje waar het wel mee klikt. Gelukkig hebben we behoorlijk wat ruimte dus dat is geen probleem. Weet je al de geslachten? Als je 4 rammetjes hebt hoop ik dat je plan B groot is Quote
Juudje Geplaatst: woensdag om 21:41 Auteur Geplaatst: woensdag om 21:41 53 minuten geleden, Marcovka2 zei: Weet je al de geslachten? Als je 4 rammetjes hebt hoop ik dat je plan B groot is 3 voedsters en 1 ram. Ze worden allemaal gecastreerd/gesteriliseerd. Quote
Juudje Geplaatst: woensdag om 21:45 Auteur Geplaatst: woensdag om 21:45 57 minuten geleden, Marcovka2 zei: Ik ben zelf overgestapt naar een wasmachine lekbak en geen spijt van. Ik had eerst meerdere toiletbakken maar die gebruikten ze niet. In die lekbak kun je ook lekker veel stro/hooi doen wat een prettige ondergrond is voor de voetjes. En ze zitten er heel veel in. Doen al hun plasjes en poepjes daar. En je kunt er brokjes in strooien zodat ze moeten wroeten om ze te vinden. Je kan 'm ook makkelijk optillen en een beetje in een wig vouwen (die ik heb zijn een beetje flexibel) en zo alles in de kliko schuiven. Maar dat hoeft niet altijd, ze hebben een favoriet hoekje waar de meeste plasjes komen en die kun je er dan uitscheppen. Wel voor binnenkonijnen natuurlijk. Binnen of buiten konijnen. Best een lastige. Ze komen in een gedeelte van ons achterhuis. Dus niet echt in huis en ook niet buiten. Misschien eerst een combi van kattenbak en wasmachine lekbak en dan kijken wat het meest praktisch is. Quote
bunnyempress Geplaatst: donderdag om 07:08 Geplaatst: donderdag om 07:08 Op 19-5-2025 om 19:33, Juudje zei: het vinden voor producten die geschikt zijn voor grote konijnen is een hele opgaven. Onze vallen nog onder middelgroot, met Scarlett 4,5 kg en Lodewijk 3,8kg. Wij kijken vooral naar honden/kattenspullen, want die hebben de juiste maat. Dus ze hebben grote kattenbakken met een lift-to-sift systeem. Ideaal, want de keutels zijn zo groot dat die erop blijven liggen (op de zeef) en die kunnen zo de kliko in. Onderin zitten houtkorrels voor de plas en dat kan je dus eruit scheppen en nieuw toevoegen. Voor de transport hebben we een grote hondenvariant die tot 15kg aan kon gekocht. Enige spijt is dat we een variant hebben zonder wielen. Je merkt toch wel dat je meer dan 10kg tilt, want de bak zelf is ook zwaar. Quote
Juudje Geplaatst: donderdag om 11:30 Auteur Geplaatst: donderdag om 11:30 4 uren geleden, bunnyempress zei: Onze vallen nog onder middelgroot, met Scarlett 4,5 kg en Lodewijk 3,8kg. Wij kijken vooral naar honden/kattenspullen, want die hebben de juiste maat. Dus ze hebben grote kattenbakken met een lift-to-sift systeem. Ideaal, want de keutels zijn zo groot dat die erop blijven liggen (op de zeef) en die kunnen zo de kliko in. Onderin zitten houtkorrels voor de plas en dat kan je dus eruit scheppen en nieuw toevoegen. Voor de transport hebben we een grote hondenvariant die tot 15kg aan kon gekocht. Enige spijt is dat we een variant hebben zonder wielen. Je merkt toch wel dat je meer dan 10kg tilt, want de bak zelf is ook zwaar. wat voor honden en katten spullen zijn dan zoal geschikt? zie hier meestal knuffeltjes of andere dingen met stof en veertjes. Deze dingen vind ik nogal eng aangezien onze hond een keer een halve knuffel heeft opgegeten en toen behoorlijk ziek is geweest. Voor het ophalen nu hebben een grote katten reismand. Later kunnen we onze hondenbench gebruiken. Voor de wieltjes zou ik wat zwenkwieltjes op houten plakjes kunnen zetten en dan aan de onderkant van de bench bevestigen. Quote
Evee Geplaatst: donderdag om 11:40 Geplaatst: donderdag om 11:40 In de webwinkel die vroeger hier op de website stond had ik er een aparte categorie voor, er is namelijk best veel voor katten & kleine honden wat prima geschikt is voor grote konijnen! Voerbakken, speeltjes zoals tunnels en balletjes, agility hindernissen, target sticks, knaaghout zoals koffiehout (voor honden) kan ook voor konijnen, de grotere kattenbakken, zelfs de kattenluikjes/hondenluikjes kunnen voor konijnen 😉 Maar ook kammen, borstels, mandjes en huisjes. De reismanden noemde je zelf al. Ik vergeet nu vast nog vanalles. Quote
Juudje Geplaatst: donderdag om 18:49 Auteur Geplaatst: donderdag om 18:49 Jammer dat die webshop er niet meer is ☹️ Zal hier in de buurt nog is even met mijn dochter wat dierenwinkels rond gaan. Anders gaan we lekker zelf knutselen. Dozen met hooi en wat kruiden waren altijd een succes. als schuilhok hebben we een groot kippenhok aangeschaft. Die standaard konijnenhokken zijn ook mini en bijna allemaal met maar 1 in en uitgang. Vind 2 toch prettiger. Zag ook nog kunststof hondenhokken. Misschien daar ook nog 1 van in het verblijf. zouden jullie 1 of 2 schuilhokken aanraden? Zoals ik al zei ze zitten in ons achterhuis dus het meer zodat ze een plekje hebben om lekker beschut te zitten. Quote
Juudje Geplaatst: donderdag om 19:31 Auteur Geplaatst: donderdag om 19:31 Was gisteren nog in een tuincentrum waar ze ook dieren producten verkopen. Een hele poos geleden was ik daar ook en ze hebben 2 konijnen. Deze zijn veel en veel te dik. Beide een hondenbak vol brokken en een klein balletje met hooi. Toen heb al tegen de medewerkers gezegd dat ze de konijnen wel heel veel brokken geven en de reactie was ik ga niet over de konijnen maar ze zijn wel heel lief en daar kon ik het mee doen. gisteren waren die konijnen er dus nog en een stuk dikker. Zag ook wat blinde darm keutels liggen bij 1 konijn. Ik vraag me dan echt af of je daar wel goed advies krijgt over je dieren en wat kan je hier tegen doen behalve aanspreken? Quote
To van de Veluwe Geplaatst: donderdag om 19:39 Geplaatst: donderdag om 19:39 5 minuten geleden, Juudje zei: Was gisteren nog in een tuincentrum waar ze ook dieren producten verkopen. Bij een Intratuin in een nabijgelegen dorp hebben ze ook twee konijnen zitten. Die zijn niet te koop en worden goed verzorgd. Ze zijn normaal om te zien. Ik zou ze erop aan blijven spreken en vragen wie er dan wel overgaat. Ik moet zeggen dat onze konijnen de hele dag een bak met brokken hadden en dat ging altijd goed. Maar ze hadden dan ook veel ruimte dus bewogen veel. Quote
Juudje Geplaatst: donderdag om 19:43 Auteur Geplaatst: donderdag om 19:43 1 minuut geleden, To van de Veluwe zei: Bij een Intratuin in een nabijgelegen dorp hebben ze ook twee konijnen zitten. Die zijn niet te koop en worden goed verzorgd. Ze zijn normaal om te zien. Ik zou ze erop aan blijven spreken en vragen wie er dan wel overgaat. Ik moet zeggen dat onze konijnen de hele dag een bak met brokken hadden en dat ging altijd goed. Maar ze hadden dan ook veel ruimte dus bewogen veel. Deze konijnen zien er niet goed uit. Ze hebben ook weinig ruimte. Zitten apart met gaas ertussen dat helemaal stuk getrokken is en waar ze weer een stukje tussen hebben gezet. Toilet bak past misschien net de bips van het konijn in. Geen idee af ze te koop zijn. Je zou hopen van wel zodat ze een mooie/goede plek krijgen. Maar dan zouden ze wel weer worden vervangen door nieuwe konijnen. kreeg geen tijd om nog wat te vragen. Medewerkers maakte zich snel dat ze weg kwam. 2 Quote
Marcovka2 Geplaatst: donderdag om 21:45 Geplaatst: donderdag om 21:45 1 uur geleden, Juudje zei: Deze konijnen zien er niet goed uit. Ze hebben ook weinig ruimte. Zitten apart met gaas ertussen dat helemaal stuk getrokken is en waar ze weer een stukje tussen hebben gezet. Toilet bak past misschien net de bips van het konijn in. Geen idee af ze te koop zijn. Je zou hopen van wel zodat ze een mooie/goede plek krijgen. Maar dan zouden ze wel weer worden vervangen door nieuwe konijnen. kreeg geen tijd om nog wat te vragen. Medewerkers maakte zich snel dat ze weg kwam. Triest, wat een verschrikkelijk leven voor die beestjes😭 Geeft maar weer aan hoe weinig die winkels / medewerkers van konijnen weten of gewoon niets om dierenwelzijn geven. Als ik er zou werken... zou ik geen baan meer hebben.. Ik zou er in ieder geval niet willen werken. Bij mij zit ook een Intratuin Dierenwereld, zit ook een konijntje alleen in een aquarium bak. En dan nog wel bij 'Dierenwereld'... hoe krom kun je het maken? Enige wat werkt is als klanten daarom wegblijven. Helaas maakt het de meeste mensen niets uit. Ik heb ze een aangetekende brief geschreven met een rekensom van wat ik er zou besteden als ze dat konijntje niet hadden, wat ze aan omzet mislopen de komende 10 jaar, maar krijg je geen reactie op. De aanwezigheid van dat konijntje trekt waarschijnlijk meer klanten. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: donderdag om 22:35 Geplaatst: donderdag om 22:35 De konijnen bij onze Intratuin zitten niet gescheiden maar bij elkaar. En ik zal nog eens kijken als ik er kom maar ik meen dat er een bord bij staat dat ze 's avonds daar ook ergens los mogen lopen. Maar dat weet ik niet zeker. Het is een groot konijn en de ander is klein. Ze zitten in een grote glazen bak van 2m bij 2m? Ik las dat veel Intratuins gestopt zijn met de verkoop van konijnen maar dat elke Intratuin dat zelf mag beslissen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.